Minule to byly čistě historické tituly, tentokrát popustíme uzdu fantazii. Bylo vytvořeno spousta světů, kde existují kouzla, nadpřirozené bytosti a další věci, které prostě v reálném světě nemáte šanci najít. Pojďme se podívat na některé z těch, které svůj svět dotáhly téměř k dokonalosti.
Zaklínač
Snad ani není potřeba obhajovat, proč by tady právě Zaklínač neměl mít své místo. Třetí díl série, jakožto jedno z nejlepších RPG posledních let, zaznamenal monstrózní úspěch po celém světě. Zaklínače Geralta ale najdete i jinde než ve hrách. Původně totiž tato postava spolu s celým universem pochází z knih polského autora Andrzeje Sapkowskeho.
Krom toho také můžete znát několikadílný seriál, též z polské produkce. Ten ale nenaplnit očekávání fanoušků, i když pro mnohé z nich se stal jakýmsi guilty pleasure. Tohle by se ale mohlo napravit ještě v průběhu letošního roku. Práva na Zaklínače totiž získal Netflix a přípravy nového seriálu na motivy Geraltových příběhů jsou již v plném proudu.
Každý díl má svoje charakteristické znaky. V jedničce byla typická evropská architektura a nepříliš vydařený soubojový systém. Samozřejmě nesmíme zapomínat ani na český dabing. Geralt tam sice zní, jako by se každou chvíli měl zadusit, ale třeba takový Marigold nebo Zoltan jsou nezapomenutelní. K dokonalosti to ale CD Projekt RED dotáhl až s Divokým honem. Jistě, není to hra bez chyb, ale má k tomu zatraceně blízko.
The Elder Scrolls
Dlouholetá série od Bethesdy má za sebou opravdu rozsáhlé universum. Její druhý díl s podtitulem Daggerfall se i po tolika letech od vydání řadí mezi hry s největší herní plochou, jakou vůbec ve hrách můžete najít. Sice na ní není tolik co dělat, ale svojí velikostí s klidem předčí i ty nejnovější tituly s otevřeným světem.
Zatím poslední díl zná snad každý hráč. Skyrim vyšel již před více než 5 lety, ale stále se dostává na nové a nové platformy, kde kupodivu stále slaví úspěch. Naposledy to bylo Nintendo Switch, což je vůbec poprvé, co se titul podíval na kapesní konzole. Switch je sice hybridní konzole, ale jako handheld se používá také, takže i to se počítá. Pak si našel cestu do virtuální reality skrz Playstation VR.
Nesmíme zapomínat ani na TES Online, MMORPG, které nedosáhlo takového úspěchu, jak se čekalo. Už je to docela dlouho, co přešlo na free-to-play model. Hráče v něm i tak stále najdete, stejně jako nový obsah. Loni se třeba do hry dostal Morrowind.
Už teď je tak nějak potvrzené, že bude šestý díl. Jeho vydání i představení jsou ale v nedohlednu. I tak se ale hojně spekuluje o tom, na jaký kontinent Tamrielu se podíváme tentokrát a jaký příběh budeme prožívat. Letos se to ale určitě ještě nedozvíme.
Nedávno Bethesda vydala prohlášení o tom, že před dalším dílem ze série Elder Scrolls ještě mají v plánu vydat 2 nebo 3 velké hry. Příští rok by šance alespoň na to představení mohla být. A kdo ví, třeba nám všem Bethesda vytře zrak na letošní E3 konferenci, která se blíží mílovými kroky.
Final Fantasy
Kořeny této série se táhnou až ke stařičkému NESu od Nintenda. Momentálně má na kontě už 15 dílů, a to nepočítáme různé odbočky, prequely, sequely a ostatní věci nesoucí jméno Final Fantasy. První díl měl být původně rozlučkový projekt studia Square, protože byly na pokraji zániku. Proto také zvolili název Final Fantasy. Jejich RPG ale bylo tak úspěšné, že je to zachránilo od bankrotu. Tomu říkáme happy end.
