Pan Peter Molyneux si zhruba v roce 1980 umanul, že se stane bohem. To je vcelku těžký úkol a tak Molyneux brzy pochopil, že svůj sen může uskutečnit pouze v elektronických útrobách PC a konzolí té doby. Od té doby uplynulo hodně času a po pár „průměrných“ titulech se na scénu vrací Black & White – boží hra.
Pan Peter Molyneux si zhruba v roce 1980 umanul, že se stane bohem. To je vcelku těžký úkol a tak Molyneux brzy pochopil, že svůj sen může uskutečnit pouze v elektronických útrobách PC a konzolí té doby. Tak vzniknul první Populous. Od té doby uplynulo hodně času a po pár „průměrných“ titulech se na scénu vrací Black & White – boží hra. A co je ještě lepší? Již před dokončením PC verze se pracovalo na konverzi pro PS2.Předpokládám, že dnes neexistuje PC hráč, který by nevěděl co to B&W je. Po letech čekání a klasického odkládání se tato hra stala hitem ještě dřív, než se dostala na pulty obchodů. Není těžké domyslet si, proč se tomu tak stalo. Která hra se dnes může pyšnit oceněními nejlepší hra E3 2001, nejlepší strategie E3 2001, nejoriginálnější hra E3 2001. Předělání hry na nové konzole není tedy žádným překvapením, navíc se hra prodává jako rohlíky. Větším překvapením bylo, že B&W mělo být podle původního plánu na PS. Katastrofa, kterou by způsobilo okleštění grafiky a kdoví čeho dalšího, byla pro Lionhead dostatečným strašákem a tak nakonec přiznali vývoj hry na PS2. Uf! Díky bohu!
V úvodu jsem psal, že Molyneux se vyžíval ve hrách na boha a pokračuje v tom do dneška. Black & White, jak vyplývá ze samotného názvu, je bojem dobra a zla. Tento souboj nemá své základy v počátečním výběru stran. Každá entita (hráč, chcete-li) má na začátku svobodu jednání a tak se jeho charakter a zároveň prostředí, ve kterém žije mění jeho počínáním a chováním k poddaným, zázraky apod. Svatyně se mění v překrásný palác a nebo hrůzostrašné doupě. Poddaní jsou mírumilovný národ a nebo krvežíznivý klan. Zaleží jen na vaší fantazii a tvořivosti ducha. Samostatná kapitola jsou zázraky a kouzla, kterými bytosti disponují po dosažení určité moci (bůh svou sílu získává jen ze svých poddaných). K jednomu z nejimpresivnějších efektů (podle mne) patří například ztemnění oblohy a následný chaos v řadách vašeho lidu. Asi poslední velký článek je Titán, kterého si můžete draze přivolat na pomoc. Jeho vzhled a chování je opět složitým mechanismem. Stručně by se to dalo popsat jako výchova.
B&W je kolosální dílo, které hráčům nabízí novu dimenzi k dobytí. Umělecké provedení, vtip a neuvěřitelný smysl pro detail. To jsou tři základní pilíře, na kterých stály předešlé hry praotce božských her Molyneuxe. A v každé z těchto kategorií je B&W mnohem větší než její předchůdci. Rozepisovat se o kráse a detailnosti prostředí je v případě B&W nošením dříví do lesa a tak se raději podívejte na screenshoty. Konverze pro PS2 dokonce slibuje vyšší detailnost a barevnost textur, Lionhead se navíc dušuje, že framerate nebude těmito úpravami nijak ochuzen.
Já doufám, že konzolisté nebudou zklamáni a k PS2 si sednou i ti majitelé, kteří si tento skvost mohli zahrát již na PC. Já pravděpodobně u B&W strávím spoustu probdělých nocí, ale určitě ne promarněných.