10 herních pecek, jež měly opravdu dlouhou cestu

vytisknout velikost písma
Aneb těch, kterým mezi oznámením a samotným vydáním uběhlo nejvíce času. A začaly připomínat čekání na Godota.

Jsou hry, na které se těšíme jako na druhé Vánoce. Pak ty, nad kterými pokrčíme rameny s „Ale jo, tohle bych si docela rád i zahrál“. A nakonec na ty, o kterých sotva víme. Mezi všemi se ovšem najde i pár takových, které překvapí, když konečně vyjdou. A to nijak pozitivně. Od jejich slavnostního nástupu na seznam téměř vydaných totiž uběhlo tolik času, že jejich skutečné dokončení nikdo neočekával.

Léta jsou počítaná od prvního oznámení, že hra vyjde, až po skutečné datum vydání. Aneb, některé z her zůstaly zaseknuté ve vývojářském pekle ještě o něco déle (např. Diablo III se vyvíjelo už 7 let, když bylo konečně oznámeno a poté trvalo další 4 roky, než vyšlo na první platformě). Jedná se tedy o hry, jejichž prvotní nápad je už dávno zpracován a nějakým tím vývojem prošly.

1)  S.T.A.L.K.E.R: Shadow of The Chernobyl

6 let. Poprvé představen 2001, vyšel 2007 (původní plán byl rok 2003)

Začneme zlehka, a to jen 6 let zpožděným S.T.A.L.K.E.Rem. Slavná ukrajinská hra z prostředí Černobylu, výrazně chválená za svůj vizuál a prostředí, skrz které bylo zábavné procházet jen tak, bez plnění úkolů. A obrovským množstvím bugů.

S.T.A.L.K.E.R. bugs.jpg
Hutná atmosféra Stalkera dýchala z každého pixelu.

Proč zpoždění nastalo, jsme se nikdy formálně nedozvěděli, vývojáři prostě jen dál posouvali plánované vydání. Několikrát se dokonce objevily fámy, že studio zdržuje záměrně, aby napnulo fanoušky. Případně nechtělo prozradit, že hra nevyjde vůbec. Zatím se totiž, i když hra nebyla v dohledu, na veřejnost dostávaly desítky obrázků i videí prostředí.

Když hra v roce 2007 konečně vyšla, bylo to trochu překvapením. Sklidila ovšem veskrze pozitivní reakce, i přes občas velkou obtížnost, která odrazuje většinu svátečních hráčů. Finální podoba také obsahovala množství bugů, které by dnes pochvalu opravdu nedostaly, ovšem prostředí bylo natolik neotřelé a lákavé, že získalo množství fanoušků. Naprostá bezútěšnost nikde jinde nebyla k vidění, stejně tak charakter místa a jeho atmosféra. K oblíbenosti pravděpodobně přispěl i fakt, že zrovna k Černobylu si většina na prázdniny jen tak nevyjede a S.T.A.L.K.E.R. byl fajn způsob, jak to udělat. Zábavné byly už jen samotné procházky Zónou, přítomnost bugů při hraní misí se tak dala přežít.

STALKER_loner.jpgmaxresdefault.jpgstalker-shadow-of-chernobyl-pc-screenshot-www.ovagames.com-5.jpg
Neotřelé, realisticky ztvárněné prostředí a neopakovatelný feeling, který nenabídnou žádné americké projekty.

2) L.A. Noire

6 let. Poprvé představeno v roce 2005, vyšla 2011

Pusťme se do Mafie naopak, aneb nechme vyšetřovat zločiny! Tak to možná začalo, ale podobně jako reálný byrokratismus, ani L.A. Noire se dlouho nemohlo dobrat konce. A také ani zdaleka nedosahuje kvalit Mafie, ale to je na jinou debatu.

56.jpg
Poprvé v roli opravdového detektiva se vším, co k tomu patří.

Finanční potíže, komplikovanost a podle stížností bývalých zaměstnanců i příšerné pracovní podmínky hru zdržovaly celých sedm let, než spatřila světlo světa. Kromě tohohle rekordíku má ještě jeden, totiž že je jedinou hrou studia, které se po jejím dokončení rozpadlo. Právě kvůli nevyhovujícím pracovním podmínkám a třeba nevypláceným mzdám, na které si stěžovali vývojáři.