Ten pravý boom ale přišel až se sedmým dílem. Do té doby totiž bylo Final Fantasy doménou spíše japonské komunity. Final Fantasy VII bylo prvním, které vyšlo celosvětově bez zpoždění a s anglickým překladem, i když ten nebyl zrovna dokonalý. Bylo to vůbec první FF pro Playstation.
Postupem času se série dostala snad na všechny platformy a prozkoumala různorodé žánry. Měla ale také pár aférek. Třeba při vydání čtrnáctého dílu, kdy po vydání byly ohlasy na hru tak strašné, že se vývojáři rozhodli ji stáhnout z prodeje a kompletně ji přepracovat. Očividně se jim to vyplatilo, protože Final Fantasy IX patří mezi nejúspěšnější MMORPG současnosti.
Zatím poslední díl s princem Noctisem v hlavní roli se momentálně chystá na PC, kam si také většina dílů série našla cestu skrz upravené verze. Většina hráčů ale hlavně čeká na remake sedmého dílu, který byl odhalen už před pár lety, ale ve výsledku toho o něm zase tak moc nevíme.
World of Warcraft
Tady by se dalo mluvit i o legendární strategii, ze které toto MMORGP vychází. Warcraft má za sebou jeden z nejpropracovanějších vesmírů. Spousta lidí vzpomíná na třetí díl strategie, a to nejen kvůli tomu, že to byla výborná RTS. Český dabing jí pomohl prosadit se i v našich krajinách. Také dala vzniknout stále velmi úspěšnému žánru MOBA. Byly doby, kdy svoji MOBu muselo mít prostě každé studio. Na této pozici ho nedávno vystřídal Battle Royale.
Je až neuvěřitelné, že WoW i po takové době od vydání stále funguje, a i když před lety zaznamenalo výrazný pokles hráčů, s poslední expanzí se Blizzardu podařilo zase přitáhnout fanoušky zpátky. Letos mají další příležitost, jak nalákal staré i nové hráče. Vychází totiž datadisk Battle for Azeroth, který se po dlouhé době soustředí na konflikt Hordy a Aliance. Ne že by se to například v Legionu nebo Warlords of Draenor neřešilo, ale tentokrát se bude příběh zaobírat výhradně touhle tématikou.
Momentálně se ale víří vody právě kolem třetího dílu warcraftí strategie. Po remasteru prvního Starcraftu totiž fanoušci naléhali na Blizzard, že chtějí Warcraft 3 přivést také zpět na scénu. Podle určitých náznaků by opravdu něco takového mohlo přijít. I když zatím není nic potvrzené a je to jen naše zbožné přání.
Dark Souls
Z této značky se od vydání prvního dílu stal obrovský kult, a to díky jedné jediné věci. Studio From Software zvolilo při vývoji odlišnou cestu, než většina ostatních velkých vývojářů. Rozhodli se, že nebudou hráče vodit za ručičku a rozhodně jim nedají nic zadarmo. Dark Souls je jedním ze zástupců žánru hardcore RPG, kde stačí jeden zásah od nepřítele a klidně to může být váš konec.
Původně to byla výhradně doména konzolí.Ještě před Dark Souls vyšel také titul Demon's Souls, který si do dneška můžete zahrát jen na třetím Playstationu. První Dark Souls začínalo na PS3 a Xbox360. Později se dostalo i na PC, ale tato verze byla čistý port a vyšla v dost otřesném stavu. Bez komunitních modů jste si občas neměli šanci zahrát. S dalšími díly už podobné problémy naštěstí nebyly. Celkově jsou tři a k tomu ještě několik příběhových DLC.
Mnoho studií se snažilo navázat na úspěch Dark Souls se svými tituly. Namátkou si vybavuji třeba Lords of the Fallen nebo Surge. Ani jedné z nich to ale tak úplně nevyšlo. Na rozdíl od nich se ale třeba takový Nioh opravdu vyvedl. Nesmíme zapomínat ani na Bloodborne, exkluzivní pecku pro PS4, pod kterým jsou podepsaní stejní vývojáři.
