Vánoce jsou ještě daleko, nicméně na deskoherní scéně to letos vypadá, že takového menšího Ježíška si užijeme už na podzim. V redakci jsme proto vybrali pětici, na kterou se ve třetím kvartálu roku 2019 těšíme nejvíc.
Arkham Horror 3rd Edition
Hry z lovecraftovského univerzita jsou stále v kurzu. Ostatně přesvědčit jsme se o tom mohli na nedávném GamesConu, kde byl oficiálně představen Arkham Horror: Final Hour. Na jeho překlad si budeme muset počkat do příštího roku, nicméně to fanouškům HPL nemusí zase až tolik vadit – na dveře už nám totiž klepe třetí edice legendárního Arkham Horroru. Tu by mělo Blackfire naskladnit už 25. října.
Oproti svým předchůdcům nabídne nový Arkham hned několik výrazných novinek. V prvé řadě jsou to scénáře, ačkoli v základní krabici budou bohužel jen 4 a přestože děj můžete ovlivňovat díky kartám zápletek a událostí, je znovuhratelnost přece jen značně omezená a pro větší variabilitu budou rozhodně třeba nějaká rozšíření. Další novinkou je modulární mapa, kterou si v průběhu hraní budete postupně skládat.
Nový Arkham v sobě skloubí mechanismy Eldritch Horroru a karetky Arkham Horror LCG, přičemž by měl být mnohem svižnější než jeho předchůdce. Po vzoru AH LCG se zde odvíjí vyprávění scénářů – sami si volíte, jakou cestou se vydáte a postupně se vám tak odkrývají cíle daného scénáře. Svými rozhodnutími navíc můžete ovlivňovat, jestli budete hrát negativní nebo pozitivní větev příběhu. Nový je také systém stop a postavy, za něž je možné hrát (některé už ale známe z Panství hrůzy).
Celkově vzato je pro nás Arkham Horror 3rd Edition jednou z nejočekávanějších her letošního roku. Přestože některé aspekty hry jako je znovuhratelnost nebo modulární mapa budí vášnivé diskuze, myslíme si, že fanoušci HPL by měli alespoň zpozornět.
Název: Arkham Horror 3rd Edition
Vydavatel: Blackfire
Počet hráčů: 1-6
Předpokládané datum vydání: 25. 10. 2019
Nemesis
Nemesis měl na pultech obchodů podle původního plánu přistát už v březnu letošního roku, nakonec to však vypadá, že se ho dočkáme až v říjnu. Hra na první pohled upoutá monstrózní krabicí, která v sobě ukrývá hromadu obsahu, ale také stylovým vetřelcem na krabici. Možná vás trochu překvapí, že za vydáním této záležitosti stojí vydavatelství Mindok, jež se zaměřuje spíše na rodinné hry. Ovšem byl to právě Mindok a jeho Zima mrtvých, která české vydavatele nakopla k tomu, aby vydávali i náročnější hry.
Nemesis je semi-kooperativní hra, v níž se hráči ocitnou na vesmírné lodi infiltrované mimozemskými organismy, které samozřejmě s lidskou posádkou nemají moc pěkné úmysly... Jen si to představte, probudíte se po dlouhé hibernaci a najednou zjistíte loď je v kritickém stavu a bez opravy není schopna dalšího letu. Budete tedy muset najít poškození, opravit ho a dostat se zpátky na zem. Zdá se vám to lehké? Tak to jste asi zapomněli na to, že všude kolem jsou číhající vetřelci…
Hra sází na systém tajných úkolů. Oproti řadě dalších podobných her zde však nedostanete jeden, ale dva. Pokud se tedy v průběhu partie stane, že už nebude možné splnit jeden, budete mít stále šanci zvítězit, protože budete moci splnit druhý úkol. Proti vám přitom nebude stát jen mimozemský element, ale také samotná loď nebo dokonce vaši spoluhráči.
Na internetu se o hře vedou vášnivé diskuze, zatímco jedni ji chválí za atmosféru, druzí zase poukazují na velkou míru náhody a fakt, že se spíše jedná o soubor různých mechanik, které do sebe ne vždy zcela perfektně zapadají. My se každopádně těšíme na hororovou atmosféru porouchané vesmírné lodi plné vetřelců…
Název: Nemesis
Vydavatel: Mindok
Počet hráčů: 1-5
Předpokládané datum vydání: říjen 2019
John Company
Preview na John Company jsme vám přinesli už v září loňského roku. Vzhledem k několika zajímavým titulům, do nichž se vydavatelství Fox in the Box pustilo, se nakonec vydání této záležitosti trochu protáhlo, nicméně letos na podzim by v České republice mělo být jako na koni.
Hra vás zavede do 17. století do prostředí Britské Východoindické společnosti. Vy a vaši spoluhráči se pak ujmete rolí několika významných rodin, které Východoindickou společnost řídí. Na první pohled by se mohlo zdát, že se jedná o kooperativní hru, ale není tomu tak. Samozřejmě – společnost musíte řídit tak, aby prosperovala, nicméně každý hráč se snaží uzmout si pro si pro sebe co nejvíce vlivu, moci a prestiže. Toho docílíte tím, že budete své rodinné příslušníky dosazovat na různé společenské posty. Ovšem nic není zadarmo, a tak bude občas třeba ustoupit ostatním hráčům, abyste dosáhli svého cíle. Do toho přidejte neočekávané události v podobě povstání v Indii nebo pokusům o regulaci společnosti britskou vládou... Alfou a omegou hry je vyjednávání a plánování. Na rozdíl od většiny her z dílny Phila Eklunda by ale John Company měl být přístupný i běžným hráčům.
