Byznys hrátky: Doom 3 odložen, bojí se tvůrci konkurenta Half-Life 2?

Byznys hrátky: Doom 3 odložen, bojí se tvůrci konkurenta Half-Life 2?

Doom 3 odložen na rok 2004 - bitva očekávaných prodejních velikánů se tak nekoná * Eminem čelí žalobě, stejně tak tvůrci hry Max Payne * Francouzská vláda podporuje začínající vývojáře - dočkáme se něčeho podobného u nás? * Evropská komise kritizuje řeckou vládu za rok starý zákon * První čtvrtina boje titánů, firem Activision a EA – jak dopadla?

Doom 3 odložen na rok 2004, bojí se tvůrci konkurence?

Doom 3 - zbožňovaný, očekávaný a netrpělivě vyhlížený titul, od nějž všichni věrní fanoušci čekají jediné. Zábavu hodnou jedinečného spojení first-person akce a hororového titulu. Je tomu však jen několik dní, co do herních domácností celého světla přilétla z útrob vydavatelské společnosti Activision nepříjemná zpráva - aktualizovaný release-list této firmy nepočítá s vydáním asi nejočekávanější akce letošního roku ještě v roce 2003. Doom 3 byl odložen na rok 2004, bitva očekávaných prodejních velikánů se tak zřejmě nekoná.

Ano, právě letošní podzim měl být zuřivým kláním desítek nadějných FPS akcí - Doom 3, Half-Life 2, Kreed, FireStarter, Far Cry, to jsou jen některá jména ze záplavy těchto her. Právě ony měly být hlavními aktéry podzimního boje o přízeň hráče a právě ony měly vynést letošní prodejnost do rekordních čísel. Jak se však zdá, hvězdná sestava se pomalu rozpadá a mnohé vývojářské týmy se chtějí přímému souboji se svými nejbližšími konkurenty vyhnout. Je to také případ Dooma 3?

Vplouvám do vod spekulací a tak mi snad mnozí fanoušci Dooma 3 odpustí přílišnou, avšak logickou kritiku tvůrců tohoto výtvoru. Jak však napovídají mnohé indicie, id Software se k odkladu svého titulu nerozhodli pouze z očekávaného důvodů dokončení hry - podle mnohých názorů a také faktů je důvodem obava z některých konkurenčních výtvorů, které by (přestože cíleně neútočí na stejnou skupinu hráčů) mohli snížit očekávanou vysokou (až nepřekonatelnou) prodejnost tohoto jedinečného díla - řeč je samozřejmě o Half-Life 2. Jisté však je, že k dokončení hry příliš neschází - id Software přivezou na srpnový veletrh QuakeCon hratelnou multiplayer ukázku, která bude jistě postavena na téměř finálním kódu hry, upraveném enginu a alespoň částečně optimalizovaných systémových požadavcích.

I přes absenci Dooma 3 však zůstává letošní podzim nejzajímavějším obdobím posledních let - návrat velikánů Half-Life a Max Payne opět slibuje jedinečné představení, které navíc dochutí a k dokonalosti přivede několik světlých překvapení. Pomohou znovu překonat rekord prodejnosti a zvětší tak finanční objem herního průmyslu?

Zdroj: Shacknews, Vlastní zpráva, diskusní fóra

Eminem čelí žalobě, stejně tak tvůrci Maxe Payna

Afér a zajímavých soudních žalob se každý měsíc dočkáme nespočet. Po dlouhé době tu však máme jednu, která vybočuje ze zavedených kolejí. Herní vydavatelská společnost Conspiracy Entertaiment totiž oznámila, že podává žalobu za podvod a porušení dohod na agentury Cousins Entertaiment a Bravado International, které zastupují známého a populárního zpěváka Eminema. Právě s ním tato firma nedávno podepsala kontrakt na hru Mix TV Presents: Eminem a jak se dá očekávat, stal by se z ní jasný prodejní hit. Zástupci firmy Conspiracy Entertaiment jsou však rozhořčeni jednáním zástupců tohoto populárního interpreta, kteří podle jejich informací vyjednávali o zapůjčení Eminemovy tváře pro účely jiných herních firem a výtvorů. A o co se tedy vede spor? O celých 5 miliónů dolarů.

O tom, že je svět plný žalob a nesmyslného jednání, vás přesvědčí také následující událost. Bývalý světoznámý profesionál ve wrestlingu s přezdívkou Maxx Payne tak v těchto dnech podal žalobu na čtveřici herních firem - Rockstar Games Inc., 3D Realms Entertainment, Gathering of Developers and Remedy Entertainment Ltd. Důvodem je samozřejmě úspěšný herní titul Max Payne, jehož hlavní hrdina se pyšní podobným jménem, a který se ještě letos dočká nového pokračování. Podle slov bývalé wrestlingové hvězdy (se skutečným jménem Darryl Peterson) je podání žaloby bojem o záchranu vlastní identity - bojem, který mu má vynést 10 miliónů amerických dolarů. Jedná se tedy o vypočítavý útok s vidinou zisku? Těžko spekulovat, mnozí z nás by se však jistě nad podobnou shodu jmen povznesli.