Také jako první využila techniku MotionScan, snímání obličejových a jiných pohybů bez toho, aby herec musel nosit známý oblek. Byl poprvé představen v roce 2011, tedy stejný rok, kdy bylo L.A. Noire konečně dokončeno. A kromě způsobu vyprávění se stal hlavním tahákem hry.

102.jpg23.jpg265.jpg
Umíte číst řeč těla? V L.A. Noire se bez toho neobejdete. 

3) Galleon

7 let. Poprvé představen 1997, vyšel 2004

Měl být premiérovou nezávislou hrou designéra Tobyho Garda, který má na svědomí první Laru Croft. Největší zpoždění hra nabrala díky neustálým předěláváním na jiné konzole, kde měla být nakonec vydána. A Gard se brzy po začátku vývoje vrátil ke studiu Eidos a k pracím na další Laře. Tvorba Galleonu šla tedy tak trochu ke dnu.

galleon.png

Hra, když se jí konečně podařilo vyjít s ovladatelnou verzí,  přijala spíše vlažné reakce a pro většinu hráčů je neznámá. Grafiku má na dobu vydání už poměrně zastaralou a samotný příběh nakonec také nesklidil zrovna ovace. Padá kvůli přílišné linearitě a podivná (ne)realističnost také zrovna nepomáhá.

Nebo Galleon pouze doběhla smůla doprovázející pirátské příběhy, které, přes teoretickou úžasnost (svoboda, rebelství, „dělej si, co chceš“, romantika moří a další blbosti) nějak nepůsobí. Tuhle hradbu první prolomil snad až Assassin´s Creed IV: Black Flag.

5.jpg4.jpg7.jpg

V další kapitole se podíváme na hry, které i přes dlouhé čekání stály za to.

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

Nejede internet? Nudit se nemusíte, Chrome má v sobě skrytou hru

Nejede internet? Nudit se nemusíte, Ch…

28.  3.  2017 | | 15 N/A
10 nejzajímavějších grafických proměn světa Minecraftu

10 nejzajímavějších grafických proměn …

Minecraft může vypadat trochu jinak, než ho znáte. Hra se totiž dočkala několika modů a rozšíření. Podívejme se na 10 nejzajímavějších balíčků s texturami a kosmetickými úpravami.

25.  3.  2017 | | 10 N/A
FlatOut 4: Total Insanity – návrat legendy? (recenze)

FlatOut 4: Total Insanity – návrat leg…

Závodní série FlatOut se dvanáct let své existence jistě stala kultovní záležitostí, a to i navzdory hodně nepovedenému třetímu dílu. Přest,o nebo právě proto jsme na plnohodnotného následovníka museli čekat dlouhých šest let. Vyplatila se taková dlouhá odmlka?

17.  3.  2017 | | 10 N/A
10 herních klenotů, které jsme hrávali na přelomu 80. a 90. let

10 herních klenotů, které jsme hrávali…

Díky neustálému vývoji v oblasti herních PC a konzolí jsme si zvykli na neustálé rozmazlování a hodně realistickou grafiku. Je třeba si ale uvědomit, že tomu tak rozhodně nebylo vždy. Dnešní příspěvek má tak hned dvě poselství.

včera | | 22 N/A
Hrajeme Mass Effect Andromeda: vzhůru do cizích světů (galerie)

Hrajeme Mass Effect Andromeda: vzhůru …

Mass Effect: Andromeda vychází až 23. března, ale díky EA Access jsme si od 16. března mohli k plné hře přičichnout. Podívejte se na naše pohlednice z cest.

19.  3.  2017 | | 5 N/A
Simulátor skládání počítače - naučte se stavět stolní počítač

Simulátor skládání počítače - naučte s…

V době, kdy simulátor zemědělské techniky patří k nejúspěšnějším hrám, bylo jen otázkou doby, kdy někdo udělá simulátor, který skutečně využijete - simulátor skládání počítače.

16.  3.  2017 | | 4 N/A
10 tipů, jak být ostříleným borcem v Mass Effect: Andromeda

10 tipů, jak být ostříleným borcem v M…

Nový Mass Effect je plný nástrah a novinek. Pomůžeme vám se s nimi vypořádat.

22.  3.  2017 | | 6 N/A
Mass Effect: Andromeda - nový začátek (recenze)

Mass Effect: Andromeda - nový začátek …

Znovu do vesmíru, znovu za záchranou lidstva. BioWare se vrací ke své kultovní značce, co říkáme na její nový začátek?

26.  3.  2017 | | 14 N/A