15 titulů s nejrozsáhlejším herním světem

Otevřené světy jsou ve hrách lákavých soustem, ne všechny ale představují ten pravý sandbox s neomezenými možnostmi. Pojďte se s námi podívat na ty nejoblíbenější.

Podíváme-li se na nejúspěšnější tituly současnosti, nelze přehlédnout čím dál běžnější fenomén, který se pomalinku, polehounku a nenápadně vtírá pod kůži každého z nich. Herní svět již nebývá vymezen jen úzkým koridorem a zakončen slovy „level completed“.

Naopak, mapy se zvětšují ve všech třech rozměrech a tento trend díky silnějšímu hardwaru udrží při životě i nová generace konzolí. Srovnávat velikosti jednotlivých světů určitě není jednoduché, zvlášť, když většina z nich využívá jiný poměr postav oproti terénu a spousta z nich se v reálném světě ani nevyskytuje. Žebříček je tedy sestaven spíše na základě pocitu, jenž velikost mapy zprostředkovává. Zde jsou ty, které podle nás prozatím nejvíce zamíchaly kartami v boji o největší otevřený svět.

15. GTA IV

Jako první, respektive poslední v našem žebříčku, tu máme čtvrtý díl populární série Grand Theft Auto. Ta se vždy vyznačovala rozlehlým prostorem plným nepřeberných možností, což nám demonstruje městská lokace ne náhodou připomínající slavný New York.

14.jpg

Liberty City se nechalo inspirovat zejména ostrovem Manhattan, který nechybí téměř na žádné pohlednici největšího města světa. Prostředí na pohled lákavé tvoří spolu s již zmíněnou volností pohybu velmi specifický herní zážitek, který stojí na pomezí reality a parodické zábavy. Navíc tu nejde ani tak o rozsah, jako o naditý obsah v relativně malém prostoru. Tak pojďme těm chlupatým pořádně zatopit.

14. Batman: Arkham City

Ve městě ještě chvíli zůstaneme, Arkham City už ale rozhodně nelze označit jako turisticky lákavou destinaci. Komiksový Gotham, tedy alespoň jeho pořádný kus, byl vytržen a předělán na vězeňský komplex, kolem dokola obehnaný vysokou zdí a strážnými věžemi.

15.jpg

Za pomoci Batmanova pláště a dalších vychytávek se lze „městem“ pohybovat poměrně slušnou rychlostí a hráč není alespoň odkázán pouze na chození ulicemi. Bodík k dobru je určitě i rozlehlá síť kanalizace, která se táhne celou mapou a dodává jí tak další rozměr. Opět tu nejde o samotný rozsah mapy, jako spíše o detaily nacpané prostředí, které často vyhrává nad čirými čísly. Trumfne nadcházející Batman Origins co do velikosti mapy svého předchůdce? To se ještě uvidí.

13. Burnout Paradise

Tady už z vozidla nevylezeme, alespoň tedy ne po svých. V tomto ryze závodním titulu od studia Criterion Games dostáváme na hraní velmi pěkné přímořské letovisko po vzoru NFS, navíc s velmi málým omezením volnosti pohybu. Projíždět se po slunném pobřeží je skutečně radost, ať už na plechovém oři, nebo v jednom z možná nelicencovaných, přesto však pohledných auťáků. Navíc jde o opravdu slušně rozlehlý svět, který se táhned z města až do horských serpentin. O různorodost je tedy postaráno.

13.jpg

Propracovaný model poškození už je jen třešničkou na dortu, která k „Burnoutům“ neodmyslitelně patří. Ve sprše jisker odletujících od svodidel vypadá překrásná tropická scenérie snad ještě o fous lépe. Cítíte? Tak voní svoboda.

12. Dark Souls

Kdo umírá blahem při pohledu na středověké hradby, ten si možná pošmákne i na Dark Souls. V zemi zvané Lordran není nouze o ponurou fantasy atmosféru ani o slušný výčet roztodivných monster různých velikostí, které často převyšují i průměrně vysoké sloupy pouličního osvětlení. Na rozlehlé mapě království ale v žádném případě neuspěje obyčejný zbrojnoš.

12.jpg

Tohle je práce pro ostřílené a mazané bojovníky, kteří se smějí smrti do tváře. Ta totiž čeká za každým rohem. Pokud nevěřícně kroutíte hlavou, jak banálně jednoduchá obtížnost dnešních her ničí adrenalinový zážitek, nemůžete s Dark Souls šlápnot vedle. Spletitá síť hradních chodeb a podzemí navíc zamotá hlavu nejednomu nadšenci. Tak do zbraně chrabrý rytíři!

11. Assassin’s Creed: Brotherhood

Za předpokladu, že fantasy středověk bychom zařadili někam mezi 5. a 15. století našeho letopočtu, přesuneme se nyní na časové ose o kousek dál, tedy do století 16. A nebudeme troškařit. Před Eziem Auditorem da Firenze, známým to italským zabijákem a lamačem dívčích srdcí, se otevírá Řím v celé své kráse.

11.jpg

Ani Ezio se v chůzi ulicemi příliš nelibuje, a tak nemá problém krátit si cestu po střechách a skoky, hodnými mladého geparda, překonávat kilometrové vzdálenosti obdivuhodnou rychlostí. Co ale může být krásnějšího, než pohled z věže, která se tyčí vysoko nad tou dechberoucí podívanou, jež Řím nabízí? Nic mě nenapadá. Brotherhood sice nabízel pouze jedno velké město, ve své podstatě ale takřka nekompromisně přenesl jeho geografické přednosti do hry.