Zdroj: Vlastní zpráva, InsideGamer.nl, Shacknews

Evropská komise kritizuje řeckou vládu za rok starý zákon

Jak vidno, Evropská komise není z nejrychlejších úředních orgánů Evropské Unie. Ne, nemusíte se bát, nehodlám vás nyní nudit řečmi o nelogičnosti našeho veřejného rozhodnutí vstoupit do této obchodně-měnově-politické organizace, které čeští voliči učinili před několika týdny. Tentokrát se totiž jednání proslulé EK dotklo také světa her a herní zábavy. Na pořadu dne byl již téměř rok starý řecký zákon, omezující hraní počítačových a konzolových titulů.

Potírání gamblérství - takový byl cíl odvážného a kontroverzního zákonu řecké vlády. Tamější parlament tak na podzim loňského roku schválil tento návrh, který zakazuje hraní počítačových her na všech veřejných i soukromých prostranstvích, bez výjimek. Zahrát si videohru na ulici, v podchodu, na zastávce rozhrkaného autobusu - to vše může paradoxně stát tamější obyvatele až několik tisíc eur! Zákon však postihl také osoby podnikající - zejména provozovatele herních a internetových kaváren. Jejich majitelé jsou tak nuceni zamezit návštěvníkům v přístupu k jakékoliv formě elektronického hraní. V případě čistě herních center to pak nevyhnutelně znamená jediné - uzavření, konec, šlus.

Taková byla situace v Řecku před několika měsíci, taková je i dnes. Na nesmyslnost zákona již doplatily desítky hráčů i provozovatelů obchodů, kteří tak přišli o svou licenci. Evropská komise si v těchto dnech vyžádala od řecké vlády bližší informace a další dokumenty o tomto zákonu - přestože v evropských kruzích panuje přesvědčení, že rozhodnutí a přijetí tohoto návrhu poškozuje podnikatele, omezuje svobodu a porušuje mnohé další práva a svobody. Právě proto bude celý zákon důkladně přezkoumán. Co přesně to pro řecké hráče znamená, lze nyní soudit jen velmi těžko - alespoň malá naděje však místním hráčům svitla.

Zdroj: GamesIndustry.biz

Francouzská vláda se rozhodla podpořit začínající vývojáře

Není tomu příliš dlouho, co se britští zákonodárci rozhodli, vědomi si stability i perspektivy trhu, podpořit své domácí vývojáře drobnými finančními dotacemi. Právě angličtí politici i jejich čin jsou patrně vzorem pro nejnovější návrh francouzské vlády - i ona se rozhodla podpořit své domácí vývojářské herní firmy. O jaké konkrétní dotace jde a na co budou použity?

K dispozici bude dána částka takřka 4 miliónů euro (cca 130 mil. Kč), kterou budou v budoucnu dotováni tvůrci v předprodukčním stádiu vývoje. V praxi tak mohou tuto podporu dostat začínající vývojářské týmy a studia v okamžiku prvních hrubých návrhů jejich budoucího herního výtvoru. Přestože zmiňovaná částka pokryje vývoj jen několika AAA titulů, jedná se o dobrý krok do budoucna. A jistě nejsem sám, kdo by podobné rozhodnutí vlády ocenil i u nás - díky plánované reformě financí a rostoucímu státnímu dluhu je však nepravděpodobné, že by se i čeští tvůrci mohli těšit na podobně štědrou dotaci svého umu a kreativity.

Zdroj: Vlastní zpráva

První čtvrtina boje titánů, firem Activision a EA - jak dopadla?

Největší herní firmy světa spolu letos svádí tuhý boj o celosvětovou přízeň hráčské obce - společnosti Activision a EA si shodně touží ukousnout ještě větší podíl z již tak ohlodaného koláče, ze kterého zbývají ostatní konkurenci jen letmé zbytky. Jak se projevila snaha a sliby zástupců Activision o sesazení Electronic Arts z trůnu? Napoví vám první čtvrtletní finanční výsledky tohoto roku.

