C&C: Generals, nový král strategického žánru?

C&C: Generals, nový král strategického žánru?

Série realtime strategií Command & Conquer od Westwood Studios se od svého vzniku v roce 1995 dostala do povědomí většiny hráčů počítačových her a zajistila si tak celosvětový úspěch. Ten neminul ani poslední dva díly série, tedy Tiberian Sun a Red Alert 2. V současné době se chystá již páté "řadové" pokračování nazvané Command & Conquer: Generals, titul, který se má stát králem mezi realtime strategiemi.

Generals se odvrací od zavedených příběhových linií (jak z původního C&C, tak i z Red Alertu) a jde svou vlastní cestou. Děj se odehrává nějakých dvacet let v budoucnosti, kdy proti sobě stojí tři strany (to je poměrně důležitá změna oproti původním dvěma v prvním C&C). Do jejich výběru se promítl a současný světový strašák č. 1, tedy terorismus. Máme tu tedy zavedenou světovou velmoc - Spojené Státy Americké, postkomunistickou Čínu budoucnosti, která se chce dostat na úroveň USA a nakonec teroristický stát (organizaci?) nazvaný Globální Osvobozenecká Armáda (Global Liberation Army, GLA). GLA se nachází kdesi ve středozápadní Asii a původně vede válku pouze s Čínou, která ji vykopla ze svého území - brzy se do ní však podaří díky hrozbě biologických zbraní vmanévrovat také USA a celosvětový konflikt je na světě. Trochu překvapivě se zde spojují dvě v současné době nepříliš přátelsky naladěné supervelmoci, tedy Amerika a Čína, aby společně bojovaly proti globálnímu nepříteli v podobě GLA, která ohrožuje celý svět svým nemístným, otravným biologickým trusem. Jak je tomu v politice (a podobných hrách) zvykem, dají se časem čekat nejrůznější kličky a smyčky podvratných intrikánů nebo mocichtivců, takže je klidně možné, že v některých misích vzniknou zcela nová spojenectví - možná USA + GLA vs. Čína? Je to jen nápad, prosím nekamenovat.

Úryvek z rozhovoru s Harvardem Boninem, producentem C&C: Generals >>

"Kde se vlastně vzala myšlenka na C&C: Generals? A proč je v názvu stále C&C?

Generals je prostě a jednoduše hra, kterou jsme chtěli udělat. V Red Alert 2 jsme si hráli s některými zajímavými technologiemi a docela nás to bavilo. Možná jste si všimli, že vyznění hry bylo lehce bizarní, možná dokonce banální. S Generals jsme se chtěli vypravit na druhou stranu, směrem k vážněji pojaté "hollywoodské" válce, avšak bez těch složitých, diskutabilních témat, která ji mohou doprovázet.  Vždycky jsme přemýšleli o hře, která by umožnila hráčům operovat s nejnovějšími výdobytky vojenské techniky. Všichni slýcháme o úžasných zbraních, které jsou v současnosti využívány a nám prostě připadalo jako dobrý nápad, kdybychom hráčům umožnili si s některými z nich tak trochu pohrát. A navíc, po celém světě probíhá také plno různých tajných operací a nás baví spekulovat o blízké budoucnosti, o které možná časem uslyšíme na CNN. Co se týká jména, tak to sice zahrnuje předchozí díly Tiberian Sun a Red Alert, dvě nejpopulárnější RTS série na trhu, ale rozhodně nejen to. Znamená to určitý přístup k celému RTS žánru. Naši hráči (stejně jako my) mají rádi jistý druh RTS a ten druh je Command & Conquer, tedy ovládni a dobij."

