5 častých herních akcí, které vás v realitě mohou zabít

Varování ministerstva hraní, některé herní prvky mají k realitě hodně daleko a mohly by stát život. Nebo vám se snad léčí průstřely na počkání?

Přemýšleli jste někdy o tom, jak moc jsou hry vzdálené realitě? My jsme nedávno při hraní jedné střílečky, kdy jsme v kaluži virtuální krve čekali na další respawn, dumali nad nerealističností některých herních prvků. A protože máme rádi i Mythbusters, napadl nás tenhle článek o věcech, na které ve hrách narazíte a které by vás mohly stát ve skutečnosti život. Zkusili jsme přidat i pár skutečných údajů, ale zase moc vědecky to neberte. Vlastně následující výběr berte hodně s nadsázkou. A klidně do diskuze přidejte další.      

1.)    Krýt se před střelbou za dřevěný plot

Narazíte v: Postal

Není lepšího vojákova spojence než dřevěného plotu, jeden by neuvěřil, co všechno vydrží – zásahy ze zbraní různé ráže, výbuch granáty, možná i nějakou tu atomovou bombu… Pravdou je, že mizerná simulace průstřelnosti materiálů v dnešní době není už tak častá, jako dřív. Navíc je důležité, co za typ střílečky hrajete, je jasné, že ve vojenské simulaci typu ArmA se fyzika chová věrněji než v budgetové akčňárně.

pettka.jpg

Nicméně pokud by vás zajímalo, jak se chová pravá kulka ve skutečnosti, vězte, že: běžná NATO munice o kalibru 5.56x45 mm bez problémů podle testů prostřelí třetinu centimetru RHA (válcovaná ocel) a pokračuje dále rychlostí přes 800 m/s. Zpomalí tedy o přibližně 130 m/s, což je sice pěkné, ale stále docela málo na to, aby vám ocel poskytla bezpečný kryt. Moc vám tak ani nepomůže se krýt za autem, pokud v cestě není zrovna blok motoru. Speciální kapitolou jsou pak protitankové pušky, kde ani čtvrt metru železobetonu není dobrou ochranou.

2.)    Odrážet se ve vysokých rychlostech o svodidla

Narazíte v: Need for Speed

Znáte to, frčíte si to přes 200 kilometrů v hodině a najednou koukáte, že je vám silnice nějak úzká. Tak co, lehce to škrábnete o svodidla a za doprovodu spousty jisker nezmenšenou rychlostí pokračujete dál. Což je možné tak leda v arkádových závodech.

corner.jpg

Kontakt vozidla se svodidly bez ztráty rychlosti by mohl nastat pouze tehdy, kdyby byla zachována pohybová energie vozu. Čili, lehce řečeno, nesmělo by se nijak poškodit, protože to by nezanedbatelná část energie unikla přeměnou na destrukční síly. Pokud by se ale vozidlo nepoškodilo, muselo by se jednat o dokonale pružnou srážku - auto se odrazí se zachováním velikosti úhlů odrazu a dopadu. Takže buď se auto sveze, ale výrazně zpomalí, nebo nezpomalí, ale odrazí se.

Navíc svodidla jsou vyztužená nosnými sloupky pouze v určitých intervalech, takže se nerovnoměrně prohnou a v podstatě zachytí auto do jakési kapsy. Vůz často navíc začne rotovat z toho důvodu, že horní část pneumatik se zadrhne o svodidla, čímž se pneumatiky zpomalí, ale pouze na jedné straně. Velmi rychle vás tak po nárazu do svodidel začne předbíhat zadek a rychlá otáčka rozhodně neudrží rychlost vozu.

3.)    Skákat z velkých výšek do vody

Narazíte v: World of Warcraft

Znáte hru zvanou skořápky? Na to potřebujete ideálně druida, který se dokáže proměnit v létající formu. Hraje se následně tak, že vyletíte do určité výšky, vypnete flight formu a snažíte se ji zapnout v co nejmenší vzdálenosti od země, aniž by se z vás stal kráter. Skořápky se trénují nad vodní hladinou, protože voda ve WoW (a nejen tam) má kouzelné vlastnosti, že dokáže pohltit libovolný dopad bez fatálních následků. Což v reálném životě až tak jednoduché není.

