Sida Meiera už nebavilo pořád dokola osidlovat modrou planetku a stoupat po vývojových epochách lidstva, proto vzal starou dobrou Alpha Centauri, pátý díl Civky a přitom se asi koukal na komerční televizi, kde dávali Hvězdnou pěchotu, pořádně to protřepal, zamíchal a pojmenoval to Civilization: Beyond Earth.
Zničí svoje dítko jako televizní „kuchaři“ z Novy českou gastronomii, nebo si zaslouží pět michelinských hvězdiček za dobře vypadající a chutnající dílo? To se dovíte, když odscrollujete dolů, nebo si přečtete celou recenzi… a tím se také dostanete k hodnocení.

Budu k vám upřímný, s Civilizací jsem se poprvé seznámil na prvním PS, kdy jsem naprosto netušil, co mám dělat. Pak bylo dlouhé období ticha, až jsme se znovu potkali a tentokrát se čtvrtým dílem na PC a já se snažil pochopit kouzlo toho, když vám nepřátelský oštěpař zničí pracně budovaného černého jestřába. Tato doba je pryč, oštěpaři zničili zemi, kterou vidíme v úvodním filmečku zdevastovanou, bez života. Nastal čas zcivilizovat a zničit další planety!
Co je starého
Je to přeci jenom stará dobrá Civka, jenž vychází z pátého dílu, alespoň enginem. Nečekejte žádnou kampaň, ale generické mapky, které si můžete nastavit jak libo vašemu vkusu a stylu hraní. Ostrovy, flák země, ještě víc ostrovů, velikost mapy, vyprahlé pouště a podobně. Znáte z minulých dílů.
Kromě toho si už nevolíte „národ“, ale obdobu ve formě sponzora. Těch je dohromady osm a poznáte zde Anglii, Afriku, Francii a další, akorát mají zkomolenější názvy a obsahují v sobě více národů.

Každý ze sponzorů přináší různé bonusy, které mohou velmi pomoci. Takže si při založení nové hry musíte dobře promyslet, jakým herním stylem chcete hrát, naštěstí to není to nic svazujícího. Například si chci zkusit hrát stylem totální války, tak si zvolím sponzora s bonusem do útoku. Další volba spočívá v kolonistech: umělci, vědci, technici či kuchaři nejsou, nepřežili. Hlavní město bude mít díky tomu jiný bonus, následně se volí ještě dodatečné bonusy a výhody, které pomohou do začátku.
Pro nezkušené bude první mapa s plnou nápovědou suplovat větší tutoriál
Při spuštění hry vás uvítá poradce, což potěší, protože tu není tutoriál. U něj si zvolíte, jak často se chcete nechat otravovat radami a můžete hrát. Pro nezkušené bude první mapa s plnou nápovědou suplovat větší tutoriál. Nováček bude chvíli ztracen, ale staromilec bude hned vědět, na čem je a začne si projíždět popisky budov a jednotek, které může stavět. Tu je klinika zvyšující zdraví a vědu, támhle reaktor na víc energie.

Ta se bude hodit. Nejen že je potřeba na udržování některých budov, ale také se vám pěkně hromadí a lze za ní nakupovat území, či ihned vyprodukovatjednotky a budovy. Jen berte v potaz, že je to pěkně drahé. Taková koupě dělníka, kterého supluje bagr s cirkulárkou, se vyplatí, protože s ním můžete stavět farmy a další potřebné budovy, které produkují potřebné suroviny.
Co je nového
Jelikož nejsme na Zemi roku 2014, tak nebudeme bádat, jak si udělat smažák v hrníčku, ale budeme zkoumat například augmentace (znáte z Deus Ex). Samotná nová planeta nabízí hodně věcí k prozkoumání, a protože stromy jsou už pasé, tak zde máme pavučinu technologií. To by měl být jeden z hlavních taháků, protože technologie souvisí se vším, ale popořadě.
Začínáte uprostřed pavučiny a postupně si vybíráte, jakou technologii budete zkoumat, jakým směrem se chcete ubírat a tím i které vymoženosti vás přiblíží k vítězství.

Technologií je několik. Nejprve si vyzkoumáte tu hlavní, a poté můžete pokračovat k další, navazující, nebo danou technologii zkoumat ještě více do hloubky a zpřístupnit si tak další bonusy. Například vyzkoumáte ekologii a poté můžete jako podkategorii vyzkoumat mimozemskou biologii, jež vám pomůže zbavit se nepříjemných výparů, které ubližují vašim vojáčkům. Následně mohou tyto výpary i léčit. Nebo se bez této technologie obejdete a půjdete rovnou zkoumat přebudování planety, kterou si můžete poté formovat k obrazu svému.
Affinity jsou dalším tahákem hry a jsou rozděleny do tří odvětví podle toho, jak hrajete
Aby toho na vás nebylo najednou moc, disponuje pavouk dovedností filtrováním toho, co chcete objevovat, například rovnou potřebné technologie k vítězství či druhy affinity. Affinity jsou dalším tahákem hry. Jsou rozděleny do tří odvětví, podle toho, jak hrajete či jakým způsobem chcete hrát. Purity se zaměřuje na boj, tvrdou ruku a zabití červa, Harmony je naopak souznění s tamní přírodou a povolání červa na pomoc, Supremacy je zaměřeno na vybudování staré dobré Země a na té žádní obrovští červi nebyli.