Stručná historie Westwood Studios

Tato společnost vznikla již roku 1985, jejími zakladateli jsou Brett Sperry a Louis Castle, celebrity dnešního herního průmyslu. Pánové se nejprve zabývali produkcí videoher a programového vybavení, později se však začali orientovat výhradně na hry. Roku 1992 uzavírají distribuční smlouvu se společností Virgin Interactive a vydávají pramáti všech realtime strategií, Dune 2, která se ihned stává celosvětovým trhákem. O tři roky později následuje vydáním stejnojmenné hry začátek dnes proslulé série Command & Conquer. Herní linie pokračuje tituly C&C: Red Alert, Dune 2000, C&C: Tiberian Sun, Emperor: Battle for Dune, Red Alert 2 a v neposlední řadě také nedávný C&C: Renegade. Ale Westwood Studios, to nejsou jenom strategie. Westwoodi za svůj život zabrousili i do jiných herních žánrů, nejprve to byly dungeony (Lands of Lore), později adventury (Blade Runner) a ještě později i RPG (Nox). Jejich odvěkým rivalem je společnost Blizzard, která od roku 1994 "protivydává" své Warcrafty, naposledy to byl StarCraft a v nejbližší době má přijít veleočekávaný Warcraft 3.

Za každou ze stran nás v Generals čeká jedna kampaň, což je devět misí a s trochou počtů nám z toho vypadne číslo dvacet sedm, což vůbec není málo (navíc některé zdroje uvádějí misí dokonce třicet). Jak je u série C&C dobrým zvykem, bude hra za každou ze stran úplně jiná. Tedy měla by být. Vezměme si například Spojené Státy Americké. Ty jsou bezpochyby světovou politickou i vojenskou supervelmocí, jejich armáda je velice vyspělá jak po technické, tak i organizační stránce. Američané tedy v Generals spoléhají na své osvědčené recepty v podobě stíhaček (Raptor či Aurora), bombardérů (B-52) a podobně. Vyrudlí Číňané spoléhají na co jiného než početní převahu (vždyť kolik jich taky bude za těch dvacet let, dvě miliardy?) a GLA zase nemůže využít nic jiného než guerillovou taktiku "udeř a uteč", která se  již (povstalcům) osvědčila v tolika reálných konfliktech.

Každá strana dostane do vínku něco kolem dvaceti různých jednotek, takže si vybere dovolil bych si říct téměř každý. Již jsem zmínil některé jednotky USA, ještě bych měl doplnit, že každá jejich vzdušná jednotka má vlastního pilota, který se při zásahu dokáže katapultovat a zpátky na zemi "převzít" třebas nepřátelský tank či jiné vozidlo, aby se dostal zpátky do bezpečí vlastní základny. Ba co víc, jakmile se piloti katapultují, získají status veterána - a veteráni dokáží lépe úplně všechno, od rozdělávání ohně pomocí dvou dřívek a kupky slámy (kterého se ale v Generals s největší pravděpodobností nedočkáme) po řízení tanku levou nohou. Další již dnes známou jednotkou Američanů je tzv. "křižácký tank", vozidlo schopné téměř všeho. Dokáže překonávat jakýkoliv terén včetně vody, má k dispozici speciálního robota, který krouží kolem a laserovým paprskem sežehává vše, co mu stojí v cestě. Stejně jako letadla, i Křižák má svého pilota, který se v případě potřeby dokáže katapultovat.
Dostáváme se k čínským jednotkám. První přichází na řadu seismický tank, což je skutečné "prase" jako co do velikosti, tak i do síly. Je tvořen dvěma navzájem propojenými částmi, oplývá dvěma 150mm kanóny, které vystřelují speciální třaslavé náboje, které jakmile dopadnou na zem, vyvolají seismické otřesy, které zpomalují a poškozují všechny budovy a jednotky v okolí. Tedy to je samozřejmě jenom takový malý bonus k již tak dost ničivému účinku obrovské exploze. Seismický tank je tak obrovský, že na něm lze i stavět budovy, tedy lépe řečeno lze na něj přimontovat obranné "postavení" (buď protitankové nebo protiletecké). A pozor na jeho pásy - dokáže rozmačkat i menší tank, když se mu náhodou nějaký připlete do cesty. Další obludnou jednotkou číňanů bude Inferno tank, velmi podobný plamenometnému tanku Bratrstva NOD z prvního C&C. Inferno si hravě poradí nejen s pěchotou, dokáže také podpalovat budovy. Poslední téměř jistou jednotkou vybledlých rudochů je "troop crawler", což raději překládat nebudu, ale vězte, že e v zásadě jedná o vylepšené APC. Naskládá se do něj až dvacet vojáků, zároveň slouží také jako nemocnice - každý voják, který do něj vstoupí se ihned uzdraví. To se mi zdá jako skutečně výborný nápad, jen si představte nějakou scénu z bitvy: v popředí jedou tanky, za nimi APCčka v kombinaci s raketomety. APCčka se zdánlivě rozutečou, zastaví, vyvalí se z nich zástup vojáků kteří se hrnou do boje mezi tanky. Zranění jsou přenášeni či převáženi zpět do APC. Krásné, vskutku krásné.
Poslední strana, o jejichž jednotkách jsem se ještě nezmínil, je samozřejmě GLA. O jejích jednotkách toho zatím moc nevíme. Zatím se objevily detaily pouze o tzv. "technicals", což není nic jiného než speciálně vybavené trucky, které jezdí po bitevním poli a sbírají zbytky z vraků. Jsou vybaveny malým protipěchotním kanónem.

