V čem jednotlivé sérié vynikají a v čem naopak zaostávají?
Série Call Of Duty a Battlefield patří v herním světě jistě k jedněm z těch nejvíce oblíbených a očekávaných zároveň. Důvodů bychom našli desítky, ale o tom není třeba asi sáhodlouze psát. Jisté je to, že se jedná o opravdové konkurenty a zároveň hry, které silně polarizují herní komunitu. Jedna skupina zarytě hájí sérii od Electronic Arts potažmo DICE, druhá zase tu od Activision, třetí se pohybuje na pomezí a čtvrté je to zkrátka úplně jedno. Pojďme se nyní trochu podrobněji podívat na klíčové aspekty hry a najít tak alespoň papírového vítěze. Již dopředu je ale jisté, že evidentního a nezpochybnitelného vítěze najít nelze. Co však lze, je zhodnotit základní stavební kameny obou sérií.
Grafické zpracování
Začneme pěkně zostra, a to u grafického zpracování, tedy elementu, který je v současné době u her jedním z klíčových prvků. Zároveň také elementu, který obě série určuje. Jedná se o AAA tituly, takže teoreticky není žádný prostor pro kompromisy a nějaké nedostatky.




To, co tvrdí teorie, se naštěstí odráží také v praxi a tak obě sérii z tohoto hlediska excelují. Jelikož se poslední díly obou sérií, ostatně dle očekávání, dostaly co se grafického zpracování týče tak nějak na hranu současných vývojářských a technických možností, porovnávat vizuální respektive audiovizuální stránku je více než obtížné. Zatím poslední díl COD s podtitulem WWII, o jehož vývoj se postaralo studio Sledgehammer Games, byl poháněn vlastním enginem, oproti tomu konkurence Battlefield 1 se vytáhla s již známým Frostbitem 3.0 s funkcí Levolution, který zajišťuje věrnější možnosti zničitelnosti okolí.
Jak jsme naznačili, oba z těchto titulů hrají nejvyšší ligu, nicméně při detailním srovnáním se osobně musím přece jen přiklonit k poslednímu dílu Battlefieldu. Působí přirozeněji a v detailech precizněji. Věrohodnější se zdají být i odlesky a animace během demolice okolí. Ovšem pozor, v tomto ohledu jde silně o subjektivní hodnocení a více než kdy jindy bude platit staré známé "100 lidí 100 názorů". Pro mě osobně ovšem vítězí Frostbite 3.0.
Call of Duty - 0
Battlefield - 1
Pokračování 2 / 7
Příběhové kampaně
Singleplayer, hra pro jednoho hráče, to je termín, který je v poslední době skloňován čím dál častěji. Herní evoluce se nezapře a tak jsme čím dál častěji svědky nepochopitelně pochopitelného úpadku pozornosti směrem ke kampaním v dnešních hrách. Stále častěji se objevují názory, že je hra jednoho hráče příliš drahá na vývoj, příliš statická apod. Pravda, současné herní trendy jdou tomuto názoru na ruku, dle mého názoru se ovšem řítíme do propasti. Ignorovat singleplayer bohužel není ta nejlepší metoda, jak kopírovat poptávku trhu.




Ať tak či tak, obě ze sérií vždy dominovaly v precizně zpracované, i když místy klišovité kampani. O to větším zklamáním bylo oznámení, které potvrzuje předchozí slova: COD: Black Ops 4 nebude zahrnovat hru pro jednoho hráče. Nezbývá tedy, než v historických vzpomínkách zapátrat po báječných momentech, které jsme v těchto sériích na bojištích trávili.
Přestože se obě série vydaly do nejrůznějších období lidských dějin, COD mi vždy přišlo tak nějak variabilnější a obsáhlejší. Nabídlo druhou světovou, studenou válku, konflikty moderní historie i pohled do blízké budoucnosti. Battlefield zase oproti tomu prozkoumal první velkou válku, která byla do té doby pro videohry tak nějak zapovězená. Pravda, učinil tak po svém, nicméně vše působilo přirozeně a svěže. Přes to všechno zatím v mých očích vítězí konkurence v podobě COD. Vyprávění bylo vždy strhující, mělo filmový charakter a neskutečný spád. Ovšem ta facka přes obličej v podobě absence kampaně v připravovaném Black Ops 4 ve mně zůstane hodně dlouho.
Call of Duty - 1
Battlefield - 1
Pokračování 3 / 7
Spád hry
Grafické zpracování i kampaň pro jednoho hráče můžeme zhodnotit bez připojení na internet. Co se ovšem stane, pokud se vrhneme do multiplayeru, což je ostatně prvek, který obě hry proslavil? Je třeba to vzít tak nějak popořádku, neboť jednotliviny tvoří celkový dojem. Jedná se o akční střílečky, které pochopitelně musí splňovat nejpřísnější měřítka.