Podle toho, kterou cestu preferujete se bude měnit i vaše město, zpřístupní se vám unikátní jednotky a ty staré budete moci vylepšovat. Získáte i speciální schopnosti. Cesta Harmonie například umožňuje poštvat červa na znepřátelené město.
Tím odpadá stoupání po evoluci a epochách člověka, kdy jste svému divochovi s klackem v ruce dali uniformu a samopal z první světové. Místo toho se budou měnit vaše města a vojáčci díky vybraným bonusům a stoupání po žebříčku Affinity. Takže pokud jedete válečnou strategii, tak si za několik desítek kol uděláte z prosté pěchoty totální bandu Arnoldů, kterou v kombinaci s nabitými zkušenostmi nevyvede z míry ani přesila brouků. Je to jako upgrade z Ládi Hrušky na Zdeňka Pohlreicha. Nebo z artilerie podobné katuším se po vylepšení stanou futuristické tanky, které se vznášejí nad krajinou a střílejí do dálky plasmu.
Vylepšování pěchoty probíhá následovně. Našetříte určitý počet Affinity, může být i kombinace více druhů, a poté dostanete na výběr vylepšení vaší jednotky. Zde si vyberete jednu ze dvou schopností a vojáčci se změní. Takto lze vylepšovat i speciální jednotky. Pokud tedy rádi válčíte, budete mít k dispozici mechy, jestli jedete harmonicky, tak dorazí jednotky lidí a brouků.

Policy z minulého dílu vystřídaly Virtues, kde si za kulturní body odemykáte různé bonusy. Ty jsou ve čtyřech stormech dovedností rozdělené na tři stupně. Za určitý počet odemčených dovedností v jednom stupni získáváte další bonusy, stejně tak za odemykání dovedností v jednom stromu, uf. Samé bonusy. Díky virtues můžete ještě více podtrhovat vaši strategii, ať vojenskou, budovatelskou či souznění s přírodou.
Suma sumárum technologie, virtues a affinity dávají hře velkou dávku znovuhratelnosti
Suma sumárum technologie, virtues a affinity dávají hře velkou dávku znovuhratelnosti, kterou známe z minulých dílů. Samotné zkoumání technologií trvá zpočátku mnohdy i 70 tahů, proto se vyplatí si ve virtues zvolit jednu volnou technologii zdarma, nebo za pomoci špiónů krást technologie ostatním kolonizátorům.

Nový svět
Teď se vraťme zpátky na mapu rozdělenou na hexová políčka. Nová planeta si žádá řádné prozkoumání. Nachází se zde totiž několik zajímavých věcí, ať už jde o suroviny či výhodná místa na stavbu dalších měst, nachází se zde i zelený mimozemský plyn – miasma. Ta zprvu působí vašim vojáčkům zranění a může hrát velkou roli v počátečních bojích. Proto je dobré se jí vyhýbat.
Sponzor na mapě rozhodil několik majáků, které schovávají důležité suroviny pro začátek a ty je třeba najít, dále se zde nacházejí různé artefakty, které může objevovat pouze průzkumník. Tyto artefakty schovávají jednak suroviny, jednak předměty. Takto můžete nalézt třeba funkční satelit. S tím se dostáváme na další část mapy, pomocí jednoho tlačítka se přepneme na oběžnou dráhu, na kterou satelity můžeme vypouštět. Ty také mají rozličné funkce, například pro zlepšení výroby energie či výhodu pro vaše vojáky.