John Company rozhodně není hrou pro každého, právě naopak ji dokážou ocenit spíše fajnšmekři a milovníci historie, kteří se u hry nebojí strávit klidně i několik hodin. Odměnou vám ale bude neobyčejný herní zážitek. A pozor, hra má také sólo variantu, takže si ji můžete zahrát i když nenajdete dostatečný počet hráčů ochotných strávit večer a část moci handrkováním o politicko-obchodních záležitostech.
Název: John Company
Vydavatel: Fox in the Box
Počet hráčů: 1-6
Předpokládané datum vydání: říjen 2019
Tapestry
Tapestry je nová civilizační hra od Jameyho Stegmaiera, která láká především na svou přístupnost. Pravidla hry by měla být velmi jednoduchá a zaberou pouhé 4 strany. Ke stolu si můžete přizvat až čtyři další hráče, nicméně pokud byste zrovna neměli nikoho po ruce, nemusíte hru nechávat v koutě – tvůrci připravili také sólo mód. Na výběr máte z pěti různých civilizací, které budou asymetrické (to jsme při oznámení hry nečekali a mile nás tato informace překvapila).
Svou civilizaci pak budete rozvíjet prostřednictvím stupnic pokroku. Vojenství vám pomůže obsazovat nová území a samozřejmě také dobývat ta soupeřova. Prostřednictvím Objevitelství budete prozkoumávat zákoutí herní mapy. Technologie vám pomůže vynalézat nové vynálezy a konečně Věda vám v závislosti na výsledku hodu kostkou umožní posouvat i jiné ukazatele. Stejně jako v ostatních civilizačních hrách, i tady budete vynalézat nové technologie, státní zřízení a další věci. Ovšem jedna věc je jiná – nemusíte zde vynalézat postupně, takže můžete létat letadly a zároveň teprve objevit oheň.
Zajímavé je také to, že si ve hře jede každý hráč svým vlastním tempem, takže se klidně může stát, že hru dokončíte dva věky před svými soupeři. Pokud se dostanete do dalšího věku, hra pro vás skončí. Pro ostatní hráče u stolu však nikoli, takže si na závěrečné bodování budete muset počkat – to je aspekt, kterého se trochu bojíme.
Jedním z taháků Tapestry je grafické zpracování, na němž se podílel grafik hry Everdell – to samo o sobě dává tušit, že po vizuální stránce bude na co se dívat. A skutečně, ilustrace vypadají nádherně a skvěle se do tématu hry hodí také nabarvené modely budov, které si budete stavět do svého města (na jednu stranu to určitě přispívá k pocitu, že něco budujete, na druhu stranu se to však promítlo do ceny hry).
Název: Tapestry
Vydavatel: Albi
Počet hráčů: 1-5
Předpokládané datum vydání: 1. 11. 2019
Únikové příběhy: Procitnutí
„Jmenuješ se Samuel a je ti 35 let. Před pěti lety zemřela tvoje žena Jennifer a nechala tě osamělého se svou dcerou Lizzy. Trvalo ti nějakou chvíli, než jsi přijal Jenniferin odchod. Tvým jediným zdrojem optimismu byla myšlenka, že se nemůže stát nic horšího. To ale nebyla pravda...“
Osud k Samovi, za kterého budete ve hře Únikové příběhy: Procitnutí hrát, nebyl milostivý. Jeho dcera Lizzy už několik měsíců leží v kómatu a doktoři si s jejím případem neví rady. Je tady ovšem tajemný Mark, který tvrdí, že byl v podobném stavu a že Lizzy pomůže pouze rituál zvaný Procitnutí. Na Samovi tak bude, aby této záhadě přišel na kloub přivedl svou dceru zátky k vědomí.
Únikové příběhy: Procitnutí je karetní úniková hra, která je určená pro jednoho až čtyři hráče. Hrací doba se pohybuje mezi 3-6 hodinami a skvělou zprávou je i to, že ve svém pátrání nejste nijak časově omezeni. Hra nabízí poměrně otevřený svět a také vám dává volnost v rozhodování. To, jaké cesty zvolíte a jakým způsobem se rozhodnete řešit hádanky bude mít vliv na zakončení hry (není pouze jedno).
Během hraní navíc na rozdíl od ostatních únikovek nic neničíte a ani není nutné navštívit všechny lokace a vyřešit všechny hádanky, takže si hru můžete zahrát klidně opakovaně a dostat se tak k nějakému alternativnímu zakončení.
Název: Únikové příběhy: Procitnutí
Vydavatel: REXhry
Počet hráčů: 1-4
Předpokládané datum vydání: 21. 10. 2019
Pokračování článku patří k prémiovému obsahu pro předplatitele
Chci Premium a Živě.cz bez reklam
Od 41 Kč měsíčně