Jedním z těch klíčových je celkový spád hry, neboť nikdo nechce zbytečně čekat či se nudit někde v zákopu. COD se oproti své konkurenci obecně vyznačuje větší rychlostí a svižností bojů. Za touto skutečností stojí zejména menší mapy a tím pochopitelně i blízkost všech hráčů. Návrat do centra bojů je tak v případě COD po respawnu otázkou několika mála sekund.
Oproti tomu Battlefield, jak již název napovídá, necílí na rychlou a svižnou akci, ale spíše na autentický pocit z válečné vřavy. Není to minus, není to nedostatek, ale spíše filozofie značky. Filozofie, která staví na jiných základech a tím má i odlišné dopady. Jedním z nich je potom právě méně svižnější pocit z boje v jednotlivých bitvách. V ohledu spádu akční složky se tak vítězem stává COD.
Call of Duty - 2
Battlefield - 1
Pokračování 4 / 7
Využití techniky
Válečné konflikty, to nejsou pouze pěší jednotky na souši. Válečné konflikty rovná se zapojení nejmodernější těžké techniky jak na zemi, tak ve vzduchu a na moři. Toho jsou si vývojáři pochopitelně maximálně vědomi, nicméně pracují s tím naprosto odlišně.




Přestože jste si to během hraní možná ani nikdy neuvědomili, série COD příliš pozornosti bojovým vozidlům nevěnuje. Většina bojůvek se tak soustředí na pozemní jednotky s občasným využitím nějaké té těžké techniky. Série Battlefield oproti tomu vždy byla a věřme, že i nadále bude vyváženým mixem soubojů na všech možných frontách.
Tanky, obrněná vozidla, letadla, ponorky, vzducholodě... Prostředků bylo vždy mnoho a ovládání tak jednoduché. Navíc, celkové podání vždy monstrózní. Netvrdíme, že COD se těchto scénářů zříká, jen nevyužívá možností tak často. Z tohoto důvodu putuje další bod právě sérii Electronic Arts.
Call of Duty - 2
Battlefield - 2
Pokračování 5 / 7
Taktika v boji
Přestože se bavíme o akčních střílečkách, nějaká ta taktika v boji jistě nikdy není od věci. Navíc, vezmeme-li v úvahu, že jde o válečné hry. Klasický multiplayer se sice vyznačuje vysokou rychlostí hry a dost velkou nepředvídatelností, nicméně přicházet na bojiště s alespoň rámcovou taktikou jistě není na škodu.




Díky možnosti využívat jednotlivé třídy, tak v tomto ohledu působí mnohem variabilněji Battliefiled. Každá třída má pochopitelně jiné vlastnosti a dovednosti, což při správném a smysluplném využití rozhodně může mít dopad na celý souboj. Je totiž evidentní, že trochu jiný přístup bude vyžadovat těžká defenziva oblasti a kradmá tichá infiltrace vzdáleného objektu. Navíc, mít ve svých řadách schopného medika, který dokáže v nejtěžších chvílích pomoci je jistě k nezaplacení.
Přestože ani od jedné hry nemůžeme očekávat žádné taktické orgie, neboť nejde o simulátory, ale arkády, které vše vynahrazují maximální zábavou, Battlefield alespoň jemně do své hratelnosti začlenil úvahu o rozdílných strategiích a způsobech boje.
Call of Duty - 2
Battlefield - 3
Pokračování 6 / 7
Hratelnost
Dalším, běžně adekvátním měřítkem porovnávání, by jistě mohla být také hratelnost obou titulů, jenže. Bohužel, nebo spíše bohudík oba tituly jsou po této stránce ukázkovou přehlídkou vyzrálé AAA série s vynikající hratelností.




V tomto ohledu tak asi těžko najdeme nějakého výraznějšího vítěze, každopádně do našeho bližšího pohledu musíme i toto hledisko zařadit. Oba tituly mají vyváženou hratelnost, relativně slušnou umělou inteligenci, smysluplnou obtížnost i přívětivé ovládání. Větších problémů nenajdeme ani v optimalizacích obou her a když už náhodou, vše vždy vyřeší nějaká ta záplata.
No a tak v této oblasti musíme zvolit celkem spravedlivou remízu, neboť právě v hratelnosti se více než jinde uplatní osobní preference a vlastní pocit. Na druhou stranu je třeba si přiznat, že obě série si díky své přímé konkurenci tak nějak popohánějí navzájem a všechny ty dobré prvky nenápadně přebírají. A je to dobře.
Call of Duty - 3
Battlefield - 4
Pokračování 7 / 7
Výsledek
Po rozboru klíčových aspektů hry mi osobně vychází série Battlefield jako vítěz. Nejedná se však o velké vítězství, jako spíše osobní přízeň a větší sympatie. Obě představují opravdové legendy a vždy nabízely to nejlepší na herní scéně.

A co na to hlas lidu? Dle srovnávací stránky Worldversus si vede lépe série Battlefield s téměř 63% oproti 37% v případě přímého konkurenta. Hlasování se účastnilo více než 27 000 hráčů, což není úplně nejmenší vzorek. O tom, která série je lepší nám sice výsledek nic neříká, naznačuje však, která ze sérií je oblíbenější.



Zajímavá čísla potom nacházíme také při pohledu na hodnocení posledních dílů na portálu Metacritic. PC verze Call Of Duty WWII obdržela metascore 73, hodnocení uživatelů se však zastavilo na děsivých 3,2. Konkurence Battlefield 1 na stejné platformě obdržela číslo 88 s uživatelským hodnocením 7,2, a to už je sakra rozdíl. A jak jste na tom vy? Kterou ze sérií preferujete?
Tento článek je součástí balíčku PREMIUM+
Odemkněte si exkluzivní obsah a videa bez reklam na devíti webech.
Chci Premium a Živě.cz bez reklam
Od 41 Kč měsíčně