3D Blaster Savage4

Uvedení karet s dřívějším čipem Savage 3D nebylo rozhodně pro firmu S3 velkým úspěchem - na vině byly především nedodělané a nestabilní ovladače. První Savage si proto vysloužily pověst výkonných karet s mnohými “ale”. Nový Savage4 však poněkud napravuje pověst rodiny...

V době, kdy mezi grafickými kartami kralovaly Tridenty (v oblasti kancelářských a domácích sestav) a Matroxy (v oblasti graficky náročných aplikací), se objevila nová, nenápadná firma S3. Na trh PC tehdy vtrhla jako bouře: Tridentu začala konkurovat cenou, levnějším Matroxům i výkonem. Na tu dobu velmi zdařilé (a levné) S3 Trio a S3 Virge byly vyráběny v milionových sériích.

I když se takto v roce 1994 firma S3 propracovala mezi přední dodavatele grafických čipů pro kancelářské a domácí použití, první nástup výkonných herních akcelerátorů zaspala. Tehdy se další malé firmy a laboratoře (nVidia, 3dfx) rychleji chopily nového trendu – 3D akcelerace pro “domácího uživatele”. Prvním protiútokem a zásadní odpovědí S3 byl čip Savage 3D s výkonem na úrovni Voodoo 2 – kvalitní a stabilní drivery jsou však pro něj k dispozici až nyní.

Savage4 je nástupcem Savage 3D. Podle předpokladů S3 se má zařadit mezi novou řadu moderních akcelerátorů Voodoo 3 a TNT2.

Seznamte se, prosím
Creative 3D Blaster je grafická karta určená pro sběrnici AGP. Je postavená na bázi rychlejší verze čipu Savage4 Pro. Mezní rychlostí tohoto provedení je 125 MHz čipu a 143 MHz paměti, pomalejší verze GT zvládá “jen” 110/125 MHz. Karta je vybavena 32 MB paměti SDRAM s přístupovou dobu 8 ns, čip je chlazen malým pasivním chladičem.

Grafický čip nabízí prakticky vše, co se od dnešních 3D akcelerátorů očekává: multitexturing, 16 i 32bitové vykreslování, jednoprůchodové trilineární filtrování, vyhlazování, stencil buffer, kompresi textur. Savage4 má velmi dobrou hardwarovou podporu přehrávání DVD (MPEG2), a to i na pomalejších počítačích.

Kartu jsem testoval v počítači s Celeronem 300A běžícím na frekvenci 450 MHz a s 96 MB paměti.

Ovladače nabízejí řadu nastavení, mimo jiné i frekvenci čipu a paměti


V oblasti 2D bez povyku

Prvním z řady testů bývá test 2D akcelerace (tj. akcelerace 2D funkcí Windows) a kvality zobrazení. Jako srovnávací test jsem použil Bussiness Graphic Winmark ve vysokém rozlišení – 1600 x 1200. Výsledky naleznete v grafu.

Ve 2D testech není Savage4 žádným šampiónem. Na druhou stranu ale příliš nezaostává – je na úrovni čipu Rage 128 od firmy ATI. Obnovovací frekvence 3D Blasteru jsou stejné jako u TNT2, trochu hůře je na tom však kvalita obrazu. I když RAMDAC pracuje na 300 MHz, nezachrání tím zcela průměrnou (na dnešní dobu) kvalitu zobrazení – do rozlišení 1024 x 768 je vše v pořádku, při vyšším rozlišení je obraz mírně neostrý. Není divu – karta je určená především hráčům, nikoliv CAD a DTP profesionálům. Oproti tři roky staré Matrox Millenium II není však ostrost nijak závratná, spíše naopak. Vzhledem k cílové skupině uživatelů lze nad tímto přivřít obě oči.

Velké textury v malém prostoru
Jak možná víte, nabízejí oba typy čipu Savage unikátní možnost hardwarové komprese textur. I když jsou zatím jediné, které mají tuto možnost, Microsoft tuto technologii zabudoval i do DirectX 6. Abychom pochopili význam práce s texturami, musíme vysvětlit základy tvorby 3D scény:

Každá plocha je v počítači reprezentována trojúhelníky a procesor počítá jejich umístění v prostoru v závislosti na úhlu pohledu. Vznikne tak tzv. drátěný model, na který se posléze mapují textury (můžeme si je představit jako barevné tapety lepené na jednotlivé plošky).