Začneme, jak jinak, největší herní společností dneška. Fiskální rok 2004 započal pro Electronic Arts nad očekávání dobře - zisk zaznamenal růst o neuvěřitelných 148% a předčil tak veškeré odhady analytiků. Výdělky firmy činili 353 miliónů dolarů, zmiňovaný profit pak činil pěknou částku 18 miliónů dolarů. Za úspěchem společnosti stojí především prodejní výsledky titulů NBA Street Vol 2, The Sims: Superstar a Def Jam Vendetta. Jak je v podání Electronic Arts zvykem, to nejlepší (pro hráče i firmu) přijde teprve na podzim s další sérií mnoha sportovních titulů.

Sesazení Electronic Arts z trůnu? Jak se každým dnem ukazuje, něco zhola nemožného - a soudě podle posledních výsledků nezažívá největší konkurence Activision šťastné období. Podle výsledků hospodaření vydělala firma v prvním čtvrtletí fiskálního roku 2004 částku 158,7 miliónů dolarů, což je o více než 30 miliónů méně než loni. Čistý zisk činil 4,2 oproti loňským 20,7 miliónům. I výhled do budoucna není pro firmu příliš příznivý - útok na první místo a titul nejúspěšnější, největší a nejziskovější herní společnosti tak zůstává spíše snem než reálnou možností.

Zdroj: GamesIndustry.biz

Střípky ze světa herního byznysu:

  • Microsoft se snaží oživit své aktivity v zemi vycházejícího slunce - jak je známo, konzoli Xbox se v těchto krajích již po dlouhé měsíce ani zdaleka nedaří konkurovat svým silným protivníkům (Playstation 2 a Gamecube) a velmi často prohrává svůj souboj také se staříčkem PSOne. Jaký je tedy recept na úspěch v Japonsku? Microsoft podle svých vlastních slov vsadí na nízkou cenu služby Xbox Live a do konce roku nabídne místním hráčům téměř stovku nových her!
  • Prodej her poklesl v USA v červnu o 9% v porovnání se stejným obdobím minulého roku - holý fakt, který před několik dny zveřejnili místní analytici. Data, ze kterých zmíněné číslo vychází, zahrnují prodej herního software pro všechny tři majoritní konzole (Playstation 2, Gamecube, Xbox). Zajímavá vás, které konkrétní konzolové tituly si vedly nejlépe? Dle očekávání hry Enter the Matrix a Tomb Raider: Angel of Darkness. Zkrátka a dobře - dvojice Neo o sličná Lara Croft hýbe světem.

Zdroj: GamesIndustry.biz

Žebříček nejprodávanějších her ve Velké Británii (týden 13. - 19. červenec 2003)

Další týden, další žebříček - nic víc, nic míň.

Celkový žebříček
Lara Croft a její Tomb Raider: The Angel of Darkness - případ pro psychiatra? Jak se zdá, přízeň hráčů není nekonečná a tak se tento titul musel v žebříčku nejprodávanějších her bez rozdílu platforem sklonit před svým konzolovým kolegou Eye Toy: Play. Oživení titulu Enter The Matrix a rostoucí zájem o tuto hru přetrvává, zajímavý je raketový vzestup závodní simulace Formula One 2003.

AP MP Název hry PT
1. ë 2. Eye Toy: Play 3
2. í 1. Tomb Raider: The Angel of Darkness 3
3. - 3. Enter The Matrix 10
4. ë 31. Formula One 2003 2
5. í 4. SOCOM: US Navy SEALs 6
6. í 5. Hulk 6
7. í 6. The Sims: Superstar 9
8. ë 13. Harry Potter - Chamber of Secrets 36
9. í 7. Grand Theft Auto: Vice City 37
10. í 9. The Sims 41
11. í 10. James Bond 007: Nightfire 30
12. í 11. Tom Clancy`s Splinter Cell 33
13. í 12. Midnight Club 2 12
14. ë 27. Donkey Kong Country 7
15. í 8. Starsky and Hutch 5
16. í 14. World Championship Snooker 2003 4
17. - 17. Driving Test Success 2003/2004 8
18. ë 20. Tiger Woods PGA Tour 2003 33
19. í 16. Harry Potter - Philosopher`s Stone 75
20. í 15. Warcraft 3: Frozen Throne 3

PC - žebříček
Zmiňoval jsem to již výše a další žebříček má slova do puntíku potvrdil - zájem o novou Laru Croft klesá, nejvíce se to projevilo právě v oblasti PC her. Namísto druhého ji tak tentokráte patří až páté místo, na které ji vytlačila čtveřice The Sims: Superstar, Warcraft 3: Frozen Throne, The Sims a Championship Manager 4 (v žebříčku samozřejmě v zmiňovaném pořadí).

AP MP Název hry PT
1. - 1. The Sims: Superstar 9
2. ë 3. Warcraft 3: Frozen Throne 3
3. ë 4. The Sims 42
4. ë 6. Championship Manager 4 17
5. í 2. Tomb Raider: The Angel of Darkness 3
6. ë 8. The Sims: Unleashed 42
7. ë 9. Norton Antivirus 2003 46
8. í 7. Grand Theft Auto: Vice City 10
9. ë 11. Norton Internet Security 2003 43
10. í 5. Neverwinter Nights: Shadows... 3

PlayStation 2 - žebříček
Donedávna dvojka v souboji PS2 titulů, nyní již jasný vedoucí - to je titul Eye Toy: Play, kterému se tak podařilo sesadit z trůnu doposud vládnoucí Tomb Raider: The Angel of Darkness. V minulých týdnech veleúspěšný výtvor SOCOM: US Navy SEALs nám znenadání vypadnul z první desítky, v první trojce jej tak nahrazuje závodní simulace Formula One 2003, těžící v období 13. - 19. července z blížící se GP Velké Británie.

AP MP Název hry PT
1. ë 2. Eye Toy: Play 3
2. í 1. Tomb Raider: The Angel of Darkness 3
3. ë 13. Formula One 2003 2
4. í 3. Enter The Matrix 6
5. í 4. Starsky and Hutch 10
6. - 6. Hulk 6
7. ë 8. Grand Theft Auto: Vice City 37
8. í 7. James Bond 007: Nightfire 32
9. í 5. Starsky and Hutch 5
10. í 9. Midnight Club 2 12

Xbox - žebříček
Nic nového na čele. Vedoucí postavení si i nadále pohlídala hra Brute Force, následovaná šílenými závody Midnight Club 2, kterým trvale dýchá na záda akce Soldier of Fortune 2: Double Helix. Znovuzrození zaznamenali starší, avšak světoznámé a proslulé tituly pro konzoli Xbox - hra Halo tak vystoupala o tři příčky výše, závody Project Gotham Racing zavítali po kratší pauze opět do společnosti desítky nejprodávanějších her.

AP MP Název hry PT
1. - 1. Brute Force 5
2. - 2. Midnight Club 2 5
3. - 3. Soldier of Fortune 2: Double Helix 5
4. ë 7. Halo - Combat Evolved 71
5. ë 6. World Championship Snooker 2003 4
6. í 5. Midtown Madness 3 4
7. í 4. Enter The Matrix 10
8. ë 12. Project Gotham Racing 67
9. - 9. Hulk 6
10. - 10. Dead Or Alive Xtreme Beach Volleyball 12

GameCube - žebříček
Jen drobné změny postihly žebříček titulů konzole GameCube, nikoli však na samém čele první desítky - vedení a pozici nejprodávanějšího titulu si tak nadále drží Sonic Adventure DX: Director`s Cut, na špici (konkrétně druhém místě) zůstává výtvor The Legend of Zelda: The Wind Waker. Do elitní společnosti nám zavítala také jedna novinka - hra Bomberman Generation.

Vysvětlivky: AP - aktuální pořadí platné pro daný týden, MP - minulé pořadí platné pro předchozí týden, PT - počet týdnů v žebříčku

AP MP Název hry PT
1. - 1. Sonic Adventure DX: Director`s Cut 4
2. - 2. The Legend of Zelda: The Wind Waker 12
3. ë 4. WWE Wrestlemania X8 39
4. í 3. Wario World 5
5. ë 8. Super Smash Bros: Melee 60
6. í 5. Wreckless: The Yakuza Missions 5
7. í 6. Enter The Matrix 10
8. ë 10. Hulk 6
9. N Bomberman Generation 1
10. ë 11. Hitman 2: Silent Assassin 4

Zdroj: ELSPA

Nejprodávanější hry v USA

Agentura NPD Group dle zvyklostí zveřejnila žebříček nejprodávanějších PC her v USA v období mezi 6. - 12. červencem letošního roku. Sympatická Lara Croft sice vládne evropským žebříčkům a ve Velké Británii se tak drží na předních příčkách, přízeň amerického publika si však dokázala udržet pouho pouhý týden - hned v průběhu dalších sedmi dní svého prodeje tak vypadla z prestižní desítky, které vévodí povedený datadisk Frozen Throne pro skvělou strategii Warcraft 3, který těsně následuje stále velmi úspěšný datadisk The Sims: Superstar.

AP Název hry
1. Warcraft III: The Frozen Throne
2. The Sims: Superstar
3. Star Wars Galaxies
4. The Sims Deluxe
5. Neverwinter Nights: Shadows of Undrentide
6. Warcraft III: Reign of Chaos
7. Grand Theft Auto: Vice City
8. The Sims: Unleashed
9. Diablo II
10. Rise of Nations

Zdroj: GameSpot

Určitě si přečtěte

Články odjinud