8
Fotogalerie

Child of Light: za devatero horami (recenze)

Co se stane, když spojíte pohádkový příběh a vizuální styl oživlé malby? Dostanete do rukou unikátní dobrodružství, které vás jen tak nepustí.

Jak já miluji indie scénu. Kdo jiný vám dá unikátní a nezapomenutelné herní zážitky, které se vymykají mainstreamové herní scéně? Limbo, Journey, Flower, právě tyto malé kousky jsou chloubou herního průmyslu, a ne nadarmo. Nová generace konzolí tudíž dostala do vínku mnohem širší podporu indie titulů a my se tak můžeme na unikátní a nevšední herní tituly těšit v mnohem větší míře. Kousky, jako je Child of Light.

1398876164-fightscene-windypeak-1398384367.jpg 1398876173-floodedland-sunpalaceentrance-hall-1398384376.jpg 1398876174-floodedland-pisceanvillage-1398384369.jpg

Kouzelná pohádka

Urovnejme si něco hned ze začátku. Child of Light vás nepřiková k obrazovkám příběhem samotným, nýbrž tím, jak je podán. Z hlediska pohádek totiž nejde o nic nového. Vžijete se do malé holčičky jménem Aurora, která kvůli nemoci upadá do hlubokého spánku. Probouzí se však v kouzelném světě Lemuria, kde bylo Slunce, hvězdy i Měsíc ukraden zlou královnou temnoty. Nezbývá, než se skamarádit s místními obyvateli a vypudit Temnotu jednou pro vždy. Teprve poté se totiž malá Aurora může vrátit ke svým rodičům, do světa živých.

 

Titul běží na stejném enginu, co poháněl i dva poslední díly plošinovky Rayman, o lahodné efekty a stabilní rychlost tedy není nouze

 

Jak vidno, jedná se o zcela klasickou pohádkovou premisu, která ale staví pevné základy k tomu hlavnímu. Hratelnosti a vizuální stránce. Ta je totiž neopakovatelně kouzelná, jakoby vytvořená z oživlých maleb a pocit živé pohádky z ní přímo sálá. Titul běží na stejném enginu, co poháněl i dva poslední díly plošinovky Rayman, o lahodné efekty a stabilní rychlost tedy není nouze. Právě prezentace je tím hlavním prvkem, který vás bude hnát dopředu, nutit prozkoumávat každý píď tohoto bizarního, a přitom kouzelného světa plného podivínů, přátel, ale i všudypřítomného zla. Způsob, kterým Aurora kmitá malými nožkami či vzájemné interakce vašich přátel jsou těmi na první pohled nedůležitými detaily, nad kterými se nelze nepousmát.

1398876183-forgottentower-toptree-1398384382.jpg

Ve dvou se lépe táhne

Na své putování nejste sami. Hned na začátku dostanete do týmu vtipkující ohýnek Ignicius, který vám pomáhá při hledání skrytých cest a pokladů, dokáže oslepit nepřátele či zjednodušit řešení hádanek. Postupem času se vám za záda nastřádá početná řada postav, každá z nichž oplývá unikátním charakterem a schopnostmi. Zatímco po úrovních běháte vždy jen s Aurorou a Igniciem (kterého mimochodem může ovládat druhý hráč), kombinace vašich kolegů v soubojích je životně důležitá, o tom ale později.

1398876189-mathildisforest-altar-1398384389.jpg 1398876197-moonpalace-entrance-1398384396.jpg 1398876205-floodedland-sunpalaceentrance-1398384375.jpg

Child of Light se přitom hraje jako klasická plošinovka, která je okořeněna RPG prvky a především tahovými souboji. Ty dodávají hře šmrnc a pud taktiky, který se rozhodně hodí. To si tak pobíháte, létáte, hledáte poklady a zajímavosti v tomto pestrém světě, když tu najednou souboj. Titul se přepíná do bojového režimu, který jakoby z oka vypadl starším dílům Final Fantasy. Má ale dostatečně hluboký systém, aby vás udržel v pozoru.

Hlavně popořadě

Zatímco pobíhání probíhá v reálném čase, v soubojích stojíte a sledujete speciální křivku, kde jste vy i nepřátelé. Jakmile se dostáváte do pole akce, můžete provést tu svou. Klíčem k úspěchu je včas využívat správné schopnosti postav, oslepovat a tím zpomalovat potvory Igniciem a přitom se nenechat odhodit na začátek křivky, jelikož vás mohou nepřátele velmi jednoduše „přerušit“ a vy si za celý souboj moc neškrtnete. To se většinou stává u těch tužších potvor. Během chvíle se však v systému soubojů zorientujete a nebude problém taktizovat a správně časovat útoky. Jedná se o jednoduchý, ale propracovaný způsob, jak hráče neunudit.

 

Zatímco ze začátku časté boje nejsou takovým problémem, v pozdějších fázích hry vás bude neustálé vytrhávání z prozkoumávání světa otravovat

 

Bohužel vše má své stinné stránky a v případě bojů je to jejich početnost. Ačkoliv můžete nepřátele často oslepovat Igniciem, na souboje narazíte opravdu často. A zatímco ze začátku to není takový problém, v pozdějších fázích hry vás bude neustálé vytrhávání z prozkoumávání světa otravovat. Z boje sice můžete utéct, zdržení vás ale nemine. To samé se dá říci i o RPG systému a stromu schopností.

1398876215-plainsoframbert-bolmusvillage-1398384410.jpg

Lepší, větší, silnější

Jak jsem již podotkl výše, nechybí tu RPG prvky s craftěním, inventářem a stromem schopností. Můžete si vylepšovat jednotlivé vlastnosti hrdinů, craftěním zlepšovat zbraně a předměty a upravit si svůj tým tak, aby dokázal čelit komukoliv. Bohužel systém levelingu je až moc zjednodušen a postavy se posouvají vzhůru takřka neustále. Výsledkem je nutnost prakticky pořád hru pauzovat a udělovat body zkušenosti postavám. Kromě toho, že to neuvěřitelně zdržuje se ani nejedná o opravdu smysluplné změny. Po několika hodinách už tak budete levelovat se zavřenýma očima jen kvůli tomu, abyste se už pustili do dalšího putování. Škoda, šlo to vyřešit mnohem citlivěji.

[gamebox Child of Light:28820]

Tyto nedostatky naštěstí nemění nic na faktu, že je Child of Light kouzelná a velmi nevšední hra, která stojí za zahrání. Už samotné vizuální zpracování a perfektně sednoucí hudba stojí za to dobrodružství malé Aurory zažít, všechny dialogy vytvořené ve stylu básní pak jen prohlubují pohádkový pocit. A pokud se budete jen trochu snažit, dá vám hra mnohem více, než jen pestrý svět a taktické tahové souboje. Child of Light není bůhvíjak revoluční hrou. Potvrzuje ale tvrzení, že indie scéna přináší jedny z nejoriginálnějších herních požitků na současném trhu.

Určitě si přečtěte

Články odjinud