Končící éra Xbox One a PS4 přinesla mnoho velkých změn. Jaké nás nejvíce překvapily?
S nástupem nových konzolí jsme začali velkou rekapitulaci. Už jsme si řekli o tom, jaké hry nás nejvíce potěšily či jaké byly největší podrazy. Co nás však nejvíce překvapilo? Jaké kroky jsme nečekali?
Obrovská proměna Xbox One
Když máte špatný začátek, může to být zásadní. Špatný začátek přinutil giganta SEGA odejít z konzolového průmyslu, z Nintenda Wii U udělal propadák a v této generaci předpověděl, že PS4 bude prodávanější než Xbox One. Jakmile máte dobrý rozjezd, hráči si mezi sebou řeknou, jakou konzoli mají a už to předpoví další prodeje.
Evoluce jak z Pokémonů
Microsoft nakonec ale překvapil svou reakčností a odvahou. Xbox One vyšel o něco později než PS4 (několik měsíců si držel exkluzivitu a do mnoha zemí se dostal až za pár měsíců), byl dražší (i díky vnucenému Kinectu) a značně větší. Velké prodeje měl, ale PS4 ho válcovalo. Microsoft však použil všech zbraní a z Xbox One je nyní dost odlišná konzole.
Novější verze odstranily Kinect, konzoli zmenšily a nové updaty také zpřehlednily menu. Xbox One se dočkal mnoha služeb od EA Access, Xbox Play Anywhere po Xbox Game Pass. Xbox One není jen konzolí, je to jistou bránou do herní rodiny Microsoftu a směle se snaží podporovat také streamování her. Je to dobrý plán? To zatím nevíme. Ale tyto změny nás rozhodně překvapily.
Obrovské akvizice Microsoftu
Microsoft nicméně překvapil více věcmi. „Na Xboxu nejsou hry“ zaznělo mnohokrát. Xbox One při své přeměně párkrát přešlápl. Rána dopadla například na Fable a studio Lionhead (které bylo zcela zrušeno) či na hru Scalebound. Není pravdou, že by Xbox neměl hry, ale exkluzivních her měl méně a vynikal oproti PS4 spíše službami.
Wolfenstein, Fallout či Dishonored - všechny tyto slavné značky nyní patří Microsoftu
Dalo se čekat, že Microsoft začne kupovat/zakládat herní studia. Nicméně rozhodně jsme nečekali tak masivní akvizice. Microsoftu nyní patří například Playground Games, Ninja Theory, Obsidian Entertainment či The Initiative. Nejméně očekávané bylo samozřejmě odkoupení Bethesdy, čímž Microsoft získal například Arkane Studios, Machine Games, Id Software a Bethesda Games Studios, takže hry jako Dishonored, Wolfenstein, Doom, The Elder Scrolls a Fallout.
Těžko říct, jaká bude budoucnost, ale s herním světem to rozhodně otřese. Microsoft momentálně vlastní skutečně masivní herní produkci, kterou začleňuje do svého Xbox Game Pass.
Xbox Game Pass jako nový herní styl
To je ostatně další (a poslední) překvapení od Microsoftu na tomto seznamu. Microsoft není ani zdaleka prvním, koho napadlo, že by hráči mohli platit měsíční poplatky a mít přistup ke knihovně her. Rozjel to však na naprosté maximum. Více než 100 her nakonec asi nepřekvapuje tolik jako to, že všechny nové hry od Microsoftu okamžitě vyjdou na Game Passu.
Z nějakého důvodu došel Microsoft k závěru, že předplacená služba je lepší byznys model než kupování her. Věří tomu natolik, že všechna vlastněná studia mají na Game Passu své hry a mnohdy dokonce ve speciální edici.
Je velkou otázkou, zda je to udržitelný systém. Z relativně popleteného startu Xbox One jsme však došli k tomu, že Microsoft má jasný plán, kterým dokáže lákat. A rozhodně za to má náš respekt.
Playstation VR a virtuální realita na konzolích
Sony nás překvapilo spíš do technické stránce. Když vyšlo VR, bylo to takové elitní zařízení. Jen ta dražší a lepší PC byla schopna VR hry utáhnout na únosné kvalitě. Phil Spencer (ředitel Xboxu) relativně zkraje prohlásil, že konzole jsou na VR moc slabé a je to záležitostí výkonných PC. Sony se však výzvy nebálo.