Po vzoru Warcraftu 3 oplývá každá ze tří stran svou speciální jednotkou, jakýmsi "hrdinou". Číňané mají elitního hackera, který v mžiku dokáže vyřadit z provozu protivníkovy komunikační kanály a vysát jeho účty. Také dokáže pomocí několika rychlých příkazů "vypnout" kteroukoliv budovu. Americká speciální jednotka bude speciální úderný tým čili "komando", schopné bleskurychle se postarat i o větší množství nepřátel. Hrdinou Osvobozenecké armády se má stát trénovaný zabiják, který se dokáže schovat před jakýmkoli detekčním zařízením a "odstranit" jakkoliv silného protivníka jediným výstřelem ze svého supermegaflusbroku. Důležitou roli hraje pro všechny strany morálka vojska, kterou je možné ovlivňovat některými speciálními jednotkami nebo akcemi - například když se protivníkovi podaří zajmout několik vašich jednotek, na morálce to asi příliš nepřidá.

Kane

Kane byl hlavním hrdinou her Command & Conquer a C&C: Tiberian Sun, objevil se i v prvním Red Alertovi. Představoval charismatického vůdce teroristické frakce zvané Bratrstvo NOD. Pomocí této své stále se rozrůstající armády chtěl Kane ovládnout zemi. Nikdo neví, odkud vlastně přišel. Mnozí ale věří, že je oním biblickým Kainem, který byl navždy vyhnán z domova za vraždu svého bratra.

Herní designéři představili v Generals také novinku v podobě vylepšování budov a jednotek. Generals umožní tzv. specifické upgrady, což znamená, že hráči dostanou možnost vylepšit v podstatě každou ze svých jednotek - zcela samostatně. Taktika "vyrobím si dvacet nejsilnější jednotek" už teď nemusí být úplně ta nejmoudřejší - proč neušetřit podstatnou část zdrojů a prostě "jen" nevylepšit stávající arzenál? Na tanky lze přidělat nová, lepší děla, pěchotě lze dát lepší zbraně, a tak dále. Každá ze stran bude mít k dispozici něco kolem deseti jednotlivých vylepšení. Ani ztrácení jednotek už teď nebude tak bezstarostné jako v předchozích dílech série. Tím se dostáváme k již zmiňovaným zdrojům, jejichž systém je v Generals od základů pozměněn - liší se za každou ze stran. Už není žádná ruda nebo tiberium. Tak kupříkladu když hrajete za Číňany, každá mapa obsahuje speciální místa zvaná "skladiště", kam pošlete své jednotky, aby vám přivezly konstrukční materiály nebo peníze. Američané kontrují svou dopravní helikoptérou Chinook a GLA zase spoléhá na piráty a pašování. GLA si navíc může docela rychle nahrabat na černém trhu.

