Příběh je často velmi důležitou součástí hry. Podívejte se na tituly, jejichž příběh byl tak dobrý, že by se nemusel stydět za filmové zpracování.
Nedávno jsme zveřejnili článek o tom, jak nepokazit film podle herní předlohy. Dnes se podíváme na konkrétní tituly, které mají potenciál se takovou předlohou stát. Výběr je samozřejmě subjektivní, pokud máte své kandidáty, určitě se o ně podělte v komentářích. Pokusím se oprostit od spoilerů a zůstat pouze u úvodu do děje, takže se nemusíte bát vyzrazení nějaké zápletky.
The Cat Lady & Downfall
Jedná se o dvě indie hry od vývojářského studia Harvester Games. I když jsou tyto herní tituly méně známé, jejich atmosféra rozhodně stojí za to. Žánrem jde o psychologické horory. Příběh obou her je na sobě nezávislý, nicméně naleznete některé společné lokality i postavy.
I indie hry můžou mít skvělý příběh
The Cat Lady pojednává o osamělé čtyřicátnici, jejíž příběh začíná neúspěšným pokusem o sebevraždu. Po návratu ze země mezi životem a smrtí zjišťuje, že ji zachránila mladší žena, která se jí stane kamarádkou. Ta hledá člověka, který po internetu přesvědčil jejího přítele, aby spáchal sebevraždu. A Cat Lady jí v tom může pomoct – zjišťuje totiž, že nemůže umřít.
Původní Downfall vznikl ještě před The Cat Lady, ale později vznikla i jeho předělávka. Zde se příběh točí okolo mladého páru, jejichž vztah prochází krizí. Muž v této dvojici se rozhodne pro romantický víkend v hotelu, který má jejich vztah napravit. Chvíli po příjezdu ale jeho přítelkyně mizí a on ji musí v hotelu najít. To se ale začne ukazovat, že tento hotel není tím, čím se původně zdál.
Temné prostředí by šlo skvěle zfilmovat
Obě hry se nesou v duchu tíživé, šedé atmosféry a neustálého negativního stavu doplněného temných soundtrackem. Po jejich dohrání vám příběh zůstane ještě velmi dlouho v hlavě. Pokud by se jejich filmového zpracování ujal např. Darren Aronofsky, vznikl by recept na jeden z nejlepších psychologických hororů poslední doby.
The Wolf Among Us
Tady trochu podvádím, protože se nejedná úplně o svět, který původně vznikl jako hra. The Wolf Among Us totiž vychází z komiksu, který vydávalo DC Comics. Nicméně příběh zpracovalo vývojářské studio Telltale Games a tak si ho dovolím do seznamu zařadit.
Prostředí této hry je poměrně bizarní. Vzpomeňte si na populární dětské pohádky, jako je Popelka, Červená Karkulka nebo Tři prasátka. Z dětských pohádek udělejte pohádky pro dospělé. A teď vezměte jejich postavy a přesuňte je do našeho světa. Právě tak vypadá The Wolf Among Us.
Jedno ze tří prasátek je alkoholik
Pohádkové postavy byly vyhnány ze svého světa a tak se usídlily v části New Yorku. Mnoho z nich si ale nestihlo ze svého světa přinést své bohatství, takže můžete potkat princeznu, která se živí prostitucí.
I v pohádkovém světě ale věci nebyly tak, jak je známe my. Sněhurku drželo sedm trpaslíků v zajetí a znásilňovali ji. Jedno ze tří prasátek je dekadentní alkoholik. Zvíře si musí přivydělávat nelegální činností, aby se nemuseli s Kráskou odstěhovat do chudinské čtvrti.Svět pohádkových postav není veselý
To vše se může zdát zvláštní, ale nakonec díky tomu vzniká velmi zajímavý svět. Příběh se odehrává okolo vraždy jedné z prostitutek, kterou vyšetřuje detektiv pohádkového světa – vlk. Odkrývání této záhady je v kombinaci s netradičním pohádkovým světem vynikajícím námětem na film.
Life is Strange
Life is Strange je hrou, jejíž příběh nadchl snad každého, kdo ji hrál. Stává se tak jasným adeptem na filmové zpracování. I když v tomto případě by bylo možná lepší zpracování seriálové – rozdělení příběhu na epizody této hře perfektně sedí.
Life is Strange je to nejlepší, co příběhové hry nabízí
Hru vydalo Square Enix. Protagonistkou je osmnáctiletá Max, studentka prestižní akademie a nadějná fotografka. Po zvláštním snu se probouzí a zjišťuje, že získala schopnost vracet čas. A to jí pomůže, když později potká svoji nejlepší kamarádku z dětství, která se dostala do vážných problémů…
Chápu, že pro nezasvěceného čtenáře to může znít jako zápletka nepříliš kvalitního seriálu pro dospívající dívky. Hodnocení ale nelžou a ty má tato hra vynikající. Příběh je napínavý, některé postavy jsou sympatické a přirostou vám k srdci, některé budete naopak nenávidět.
Hra je udělaná tak, že vaše rozhodnutí mají vliv na pozdější události. To je princip, který by mohl být i zachován. Pokud by hra vycházela jako internetový seriál, diváci by mohli po každé epizodě hlasovat o budoucím vývoji. To by byl zajisté velmi originální námět.
