Pokud se u her rádi bojíte, připravili jsme pro vás seznam titulů, které zaručeně fungují. Pro některé z nich bylo potřeba sáhnout hluboko do propadliště dějin.
Od mala jsem měl rád strašidelné záležitosti. Nejdříve knihy a filmy, později přišly hry. Když jsem v roce 1997 hrál u kamaráda Resident Evil na v Čechách tehdy zbrusu nové mašince jménem Sony Playstation, vznikla jakási chemická reakce a já jsem zcela propadl žánru jménem survival horor.
Při přípravě tohoto článku jsem sváděl tak trochu vnitřní souboj, protože vybrat deset nejstrašidelnějších titulů ze záplavy hororových her, které jsem za celý život hrál, byl opravdu šibeniční úkol. Záměrně jsem nezařadil žádnou z her typu Amnesia. Netvrdím, že se jedná o špatné kousky, ale walking simulátory na mě zkrátka nikdy nefungovaly.
Fakt, že čtete tyto řádky značí, že jsem to dotáhl do konce a pevně věřím, že tento seznam alespoň trochu rozšíří vaše herní obzory.
Silent Hill 2
Už první Silent Hill předvedl ve své době něco zcela nevídaného. Více než na laciné lekačky vsadil na psychologický horor a všudypřítomná mlha, která byla do hry implementována s cílem snížit hardwarovou náročnost, nakonec jen dokreslila úžasnou atmosféru.



Když v roce 2001 vyšel druhý díl pro PS2 a Xbox, předčil svého předchůdce takřka ve všech směrech. Fantastická a dodnes i velmi koukatelná grafika navíc nabízela místy až filmový zážitek.
Hlavní hrdina James Sunderland se ocitá ve městě Silent Hill, odkud obdržel dopis od své ženy Mary. Mohl by tak začínat i příběh z „červené knihovny“, ale to by Mary nesměla být tři roky po smrti. Na Jamese čeká ve městě spoustu překážek, které mu znesnadní hledání pravdy, a kromě monster se bude muset utkat také se sebou samým.
Project Zero 2 (Fatal Frame 2)
První díl série přinesl do žánru spoustu zajímavých inovací. Pomocí schopnosti vidět mrtvé zde vyšetřujete různé záhady a hlavními nepřáteli jsou krvežízniví duchové sídlící v temném domě, se kterými bojujete pomocí antického foťáku. V zásadě tak nejde o horor akční, jako spíše psychologický, který tlačí atmosférou a nevyhnutelností.



Jestli je něco horšího než krvežízniví duchové ve strašidelném domě, pak je to vesnice plná krvežíznivých duchů, kterou nabídl druhý díl. Možnosti se rozrostly, prostředí se vydalo trochu jiným směrem a hra rázem dostala trochu širší kontext, stejně jako podobně tísnivou atmosféru a strach z toho, že se vlastně nemáte moc jak bránit.
Resident Evil: Code Veronica
Poslední díl série Resident Evil, který se držel klasického pojetí a pro mnohé také nejlepší díl vůbec. Původně exkluzivní titul pro Segu Dreamcast byl později portovaný takřka na všechny existující platformy a kromě skvělé zábavy přinesl také dosti krkolomnou obtížnost. Ostatně šílené úhly kamer jsou často hororem samy o sobě.



Hlavní hrdinkou je zde Claire Redfield, známá především z Resident Evil 2. Po několika pokusech bojkotovat plány zákeřné společnosti Umbrella je jejími výsadkáři zadržena a uvězněna na ostrově Rockfort. Ostrově, kterému se bohužel nevyhnula infekce T-virem a noční můra může znovu začít. Tentokrát je ještě okořeněna psychopatickým správcem komplexu, Alfredem Ashfordem.
Dead Space
Hra je zasazena do roku 2508, kdy je Země na pokraji vyhynutí. Lidstvo vytěžilo všechny nerostné suroviny a jediný způsob, jak zajistit nové zdroje a zvrátit katastrofu, je začít hledat mimo naši planetu. Společnost CEC přišla s nově vynalezenou lodí USG Ishimura, která měla tomuto účelu posloužit pomocí tzv. „planetcrackingu“. To se také podařilo a tolik potřebné nerosty se vrátily zpět na Zemi. Když se Ishimura vydá na závěrečnou 35. těžbu, dojde k událostem, které lidstvo ohrozí ještě více než nedostatek nerostů.



Stísněné prostory vesmírné lodi, krev, vnitřnosti a záhadný artefakt, který vytváří z mrtvých těl odporná monstra – tzv. nekromorfy. Tomu všemu musí čelit hlavní hrdina Isaac Clarke, aby zabránil hrůzostrašnému osudu Země. Geniální byla především práce s atmosférou a velká podoba s kultovními Vetřelci, která vytvářela opravdu hrůzostrašné prostředí pro tento sci-fi kousek.
Forbidden Siren (Siren 2)
Tento titul je určen především milovníkům japonských hororů jako jsou Kruh či Nenávist, jejichž styl je zastoupen v herním průmyslu taktéž měrou vrchovatou a občas z hlediska atmosféry a podání umí uštědřit svým americkým a evropským kolegům docela slušnou lekci.