U karet Voodoo je maximální rozlišení textur 256 x 256 bodů. Savage (ale i jiné čipy) umožňuje i vyšší rozlišení. Bohužel v praxi se velké textury téměř nepoužívají – důvodem je fakt, že textura o dvojnásobném rozlišení zabere čtyřnásobné množství paměti! Pokud je tedy ve scéně použito 8 MB textur, po zvětšení rozlišení dostaneme až 32 MB dat, které se musí přenést do paměti karty – to je však pro sběrnici počítače neúnosná zátěž.

Q3Test, jak ho vidí Savage4      

Firma S3 přišla na skvělý nápad: velké textury se nejdříve zkomprimují a takto zabalené se odešlou do paměti karty. Dekomprimují se až v okamžiku zpracování. Použitá komprese S3TC připomíná metodu JPEG – komprimovaná textura má mírně nižší kvalitu, přičemž kompresní poměr je 6:1. Kompresi textur bohužel podporují pouze některé nejnovější herní enginy (mj. Quake III, Unreal Tournament). Jak bude situace vypadat v budoucnu zaleží i na úspěchu Savage4.

Speciální scéna pro Unreal pochází přímo od S3 – obří textury zvládají díky komprimaci jen čipy Savage


Výkon v prostoru bez překvapení
Pro účely testování jsem nahradil dodané ovladače novějšími – referenčními V8.09.07 od S3. I když jsem nenarazil na žádný vyložený problém, působí ovladače “syrovým” dojmem – např. nepodporují všechny vlastnosti čipu. Doufám, že se na ovladačích dále pracuje, a lze tak v budoucnu očekávat ještě větší výkon. Pomocí dodané utility jsem mírně zvýšil pracovní frekvenci čipu na 125 MHz a paměti na 135 MHz (maximum je 140/143 MHz).

Test v programu 3D Mark v rozlišení 800 x 600 ukazuje velmi vyrovnané výsledky. Savage4 je zde téměř na úrovni Voodoo3 a TNT2! Další překvapení se však nekoná. Všimněte si jak Voodoo3 a TNT2 při nárůstu rozlišení drží téměř stejný výkon, ale Savage klesá! Proto se zdá, že Savage4 není vhodným čipem pro vysoká rozlišení. Obdobně vypadá situace v 32bitové barvě. Při 800 x 600 jde vše hladce, 1024 x 768 je však 32bitové maximum. Nicméně je tu jedna důležitá vlastnost: pokud hra podporuje kompresi textur, nabízí Savage4 v rozlišení 1024 x 768 stejný výkon jako v 800 x 600 bez komprese!

OpenGL – S3 pokulhává
V OpenGL hrách kraluje jako obvykle Voodoo3. Savage4 zaostává i za výkonem TNT2 a nabízí stejný nebo lehce vyšší výkon než TNT. Pokud však vlastníte pomalejší procesor (a neplánujete Pentium III), nevyplácí se kupovat TNT2 ani Voodoo3 – výkonové rozdíly se výrazně projevují až od 400MHz procesoru. Je třeba také poznamenat, že ovladače OpenGL pro Savage v současné verzi nepodporují multitexturing. Zdokonalením ovladačů se tak může situace výrazně zlepšit.

Jako okno do světa?
Kvalita obrazu je vynikající – nedá se vůbec srovnávat s původním Savage 3D. Vykreslený obraz je vyvedený v živých barvách s dokonalým kontrastem. Je téměř k nerozeznání od obrazu TNT2 a to jak v 16 tak 32bitové barvě. Pokud je zapnuta komprese textur, obraz se mírně zhorší; komprimovaný 32bitový obraz je však stále lepší než 16bitový bez komprese!

Savage4 je velmi dobrý akcelerátor. 3D Blaster Savage4 tak mohu s klidem doporučit těm, kteří nechtějí investovat příliš do karet s TNT2 a z nějakého důvodu nechtějí Voodoo3 (např. kvůli nepodporovaným 32 bitům nebo horší akceleraci DVD). Pokud se však objeví neznačkové a mnohem levnější karty s čipem Savage4, tak je ihned berte!


Souhrn
Grafická karta Creative Labs 3D Blaster
Čipset S3 Savage4 – www.s3.com
Zapůjčil: Actebis, Praha – www.actebis-sro.cz
Parametry: 128bitový grafický čip S3 Savage4 PRO, 32 MB SDRAM, podpora AGP 2x, 300MHz RAMDAC, gamma korekce, komprese textur (S3TC), maximální 2D rozlišení 1920 x 1440 x 60 Hz

Převzato z časopisu Computer, upraveno

Diskuze (1) Další článek: Aleš Kalina

Témata článku: ,