Nikdo Sony nevezme, že PS4 své VR má
Playstation VR je nejspíš nejhorším VR na trhu, ale je zároveň nejlevnějším. Konzoli, která ho utáhne, pořídíte dneska klidně za 6000 Kč, VR pak kolem 7000 Kč. Pro představu Oculus Quest 2 stojí kolem 13000 Kč. Je působivé, že se to Sony opravdu podařilo a VR dokonce rozjedete na všech verzích PS4.
Bude zajímavé sledovat, jak se k VR postaví nová generace konzolí. Nyní už je VR obecně přístupnější a konzole se na něj hodí víc. Pravý VR zážitek byl dodnes vskutku spíše na PC. Rozhodně se ale nedá Sony upřít, že ve světě konzolí bylo s VR první a za tu cenu se jedná o skvělý zážitek.
Beat Saber a český úspěch
Když už jsme u VR, velmi příjemně nás překvapil český nebo spíš česko-slovenský úspěch. V jednoduchosti je síla, přesto nikdo nečekal, že malá skupina Čechů a Slováků v Praze vytvoří jednu z nejúspěšnějších her v historii VR platformy. Beat Saber zná snad celý svět, a dokonce si odnesl cenu za nejlepší VR hru na The Game Awards.
Cíl hry je prostý. Posloucháte hudbu a v rytmu rozsekáváte boxy pomocí světelných mečů. Jak je to jednoduché, tak je to návykové. Beat Saber se snadno stane vaším hlavním způsobem cvičení či dokonce zábavou na party.
V roce 2019 koupil společnost Beat Games gigant Facebook, který ji začlenil pod svá Oculus Studios.
Nintendo Switch a velmi unikátní konzole
Již od doby Wii netvoří Nintendo klasické herní konzole. Snaží se být hravé a unikátní. V případě Nintenda máme dokonce seznam originálních nápadů – nic se však nevyrovná Nintendu Switch. Hybridní konzole, která funguje jak jako handheld, tak jako domácí konzole. Která svými možnostmi vlastně kombinuje většinu kladů předchozích konzolí od Nintenda.
Velmi působivý design herní konzole
Nintendo Wii U byla pro firmu katastrofa. Celkové prodeje se udávají kolem 13 milionů kusů. Pro představu SEGA dosáhla 10,6 milionu prodaných kusů se svou konzoli Dreamcast, která byla kvůli nízkým prodejům stažena z trhu, přičemž kapesní Nintendo 3DS na úspěch velké společnosti nestačí. Nintendo Switch nakonec dokázalo situaci zvrátit, prodeje se pohybují kolem 70 milionů kusů.
Nintendo se zkrátka trefilo do černého. Dokázalo vytvořit konzoli, která dokáže být doplňkem i hlavní konzolí, takže ve výsledku uspokojit větší škálu zákazníků. Další překvapující věcí je, že ačkoli má výkon menší, snaží se na konzoli vyjít všelijaké hry včetně hitů jako je Doom, Wolfenstein II nebo Zaklínač 3. Ano, jsou ve značně horší kvalitě, ale fungují tam a můžete je hrát všude.
Battle Royale jako dominantní žánr
To, že vzrostla popularita multiplayeru, se dalo očekávat. Zvláštní situace, kdy firmy multiplayer až vnucovaly, se naštěstí uklidnila. Přesto jsou PvP střílečky stále na vrcholu popularity a jeden žánr obzvláště začal převládat – Battle Royale. Začalo to jistým PlayerUnknown's Battlegrounds, který raketově vystřelil nahoru, probojoval se na nejrůznější platformy a začal inspirovat další vývojáře.
Battle Royale je v herním průmyslu téměř všude
Her žánru Battle Royale vznikla hromada, ať se jedná o hru na něm založenou nebo o hru, která ho má zakomponovaný jako doplněk. Mezi známější patří Fortnite, Apex Legends, Call of Duty: Warzone, The Cycle či Hyper Scape. Myšlenka je prostá. Jste na mapě se spoustou dalších hráčů a chcete se se svým týmem udržet nejdéle na živu. Po mapě sbíráte různé vybavení, které vám ve hře pomůže. Vtip je v tom, že hratelná plocha mapy se zmenšuje, takže se střetu nelze vyhýbat věčně.
