Matcho
- Plán vydání: 17. dubna 2025
- Platformy: PC, PlayStation 5 (Xbox Series S|X později)
S originální premisou přichází titul Matcho od českého FiolaSoftu. V této adrenalinové akční FPS budete bojovat proti zákeřným robotickým broukům. Ničit je ale nebude jen tak. Brouci mají rozličné barvy a abyste je úspěšně eliminovali, musíte zasáhnout vždy tři nepřátele stejné barvy za sebou.
K ještě efektivnější likvidaci vám poslouží různá komba, zřetězené údery či různé parkourové triky. Čím více destrukce rozpoutáte, tím více bodů získáte. Avšak platí, že nejen akcí živ je dnešní hráč. Matcho tak nabídne i různé hádanky a puzzly, které připomínají např. Portal nebo The Talos Principle. Chybět by neměl ani silný příběh.
Původně měl Matcho pohánět Unreal Engine čtvrté generace, nakonec se ale vývojářský tým rozhodl přejít na modernější pětku. Sice to značně protáhlo tvorbu, ale na druhou stranu mohou využít pokročilejší technologie, díky kterým Matcho bude vypadat o poznání lépe, což je při srovnání s prvotními ukázkami jasně vidět.
Pokračování 2 / 19
Radiolight
- Plán vydání: bude oznámeno
- Platformy: PC
Máme tady hned několik výtvorů, za kterými stojí jediný vývojář. Mezi ně se přidává i horor Radiolight od Kryštofa Knesla. Jeho příběh nás zavede do roku 1985, kdy se jakožto policista Ethan vydáme do hlubin národního parku. Ashwood Creek vypadá jako klidné městečko, ovšem vše se pro toto strážce zákona změní, když se vydá po stopě ztraceného dítěte.

Čím hlouběji se do přírody dostáváme, tím častěji se z rádia ozývají záhadné signály. Zprávy odhalující pravdu o těchto místech přicházejí z minulosti. Vedle odkrývání příběhu ale budete mít starosti hlavně s přežíváním. Lesy a křoviska parku totiž ukrývají něco o dost horšího, než pár jelenů a veverek.
Radiolight je nadpřirozenem propletené skrz na skrz. Ethanova vysílačka bude stěžejní pomůckou při hledání pravdy. Kromě oněch signálů s námi skrz ni bude komunikovat také Robert, místní šéf policie, který neváhá přihodit radu do každé situace. V tomto případě si budeme muset vystačit s anglickým dabingem, ale alespoň bude Radiolight mít přeložené titulky a rozhraní.
Pokračování 3 / 19
Pushmania
- Plán vydání: 2. kvartál 2025
- Platformy: PC
Tým Kind of Games složený z bratrů Františka a Zdeňka Záhorových připravuje logickou hru Pushmania, která je navržená pro hraní ve dvojici u jednoho počítače. Sourozenci jsou ztraceni v digitálním světě a my jim musíme v sérii hlavolamů pomoci najít cestu zpět domů a dopátrat se rozuzlení příběhu.

Hra je propletená odkazy na herní klasiky, jako je Prince of Persia nebo Dynablaster. V levelech narazíte na unikátní mechaniky inspirované právě těmito legendami. Pokud vás Pushmania zaujala, můžete na Steamu rovnou vyzkoušet nové demo, které je k dispozici v češtině.
I když je navržená pro hraní ve dvojici, zvládnete ji hrát i sólo. V každé úrovni vás čeká jedna velká hádanka na uzavřené mapě, kde musíte posouváním či přenášením objektů dostat zlatý blok na místo určení, přičemž v některých úrovních vede k cíli vícero cest.
Pokračování 4 / 19
Mafia: The Old Country
- Plán vydání: léto 2025
- Platformy: PC, PlayStation 5, Xbox Series S|X
I když pokračování příběhové série Mafia už nevzniká přímo u nás, své místo si tady rozhodně zaslouží. Na vývoji se stále podílí i brněnská pobočka studia Hangar 13 a dobrou zprávou je, že na rozdíl od třetího dílu můžeme u tohoto prequelu počítat s českým dabingem.