Přesuneme se opět na zem, kde se dostávají ke slovu brouci. Nový neutrální nepřítel, který má po mapě rozeseto několik hnízd, ze kterých vyráží po své planetě znepříjemňovat život novým spolubydlícím. Je jenom na vás, zda je necháte žít v míru, nebo je použijete na zvýšení zkušeností armády. Ničením brouků získáváte zkušenosti a suroviny, ale národy, které jedou cestu harmonie, vás nebudou mít moc v oblibě a brouci se budou u vašich měst rojit podstatně hojněji, nemluvě o červovi. A to, že zničíte emzácké hnízdo, neznamená, že se zde neobjeví nové.
Diplomacie mi přišla věru divná, ne špatná či blbá, ale divná
Diplomacie mi přišla věru divná, ne špatná či blbá, ale divná. Jasně, všichni jsou naštvaní, když k nim pošlete špeha, který může krást energii, technologie, nebo přemlouvat armády či celá města k připojení k vašemu impériu, ale i když ho chytí, tak se nic moc nestane. Omluvíte se, nebo je pošlete do háje a jedete dál bez vážnějších postihů. Při první hře se mnou pořád uzavírali spojenectví dva národy, aby jej za pár kol zrušili a posléze zase obnovili.
Ještěže jsou ve hře Rusové, kteří jsou rozpínaví a mají rádi svojí armádu, ale nemají rádi, když si stavíte města blízko jejich území. Využívání prostředí se zde vyplatí. Postavení města na kopci, které má z několika stran moře, z další rybník, bažiny plné spojeneckých vojáků a z poslední přístupové cesty je velký červ. Dokonalá obrana! Ruské invazní jednotky se rozbily o červa. To by bylo k inteligenci počítačem řízených protivníků. Musíte se hodně snažit, aby vás napadli.
Další novinkou jsou úkoly, které se z počátku zdají být stejné. Najdi všechny majáky, které poslal sponzor, prozkoumej tohle místo, co takhle expandovat? Naštěstí se po několika kolech mění a dostáváte něco nového. Pak je zde další typ úkolů, který vězí v rozhodování. Vyskočí okno s hloubavým textem a dvěmi cestami, kterými se můžete vydat. Díky vyzkoumaným technologiím můžete vybavit svoje obchodní konvoje zařízením, díky kterému na něj nebudou útočit brouci, či to investovat do města. Obchodní konvoje slouží k lepším vztahům s okolními kolonizátory, nebo můžete obchodovat i se svými městy a pomoci jim v růstu. Možnosti jsou nekonečné.

Další zajímavé možnosti skrývají špioni, kteří dělají to, co špioni obyčejně dělají. Kradou technologie, suroviny, přemlouvají armády a města či plní další speciální úkoly, otevírané postupem hraní přes technologie nebo Affinity. Ale můžete je poslat i do svých vlastních měst, kde budou generovat bonusy a chránit vás před zásahy špionů ostatních národů. Takové zvyšování zdraví není nikdy na škodu.
Červ
Co je vlastně ten červ? Jeden z mých prvních úkolů bylo zabít červa. V mé neskonalé naivitě jsem sebral dvě jednotky vojáků a vyrazil. Když mi obě jednotky zabil na ránu, pochopil jsem, že tudy cesta nevede. Bohužel ve druhé hře došlo na přechytračení pomocí sniperů a nebohý červ se ke mně ani nedostal, za což může hlavně AI, která na normální obtížnost nebyla moc agresivní.
Je tu však dostupný i multiplayer, kde bude AI na jiné úrovni díky živým protihráčům. Neříkám ale, že lepší. (Alespoň co se týče ostatních kolonistů a ne červů, brouci hratelní nejsou.)

Dále by bylo vhodné zmínit, že tahy soupeřů ubíhají naštěstí rychle a neopakuje se žádný Total War: Rome II. A to i když už máte odehráno více hodin na dané mapě či odhalené ostatní národy. Velkou chybu jsem viděl v tom, že ve hře se čas od času objeví situace, v níž nemůžete dělat nic jinéh než čekat, až se vám postaví jednotka, nebo vyzkoumá nová technologie. Tato hluchá místa, kdy se nic neděje, ve mně vyvolávala nudu. Naštěstí nejsou moc hojná a díky rychlosti tahů hráčů řízených počítačem utíkala svižněji.
Hudba mi několika skladbami připomínala motivy z původního Falloutu (The Hub) a navíc se uměla přepínat a nenuceně podtrhávat atmosféru a jedinečné momenty ve hře. Při malém vítězství hrála triumfální povzbudivá hudba, při obklíčení a smrti vojáků naopak depresivnější. Hudby si všimnete jenom, když se zaposloucháte, takže nikterak neruší. A tak to má být.
[gamebox Civilization Beyond Earth:28938]
Otázkou zůstává, zda vám zmíněné inovace za tu cenu stačí. Zkušení hráči nejdříve zavýskají nad novinkami, ale poté začnou poznávat, že už to tu vlastně bylo, akorát se to jmenuje jinak a je to trochu poupraveno a támhle těch pár věcí bylo vlastně přidáno. Nováčci budou chvíli jistě tápat v herních systémech a mechanismech, ale následně vše pochytí. Verdikt je jasný: je to pořád stejné, ale zároveň jiné. Atmosféra „Ještě jeden tah a jdu spát, ještě jeden tah a jdu opravdu spát, ještě jeden tah a už musím na ten autobus do školy“ pořád zůstala, a to je asi to hlavní, co chtěli hráči slyšet. Civilizofilové si připočtou hvězdičku, ti, kteří nemají rádi tahovky a vyčkávání, si jednu uberou.