Obrovský dopad na herní svět je patrný. Battle Royale je jedním z nejpopulárnějších módů esportu, nemůže chybět na žádné herní konferenci a úspěch Fortnite navíc způsobil další věc. Na trhu se objevila konkurence samotného Steamu, a to Epic Games Store.
Epic Games a raketový posun nahoru
Před pár lety jsem Epic Games popisoval jako to studio, které stojí za sérií Gears of War a kdysi vytvořilo Unreal Tournament. Když se studio rozhodlo vyhlásit nezávislost a rozejít se s Microsoftem, Gears přebralo studio The Coalition a Epic Games hledalo možnosti, jak se uchytit. Nejdřív zkusilo populární žánr MOBA hrou Paragon, která byla exkluzivní na PS4 a PC, nicméně se moc nechytla. Úspěch jim přinesl Fortnite.
A rozhodně ne malý! Fortnite se stal jednou z nejúspěšnějších her všech dob. Neustále na nás kouká z reklam na herní konzole, z plakátů na Intel Extreme Masters a nechybí na herních konferencích. Ať si o něm myslíte cokoliv, stal se už jistým kulturním fenoménem, který do svých eventů už začlenil dokonce Thanose z Avengers či nově Master Chiefa z Halo.
Ještě zajímavější je, jak studio s penězi naložilo. Obrovské sumy dolarů investuje do online obchodu Epic Games Store, který se díky neustálému přísunu her zdarma celkem usadil. Já osobně si tam vyzvedl GTA V či Star Wars Battlefront 2. Je rozhodně překvapivé, že se polozapomenuté studio (připomínající se zejména technologií Unreal Engine) vyšvihlo na vrchol herního průmyslu a momentálně buduje něco, co by mu jeho silnou pozici mohlo udržet.
Crowdfunding jako vynikající zdroj financí
Už jsou zde dlouho, ale až poslední generace potvrdila jejich význam, který v herním průmyslu vskutku dělá změny. Mnozí herní vývojáři nehledají podporu ve vydavatelích a raději požádají o pomoc fanoušky skrze Crowfundingové platformy, ať mluvíme o Kickstarteru nebo Patreonu. Mezi ně patří rovněž české Kingdom Come: Deliverance, o které neměl zpočátku žádný vydavatel zájem.
České Kingdom Come: Deliverance by bez crowdfundingu nikdy nevyšlo
Myšlenka je vcelku prostá. Tvůrci založí na této platformě kartu svého projektu. Může to být videohra, ale také například desková hra, film, hudba či projekt související s rozvozem jídla. Kreativitě se meze nekladou. Následně tvůrci uvedou, kolik peněz potřebují a fanoušci sami přispívají na projekty, které se jim líbí.
Mezi nejznámější příklady patří Star Citizen, který svým způsobem stále vybírá peníze, aby mohl vzniknout. Vývojářům jejich věčná alfa opravdu vydělává obrovské peníze. Díky crowfundingu však vyšly také deskové hry This War of Mine či Frostpunk.
Rozmach esportu
Když jsem byl malý, byl esport takovou tou ultimátní geekovskou zábavou. Parta nadšenců se sešla před tlustými monitory a hrála přes LAN. Samozřejmě se to zlepšilo už za dob Xbox 360 a PS3, přesto je neskutečné, jak velký je esport dnes. Dokonce se nejednou spekulovalo o tom, že by to mohlo na olympiádu.
Intel Extreme Masters je jedou z největších herních akcí v Evropě
Rok 2020 byl pro esport také zajímavý. Jeden z mála sportů, který lze bez problémů provozovat z domova. Ještě větší zážitek je vidět to osobně. Velké haly nabité lidmi, kteří jásají při dobře provedeném tahu v Hearthstone či skvělé ráně v Counter Strike. Intel Extreme Masters je rozhodně zážitek.
V Česku pořád nedosahuje esport takové popularity jako v zahraničí, ale rozhodně stojí za to pár věcí zmínit. Díky Sazka si můžete sázet na zápasy, díky spolkům jako eSuba máme pár uznávaných esportovců a díky asociaci ESA spolu dokonce zápasí i studenti vysokých škol. A růst tohoto sportu je jen očekávaný.
A co překvapilo v poslední herní dekádě vás? Podělte se v diskuzi pod článkem!
Pokračování článku patří k prémiovému obsahu pro předplatitele
Chci Premium a Živě.cz bez reklam
Od 41 Kč měsíčně