Jistě, existuje extrémní sport, který se zabývá právě skákáním z velkých výšek do vody (aktuální rekord ve skoku do vody je z výšky 54 metrů), ale je zatraceně náročný na lidské tělo a sebemenší chyba může znamenat zranění nebo rovnou smrt. V závislosti na výšce skoku lidské tělo hravě překoná rychlost sto kilometrů v hodině a špatný úhel dopadu může znamenat ekvivalent pádu na beton. Jediný z českých extrémních skokanů si při skoku z 25 metrů se špatně ohnutou nohou zlomil kotník, dopad na hrudník z 15 metrů znamenal roztrhané průdušinky.

4.)    Čekat, až přestanete krvácet a vyléčíte se

Narazíte v: Call of Duty

Automatická regenerace zdraví, nebo též auto-heal, se poprvé objevil v Call of Duty 2 (aspoň si to myslíme) a představoval jednu z revolučních změn v žánru FPS. Přeskočme dohadování na téma, zda to zhoršilo či vylepšilo hratelnost stříleček a zaměřme se na fakt, že v realitě je to pěkná blbost. :) Lidské tělo má sice úžasné regenerační schopnosti, ale mají své limity.

comics.jpg

V případě krvácení je prakticky jedno, z jakého místa člověk krvácí, pokud je ztráta krve silná, je bez jejího zastavení smrt nevyhnutelná. Liší se jenom délka doby krvácení od zhruba minuty po desítky minut – např. při krvácení z velkých tepen (krční, pažní, stehenní,…) lze vykrvácet do 60-90 vteřin. Nemluvě o tom, že upadnout do bezvědomí můžete už po pár vteřinách. Ostatně nedostatečné zásobení mozku kyslíkem je právě důvod smrti. Pokud byste čekali v krytu na to, než se vám zahojí třeba zlomenina, tak si počkáte od 3 do 14 týdnů. A v případě takového utržení končetiny třeba granátem se jejího opětovné dorostení nedočkáte.

5.)    Nechráněný sex s rizikovými osobami

Narazíte v: Grand Theft Auto

Dřívější díly série Grand Theft Auto měly jeden svérázný způsob léčení zranění hlavního hrdiny – stačilo zajet autem poblíž pouliční pracovnice, přesunout k ní určitý objem peněž a v nejbližší zapadlé uličce se za doprovodu animace kývání auta pěkně doplnily hitpointy hrdinovi. Ovšem vzhledem k tomu, že nikde ve hře nebyla možnost kupovat kondomy a hlavní hrdina tudíž velmi pravděpodobně provozoval nechráněný sex, před tímto způsobem léčení důrazně varujeme. V první řadě totiž se místo vyléčení dočkáte zdlouhavého léčení.

gta_hot_coffee.jpg

Pokud pomineme méně vážné pohlavní nemoci, které mohou přinést spousty nepříjemných kosmetických i bolestivých problémů, máme tu i velmi nebezpečné a smrticí nemoci jako Syfilis  a AIDS/HIV. U syfilis hrozí motání, zapomínání, podivná chůze, psychická i fyzická degenerace a nakonec smrt. AIDS (z anglického Acquired Immune Deficiency Syndrome) je syndrom získaného selhání imunity. Lidský organismus, kterému ubývá obranyschopnost, je tak náchylný k řadě dalších infekcí nebo nádorových onemocnění, které mohou znamenat smrt. Poučení? Co se týče sexuálního života, spíš než sérií GTA se řiďte Fable, které je v tomto ohledu zodpovědnější. 

Diskuze (7) Další článek: Diablo III si zahrajeme až na začátku roku 2012

Témata článku: , , , , , , ,