5 důvodů, proč se stal Starcraft legendou

Poslední hodiny zbývají do uvedení jedné z nejočekávanějších her, Starcraftu 2. Proč se vlastně stal Starcraft legendou? Vybrali jsme 5 důvodů.

Zítra. Už zítra nastane den očekávaný miliony hráčů. Na pulty dorazí Starcraft 2, pokračování jedné z největších legend realtimových strategií. A ještě před tím, než se po zbytek týdne budeme věnovat dvojce, zkusili jsme se zamyslet nad tím, z čeho pramení obliba původní hry, které se prodalo přes 11 milionů kopií. Těžko věřit, že první Starcraft vyšel již před 12 lety, a přesto se stále aktivně hraje. Proč tomu tak je? Pokusíme se teď nastínit našich 5 hlavních důvodů.

 

1.) Zasazení a univerzum

Starcraft se odehrává v daleké budoucnosti, kolem roku 2500. V té době už je matička Země beznadějně přelidněná a vláda vyhání nežádoucí existence, jako jsou kriminálníci, kyberneticky upravení lidé či genetičtí mutanti, kolonizovat vzdálený vesmír. Terrani, jak se této sebrance říká, se setkávají s mimozemskými rasami Zerg a Protoss a veselice může začít.

Starcraft 08.jpg

Vývojáři dokázali vytvořit fascinující svět, který je sice komplikovaný, ale funkční a plný těch nejmenších detailů. Rozbití Terranů do několika frakcí, vznik a chování Zergů, kastovní systém Protossů, zmínky o starobylé rase Xel'Naga…to vše a ještě více se může dozvědět hráč, který se ponoří do světa Starcraftu.

Starcraft 05.png Starcraft 09.jpg

Jak hra získala na popularitě, rozšiřovalo a upřesňovalo se i samotné univerzum. Ať už v podobě datadisků či některé z celé řádky knížek. Kapitolou samou o sobě může být nikdy nevydaná akční/stealth hra Starcraft: Ghost, která se měla věnovat jedné z nejoblíbenějších jednotek Terranů. Nakonec vznikla pouze knížka, jež se točila kolem hlavní hrdinky jménem Nova. Mimochodem, blonďatá agentka ghost by se měla objevit i ve Starcraft 2. A právě pokračování slibuje, že bude mít co říct i v tomto ohledu.

2.) Příběh a animace

Kromě funkčního světa přinesl Starcraft i zatraceně působivou dějovou linku plnou emocemi naplněných zvratů a postav s propracovanou osobností. Však kdo z hráčů by si nepamatoval přerod Kerriganové? Příběh hry nebyl podařený jen díky obsahu, ale i formě. Události jste sledovali, podobně jako v Command & Conquer, prostřednictvím tří anonymních personifikací velitelů. Na rozdíl od většiny podobných her, kde jednotlivé strany představovaly opačný pól příběhu a mohli jste si tedy pohodlně vybrat, Starcraft vzal celou dějovou linku a rozsekal ji na tři kapitoly – každou branou z pohledu jiné rasy.

Starcraft 12.jpg

Na jednu stranu to přináší závan originality pro vyprávění příběhu, na druhou stranu to znamená, že finální vítěz konfliktu byl předem dán a pokud to nebyla vaše oblíbená rasa, měli jste prostě smůlu. Stejně tak jste si nevychutnali ucelený příběh v případě, že vás jednoduše nebavilo za danou rasu hrát a známe pár takových případů. Nicméně to pro hráče asi nebyl až takový problém, protože stejný přístup používají Blizzardi od té doby. Vrcholem je právě Starcraft 2, jež rasy rozděluje ne do kapitol, ale do samotných her.

VIDEO: 3171 'Starcraft - rekapitulace děje, část 1.'