Oproti trojce, která byla situovaná více jako otevřený svět, kde měl hráč více volnosti, nás hrou bude provázet hlavně příběhová linka. I když prostředí The Old Country bude stále otevřené a v určitých momentech budete moci více prozkoumat jeho prostředí, příběh tady bude největším tahounem.
Do Enzova příběhu nahlédneme v moment, kdy utíká z nucených prací v sirných dolech a hledá cestu, jak se postavit na vlastní nohy. Vzhledem k tomu, že se vracíme do minulosti víc než v jakémkoliv jiném díle, se prostředí hry bude značně lišit. Většinu herní mapy tvoří venkov, kterým můžeme cestovat dobovými automobily či na koních.
Pokračování 5 / 19
The Book of Aaru
- Plán vydání: 2. kvartál 2025
- Platformy: PC
Pasti, mumie a kletby faraónů. To a spousta dalších nemilých překvapení vás čeká v izometrické akci The Book of Aaru. Tvůrci ze studia Amenti bez okolků přiznávají, že jejich hlavní inspirací jsou hry jako Hades nebo Curse of Dead Gods. Ve své hře ale tento koncept převádějí do prostředí starověkého Egypta.

Labyrint se neustále mění. Aaru si pohrává s rogue-lite žánrem, ale prostředí se při každém průchodu negeneruje náhodně. Vývojáři ručně vytvořili velké množství místností, které se pokaždé pospojují mezi sebou odlišnými způsobem. I když tedy prostředí vypadá pokaždé podobně, nemůžete si být jisti tím, co vás čeká na konci chodby.
V hlavní roli je Emily, která se ve 20. letech minulého století vydala na průzkum egyptských tajemství. Zahrávala si s nimi ale až moc, kvůli čemuž na sebe vzala kočičí podobu. To je ale jeden z těch menších problémů. Dostat se z dungeonu, kde se splétá samotný čas, na každém rohu je plno pastí a nepřátel, rozhodně nebude snadné.
Pokračování 6 / 19
Hlína
- Plán vydání: 2025
- Platformy: PC
Máme tady další zajímavě vypadající hru z českých krajin, tentokrát od brněnského týmu Omnia Ludus. Jejich Hlína se od ostatních her liší na první pohled. Celá je totiž ručně vytvořena jak jinak než z keramické hlíny. Fyzické modely jsou skrz fotogrammetrii převedené do digitálního prostoru.

Hlína je nejen jménem samotné hry, nazývá se tak i město, ve kterém prožijeme příběh mladíka Olivera starajícího se o svoji matku. Kvůli tomu, že zdejší továrna zvyšuje požadavky na zaměstnance, přišla jeho máma o práci. Společně se tak musejí vypořádat s těžkou životní situací, během čehož objevíme i nejedno tajemství města.
Pro Omnia Ludus je Hlína prvním projektem. Tento nezávislý tým chce tvořit hlavě hry, které v sobě kombinují zábavu a vzdělávání. V tomto případě se inspirují známými legendami, jako je nezapomenutelný The Neverhood. Za připomínku stojí také Agent Hlína.
Pokračování 7 / 19
Kromlech
- Plán vydání: 2025
- Platformy: PC (konzole později)
Kromlech v sobě pojí dobrodružství, akci a RPG. Tvůrci do toho přihazují i rogue-lite prvky. Náš hrdina Cronach baží po slávě, ale jeho výprava za věhlasem se celkem rychle stane misí za záchranou světa. Čas tady bude hrát důležitou roli. Dny a noci musíte správně využít k tomu, abyste dostatečně zesílili k poražení nepřátel.

V soubojích dojde vedle chladných zbraní i na magii. Všechny základní mechaniky by měly být ve hře už od první verze, která se chystá na tento rok pro PC. Vývojáři mají v plánu Kromlech vydat i na konzole, ale lze očekávat, že k tomu dojde až s vydáním ostré verze.
Plán tvůrců je takový, že v předběžném přístupu chtějí hru rozšířit o pokročilejší mechaniky a pořádně ji optimalizovat. Řada přijde také na podporu vícero jazyků. Už v základu ale bude Kromlech vedle angličtiny a zjednodušené čínštiny obsahovat i češtinu.
Pokračování 8 / 19
Hulda
- Plán vydání: bude oznámeno
- Platformy: PC
Slovenský tým Struct9 připravuje brutální akci Hulda, která nás zavede kamsi do norských jeskyní. Pro jednou nebudeme utíkat před nebezpečím, namísto se staneme monstrem, které nahání běžné smrtelníky, hledající v temných hlubinách zapomenuté síly.