Co ale aktuálně mimo remasteru původního dílu kutí zatím nevíme. Sice jsme viděli krátký teaser, ale z toho se opravdu nedá nic poznat. Bez ohledu na to se ale rozhodně mají fanoušci hardcore RPG na co těšit.
The Legend of Zelda
Nintendo v minulém roce okouzlilo celý svět s nejnovějším dílem této kouzelné série s podtitulem Breath of the Wild. Není to ale jen poslední díl, kterému byste měli věnovat svoji pozornost. Už od počátků se totiž hry se zeldovskou tématikou řadí mezi ty nejlepší.
Ještě před tím, než vyšel Breath of the Wild se o místo nejlepší hry série přely dva tituly – Ocarina of Time a Majoras Mask. Ve smyslu hratelnosti jsou to sice dost podobné hry, ale v určitých věcech se dost liší.
Každému ale může sednout něco jiného. Díl s podtitulem Twilight Princes není o nic horší, stejně jako Link Between Worlds nebo Wind Waker. Každý díl je svým způsobem unikátní, ať už ve smyslu hratelnosti nebo grafiky. Samozřejmě se nedařilo vždy. Třeba jeden z posledních dílů pro 3DS s podtitulem Tri Force Heroes nepatří mezi nejlépe hodnocené hry.
V blízké budoucnosti se nejspíš dalšího velkého dílu nedočkáme. Na Switchi by se ale mohli objevit předělávky některých starších dílů. Jak můžete vidět například na 3DS i WiiU, kde se objevily vylepšené verze. Pro Nintendo by to byl logický krok, protože pro velkou část majitelů Switche je to vůbec první konzole od tohoto giganta, takže by to pro ně byla první příležitost, jak si tyto legendární tituly zahrát.
Middle-Earth: Shadow of Mordor
Na to, jak má Hobit a Pán prstenů propracovaný svět, z tohoto univerza vzniká žalostně málo her. Před dávnými časy vycházely výborné strategie Battle of Middle-Earth. Ty už se ale bohužel nikde nedají sehnat. Proto jako jediná možnost se objevila dvojice her v žánru akčních adventur - Shadow of War a Shodow of Mordor od Monolith Productions.
Před vydáním to tak nevypadalo, ale ve výsledku se obě hry řadí mezi velmi nadprůměrné adaptace. Jedním z prvků, díky kterým jsou tak oceňované, je Nemesis systém. V prvním díle se vztahoval na výše postavené skřety. Můžete si to představit tak, že když se vám nějakého generála nepovedlo odstranit napoprvé, příště už na vás byl více připravený a neplatila na něj ta samá taktika. Nemesis se ale projevoval ve více směrech. V Shadow of War to vývojáři dotáhli na ještě vyšší level, kdy se vztahoval na celé pevnosti a hlavně armádu, kterou jste si jakožto Talion budovali.
Dějově se obě hry odehrávají mezi příběhy Hobita a Pána prstenů. Bohužel ale nepatří do uznaného kánonu, protože některé věci jsou tam prostě tak trošku mimo universum. V Shadow of War je například vytvořen prsten, o kterém se nikde jinde nepíše. Alespoň že je dodržené to, že tvůrcem je Celebrimbor, kterého v obou hrách můžete vidět jako ducha spojeného s Talionem.
God of War
Nebude to trvat dlouho a zase se s Kratosem vydáme na cesty. Doteď jeho krvavá dobrodružství zahrnovala převážně Řecko a zdejší mýty a pověsti. O tomto krvelačném bohu války, který se rozhodl pomstít těm nejvyšším bohům za smrt své rodiny, jste určitě slyšeli. Bohové ale nebyli Kratosovými jedinými nepřáteli. Ostatní mytické bytosti nesměli chybět. Titáni, harpyje či Kerberos také prošli pod jeho rukama.
Prožili jsme si s ním všechno. Od jeho získání nadpřirozených spartanských sil v ne tak vydařeném prequelu Ascention až po jeho porážku samotného Dia ve třetím díle. God of War obecně patří mezi jedny z nejlepších her v hack'n'slash žánru. Zatím se vždycky držel výhradně Playstationu a do budoucna se očividně nic měnit nebude.
