3D Blaster Savage4

Uvedení karet s dřívějším čipem Savage 3D nebylo rozhodně pro firmu S3 velkým úspěchem - na vině byly především nedodělané a nestabilní ovladače. První Savage si proto vysloužily pověst výkonných karet s mnohými “ale”. Nový Savage4 však poněkud napravuje pověst rodiny...
3D Blaster Savage4

V době, kdy mezi grafickými kartami kralovaly Tridenty (v oblasti kancelářských a domácích sestav) a Matroxy (v oblasti graficky náročných aplikací), se objevila nová, nenápadná firma S3. Na trh PC tehdy vtrhla jako bouře: Tridentu začala konkurovat cenou, levnějším Matroxům i výkonem. Na tu dobu velmi zdařilé (a levné) S3 Trio a S3 Virge byly vyráběny v milionových sériích.

I když se takto v roce 1994 firma S3 propracovala mezi přední dodavatele grafických čipů pro kancelářské a domácí použití, první nástup výkonných herních akcelerátorů zaspala. Tehdy se další malé firmy a laboratoře (nVidia, 3dfx) rychleji chopily nového trendu – 3D akcelerace pro “domácího uživatele”. Prvním protiútokem a zásadní odpovědí S3 byl čip Savage 3D s výkonem na úrovni Voodoo 2 – kvalitní a stabilní drivery jsou však pro něj k dispozici až nyní.

Savage4 je nástupcem Savage 3D. Podle předpokladů S3 se má zařadit mezi novou řadu moderních akcelerátorů Voodoo 3 a TNT2.

Seznamte se, prosím
Creative 3D Blaster je grafická karta určená pro sběrnici AGP. Je postavená na bázi rychlejší verze čipu Savage4 Pro. Mezní rychlostí tohoto provedení je 125 MHz čipu a 143 MHz paměti, pomalejší verze GT zvládá “jen” 110/125 MHz. Karta je vybavena 32 MB paměti SDRAM s přístupovou dobu 8 ns, čip je chlazen malým pasivním chladičem.

Grafický čip nabízí prakticky vše, co se od dnešních 3D akcelerátorů očekává: multitexturing, 16 i 32bitové vykreslování, jednoprůchodové trilineární filtrování, vyhlazování, stencil buffer, kompresi textur. Savage4 má velmi dobrou hardwarovou podporu přehrávání DVD (MPEG2), a to i na pomalejších počítačích.

Kartu jsem testoval v počítači s Celeronem 300A běžícím na frekvenci 450 MHz a s 96 MB paměti.

Ovladače nabízejí řadu nastavení, mimo jiné i frekvenci čipu a paměti


V oblasti 2D bez povyku

Prvním z řady testů bývá test 2D akcelerace (tj. akcelerace 2D funkcí Windows) a kvality zobrazení. Jako srovnávací test jsem použil Bussiness Graphic Winmark ve vysokém rozlišení – 1600 x 1200. Výsledky naleznete v grafu.

Ve 2D testech není Savage4 žádným šampiónem. Na druhou stranu ale příliš nezaostává – je na úrovni čipu Rage 128 od firmy ATI. Obnovovací frekvence 3D Blasteru jsou stejné jako u TNT2, trochu hůře je na tom však kvalita obrazu. I když RAMDAC pracuje na 300 MHz, nezachrání tím zcela průměrnou (na dnešní dobu) kvalitu zobrazení – do rozlišení 1024 x 768 je vše v pořádku, při vyšším rozlišení je obraz mírně neostrý. Není divu – karta je určená především hráčům, nikoliv CAD a DTP profesionálům. Oproti tři roky staré Matrox Millenium II není však ostrost nijak závratná, spíše naopak. Vzhledem k cílové skupině uživatelů lze nad tímto přivřít obě oči.

Velké textury v malém prostoru
Jak možná víte, nabízejí oba typy čipu Savage unikátní možnost hardwarové komprese textur. I když jsou zatím jediné, které mají tuto možnost, Microsoft tuto technologii zabudoval i do DirectX 6. Abychom pochopili význam práce s texturami, musíme vysvětlit základy tvorby 3D scény:

Každá plocha je v počítači reprezentována trojúhelníky a procesor počítá jejich umístění v prostoru v závislosti na úhlu pohledu. Vznikne tak tzv. drátěný model, na který se posléze mapují textury (můžeme si je představit jako barevné tapety lepené na jednotlivé plošky).

U karet Voodoo je maximální rozlišení textur 256 x 256 bodů. Savage (ale i jiné čipy) umožňuje i vyšší rozlišení. Bohužel v praxi se velké textury téměř nepoužívají – důvodem je fakt, že textura o dvojnásobném rozlišení zabere čtyřnásobné množství paměti! Pokud je tedy ve scéně použito 8 MB textur, po zvětšení rozlišení dostaneme až 32 MB dat, které se musí přenést do paměti karty – to je však pro sběrnici počítače neúnosná zátěž.

Q3Test, jak ho vidí Savage4      

Firma S3 přišla na skvělý nápad: velké textury se nejdříve zkomprimují a takto zabalené se odešlou do paměti karty. Dekomprimují se až v okamžiku zpracování. Použitá komprese S3TC připomíná metodu JPEG – komprimovaná textura má mírně nižší kvalitu, přičemž kompresní poměr je 6:1. Kompresi textur bohužel podporují pouze některé nejnovější herní enginy (mj. Quake III, Unreal Tournament). Jak bude situace vypadat v budoucnu zaleží i na úspěchu Savage4.

