Joysticky Genius Flight 2000 F-12 a F-22X

Jistě mi dáte z pravdu, že některé hry je lepší ovládat joystickem než klávesnicí. Takový Carmageddon nebo F-22 získá hned nový rozměr. Následující odstavce jsou o dvou výrobcích známé taiwanské společnosti KYE, i když povědomější vám bude asi obchodní jméno jejích produktů – Genius.

Připoutejte se, startujeme
Oba modely jsou zřejmě primárně určeny pro letecké simulátory – jejich označení je Flight 2000 (oblíbená nálepka poslední doby přibalovaná ke každému softwaru a hardwaru – Y2K Compatible – naštěstí chybí). Modely, které jsem měl k vyzkoušení, nesly nálepku F-12 a F-22X. Musím se přiznat, že F-12 mě příliš nenadchl. Na rozdíl od F-22X má menší základnu a kromě toho se ke stolu přidělává pomocí čtyř přísavek. Ty na běžném stole moc nedrží a joystick klouže. F-22X má naproti tomu v základně šest gumových podložek se vzorem, takže udrží i váš pokus proletět s Boeingem 747 protiletadlovou obranou. Navíc u F-22X najdete na spodní straně posuvníky pro regulaci jednotlivých os páky.

Oba dva joysticky pěkně vedle sebe

Pro slečinky
Citlivost páky je u obou modelů přibližně podobná, zde však překvapivě trošku vyniká model F-12, který má plynulejší průběh pohybu a dokáže lépe jít do krajních poloh – páka opisuje v největším výkyvu čtverec, u F-22X má zaoblené hrany.

U F-12 je páka tvarovaná pro prsty, ale zřejmě pro menší dlaň, než je moje. Páka byla navíc široká, snad až příliš. Její hlavní nevýhoda ale byla v opěře pro palec – palec do ní sice dobře zapadne, jenže v okamžiku, kdy jej chcete použít pro stisk jednoho ze tří tlačítek, která jsou v jeho dosahu, musíte uvolnit stisk a docela silně ho posunout, čímž ztratíte stabilitu pohybu, rychlost a přesnost.

F-22X má také tvarovanou páku, ale bez prohlubní pro prsty. Pod opěrkou palce je tlačítko, které se dá stisknout střední částí palce nebo jeho lehčím pokrčením. Také další dvě tlačítka jsou v dosahu přirozeného pohybu palce, stejně jako polohovací “minijoystick” – ten slouží v leteckých simulátorech k ovládání zaměřovače nebo i v jiných hrách pro otáčení pohledu (nemá vliv na váš hlavní pohyb – lze použít např. ve hře Mechwarrior). Pohyb palce nepřekáží ani při silném tisku páky a tlačítka se navíc dají rozeznat i hmatem – u F-12 se musím podívat, co se pokouším stisknout.

Kromě tlačítek jsou na obou joysticích k dispozici otočné posuvníky, pomocí nichž se dá ovládat rychlost (ta je obvykle ovládána pákou, ale třeba u vrtulníkových simulátorů se pákou ovládá naklopení rotoru a výška či výkon motoru se reguluje jinak – právě otočnými posuvníky). Ještě jedna věc mě na tlačítcích zaujala. U modelu F-22X jsou mikrospínačová, takže při stisku vždy slyšíte zvuk a máte tak zvukovou kontrolu (pokud má vaše letadlo dvě rakety a vy je odpálíte jedním stiskem při kontrole zbraňových systémů, asi vás to nepotěší), na rozdíl od modelu F-12, kde nejenže vůbec neslyšíte stisk tlačítek, ale díky jejich velikosti a spínacímu mechanismu vůbec netušíte, jestli jste už něco stiskli nebo ne.

Cíl zaměřen… ale uniká
U většiny joysticků nabízených na našem trhu se opakují stále stejné problémy. Tím prvním je absence návodu v českém jazyce. Pokud to snad někdo nepostřehl, tak tuto skutečnost vyžaduje náš zákon o ochraně spotřebitele. Když ale přejdeme tento nedostatek a spokojíme se s malou brožurkou v několika jazycích popisující to, co najdete na krabici, začne vám chybět detailní postup při instalaci joysticku do systému. Pokud jste to nikdy nedělali, je celkem pravděpodobné, že to nezvládnete, nehledě na to, že bez vhodných instalačních programů se vám asi nepovede správně nakonfigurovat všechny jeho funkce.

Oba joysticky mají jednu nevýhodu pro leváky – jsou totiž tvarované na pravou ruku. Když nemáte tento problém a rozhodnete si jeden pořídit, tak už zvolte model F-22X, který nabízí více funkcí a lépe se používá.

Převzato z časopisu Computer, upraveno

Nejnovější komentáře