Samotný příběh Starcraft vyprávěl hned několika způsoby: v manuálu, pomocí briefingů, rozhovorů uprostřed samotných misí a občasnými CG animacemi. Právě ty díky své kvalitě (ve své době) uchvátily každého hráče. Blizzard je svou zrůstající kvalitou CG týmu známý a jen málokdo si asi neřekl: „zatraceně, proč neudělají celý film?“

3.) Tři rozdílné rasy

Starcraft 11.pngTři různé rasy přinesla už stařinká matka všech RTS – Dune 2, ovšem ty se hrály prakticky stejně a nabídly jen nějakou tu vlastní speciální jednotku. Command & Conquer zašel dál, kdy jejich GDI a NOD měly naprosto jiné jednotky a díky tomu lehce odlišný styl hraní. Starcraft to celé posunul na vyšší úroveň, když vymyslel i tři zcela jiné způsoby stavění a celou hrst speciálních vlastností jednotlivých ras. Terranské SCV svařilo budovu, jako ji zbouchal peasant ve Warcraftu, ovšem k některým budovám se daly přistavovat doplňky a velké budovy se mohly i vznést.

Zergové dokázali stavět jen na speciální organické hmotě jménem creep a budovy (stejně jako jednotky) si mutovali ze základních dronů. Pokročilá rasa Protoss si nechala budovy warpovat, díky čemuž jste si neblokovali základní stavební jednotku – probe. Ovšem každá budova musela být v dosahu energetického pylonu.

A podobně by se dalo povídat dál, každá rasa má své odlišnosti, za každou se hraje úplně jinak. Zergové budují velký počet slabších jednotek, zatímco Protossové se spoléhají spíš na kvalitu – silné jednotky opatřené štíty. Důležité ovšem je, že se Blizzardům podařilo vše výtečně vybalancovat (i díky pozdějším patchům) a nedá se o nějaké ze stran říci, že by byla silnější než ostatní.

4.) Multiplayer

Právě vybalancovanost všech ras je nezbytný předpoklad ke kvalitnímu a zábavnému multiplayeru. A nic nedokáže toto podtrhnout více než fakt, že se multiplayer aktivně hraje i po 12 letech po vydání hry. A to i na progamingové scéně. Žádná podobná strategie se tak vysoko nikdy neudržela.

Starcraft 04.jpg Starcraft 13.png

Extrémní popularitu má multiplayer v Jižní Koreji, kde vrcholoví hráči mají statut celebrit, na herní turnaje jezdí desetitisíce diváků a v televizi si lze naladit speciální Starcraft kanály. Dokonce to došlo tak daleko, že se provalila regulérní aféra se sázkovými podvody, kde profesionální hráči si nechali zaplatit za prohru.

5.) Zpracování a editor

Samozřejmě špičková hra se neobejde bez podařené grafiky, kvalitních zvuků a vhodného hudebního podkresu. Všechna tato políčka si můžete odškrtnout zelenou fixou. Zajímavostí je, že původně byla hra stavěná na enginu Warcraftu 2, ovšem slabý ohlas veřejnosti donutil Blizzard ke změnám. Kvůli technickým problémům s neviditelností či zakopáváním jednotek došlo později k razantnímu dvouměsíčnímu předělání enginu. Změnil se i záběr na hru ze 3/4 ptačího, který využíval Warcraft2, do klasického izometrického.

Starcraft 01.png Starcraft 06.jpg

Zergové z alfa verze Starcraftu * Starcraft se dočkal i verze pro Nintendo 64

Součást hry představoval i propracovaný editor, který se pro další růst popularity stal důležitým – i profesionální turnaje se hrají na speciálních custom mapách. Kromě toho se kreativní hráči mohli díky editoru náležitě vyblbnout, vznikly vlastní kampaně i speciální hříčky jako třeba závody motocyklových Vultur. Ostatně v podobném stylu pokračuje i Starcraft 2 – už jen prostřednictvím editoru v betě vznikla celá řádka šíleností, jako třeba MMO, boje stylu Final Fantasy či předělávka hříčky Flow. Ovšem na to se podíváme podrobněji v zítřejším článku.

Diskuze (11) Další článek: Mass Effect 2 s novým arzenálem

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , ,