GTA IV sedmkrát jinak: vývoj stál 100 milionů dolarů, prodeje hry pomáhají PS3, v Británii bylo prodáno 600 tisíc kusů hry za první den * Crytek: Už nikdy více exkluzivní hry pro PC * Activision se bojí nadvlády EA ve sportovních hrách a předpovídá snižování cen konzolí * Infogrames získali Atari a touží po SCi * Activision se nezúčastní E3
7 zajímavostí z prvního týdne prodeje GTA IV
Překvapuje vás, že téměř polovinu rozsahu těchto Byznys hrátek obsadilo GTA IV? Nemělo by. První týden po uvedení hry na trh přinesl nejen předběžné výsledky prodejů, ale i odhad úspěšnosti hry na jednotlivých konzolích nebo další zajímavé informace, o které se s vámi rádi podělíme.
- Rekordní GTA IV ve Velké Británii: GTA IV stanovilo po svém uvedení ve Velké Británii nový rekord v rychlosti, s níž mizelo z pultů obchodů hned v první den po svém uvedení na trh. Podle odhadů, které zveřejnila agentura Chart-Track, bylo v první den prodáno kolem 609 000 kopií hry. Doposud drželo rekord GTA: San Andreas z roku 2004, o nějž projevilo zájem půl milionů hráčů. GTA IV zároveň stanovilo rekord nejrychleji prodávané hry pro obě konzole Xbox 360 i PS3. V prvním případě překonalo Halo 3 z loňského záři, v druhém nedávné Gran Turismo 5: Prologue. Pro porovnání: Xbox 360 verze hry se prodalo 335 tisíc kusů, zatímco té pro PS3 jen o něco málo méně: konkrétně 274 tisíc kopií.
- 80 objednávek za minutu: Taková čísla hlásí internetový prodejce Play.com, podle něhož se situace spojená se zájmem o GTA IV nápadně podobá loňským svátkům. "Museli jsme najmout další skladníky, kteří pracují také v noci, jen abychom zaručili dodávky hry už v den jejího uvedení," dodává.
- GTA IV je nejnákladnější hrou všech dob: Producent hry Leslie Benzies odhadl náklady spojené s vývojem hry na zhruba 100 milionů dolarů. V rozhovoru pro Times Online Benzies dále prohlásil, že se na hře v průběhu tří a půl roku vývoje podílelo více než 1 000 lidí. GTA IV celkovými náklady s velkým náskokem překonalo dosavadního lídra tabulek, akci Shenmue pro konzoli Dreamcast, jejíž rozpočet byl odhadován na 70 milionů dolarů.
- Microsoft očekává nárůst předplatitelů Xbox Live: Od GTA IV si podle slov Aarona Greenberga softwarový gigant slibuje příval nových zájemců o Gold účet služby Xbox Live. Podle odborníku jsou přitom podobná očekávání na místě: GTA IV podle nich pravděpodobně přiláká hráče, kteří se nezajímají o first-person akce, jinak dominantní online žánr. "GTA IV má kapacity k tomu stát se ještě populárnější než Halo 3," vysvětluje Billy Pidgeon, analytik IDC.
- Angličané by měli být hrdí: Alespoň podle Jasona Kingsleyho, CEO studia Rebellion, který se po oznámení prodejních výsledků GTA IV dmul pýchou. Podle jeho názoru by lidé v Anglii i zdejší vláda měli oslavovat úspěch GTA IV, které je počinem britských vývojářů. "Myslím, že jde o něco fantastického, co bychom měli oslavovat." Možná jsou to jen řeči a troška více národní hrdosti, než by bylo zdrávo. Můžeme ale Rockstarům upřít úspěch, kterého dosáhli?
- GTA IV nastartovalo prodeje PS3: Potvrdili to zástupci americké obchodní sítě GameStop, podle nichž s uvedením hry rapidně vzrostl zájem o konzoli PS3. Přestože přesná čísla prodeje hry ani konzole ještě nejsou k dispozici (pouze z žebříčku lze vyčíst, že Xbox 360 verze hry se prodává o trochu lépe než ta pro PS3), mnozí odborníci se shodují, že to bude právě konzole od Sony, které GTA IV pomůže více. "Myslím, že loajalita ke značce nakopne PS3," prohlásil analytik Michael Pachter. Podle něj velká skupina majitelé PS2 čekala na důvod k nákupu nástupce své konzole, kterým se vedle GTA IV může v letošním roce stát také Metal Gear Solid 4, Little Big Planet nebo Resistance 2.
- Akcie Take-Two poklesly: Splnily se tím předpovědi analytiků, podle nichž je za posledním pozitivním vývojem na burze spojen zájem Electronic Arts o odkup anglického vydavatele. Přestože Take-Two tento týden zažívá díky GTA IV největší úspěch ve své historii, zažily akcie distributorské společnosti Take-Two drobný pokles. Podle analytiků prý hrozí výraznější, až sedmidolarový propad v případě, že by Electronic Arts ukončili svoji nabídku na odkup a prodali dosavadní podíl ve společnosti.
Zdroj: GI.biz, Next-Gen.biz, GameStop
Activision se bojí nadvlády EA
Ekonomické problémy mohou vést k nižším cenám konzolí. Tyto obavy vyjádřil minulý týden CEO Activisionu, Bobby Kottick, podle nějž budou výrobci platforem brzy postaveni před výzvu snížit cenu svých konzolí, zejména pak v Severní Americe. "S rostoucími cenami paliv, jídla a nákladů na bydlení je pro zákazníky stále obtížnější zajít do obchodů a utratit 399 dolarů za konzoli. Myslím, že to postupně vytvoří tlak na výrobce konzolí, kteří budou muset ceny snížit," vysvětluje. Kottick také vyjádřil své obavy nad pokračujícím zájmem Electronic Arts o Take-Two, když se obává dominance EA v segmentu sportovních titulů. "Dělá nám to obavy, o tom nemůže být pochyb. Když se zamyslíte nad scénářem jediné společnosti, která ovládá celý segment sportovních titulů bez jakékoliv konkurence, byla by to pro nás obrovská výzva."
Zdroj: Reuters, GI.biz
Crytek: Už žádné exkluzivní hry pro PC
Přestože německý Crytek dostál svým závazkům a v akční střílečce Crysis přinesl více než jen technologické demo pokročilé grafiky, hráči jeho práci ocenili jen na půl. Hra v prodejích mimo německý trh propadla a například ve Spojených státech její prodeje v první tři týdny nepřesáhly slabých 100 tisíc kopií. K situaci okolo prodejních výsledků se s odstupem vyjádřil CEO Cryteku, Cevat Yerli, který v rozhovoru pro magazín PC Play oznámil rozhodnutí vývojářů nepodporovat osobní počítače žádnou další exkluzivní hrou. Důvody? Piráství.
"Prodeje Crysis trpí kvůli pirátství," prozrazuje Yerli. "Téměř se zdá, že vedeme veškeré žebříčky těchto her. Myslím, že právě to je základní problém hraní na PC. Crysis pro nás bylo velkou lekcí a já jsem v tuto chvíli přesvědčen, že žádná z našich dalších her nevyjde exkluzivně na PC. Budeme osobní počítače dále podporovat, ale nikoliv formou exkluzivních titulů." Roste tím snad pravděpodobnost, že se Crysis, první ze tří plánovaných dílů, objeví v brzké době na některé ze současných konzolí, aby zde dobrodružství pokračovalo dalšími dvěma díly?
Zdroj: PC Play, GI.biz
Infogrames získali Atari a touží po SCi
Když anglické SCi minulý týden oficiálně potvrdilo dohodu s Warner Bros, díky níž firma získala potřebný kapitál pro další rozvoj, alespoň na čas odložilo spekulace o svém prodeji strategickému zájemci. Ne na dlouho. Podle některých analytiků budou jednání o dalším osudu SCi i nadále pokračovat. Jasno je minimálně o jednom ze zájemců, mezi něž se zařadilo anglické Infogrames, které představenstvu SCi předložilo konkrétní nabídku již před několika dny. Podle nejmenovaného zdroje je právě toto nabídka, kterou SCi minulý týden odmítlo a raději zvolilo krátkodobé řešení svých problémů dohodou se zmíněnými Warner Bros.
Aktivní Infogrames se po příchodu Phila Harrisona snaží o získání silného postavení mezi britskými vydavateli. Potvrzuje to i převzetí společnosti Atari, jehož byli Infogrames doposud největším akcionářem. David Gardner, výkonný ředitel Infogrames, již dříve odhalil své plány na oživení značky Atari a společně s Philem Harrisonem plánují budoucnost firmy v segmentu online titulů. "Jeden z důvodů, proč se o tuto oblast zajímáme, je například technologie Flash. Je stále lepší a lepší. Pokud je dnes hra spustitelná přes prohlížeč, nemusí být nutně jen 2D. Dnes můžete hráčům poskytnout i komplexní 3D zážitek." Důležitou roli podle Harrisona hraje také rozšiřující se trend broadband připojení v domácnostech. "Obě tyto věci můžeme proměnit v naše výhody," dodává.
Zdroj: GI.biz
Krátké zprávy:
- Activision oznámil své rozhodnutí neúčastnit se letošního ročníku nejprestižnější herní výstavy, E3 v americkém Los Angeles. Společně s Vivendi Games zároveň neobnoví své členství v americké organizaci ESA, která E3 pořádá a zároveň se věnuje mnoha aktivitám podporujících rozvoj herního průmyslu. Activision ani Vivendi své rozhodnutí blíže nezdůvodnili, důvody pro vystoupení z této organizace mají být čistě "obchodní".
- Prodejní řetězec Currys se ve Velké Británii pochlubil nevídaným odbytem pohybového hitu Wii Fit, jehož jedna kopie zmizela minulý víkend z pultů prodejny v průměru každé čtyři sekundy. Currys tím jen potvrzuje již zveřejněné údaje, podle nichž Wii Fit získalo v Anglii titul nejrychleji prodávané hry, než jí byl před několika dny uzmut gangsterským GTA IV.
- Microsoft, Yahoo a další softwarové firmy odmítly myšlenku Steam. Se zajímavým odhalením přišel jako vždy výřečný Doug Lombardi, podle něhož se Valve snažilo konzultovat nápady spojené s tímto distribučním systémem s řadou významných firem, které by mohly mít zájem o aktivity v této oblasti. Dostalo se jim však pouze nechápavých reakcí a dovětků, podle nichž je čas digitální distribuce ještě na hony vzdálen. Byl to ale milný předpoklad. Steam dnes nabízí přes 300 titulů a sdružuje komunitu 14 milionů hráčů.
- Eidos se má podle informací serveru 1UP zbavit významného množství zaměstnanců za oceánem, zejména v souvislosti s oddělením PR, marketingu a sales. Podle nepotvrzených informací souvisí toto rozhodnutí se vstupem Warner Bros do majitele Eidosu, britského vydavatelského domu SCi. Warner Bros v souladu s podmínkami dohody převezme zodpovědnost za distribuci her této firmy v Severní Americe.
- Ubisoft dále pokračuje v expanzi do východní Evropy. Po Bukurešti, kde v současné době zaměstnává přes 500 lidí, a Sofii, kde se jeho aktivitám věnuje kolem 50 odborníků, rozšíří své pole působnosti také o Kyjev. V hlavním městě Ukrajiny chce v budoucnu zaměstnávat až 800 herních vývojářů.
- Portal na XBLA? Bohužel nikoliv. Přestože Valve tento týden potvrdilo velký zájem o prodej svého loňského hitu prostřednictvím online služby Xbox Live Arcade, Microsoft byl proti. Důvod? Velikost hry a další pravidla pro tituly zveřejňované na XBLA.
Nejprodávanější hry
Japonsko
1. Mario Kart Wii (Wii)
2. Monster Hunter Portable 2nd G (PS)
3. Valkyria Chronicles (PS3)
4. Taiko Drum Master DS: Seven Island Adventure (DS)
5. Summon Night (DS)
6. Wii Fit (Wii)
7. We`re Fossil Diggers (DS)
8. Pokemon Ranger: Batonnage (DS)
9. DS Beautiful Letter Training (DS)
10. Musou Orochi: The Evil King Returns (PS2)
Německo
1. Mario Kart Wii (Wii)
2. Assassin`s Creed: Director`s Cut Edition (PC)
3. The Sims 2: Kitchen and Bath Interior Design Stuff (PC)
4. Dr. Kawashima`s Brain Training (DS)
5. Mario & Sonic at the Olympic Games (DS)
6. Gran Turismo 5 Prologue (PS3)
7. More Brain Training with Dr. Kawashima (DS)
8. Will Play (Wii)
9. UEFA Euro 2008 (PS3)
10. Mario Party DS (DS)
Španělsko
1. Mario Kart Wii (Wii)
2. Wii Play (Wii)
3. Gran Turismo 5 Prologue (PS3)
4. Pro Evolution Soccer 2008 (PS3)
5. Pro Evolution Soccer 2008 (Wii)
6. Super Mario Galaxy (Wii)
7. More Brain Training (DS)
8. New Super Mario Bros. (DS)
9. Mario & Sonic at the Olympic Games (DS)
10. Mario & Sonic at the Olympic Games (Wii)
Švédsko
1. Mario Kart Wii (Wii)
2. Wii Fit (Wii)
3. Guitar Hero III: Legends of Rock (PS2)
4. The Sims 2 Kitchen and Bathroom Interior Design Stuff (PC)
5. World of Warcraft (PC)
6. Singstar Sweden hits Schlager (PS2)
7. World of Warcraft: The Burning Crusade (PC)
8. Guitar Hero III: Legends of Rock (Wii)
9. Guitar Hero III: Legends of Rock (360)
10. Assassin’s Creed (PC)
Velká Británie
1. Wii Fit
2. Mario Kart Wii
3. Mario & Sonic at the Olympic Games
4. Gran Turismo 5: Prologue
5. Pro Evolution Soccer 2008
6. Call of Duty 4: Modern Warfare
7. Sega Superstars Tennis
8. Dr. Kawashima`s Brain Training
9. UEFA EURO 2008 Austria-Switzerland
10. Tom Clancy`s Rainbow Six: Vegas 2
USA
1. Wii Fit (Wii)
2. Mario Kart w/ Wii Wheel (Wii)
3. Grand Theft Auto IV (Xbox 360)
4. Grand Theft Auto IV (PS3)
5. Grand Theft Auto IV Special Edition (Xbox 360)
6. Grand Theft Auto IV Special Edition (PS3)
7. Advance Wars: Days of Ruin (DS)
8. Age of Conan: Hyborian Adventures Collector’s Edition (PC)
9. Wii Play w/ Remote (Wii)
10. Super Smash Bros. Brawl (Wii)