Hulda naváže na krátkou hru Children of Hodur, kterou tým vydal v roce 2022. Stáhnout si ji můžete zdarma, odkazy najdete na stránkách tvůrců. Můžete tak okusit atmosféru, která vás bude čekat v plnohodnotné hře. Na rozdíl od jejich dřívějších demoverzí není monstrum slepé. Hulda výrazně rozšíří jejich univerzum a lore.
Prozatím nemáme ani hrubý odhad toho, kdy by měla Hulda vyjít. Tvůrci na X neustále postují updaty z vývoje, takže práce na projektu stále pokračují.
Pokračování 9 / 19
County of Fortune
- Plán vydání: 4. kvartál 2025
- Platformy: PC
Tým Nepos Games má za sebou povedenou budovatelskou strategii Nebuchadnezzar, nyní pracuje na dalším projektu. County of Fortune se také drží strategického žánru, ale celý koncept stavění pojímá trochu jinak. Místo toho, abyste se starali o stavění každé budovy zvlášť, budete jedním kliknutím vytvářet rovnou celé osady.

Převážně se budeme starat o ekonomiku a logistiku. U malé středověké vesničky to neskončí ani zdaleka, pod palcem máte celou zemi se spoustou měst, která navzájem musejí spolupracovat a nadále se rozšiřovat. Abyste dosáhli kýženého pokroku, musí samozřejmě vše fungovat jako hodinky.
Každá vesnice vyžaduje trochu jinou péči, což se odvíjí od jejího území a okolního prostředí. Občas musíte správně využít okolo protékající řeku, jinde se krajina hodí pro zemědělství. Je zkrátka na vás, abyste využili možnosti prostředí tím nejlepším možným způsobem. Společně s tím, jak rozšiřujete svoje působiště, se začne utvářet také kultura.
Pokračování 10 / 19
Fogpiercer
- Plán vydání: 3. kvartál 2025
- Platformy: PC
Další hra, která vzniká na Slovensku. Studio Mad Cookies ve své novince Fogpiercer spojuje management vlakové soupravy se stavěním balíčku karet a taktickými bitvami. Pokud vám něco říká třeba Monster Train, máte automaticky dobrou představu, jak bude tato kombinace vypadat, i když Fogpiercer na to jde ještě trochu jinak.

Na váš vlak každou chvíli útočí bandité. Vy se musíte skrz správně zahrané karty připravit na každý nájezd. Pozicování je klíčové. Do své soupravy můžete zapřáhnout různé typy vagónů a následně s nimi kartami manipulovat a vylepšovat je. Úspěšné střetnutí znamená posun dál a odemčení nových možností, jak můžete svůj vlak dále bránit.
Fogpiercer spadá do žánru rogue-lite, takže poté, co vám nějaká vypečená partička vlak zničí, musíte vyrazit zase od začátku. Cesta se s každým průchodem mění, stejně jako složení vašeho balíčku. Navíc si sami na odbočkách můžete vybrat, kterou cestou se vydáte.
Pokračování 11 / 19
Brute Horse
- Plán vydání: 2025
- Platformy: PC, PlayStation 5, Xbox Series S|X
Tým Place of Departure má za sebou povedenou dobrodružnou hru Ministry of Broadcast. Loni na Gamescomu představili Brute Horse, příběhovou akční plošinovku, kterou budeme moci hrát v lokální kooperaci. Vzniká pod záštitou Bohemia Interactive v jejich inkubátoru, který pomáhá s vydáním projektů menších nezávislých studií.

Brute Horse bude pěkně trhlé dobrodružství. Dějištěm je fantasy svět jménem Východní Vulgarie, kde se hlavních rolí chopí trojice žoldáků. Brute je klasický barbar válečník, Horse je nepřekvapivě kůň a zároveň nejlepší přítel Bruta. Doplní je navíc Michelle, zlodějka se zálibou ve vynalézání, i když mnoho pokusů se jí zatím nevydařilo.
Příběh plný vtípků se rozjede už v úvodu, kdy se trojici dostane do rukou nejmocnější zbraň na celém světě. Tvůrci ale zatím neprozradili víc. Musíme si vystačit s tím, že v průběhu hraní dojde na boj s nepřáteli, řešení logických hádanek a taktéž narazíme na další postavy, které mají svoji unikátně potrhlou osobnost.
Pokračování 12 / 19
Middle Ages: Peasants & Knights
- Plán vydání: 2025
- Platformy: PC
Survivalů vychází stále spousta. Middle Ages se chtějí oproti konkurenci odlišit tím, že půjdou opravdu na dřeň. Podle slov Jana Koleka, vedoucího vývojáře projektu, jde o hardcore simulaci středověku. „Od shánění surovin přes řemeslnou výrobu až po budování vesnic a hospodaření. To vše s unikátními mechanikami týkajícími se systému inventáře či realistického craftingu.“

