Multiplayer: ano, 1 – 2 hráči
Paměťová karta: ano, min. 343 KB
Analogové ovládání: ano, všechna tlačítka
Vibrace: ano
Výrobce: SnowBlind Studios
Distributor: Interplay
Homepage:
www.interplay.com/darkalliance
Legenda
V období temna bylo mocné a pyšné město Baldur´s Gate pod útokem dravých bytostí z jižních krajů. Ačkoliv město samotné ochránily nájezdy Hordy jeho hradby a stráže, většina poutníků a obchodníků našla svoji smrt na cestách v jeho blízkosti. Hospodářská krize, která město postihla, vyvolala občanské nepokoje a zlo tak sklidilo svoji úrodu i za hradbami města, kde se začala rozmáhat zločinnost. Tehdy se objevil mocný vojevůdce, který se postavil do čela baldurské armády a vedl ji v odvetném útoku proti obléhatelům a nepřátelům města. Málokdo mluví o tom, že tímto vůdcem byla žena, jelikož její jméno bylo zapovězeno stejně jako temná a osudová historie jejího tažení.
 |
 |
V první fázi byl útok jejích jednotek na nepřátele velmi úspěšný a ti se stáhli do relativního bezpečí močálů daleko od města. Jenže statečné ženě stouplo vítězství do hlavy a tak nepřátele pronásledovala dál, navzdory nesouhlasu rady města. Zahnána do kouta v prokletém močále, postavila se Horda na nečekaně účinný odpor, který smetl útočnou armádu. Její vůdkyně poslala do Baldur´s Gate posla pro posily, ale ty nikdy nedorazily. Statečná žena přežila jen s hrstkou svých mužů a šílenou touhou po pomstě těm, kdo ji zradili. Takto zaútočila na své domovské město, které snadno odvrátilo snahu poslední hrstky blízkých, kteří nešťastné ženě zbyli.
Ta pak byla pronásledována jako zrádce a potupně zastřelena mrakem šípů právě v prokletém močále, jelikož její bývalí přátelé moc dobře znali její umění s mečem a nehodlali se k ní přiblížit příliš blízko. Se smrtí na rtech vyslovila umírající vojevůdkyně strašlivou kletbu a ta se má nyní naplnit zničením města i přilehlých krajů.
Herní legenda
Příběh Dark Alliance (dále jen DA) osciluje mezi dvěma protiklady. Na jednu stranu jsou zde tuny a tuny dialogů (které moc dobře známe z Baldur´s Gate na PC, kde také slovy nikdo nešetřil) a dle mého soudu povedená zápletka, nicméně na druhou stranu se příběh výrazně stáhne do pozadí během samotné hry, aby se projevil v klasickém zadávání úkolů během rozhovorů s obyvateli měst a pár animací v engine hry. Najdete zde pouze jedinou pořádnou animaci a tou je závěr hry. Mizerná technická úroveň a tuctovost tohoto finále však na výsledném dojmu příliš nepřidá.
Zde tedy DA prohrála svůj boj o vyrovnání se PC vzoru. Není sice tak docela jisté, zda hlavním vzorem pro hru nebyl Diablo od Blizzardu, jenže i ten měl alespoň extrémně povedené animace v průběhu hry (ocenění herní film měsíce v časopisu Score). Takže na rovinu si přiznejme, že DA selhává v tom základním, oč se RPG opírají. Příběh a motivace k dohrání hry za mnoho nestojí.
Avšak DA exceluje ve všem ostatním, co dělá hru dobrou, takže se nenechte předešlým odstavcem odradit.
Stejně jako ve zmíněných vzorech na PC si budete vybírat rasu a povolání své postavy – k mání je člověk/lukostřelec, trpaslík/bojovník a „elfice“/kouzelnice. Jak budete zabíjet nepřátele, budete od nich kromě zbroje a předmětů získávat zkušenost, po jejímž nahromadění se vám zlepší vlastnosti a budete mít možnost prohloubit některou ze svých schopností. Hra se dělí na patra dungeonů, bojiště a bezpečná pásma (jako je hospoda ve městě) – ve kterých nakupujete nové zásoby a prodáváte nalezené poklady. Nemějte tedy pochyb o tom, že herní schéma kopíruje Diabla, postrádá však alespoň možnost počítačem řízeného spolubojovníka, v lepším případě pak celé ovladatelné družiny, která tvořila vynikající strategický prvek a zdroj zábavy v Baldur´s Gate na PC. Na druhou stranu je DA vybavena kvalitním multiplayerem ve stylu prvního Diabla na PlayStation, který zvýší zábavnost hry o sto procent.
Nejkrásnější hra svého druhu
Je to tak. I když to může znít trochu lacině, DA skutečně překonává cokoliv, co jsme prozatím v rámci žánru viděli na jakékoliv platformě a troufám si prohlásit, že žádná izometricky (křivě z nadhledu) viděná akční hra nevypadala dosud tak úžasně. Stačí první vteřiny v prvním sklepení ve hře a budete přesvědčeni. Prostředí disponuje na svou „malost“ vzhledem k výšce, ze které se na hru díváte, neuvěřitelným množstvím detailů a kvalitou textur, o jaké jsme si doposud mohli nechat jenom zdát. Nad hořícími pochodněmi se chvěje horký vzduch, každý 3D vymodelovaný strom nebo keř mají přesvědčivý stín a co dělá voda při styku s živou bytostí, včetně různých stupňů průhlednosti v závislosti na její čistotě, to se slovy nedá vysvětlit. Vrcholem grafických orgií jsou pak ledové jeskyně, které naleznete uvnitř ledovců a mají podobu tisíců hranatých ploch, které zrcadlově odráží světlo ve svém okolí.