Děj se odehrává v ne-příliš malebné vesnici Hanuda, ze které musíte, pokud možno ve zdraví, uniknout. To vám samozřejmě velmi zkomplikují nemrtví, kterým se zde říká Shibito, a také náročné hlavolamy. Všechny zásadní rozhodnutí ve hře jsou propojeny tzv. butterfly effectem, který ovlivňuje vývoj celého příběhu podobně, jako např. v novější hře Until Dawn.
Rule of Rose
Atmosférický kousek pro PS2 zasazený do předválečné Anglie. Hlavní hrdinka Jennifer se chystá prozkoumat záhadný sirotčinec, ale tam ji napadne několik dětí a následně ji také zavřou do rakve. Když znovu nabývá vědomí, ocitá se na palubě vzducholodi, které vládne skupina dosti zvrácených holčiček. Zjistit temnou minulost sirotčince a také vzducholodi zde bude vaším hlavním posláním.



Samotná premisa možná nikoho z židle nevyhodí, rozhodně ale jde o kvalitní horor s velmi hutnou atmosférou. Dnes vyděsí Rule of Rose také svou cenou, která se u evropské verze může vyšplhat až na 10 000 Kč. Ano, nekecáme.
Alone in the Dark: The New Nigtmare
Čtvrtý zářez v sérii, který na sebe nechal čekat řadu let, využíval všech standardů tehdejšího survival hororu. Předrenderovaného pozadí, statických kamer, ale hlavně strachu z toho, co na vás číhá za rohem tak, jak to umí jen tyto kultovní série.



Starý známý Edward Carnby se vrací, aby vyšetřil smrt svého přítele Charlese Fiskeho na záhadném Ostrově stínů. Pátrání ho zavede až k vědci Fredericku Johnsonovi, který mu sděluje, že jeho zemřelý přítel pátral po starověkých tabulkách, které mají nesmírnou, ale také nesmírně nebezpečnou moc. Jak děj pokračuje si jistě umíte domyslet sami, a rozhodně to nebude procházka růžovou zahradou.
System Shock 2
Sice se nejedená o survival horor v přímém smyslu slova, ale to neznamená, že se vám nebude při hraní hodit balíček náhradních trenek. System Shock je vlastně jedním z nejlepších důkazů, že se nervydrásající atmosféra a bušící srdce nemusí nutně týkat jen hororového žánru a že je důležité si umět pohrát s hratelností a podáním herního obsahu.



Dystopická budoucnost, kyberpunk, vývoj postavy, hackeři, mutanti a vesmírná loď. Pokud vás tato kombinace hladí po duši, u hraní Systém Shocku se budete cítit jako doma a já jsem jeden z vás. Skřeky mutantů a hláška „kill me please“ mi v hlavě zní dodnes.
Enemy Zero
Zcela zapomenutá hra od japonského studia WARP, které během své hlavní etapy života ve druhé polovině devadesátých let vydalo tři zásadní hororové hry. Enemy Zero je jedna z nich (ty zbylé dvě jsou D a D2).



Ocitnete se zde na palubě vesmírné lodi AKI, kde neznámá mimozemská entita zlikvidovala téměř celou její posádku. Posledním přeživším je Laura Lewis, která se po probuzení z kryospánku vydává zjistit, co se na lodi stalo. Kromě FMV protkaného příběhu zde vyděsí zejména extrémně náročný soubojový systém.
Neviditelné nepřátele totiž detekujete pouze pomocí pohybového senzoru a když se nachází ve vaší bezprostřední blízkosti, musíte přidržením tlačítka do plna nabít Lauřinu energetickou zbraň. Tlačítko uvolníte až ve vhodný okamžik a pokud se vám to povede, nepřítel půjde jednou ranou k zemi. Načasování však musí být opravdu přesné, takže většinu času budete umírat spíše vy. Jediný zásah znamená okamžitou smrt a návrat na začátek úrovně.
Outlast
Nejnovější hra na seznamu a také jedna z posledních, které dokázaly opravdu vyděsit. A ačkoliv se i ona dá zapsat do pomyslného seznamu "walking simulátorů", moc klidně tu chodit rozhodně nebudete. Spíše utíkat o život, jelikož se není jak bránit a blázniví obyvatelé léčebny vás rozhodně pohladit nepřijdou.



Jako novinář na volné noze prozkoumáváte psychiatrickou léčebnu, kde se údajně provádějí pokusy na lidech. Brzy se ukáže, že je situace mnohem hroší a ocitnete se na útěku před zmutovanými pacienty a psychopatickým knězem. Budete se plížit, schovávat a bát se každého hlasitějšího nádechu, protože zbraň byste v této hře hledali marně.
A jaké hororové zážitky doteď leží v žaludku vám? Podělte se v diskuzi pod článkem!
Tento článek je součástí balíčku PREMIUM+
Odemkněte si exkluzivní obsah a videa bez reklam na devíti webech.
Vyzkoušet za 1 Kč
Nebo samostatné Živě Premium