Middle Ages: Peasants & Knights přenesou známou formuli her o přežití do prostředí inspirovaného 14. stoletím v Evropě. Do těchto drsných časů budeme moci vkročit sólo i v multiplayeru. Předtím, než hra vyjde ve finální podobě, nás ještě čeká předběžný přístup.
Práce s inventářem má hrát zásadní roli. V Middle Ages nebude existovat, že byste si nabrali do kapes stovky různých druhů surovin nebo si na zádech nesli na výpravu celý svůj arzenál. Při hraní pak máme mít naprostou svobodu v tom, čím se budeme zaobírat. Pokud vám jde jen o klidný život a dostatek jídla, můžete se uchytit jako farmář ve službách některého z pánů.
Pokračování 13 / 19
The House of Tesla
- Plán vydání: 2025
- Platformy: PC
Leonardův příbytek jsme prozkoumali už dostatečně, a tak nás tvůrci ze slovenského studia Blue Brain Games zavedou k dalšímu geniálnímu vynálezci. The House of Tesla je další z jejich série logických adventur, kde narazíte na spoustu prostorových hádanek a hlavolamů. Velmi příjemným bonusem je to, že součástí hry je český dabing.

The House of Tesla se odehrává ve Wardenclyffe. Dle původní vize Nikoly Tesly se právě toto místo mělo stát městem budoucnosti. Byl to jeho nejambicióznější projekt, kde každý objekt měla propojovat bezplatná a bezdrátově vedená elektrická energie. Plán to byl sice velkolepý, ale do finální podoby se nedostal. My se očima vynálezce podíváme na události, které vedli k neslavnému konci.
I když Teslův příběh spadá do stejného žánru jako trilogie The House of Da Vinci, mohou si vývojáři tentokrát v hlavolamech dovolit velmi odlišné věci. Přeci jen oba vynálezce od sebe dělí stovky let. V případě Tesly samozřejmě budou dominovat hrátky s elektřinou, se kterými nám pomůže zařízení schopné ovlivňovat její tok.
Pokračování 14 / 19
Brahman: The Gate Salvation
- Plán vydání: bude oznámeno
- Platformy: PC
Studio Cinemax prozatím pracovalo hlavně na fantasy příbězích, jako je Inquisitor nebo The Keep. Se svojí další hrou místo toho ale nakouknou do sci-fi žánru. V Brahman: The Gate of Salvation budeme bojovat proti silám přicházejícím na Zemi z jiných dimenzí.

Portály, skrz které se k nám dostávají nezvaní hosté, se objevují už od nepaměti. Aby se situace nevymkla z rukou, byla založena organizace Brahman, která za pomoci pokročilých technologií zajišťuje, aby vetřelci napáchali co možná nejmenší škody. Hrozba se ale v poslední době začala zvyšovat a portál je stále větší.
V hlavní roli našeho příběhu je Quinn T. Cooper, který je vyslán na ostrov, kde se portál objevuje. Obranné systémy ostrova jsou z nějakého důvodu nefunkční, takže se musí postarat nejen o jejich opravu, také je potřeba zajistit, aby se nic z portálu nedostalo z ostrova pryč.
Pokračování 15 / 19
Artificial
- Plán vydání: 2025
- Platformy: PC
Toužíte po hře, jež je plná hádanek a puzzlů? Máte rádi klasiku od Valve Portal? Pak je Artificial titulem pro vás. Ocitnete se v kolonii na dalekém asteroidu 2031 XT. Hned od počátku je patrné, že se zde stalo cosi hrozivého a z kdysi prosperující kolonie se stala smrtící past.

Během hraní, které by mělo všeho všudy zabrat 3-5 hodin, narazíte na množství hádanek, překážek a pastí, které musíte na cestě za přežitím překonat. Hlavním prvkem hratelnosti budou hrátky s fyzikou. Vaše postava bude běhat, šplhat, ale také se plazit zdejším nehostinným prostředím. Herní předměty budete posouvat, tlačit, otáčet. Zkrátka klasika známá z žánru logických her z pohledu první osoby.
S hrou by měl vyjít zdarma i její prequel jménem Sector Zero, v němž se dozvíte, co se na asteroidu 2031 XT stalo a kdo za pád této kolonie vlastně může. To je rozhodně zajímavý a originální přístup a chvályhodný marketingový tah. Na rozdíl od samotné základní hry bude prequel o poznání rychlejší. Vžijete se totiž do role mrštného a vražedného monstra.
Pokračování 16 / 19
Phonopolis
- Plán vydání: bude oznámeno
- Platformy: PC
Po hororové Happy Game v českém studiu Amanita Design vzniká další příběhová adventura, která má tentokrát probírat vážnější látku, než jsme byli z jeho předchozí tvorby zvyklí. Phonopolis odvypráví příběh mladíka Felixe, který společně s ostatními obyvateli města čelí hrozbě, i když si toho není vůbec vědom.