Detailnost postav včetně té vaší je pak absolutní a doceníte ji v okamžiku, kdy začne animace v herním engine, neboť tehdy kamera plynule sestoupí ze svého místa vysoko nad vaší hlavou a ukáže zblízka vaši maličkost. Tehdy si všimnete, že každá drobnost včetně rukavic, bot a podobně, kterou jste na sebe oblékli, je vidět. Samozřejmostí je vizuální vyobrazení zbraně a brnění, stejně jako nadprůměrně povedené polygonové obličeje. Vlastně je možné říci, že ačkoliv je DA hra, kterou vidíte z vysokého nadhledu, při záběru kamery na postavu zblízka často naleznete dokonalejší modely, než ve spoustě akcí z vlastního pohledu.
Nepřátelé a arzenál
DA proti vám postaví obrovskou škálu nepřátel. Od krys přes skřety a pavouky až po temné elfy, zombie a draky. Nepřátel je tolik druhů, že není možné je zde všechny vyjmenovat, bestiář by vydal na samostatný článek. Navíc hra rozlišuje, jakou zbraň na ně použijete, takže například po zásahu mečem rozpůlíte krysu vedví a člověku useknete hlavu. Ohnivá magie uvrhne protivníka do plamenů (překvapivě), aby z něj zbyl škvarek a zmražený nepřítel se po zásahu rozletí na kusy ledu, které postupně roztají. Navíc nepřátelé zůstávají ležet na zemi včetně odhozených zbraní a štítů a to po celou dobu hry (!!!), takže pokud se před koncem vrátíte kamkoliv na začátek, najdete tam své oběti i jejich předměty.
Světlé stránky hry |
Temné stránky hry |
- hraje se jako sen
- vypadá jako vlhký sen grafického designéra
- vynikající multiplayer
|
- možná až příliš akční na RPG
- absence počítačem řízeného spolubojovníka
- plytký příběh
|
AI protivníků, jejich inteligence a chování odpovídají hernímu stylu „prosekej se skrz a pak se ptej“. Nepřátelé se na vás řítí ve vlnách i samostatně (velmi mne pobavil útok ledového obra, který ke mně přišel a pokusil se mne zašlápnout), přičemž zranění někdy utíkají pro posily a kdo je vyzbrojen pouze zbraní na dálku (lukostřelci, mágové), snaží se ze všech sil držet v uctivém odstupu (proto také často budete muset využívat své zbraně na dálku). Souboje s bossy jednotlivých částí hry pak spočívají v klasickém vzoru „uzdravuj se včas a sekej“.
Jak se sluší na hru s Baldur´s Gate v názvu, nabídka zbraní a výzbroje je monumentální, takže budete neustále škudlit peníze na nějaký ten lepší kousek, který si pak na sobě budete s uspokojením donekonečna prohlížet a ještě raději jej otestujete v akci. Kouzel je taktéž celkem hodně, i když zde mi připadá DA přece jen poněkud slabší. Na druhou stranu světelné efekty při kouzlení jsou dokonalé.
Ovládání
Ovladač pro PS2 nemá zase tolik tlačítek a bylo potřeba někam umístit rychlou aktivaci uzdravovacích předmětů, vyvolání nabídky kouzel a zbraní stejně jako útok fyzický i magický. Domnívám se, že autoři to zvládli dokonale (jediné tlačítko nezůstalo nevyužité) a máte pochopitelně možnost ovládání změnit. Velmi významnou kapitolou je pak práce s kamerou, jelikož prostředí je plně 3D a občas je dokonce potřeba si „zaskákat“. Vzhledem k tomu, že kameru velmi citlivě a přesně ovládáte pravou analogovou páčkou, zvládli autoři i tuto část bezchybně. Útoky vaši postavy jsou rychlé a přesné v závislosti na vašich vlastnostech a zvolené zbrani, pouze mi poněkud iritoval občasný problém s natočením se na správného protivníka (zvláště v hustší vřavě – deset a více nepřátel najednou), jenže nešlo o nějak zvlášť významný problém, pouze subjektivní nešikovnost.
Závěrečná bitva
DA tvoří tři velké kapitoly, odehrávající se pod městem, v horách a v močále, plus velké finále v Onyxové věži (ve světě Baldur´s Gate jsou věže pěkně nebezpečná místa). Znamená to asi čtyřicet úrovní, přičemž pár jich je skutečně krátkých - stěží na dvacet minut a některé jsou zase monumentální (tak na hodinu nebo více). Hra také obsahuje herní režim Gauntlet, kde se musíte na čas probít dungeonem zamořeným nepřáteli (zde nebudete věřit vlastním očím, kolik desítek postav při tak kvalitní animaci zvládne hra zaráz) s postavou známou z PC série. Těžiště zábavy však bez pochyby spočívá v multiplayeru, kde si probíjíte svoji cestu společně s přítelem, se kterým si kryjete záda.
DA je sice RPG, nicméně velmi akční a tak nepřineslo to, co závidíme klasické sérii na PC. Místo toho uzmulo několik prvenství Diablu a stalo se jednou z nejlepších voleb pro hru dvou hráčů.Nicméně vzhledem k velmi neutěšené situaci na evropském trhu je DA paradoxně tím nejlepším RPG, které si můžete dopřát na PS2.
 |
Grafika: 9/10 |
Zvuky: 8/10 |
Hudba: 8/10 |
Hratelnost: 10/10 |
Akční variace na oblíbený PC titul dokonale splnila všechny technické normy, avšak zapomněla na kvalitní scénář a přitažlivou hloubku svého vzoru. Přesto nebo právě proto se hraje jako sen. |
Celkové hodnocení: 8/10 |