Breakdown – jako Halo potkalo Xenoságu

Breakdown – jako Halo potkalo Xenoságu

Bylo to zajímavé setkání. Halo vedlo donekonečna svou o potřebě pohledu z vlastních očí v zájmu atmosféry, Xenosága hrdě rozpínala křídla a ukazovala bohaté peří v podobě hlubokého odvážného příběhu. A co že z toho vzniklo? Nic menšího, než první FPS nové generace, přinášející největší změnu od dob Wolfa 3D nebo Dooma.

Platforma: Xbox
Výrobce: Namco
Distributor v ČR: EA Czech (
http://czech.ea.com), Conquest (http://www.cqe.cz)
Termín vydání v ČR: 18.6.2004

„Největší zážitek za všechny ty roky, co hraji počítačové hry a videohry. Je to tak, majitelé Xboxů, v mnoha směrech to dokonce překonává Halo.“

http://msxbox-world.com


Když se hra Breakdown vynořila na loňské E3 2003, přitáhla sice pozornost některých novinářů, nicméně vedle loni poprvé pořádně předvedeného Dooma 3 a Half-Life 2 samozřejmě neměla šanci, stejně jako třeba Call Of Duty, na kterou jsme vás tenkrát na Doupěti jako jediní upozorňovali se slovy „nejslibnější trailer pro letošní vánoční trh“.

  

Alex vám pomáhá vstát * Protivníci budí respekt * Namco do hry vložilo hodně svých zkušeností s mlátičkami - budete se tedy hodně bít tělo na tělo

Breakdown tak poněkud zapadla, nicméně v dobové aktualitě z Doupěte se můžete dočíst mé nadšené reakce na originální zpracování a vynikající atmosféru, o kterých si dnes povíme něco více, jelikož hra se příští týden objeví i na českém trhu a pokud vám připadá, že FPS akce jsou již nějakých 10 let pořád o tom samém, měli byste zbystřit zrak.

FPS poprvé doopravdy

Než se začnu rozepisovat o čemkoliv jiném, musím chtě nechtě začít tím nejvýraznějším, co Breakdown odlišuje od všech ostatních her, které dodnes spatřily světlo světa. Víte co má společného Wolf 3D a Far Cry? Doom 1 a Doom 3? Všechny doposud vydané FPS akce? Říká se o nich, že „hrajete z pohledu vlastních očí“, ale přitom za celou hru neuvidíte nic víc, než jen nataženou ruku se zbraní. Není to tak trochu primitivní podvod? Není na čase, aby hráč při hře „z vlastního pohledu“ viděl herní svět a především sebe samotného reálněji?

  

Ale jistě, budete také hodně střílet * Seberte pěkně novou hračku * A zkuste s ní něco trefit - třeba ten velký vrtulník:-)

Není tak docela jednoduché na papíře vysvětlit, jak dokonale k této problematice autoři Breakdown přistoupili, úplně nejsnazší je odkázat vás na video, které si můžete stáhnout u tohoto článku. Nicméně pro ty z vás, kdo se raději než na vlastní oči nechají přesvědčit mým textem, popsal bych to asi takhle: kamera, zabírající herní svět, je umístěna skutečně v očích vaší postavy, tedy nikoliv „kus nad vaší rukou se zbraní“, jako ve všech ostatních FPS hrách.

 

Stáhněte si strhující trailer!

Podívejte se na revoluční pojetí FPS žánru!

AVI, 28 MB

 

Výsledkem toho je, že při každém pohybu hlavou změní kamera mírně úhel pohledu na herní svět. Když vám někdo ze spolubojovníků poklepe na rameno, otočíte hlavu jeho směrem a uvidíte jeho ruku na svém rameni, zabíráno skutečně z výšky a odpovídajícího úhlu vašich očí. Když váš spolubojovník padá z letadla, vidíte svoje rameno a nataženou ruku, na které visí on i jeho život. Když dojdete k automatu na Coca colu, vidíte své ruce během procesu vhazování mince, otevírání plechovky a ta se pak přiblíží do spodní třetiny obrazovky, zatímco nasloucháte, jak vaše postava polyká tekutinu. Když se bijete pěstmi a výkopy, vidíte také své nohy či spodní část těla a kamera se zaklání podle toho, kam je při daném chvatu vaše postava realisticky obrácena tváří. Když vás tlaková vlna srazí na kolena, vidíte během vstávání opět své – výbuchem roztřesené - tělo. A tak bych mohl pokračovat donekonečna, ale je to docela nanic, pokud si nestáhnete ono video – pak teprve pochopíte, jak báječně to vypadá a jak chytře tvůrci naskriptovali milion a jednu scénku, dodávající hře pocit realističnosti.

Kde je ta ****sága?

Pusťte si to video! Já tady na vás počkám...

...už jste ho viděli? Cože? Pro... PROKLIKALI jste ho? Vy jste ho „proklikali“?? To nemyslíte vážně! Okamžitě si jej pusťte znovu a pěkně bez přeskakování, od začátku po dohru za titulky na konci, s hudbou a zvukem pořádně nahlas. Já čekám...

  

Splupráce s Alex je klíčem k postupu * Sbírejte zásobníky * Není to Sephirot???

No konečně. Tak už víte, co jsem měl na mysli. Opravdu, epická výprava v duchu nejslavnějších japonských RPG či příběhových her typu Resident Evil z Breakdown dýchá naplno a bez berliček realističnosti, na kterou většinu sází americký nebo evropský trh s hrami. Odpověď je snadná, producenti Breakdownu jsou víceméně shodní s producenty Xenoságy.

  

Dramatický souboj v pokročilé fázi hry * Alex - děvče do nepohody * Značka: umí to s nožem

Ve hře začínáte jako mladý voják Derrick, který se probírá ze silné amnézie v podivné laboratoři. Místnost je zamčená, jedna z mála věcí uvnitř je kus chleba. Po nějaké chvíli jej zkusíte sníst – a začnete se dusit, jídlo bylo z nějakého důvodu otrávené. V tom okamžiku dovnitř vtrhnou tři po zuby ozbrojení vojáci, kteří se očividně snaží vás dorazit, jenže náhle se vynořuje tajemná dívka Alex a vojáky vyřídí, následně vás donutí jít se vyzvracet do záchodu na chodbě. Nezapomínejte, že tohle všechno včetně zvracení do oné záchodové mísy sledujete dokonale z pohledu vlastních očí – kam se hrabou příběhové skripty v Half-Life nebo Call Of Duty!

Postupně se ukáže, že (nejen) vaše postava se stala obětí děsivého experimentu, vojenská základna se hemží mutanty, dojde k odpálení (nejedné?) atomové hlavice na základnu i okolní města, uzavřená bitva v interiérech přeroste ve válku v ulicích a nakonec se setře tenký závoj reality a hra ve dvou třetinách projde šokujícím zvratem, velmi podobným tomu ve filmu Matrix. I když zahraniční novináři (hra již vyšla v Japonsku a USA) Breakdownu vyčítali několik věcí, příběh shodně označují za největší lákadlo hry a vzhledem k jeho autorům o tom nepochybuji. Nezbývá než pár dní počkat a udělat si vlastní obrázek!

Určitě si přečtěte

Články odjinud