Zatímco doteď jsme vybíjeli božstva jižní Evropy, v novém díle se přesuneme na sever za Thorem, Lokim a mnoha dalšími mocnými bohy. Kratosova osobnost se ale změnila. Nevíme přesně, co se stalo, ale rozhodně to bude mít něco společného s chlapcem Atreem, který s ním momentálně cestuje. Jsme velmi zvědaví, jak si znovuzrozený God of War povede.
Vampire the Masquerade
Ve hrách se upírská tématika nevyužívá tak často, jako třeba u knížek nebo filmů. Když už se ale nějaká taková objevila, ještě dlouho se na ni vzpomínalo. To platilo alespoň v případě série Vampire the Masquerade.
Oba díly už jsou staršího data a patří do universa World of Darkness, které vzniklo hlavně díky deskovým hrám. Většinou to bývá tak, že upíři jsou ti špatní, pak je tady ta dobrá strana a občas se objeví ještě někdo neutrální. Ve World of Darkness ale neexistuje jen jeden druh upírů. Dělí se hned do několika klanů, přičemž má každý z nich vlastní magii, zvyky a ideologii. Pak se ještě dělí podle toho, jestli chtějí zůstat skrytí mezi lidmi nebo se snaží vystoupit ze stínů a lidstvu vládnout.
V prvním díle s podtitulem Redemption si prožijeme příběh křižáka Christofa, který se po zranění v bitvě zotavoval v pražském klášteře. Když už byl tady, vyčistil zdejší stříbrné doly. Nezaujal ale jen sestru Anežku, která se o něj starala, ale také upírský klan Brujah. Postupně se děj zaplétá čím dál více, až dojde na záchranu světa, jak ho známe.
Druhý díl Bloodlines přímo nenavazuje na Redemption, ale souvislosti tam najdete. Přece jenom se stále nacházíme ve stejném universu. Bloodlines je mnohem rozsáhlejším RPG a pro některé hráče je do dneška nepřekonaným. Bohužel je to ale zatím naposledy, co jsme se do tohoto temného světa podívali ve formě RPG. Před pár lety se proslýchalo, že vzniká MMORPG World of Darkness, ale ještě než proběhlo oficiální oznámení, projekt se stihl zrušit.
Divinity Original Sin
Klasických RPG v dnešní době nevychází mnoho. Stále ale mají na trhu svoje místo. Důkazem toho je úspěch obou dílů ze série Divinity Original Sin. Vývoj hry byl zafinancován na Kickstarteru, ale vývojáři z Larianu si stejně museli ještě peníze půjčit, protože byli na pokraji zhroucení. Jejich projekt se jim tak rozrostl pod rukama, že ho téměř nezvládli ukočírovat. Jejich snaha se ale ve výsledku vyplatila, protože jak hráči, tak recenzenti byly ze hry nadšeni.
U dvojky to probíhalo podobně. I když se může zdát, že z prodejů prvního dílu se vydělalo dost peněz, stále potřebovali pomoc od fanoušků skrze Kickstarter. Do nového dílu se totiž chystala spousta nových věcí a už tak obrovská hra se měla ještě zvětšit.
Jednou z nejzajímavějších věcí, které v Divinity najdete je propracovaná kooperace. Možná vám to nepřijde jako nic zvláštního, ale u RPG tohoto typu to něco nového opravdu je. Jedničku můžete projít ve dvou, dvojku pak hned ve čtyřech hráčích. A to je pak jiná zábava.
Je opravdu spousta zajímavých her, které se řadí mezi fantasy záležitosti a které stojí za vaši pozornost. Některé od velkých vydavatelů, jiné zase od indie vývojářů. Které patří mezi vaše nejoblíbenější? Podělte se s námi v diskuzi.
Pokračování článku patří k prémiovému obsahu pro předplatitele
Chci Premium a Živě.cz bez reklam
Od 41 Kč měsíčně