Speciální scéna pro Unreal pochází přímo od S3 – obří textury zvládají díky komprimaci jen čipy Savage


Výkon v prostoru bez překvapení
Pro účely testování jsem nahradil dodané ovladače novějšími – referenčními V8.09.07 od S3. I když jsem nenarazil na žádný vyložený problém, působí ovladače “syrovým” dojmem – např. nepodporují všechny vlastnosti čipu. Doufám, že se na ovladačích dále pracuje, a lze tak v budoucnu očekávat ještě větší výkon. Pomocí dodané utility jsem mírně zvýšil pracovní frekvenci čipu na 125 MHz a paměti na 135 MHz (maximum je 140/143 MHz).

Test v programu 3D Mark v rozlišení 800 x 600 ukazuje velmi vyrovnané výsledky. Savage4 je zde téměř na úrovni Voodoo3 a TNT2! Další překvapení se však nekoná. Všimněte si jak Voodoo3 a TNT2 při nárůstu rozlišení drží téměř stejný výkon, ale Savage klesá! Proto se zdá, že Savage4 není vhodným čipem pro vysoká rozlišení. Obdobně vypadá situace v 32bitové barvě. Při 800 x 600 jde vše hladce, 1024 x 768 je však 32bitové maximum. Nicméně je tu jedna důležitá vlastnost: pokud hra podporuje kompresi textur, nabízí Savage4 v rozlišení 1024 x 768 stejný výkon jako v 800 x 600 bez komprese!

OpenGL – S3 pokulhává
V OpenGL hrách kraluje jako obvykle Voodoo3. Savage4 zaostává i za výkonem TNT2 a nabízí stejný nebo lehce vyšší výkon než TNT. Pokud však vlastníte pomalejší procesor (a neplánujete Pentium III), nevyplácí se kupovat TNT2 ani Voodoo3 – výkonové rozdíly se výrazně projevují až od 400MHz procesoru. Je třeba také poznamenat, že ovladače OpenGL pro Savage v současné verzi nepodporují multitexturing. Zdokonalením ovladačů se tak může situace výrazně zlepšit.

Jako okno do světa?
Kvalita obrazu je vynikající – nedá se vůbec srovnávat s původním Savage 3D. Vykreslený obraz je vyvedený v živých barvách s dokonalým kontrastem. Je téměř k nerozeznání od obrazu TNT2 a to jak v 16 tak 32bitové barvě. Pokud je zapnuta komprese textur, obraz se mírně zhorší; komprimovaný 32bitový obraz je však stále lepší než 16bitový bez komprese!

Savage4 je velmi dobrý akcelerátor. 3D Blaster Savage4 tak mohu s klidem doporučit těm, kteří nechtějí investovat příliš do karet s TNT2 a z nějakého důvodu nechtějí Voodoo3 (např. kvůli nepodporovaným 32 bitům nebo horší akceleraci DVD). Pokud se však objeví neznačkové a mnohem levnější karty s čipem Savage4, tak je ihned berte!


Souhrn
Grafická karta Creative Labs 3D Blaster
Čipset S3 Savage4 – www.s3.com
Zapůjčil: Actebis, Praha – www.actebis-sro.cz
Parametry: 128bitový grafický čip S3 Savage4 PRO, 32 MB SDRAM, podpora AGP 2x, 300MHz RAMDAC, gamma korekce, komprese textur (S3TC), maximální 2D rozlišení 1920 x 1440 x 60 Hz

Převzato z časopisu Computer, upraveno


NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

Co si zahrajete na PlayStationu 5 v den vydání? Máme kompletní přehled

Co si zahrajete na PlayStationu 5 v den vydání? Má…

Se hrami na novou generaci konzolí je to o něco složitější, než tomu bylo při příchodu té poslední. Kromě klasických launch titulů, které vyjdou ve stejný den jako konzole tady máme navíc zpětnou kompatibilitu. Tím ale ani zdaleka nekončíme.

17.  10.  2020 | | 10 N/A
Fotografové vyrazili do Mafie, pořídili snímky nasáklé kultovní atmosférou

Fotografové vyrazili do Mafie, pořídili snímky nas…

Předělávka první Mafie se rozhodně povedla, a kromě recenze to dokazují i pohlednice přímo ze hry.

20.  10.  2020 | | 3 N/A
Hry zadarmo nebo se slevou: to nejlepší od Xbox Studios a Amnesia zdarma

Hry zadarmo nebo se slevou: to nejlepší od Xbox St…

Na všech herních platformách je každou chvíli nějaká slevová akce. Každý týden proto vybíráme ty nejatraktivnější, které by vám neměly uniknout. Pokud chcete získat hry zdarma nebo s výhodnou slevou, podívejte se na aktuální přehled akcí!

16.  10.  2020 |
Ve Flight Simulatoru se můžete proletět kolem konzolí nové generace

Ve Flight Simulatoru se můžete proletět kolem konz…

Hráči už si začínají dělat sranda i z profesionálního simulátoru Microsoftu.

19.  10.  2020 | | 2 N/A
Hry zadarmo nebo se slevou: hororový balíček a Layers of Fear 2 zdarma

Hry zadarmo nebo se slevou: hororový balíček a Lay…

Na všech herních platformách je každou chvíli nějaká slevová akce. Každý týden proto vybíráme ty nejatraktivnější, které by vám neměly uniknout. Pokud chcete získat hry zdarma nebo s výhodnou slevou, podívejte se na aktuální přehled akcí!

23.  10.  2020 | | 1 N/A