Vůdce města má v plánu ve všech ulicích rozeznít absolutní tón, díky kterému by ovládl mysl všech lidí. Felix se jen náhodou dozví, jaká budoucnost Phonopolis čeká, a tak se snaží nadcházející hrozbě předejít.
Stejně jako předchozí hry Amanity má i Phonopolis osobitý grafický styl. Tvůrci tentokrát využívají prostředí vytvořené z vlněného papíru a animaci o 12 snímcích za sekundu, což má navodit dojem klasických animovaných filmů. Felixův příběh pak bude doprovázet hudba od Tomáše "Floexe" Dvořáka, jehož tvorbu můžete znát i z Machinaria nebo Samorostu 3.
Pokračování 17 / 19
Uncracked
- Plán vydání: bude oznámeno
- Platformy: PC
Vejce, nebo život! Něco takového by vám řekl protagonista české hry Uncracked. Patří totiž mezi takzvané eggony, procitnutá vejce, která se snaží vyhnout rukám člověka. Aby lidi mohla oklamat, potřebují vejce neprocitnutá, ta poslouží jako náhrada v kurníku. Není jich ale dost pro každého eggona, a tak začíná boj o přežití.

Jak se eggonům dostanou do rukou střelné zbraně, nevíme, ale podle teaseru se je nebudou bát použít. I když jsou procitnutá, stále se bavíme o vejcích, takže stačí jedna střela či větší náraz a skořápka se rychle roztříští. To platí jak pro nepřítele, tak pro nás.
Uncracked je dílem jediného vývojáře. Martin Miřátský je vývojář samouk a své nabyté dovednosti v programování, kreslení a animaci hodlá zužitkovat právě v této hře. Žánrově jde o 2D akční střílečku, která hráče nejspíš zaujme hlavně díky humoru a neobvyklému zasazení.
Pokračování 18 / 19
Scarlet Deer Inn
- Plán vydání: bude oznámeno
- Platformy: PC, Nintendo Switch, Xbox Series S|X
Dobrodružná plošinovka Scarlet Deer Inn na první pohled zaujme neobvyklou grafikou a animací postav. Té malý tým Attu Games dosáhl tím, že každý snímek animace je skutečně vyšívaný a následně naskenované, aby mohl být převeden do digitální podoby.

Příběh se inspiruje slovanským folklórem. V hlavní roli je Eliška, vcelku obyčejná obyvatelka vesnice, kterou čeká neobyčejné dobrodružství. Jeho úvod si sami můžete otestovat zdarma v demoverzi na Steamu. I když zpočátku působí jako pohádka, netrvá dlouho a dostanete se spíše k hororu.
Důležité bude zůstávat na světle. Pochodeň Elišce nevydrží zapálená na věky, a tak musí správně plánovat své cesty podle toho, kde může opět získat oheň. V podzemí ji navíc čekají větší nebezpečí, než je neprostupná tma. Na atmosféře vedle toho přidává také výborný hudební doprovod s tradičními hudebními nástroji.
Pokračování 19 / 19
Vivat Slovakia
- Plán vydání: 17. dubna 2025
- Platformy: PC
“Slovenské GTA” mělo sice svoji premiéru už loni, ale před pár dny vývojáři ze studia Team Vivat oznámili velký milník. Od 17. dubna bude Vivat Slovakia dostupná v plné verzi. Po roce předběžného přístupu tak hráči dostanou druhou polovinu příběhu, který zpracovává turbulentní události v 90. letech u našich východních sousedů.

Kromě novinek v obsahu by se měl také zlepšit technický stav. Právě k němu měli hráči při vydání prvotní verze největší výtky. Spolu s oznámením data vydání také přišlo snížení pořizovací cenu. Namísto necelých 30€ tak nyní za hru zaplatíte jen 19,5€.
Svoji přezdívku slovenské GTA nezískala Vivat Slovakia náhodou, i když takové šílenosti, jako v městských akcí od Rockstaru tady nečekají. Příběh vás provede otevřeným městem, po jehož ulicích se můžete prohánět v desítkách druhů autentických vozidel.
Tento článek je součástí balíčku PREMIUM+
Odemkněte si exkluzivní obsah a videa bez reklam na devíti webech.
Chci Premium a Živě.cz bez reklam
Od 41 Kč měsíčně