Mafia: The City of Lost Heaven
Nyní se přesuneme do českých vod. První díl Mafie zasáhl většinu starších hráčů. Tato hra totiž předběhla svoji dobu nejen zpracováním, ale i příběhem.
Hra má líbivé postavy i napínavý děj. Tommyho, který se z obyčejného taxikáře vypracoval až na respektovaného mafiána, zná téměř každý. Vedle něj ale nejsou méně zajímaví jeho kamarádi Paulie a Tom, jeho šéf Don Salieri nebo úhlavní nepřítel Don Morello.
Film Mafia od českých tvůrců, to by bylo něco!
Určitě se nejedná o nějaké extrémně originální prostředí, přeci jen gangsterek z třicátých let je mnoho. Ale právě poutavý příběh, dějové zvraty a lehce zapamatovatelné postavy tvoří z prvního dílu mafie jednoznačného adepta na filmové zpracování.
I když se jedná o hru z amerického prostředí, většina z nás ji má spojenou s tuzemským dabingem. Proto bych se ani nezlobil, kdyby i film byl český. Třeba by se po (hodně) dlouhé době naší kinematografii i podařilo natočit kvalitní film.
Metro 2033
I když je Metro založené na knižní předloze, tuto sérii proslavila především akční hra z ukrajinského studia 4A Games. Příběh se odehrává v roce 2033, několik let po jaderné válce, která zničila téměř celý svět. Protagonista Artyom žije v metru pod Moskvou, kde přežívají i desítky tisíc dalších bývalých obyvatel nyní zpustošeného města.
Příběh není ani tolik zajímavý jako celek, uchvacující jsou jednotlivé kapitoly a jejich prostředí.
Povrch totiž lidem již dlouho nepatří – ten osídlily zmutované příšery. A mezi nimi i nový inteligentní druh, který se snaží proniknout do metra. A právě tomu musí Artyom zabránit.
Příběh není ani tolik zajímavý jako celek, uchvacující jsou jednotlivé kapitoly a jejich prostředí. Temné tunely, ve kterých přeživší přicházejí o rozum. Špinavé stanice v okrajových částech metra, kde obyvatelé bojují o každou konzervu s jídlem. Komunistická rudá trasa bojující proti nacistickému spolku stanic. Zásobované a osvětlené centrální stanice, kde život ještě stále má nějakou hodnotu. A samozřejmě výpravy do ulic Moskvy, které jsou stále plné mrtvých duší.
Metro 2033 by skvěle navázalo na současnou vlnu postapokalyptických filmů
Postapokalyptické prostředí metra je prostě skvělým námětem, který by zajisté tvořil kvalitní základ pro filmové zpracování. Režii takového filmu bych pravděpodobně svěřil některému z evropských režisérů.
Remember Me
Remember Me (neplést si s romantickým filmem s Robertem Pattinsonem) je méně známá akční hra od Capcomu. Její příběh se odehrává v roce 2084 v Paříži, která nyní nese název Neo-Paris.
Jedná se o antiutopickou budoucnost, ve které jedna z největších nadnárodních společností prodává mozkový implantát, pomocí kterého mohou uživatelé sdílet a mazat své vzpomínky. Tento implantát má 99 % populace a korporace ho zneužívá k masovému ovládání obyvatelstva.
Remember Me je další horký kandidát na zfilmování
To je excelentní námět na řádné sci-fi. V tomto světě samozřejmě existuje skupina rebelů, kteří proti zmíněné korporaci bojují. Vedlejším produktem implantátu jsou také lidé, kteří se stali závislými na vzpomínkách a začali implantát zneužívat tak, až jim zdegenerovala mysl i tělo.
Hlavní postavou je Nilin, členka zmíněné skupiny rebelů, a příběh začíná tak, že jí jsou vymazány veškeré její vzpomínky. Uznávám, že taková zápletka je trochu klišé.
Na druhou stranu dobrých antiutopických filmů není nikdy dost. Navíc, když jsou v kombinaci s povedeným sci-fi. Zajímavé by bylo také zpracování Paříže, ve které se střídá futuristická architektura s tradičními budovami. Takový film bych v kině určitě navštívil.
The Elder Scrolls V: Skyrim
Netvrdím, že hlavní příběhová linie Skyrimu byla excelentní. Spíš bych ji označil za průměrnou. Tvrdím ale, že od posledního dílu Hobita snad s výjimkou Warcraftu nevznikl žádný pořádný dobrodružný film z fantasy světa. A právě svět Elder Scrolls by pro takový film mohl poskytnout potřebné prostředí.
Skyrim by se v rukou zkušeného režiséra mohl stát epickým filmem
Různé rasy, které spolu vedou vojenské i politické souboje? Ano. Krásná severská krajina, ve které se střídají zasněžené hory a kvetoucí údolí? Ano. Spousta příšer, nadpřirozené bytosti a ohromně obsáhlé lore? Ano. Draci? Ano.
Pokud by se režie takového filmu uchopil Peter Jackson, určitě by vznikl velmi povedený dobrodružný film. A početné publikum by již bylo zajištěno, protože, přiznejme si, který hráč by na takový film nešel do kina.
Pokračování článku patří k prémiovému obsahu pro předplatitele
Chci Premium a Živě.cz bez reklam
Od 41 Kč měsíčně