Black and White: Creature Isle – dítě geniálního nápadu

Black and White: Creature Isle – dítě geniálního nápadu

Těšili jste se na datadisk k jedné z nejlepších her minulého roku? Doufali jste, co nového nám rozšíření přinese? Říká se, že realita nikdy není taková jak ji popsala předpověď. Takže patří Creature Isle k těm datadiskům, které stojí za povšimnutí a nebo jde jen o ždímání starého nápadu?

Hru k recenzi zapůjčila firma:
Platforma: PC
Typ hry: strategie s mnoha dalšími prvky
Multiplayer: až 8 hráčů přes LAN / Internet
Minimální konfigurace: procesor 350 MHz, 64 MB RAM, 430 MB na HDD, 8MB 3D grafická karta
Doporučená konfigurace: procesor 500 MHz, 128 MB RAM, 510 MB na HDD, 16MB 3D grafická karta
Testovací konfigurace: Athlon XP 1500+, 256 MB RAM, 2,6 GB na HDD, GeForce 2 Ti 64 MB
Výrobce hry: Lionhead Studios (www.lionhead.com)
Distributor hry: Electronic Arts (www.ea.com)
Distribuce v Česku: Bohemia Interactive (www.jrc.cz)

Těšili jste se na datadisk k jedné z nejlepších her minulého roku? Doufali jste, co nového nám rozšíření přinese? Říká se, že realita nikdy není taková jak ji popsala předpověď. Takže patří Creature Isle k těm datadiskům, které stojí za povšimnutí a nebo jde jen o ždímání starého nápadu?

Když jsem dohrál B&W, toužil jsem po datadisku jako snad nikdy do té chvíle. Byl jsem vcelku překvapený, jelikož mi většinou žádný datadisk nestál za povšimnutí. Takže proč ta změna? Měl jsem totiž po dohrání B&W, podobně jako další hráči, nepříjemný pocit, že něco není v pořádku. Takové to šimrání v hlavě, pocit, že jste sice dohráli vynikající hru, ale slastný pocit z pokoření se přesto nedostavoval. Tím problémem u B&W pro mne byla délka samotné hry. Tak nějak mi nestačilo pět, i když rozsáhlých, levelů a říkal jsem si, že takový Nápad, kterým B&W bezesporu je, by si zasloužil víc. Rozšíření několikaleté práce na enginu a umělé inteligenci v B&W se konečně dočkala svého nepřímého pokračování; respektive epilogu?

Black and White: Creature IsleBlack and White: Creature Isle

Black and White: Creature IsleBlack and White: Creature Isle

Opuštěný ostrov
Creature Isle se, jak název napovídá, odehrává na jediném velkém ostrově, který je rozčleněn do několika oblastí. Je sice pravda, že tím B&W na rozsáhlosti nijak nenabyl, ale přednosti tohoto datadisku jsou skryty v dalších aspektech, ke kterým se postupně dostaneme. Jednou z výhod tohoto ostrova je paradoxně právě v tom, že je jediný. Na rozdíl od ostatních zemí z původní hry je totiž designově mnohem propracovanější a přináší tak k hráči pocit, že hraje ucelený svět, kde má vše své konkrétní místo. Jsou tu pouštní oblasti, mrazivé vrcholky, sopečná pohoří, džungle a všechno je pěkně uspořádáno do živého celku, kde není žádný nevyužitý prostor, žádné slabé místo. Dokonce je tam nejvyšší hora, která ostrovu patřičně dominuje. Také jediné tři vesnice, které jsou na ostrově, jsou malebně zasazeny do krajiny. Japonská vesnice je uspořádaná do půlkruhu při pobřeží, egyptská je na plošině pod vaším chrámem a keltská víska se rozkládá na dně údolí při okraji hustého lesa. Okolo centrálního ostrova je také několik menších ostrůvků, který má každý svou vlastní funkci. Mimochodem příběh toho nejmenšího je dost šílený.

Princip Black and White

Tato strategie s pár prvky akční hry je založena na několika základech. Hráč figuruje v roli boha, který k sobě připoutává věřící prostřednictvím zázraků a Bytosti. Čím víc věřících bůh vystraší nebo oslní, tím větší moc získá. S mocí roste sféra vlivu rozšiřující se od chrámu a centra vesnice. Sféra vlivu omezuje boží ruku, která mimo svůj vliv nemůže sesílat zázraky a zvedat předměty. Bytost je druhá nejvýraznější entita hned po vás. Formou odměn a trestů učíte Bytost, jak se má chovat. Bytost si postupně osvojuje některé zázraky a může se stát buď užitečným pomocníkem vesničanů nebo mocnou zbraní, podle toho jak jej vychováte. Druhý originální princip B&W je způsob odlišování stran dobra a zla. Na začátku si v hlavním menu nevyberete přímo dobro nebo zlo. Vy i vaše Bytost začínáte jako neutrální a vaším chováním se postupně měníte v boha dobrého nebo zlého, podobně jako vaše Bytost. Účelem je oloupit soupeře o všechny věřící metodou oslnění nebo zastrašení. Krajním řešením je úplná eliminace obyvatelstva. Bůh bez věřících zaniká.

Od hrubého popisu, který vás asi zaujme jen minimálně, se přesuňme k důvodu, proč kupovat Creature Isle, čímž se čtenáři této recenze pravděpodobně rozdělí na dva oddělené tábory. Celý Creature Isle totiž neslouží k ničemu jinému než k vycvičení vaší Bytosti pro pozdější Skirmish nebo Multiplayer. Proto se také jedná o ostrov opuštěný, protože se na něm nenachází jediný znepřátelený bůh. Neexistuje nebezpečný protivník, žádná možnost prohry. Tím pravděpodobně odpadá většina potenciálních kupců, kteří by Creature Isle pořizovali kvůli hře jednoho hráče. Na druhou stranu online příznivci (LAN nevyjímaje) mohou skákat radostí. Řada vylepšení a nových vlastností, které vaše Bytost získá jsou poměrně lákavé. Ty se naučíte pobíháním po ostrově a plněním úkolů od ostatních obyvatel mírumilovného světa. Takový úkol přináší nejen zábavu, ale i zisk v podobě nových Bytostí, které budete mít k dispozici vždy po úspěšném dokončení úkolu. Bytostí máte nyní na výběr z jednadvaceti, přičemž některé znáte již z B&W, ale spousta dalších je nových.

Black and White: Creature IsleBlack and White: Creature Isle

Black and White: Creature IsleBlack and White: Creature Isle

Samotné úkoly jsou rozmanitého charakteru. Některé jsou legrační až absurdní: Bowling s oprsklou nafoukanou krávou, hra v kuličky s obří opicí přihlouplého zjevu, hra na schovávanou se smradlavým vlkem a nejšílenější úkol - vystřelování prokletého vesničana obřím samostřílem. Tento nebožák se zebří hlavou nemá jinou šanci k nápravě, než katapultaci přes hory a doly s přístáním, které zrovna nepatří k těm par excellence (k přistání poslouží, mimo jiné nejmenší skalnatý ostrůvek zmiňovaný na začátku). Pak jsou tu úkoly akčního typu jako například závod s pekelně rychlou želvou (!), která si naštěstí neumí poradit s kouzlem freeze a vítězství je po "menším" podvodu v kapse. Soutěž v demolici cvičné vesnice také patří k něm zajímavějším. Zmíním ještě lechtání delfínů, hašení hořících horníků a nakonec ostřelování pobíhajících vetřelců, pokoušejících se o invazi. Ten výčet úkolů možná připomíná exkurzi tvorbou Montyho Pytona a také jsem se poměrně často dobře bavil, bohužel některé úkoly byly poměrně zdlouhavé (nahánění oveček) a občas jsem některý úkol opakoval i dvacetkrát než jsem dosáhl úspěchu. A například ve hře v kuličky si počítač napomáhá ošklivým podvodem, když vaše kulička občas naprostou náhodou změní směr a vykutálí se z kruhu ven. Naštěstí jeden z těch hodně dlouhých úkolů si zaslouží celý odstavec, protože s tím si zažijete spoustu zábavy i trápení nejen ve hře pro jednoho hráče.

Black and White: Creature IsleBlack and White: Creature Isle

Black and White: Creature IsleBlack and White: Creature Isle

Junior
Novinka, která bystrého pozorovatele trkla letmým pohledem na screenshoty, je trénink podivné malé slepice, či prťavého tygra. V podstatě ihned po příjezdu na Creature Isle vám vesničané odhalí přítomnost zázračného vejce, ze kterého se vylíhne všetečný capart. Malý zvědavec bude vaši, většinou velkou, Bytost následovat už od svých prvních krůčků a bude se postupně učit všechno co umí váš starší svěřenec. Problém je, že zatímco za nevhodné chování můžete svou Bytost potrestat, nad menším kamarádem nebudete mít žádnou moc!

Všem hráčům doporučuji: Dejte pořádný pozor, aby si vaše kuře/mládě nezvyklo chodit na potravu do vesnice. Tedy na pole by to zas tak nevadilo, ale já jsem Tyka (kuře) ze začátku špatně hlídal, načež se kuře naučilo žrát ubohé vesničany. I když jsem své Bytosti pořádně nafackoval, Tyke občas nevydržel a trošku se přikrmil na čerstvém mase.

Pokud si malého uličníka prostřednictvím své Bytosti dobře vychováte, stane se později v síťové hře cenným pomocníkem, který bude směle zalévat pole, kácet stromy, nosit suroviny a uzdravovat vaše věřící. Zlí bohové jsou v tomto případě trochu diskriminováni, protože maličkému se opravdu těžko vysvětluje, kdo je ten, kterého má ztrestat a komu má pomoci. I přesto si se svým rošťákem zažijete spoustu legrace. Stačí jej třeba jen sledovat, jak se snaží tancovat nebo jak nechápavě kouká na něco, co ještě dostatečně neumí.

Světlé stránky hry
  • nové vlastnosti pro multiplayer
  • vylepšená umělá inteligence
  • junior
Temné stránky hry
  • nepodstatný krátký singleplayer

Jak vaše starší Bytost, tak Junior se mohou naučit jednu zásadní novou vlastnost, taktéž důležitou zejména pro hru více hráčů. Ve chvíli, kdy dokončíte quest se třemi gorilami, které neustále demolují palác, aby jej posléze znovu vystavěly, se vaše Bytost naučí stavět budovy. Možná si teď říkáte, že to k ničemu není, protože vesničané jsou sami schopni postavit nový dům poměrně rychle. Bytost však umí budovu nejen postavit, ale také zvládne položit její základy, což je podstatná výhoda, která vám značně urychlí zdlouhavý začátek a ušetří okolní lesy v prvních fázích síťové hry. Krom těchto velkých inovací, které mají na funkci původní hry zásadní vliv, přispěli animátoři spoustou blbinek, kterými si Bytost krátí dlouhou chvíli. Přibyla nová gesta a zvětšil se počet animací Bytosti, která si teď kope s míčem, myje se, hází si s Juniorem a ukazuje mu co a jak.

Black and White: Creature IsleBlack and White: Creature Isle

Black and White: Creature IsleBlack and White: Creature Isle

Poslední změnou, kterou však mohu těžko dokázat, je vylepšení už tak propracované umělé inteligence. V Creature Isle se mi zdálo, že Bytost je chápavější a lépe reaguje na mé příkazy a přání vesničanů. Nejde jen o primitivní činnosti jako třeba hod předmětem nebo likvidace vybraného objektu. Zejména na připoutání ke skladišti reagovala, podle mne, Bytost svižněji a netrávila spoustu času lelkováním (přesto, že jsem jí fackoval). Jestli je to pravda nebo moje bytost pouze dospěla a začala víc poslouchat, to se asi nedovím.

Závěrem bych se rád pokusil vyřešit dilema váhajícím příznivcům B&W, kteří nehrají svou oblíbenou hru především po síti nebo prostřednictvím Internetu. Pokud vám nevadí, že naprostou většinu času strávíte plněním úkolů a na B&W vás bavili převážně tyto questy, pak je Creature Isle možnost i pro vás. Pokud vás bavilo pronásledovat Nemesis a bojovat s jeho přisluhovačem, pak by jste mohli po dvou dnech skončit znechucení a otrávení. V obecné rovině platí, že datadisk k B&W je určen pro hráče zaměřené na internetové klání a síťovou hru. Pro tyto hráče se Creature Isle stane podobnou "povinností" jako pro příznivce Starcraftu kdysi Brood Wars, díky řadě změn, které bohatě přispívají k hratelnosti.

Grafika: 9/10
Zvuky: 8/10
Hudba: 7/10
Hratelnost: 8/10
Důstojné rozšíření pro příznivce varianty síťové hry.
Celkové hodnocení: 8/10

Určitě si přečtěte

Články odjinud