Další zásadní novinkou je představení generálů. Totiž má se to tak: ještě než začnete kteroukoliv misi, budete si muset vybrat svého generála, který celou misi povede. Kupříkladu Američané dostanou na výběr tři generály - jeden zaměřený na boj pomocí tanků (NATO Tank Command), druhý na letectvo (US Air Force) a třetí na speciální jednotky (Special Forces). Podle toho, kterého si vyberete, dostanete přístup k různým jednotkám nebo se změní jejich cena. Řekněme, že zvolíte "tankového" generála - to bude mít za následek to, že v dané misi budou taky a klasická obrana levnější, než kdybyste vybrali jiného.

Technické provedení Generals, jak jste si už asi všimli, se změnilo od původních dílů série k nepoznání. Westwood Studios se podruhé vydávají do hájemství 3D grafiky (poprvé to bylo v Emperor: Battle for Dune), aby nám, namlsaným hráčům předvedli co to znamená realistické zobrazení. Voda, oheň, výbuchy, trosky, kouř, mlha, denní a noční cyklus, lidé, to všechno podle prvních zpráv z E3 vypadá tak úžasně realisticky, až je to k neuvěření. Postaral se o to nový, proprietární engine zvaný SAGE. Jistě, je otázkou jaká konfigurace bude pro něco takového příhodná, dá se čekat, že abyste se mohli kochat všemi těmi přenádhernými detaily, tak bude potřeba minimálně 2GHz procesor a několik stovek MB RAM, plus samozřejmě nejnovější grafická karta.
Spolu s kompletní změnou způsobu hraní nutně přichází také nové ovládací rozhraní, ovšem proložené starým známým "myším" způsobem. Budou přístupné také nejrůznější klávesové zkratky. Hlavní ovládací panel se přesune na spodek obrazovky, kde by ale neměl překážet, protože nebude chybět volba jeho vypnutí. Výroba nových jednotek se inspiruje StarCraftem, kdy je nutné pro výrobu určitě jednotky kliknout na tu správnou továrnu. Jako v žádné pořádné RTS, ani zde nechybí multiplayer, přístupný až osmi hráčům.

Pro hráče, ale možná ještě více pro samotné autory Generals, bude velmi důležitá podpora modifikování hry. Spolu s ní totiž vyjde i editor misí, díky němuž získají hráči z celého světa možnost vytvářet své vlastní mapy, mise nebo dokonce celé kampaně. Mluví se dokonce také o tom, že by mohlo být možné vytvářet tzv. totální konverze, tedy hry založené na enginu Generals. V podpoře hráčské komunity vidí Westwoodi jeden z klíčů k úspěchu - no vždyť aby taky ne, když jim stovky a tisíce hráčů budou zadarmo vyrábět nové mise. Editor by se mohl objevit možná již před oficiálním uvedením Command & Conquer: Generals, které se má udát někdy na podzim tohoto roku.

Na záběr zbývá snad už jen dodat, že se brzy zřejmě strhne další tuhá bitva. Mezi kým? No přeci mezi Blizzardy a Westwoody, dvěma odvěkými rivaly na poli realtime strategií. Jak tedy dopadne souboj Warcraft 3 vs. Command & Conquer: Generals? Na rozdíly mezi těmito dvěma peckami se brzy zaměříme v samostatném článku.

Zajímavé odkazy:

Command & Conquer: Generals >>

http://www.cncbunker.com/
http://cncgnet.gamegeared.com/
http://greenerpasture.com/generalsworld/
http://www.cncgenerals.cc/

Série Command & Conquer >>

http://www.planetcnc.com/
http://www.cncgames.com/
http://cncnc.federationstudios.net/
http://cncden.com/
http://www.cncmatrix.com/
http://cncsector.com/
http://cncbattalion.s31net.com/
http://www.westwoodexp.com/
http://www.westwoodi.net/
http://cncdem.federationstudios.net/
http://www.cncdetonation.com/
http://www.cncunderground.com/

Tiberian Sun - http://ts.doupe.cz/

Westwood Studios - http://www.westwood.com/
Oficiální stránky Generals - http://generals.ea.com/

Určitě si přečtěte

Články odjinud