Minulý rok přinesl hromadu skvělých her, bohužel však také mnoho zklamání. Těchto osm nás zamrzelo nejvíc.
For Honor a boj s internetem
Hra jako taková u nás velmi zabodovala. Hratelnost se povedla a dokáže navodit příjemnou středověkou atmosféru. Navíc je hra neustále aktualizovaná a nový obsah nemusíte platit pouze skutečnými penězi, ale mnoho věcí si můžete koupit za herní měnu. Vlastně díky neutuchající podpoře se hra dostala i na náš seznam 10 nejlepších her na PC za minulý rok. Zaslouženě.
For Honor je povedená hra, která nás však zklamala v několika bodech
Zklamáním je však samotný fakt, že hru přestalo hrát strašně moc hráčů poměrně krátce po vydání. Proč se to stalo? Že by dohráli žalostně krátkou kampaň, ve které si ani nevyzkoušíte všechny postavy? Nebo měli dost různých problémů ze servery? Obzvlášť pikantní byl například problém, kdy mě hra nechtěla připojit, dokud jsem nezměnit v nastavení jazyk z češtiny na angličtinu. Hlavní problém bude asi v tom, že vývojáři slíbili mnohem více, než byli ve finále schopni splnit. Škoda, Ubisoft nás tento rok jinak velmi potěšil a For Honor má své nepopiratelné kvality.
Nejvtipnější na tom je, že problémy se servery hru sráží doteď a jde snad o největší a nejdéle trvající problém celé hry. Tvůrci nám sice slibují dedikované servery, abychom se konečně zbavili ubíjejícího pear-to-pear systému, ale to ještě potrvá. Tak snad někdy...
Mass Effect Andromeda a odkaz značky
Podobným příkladem je Mass Effect Andromeda. Hra jako taková vlastně není úplně špatná. Na pohled vypadá krásně, hratelnost je dynamická a na výběr je mnoho světů k prozkoumání. Pokud máte rádi vesmír, rozhodně si užijete příjemné dobrodružství. Ale Mass Effect není jen o tom.
Mass Effect Andromeda není špatná hra, ale je to špatný Mass Effect
Problémem je, že naše očekávání bylo mnohem větší. Zpackané animace obličejů jsou detailem. Hlavním zklamáním je příběh. Mass Effect se vždy vyznačoval úžasným příběhem, který je dost možná hlavním důvodem, proč měl vysoká hodnocení. Postavy pro nás byly důležité a vaše činy měly smysl. Andromeda vypráví o... o čem to vlastně vypráví?
Opět tak šlo o případ možná až přemrštěných očekávání, která ale vzhledem ke kvalitě značky dávají smysl. Dostali jsme sice zajímavé sci-fi RPG, které ale postrádalo jak srdce původní trilogie, tak spoustu smysluplných herních mechanismů. A co je to proboha s těmi ksichty?
Sniper: Ghost Warrior 3 a béčkovost
Sniper: Ghost Warrior 3 byla mezi fanoušky velmi očekávaná hra a měla konkurovat Sniper Elite 4. Souboj velikánů se bohužel nekonal, jelikož Sniper: Ghost Warrior 3 je zkrátka příšerná hra. Zklamala jak v detailech, tak v naprosto základních prvcích.
Hra zklamala i v bodech, ve kterých měla excelovat
Kladné stránky jsou opravdu skromné. Střílení z odstřelovačky je stále celkem zábavné a souboje na blízko působí příjemně surově. Ale zbytek? Nudný a stereotypní příběh, hromada technických nedodělků, extrémně hloupí nepřátelé, nehezká grafika, kterou doplňuje špatná optimalizace. Mělo se jednat o vynikající hru a místo toho je to spíše odpad.
Co si ale budeme povídat. Ghost Warrior nikdy nepatřil mezi AAA produkty a šlo spíše o povedenější béčkový projekt ve stylu filmových Expendables. Problém ale je, že třetí díl kvalitě sklouzl natolik, že už to ani nelze považovat za tvorbu béčkovou. Škoda.
Star Wars Battlefront 2 a Disney vrací úder
Opět se vracíme k EA a opravdu to není naší vinou. Vydavatel to totiž letos opravdu skonil ve velkém. Star Wars Battlefront 2 vzniklo pod vlajkou EA DICE a předpokládalo se, že svého předchůdce snadno strčí do kapsy. Vždyť obsahem je narvané až k prasknutí a začleňuje všechna tři filmová období. V mnoha ohledech se to povedlo, graficky je hra nádherná, kampaň je přeci jen lepší, než jsme očekávali a rozdělení vojáků do tříd přidává hře dynamiku.
Mělo se jednat o nejlepší Star Wars hru posledních let, místo toho je to zklamání
Zklamáním je neuvěřitelně ohavný způsob vymáhání mikrotransakcí. Samozřejmě EA se to snaží opravit, ale co se stalo bohužel zůstává v paměti. Fráze pay-to-win dostala nový rozměr ve chvíli, kdy připlacení pár stovek znamenalo extrémní výhodu nad nepřáteli, kteří proti placeným hrdinům nemají žádnou šanci.
Naštěstí byla finanční slina EA natolik zřetelná, že si toho všimlo i Disney a začalo pořádné tóčo. Battlefront se tak postupně dostává do hratelné podoby a my doufáme, že se EA už konečně poučilo.
Need for Speed Payback a zase to EA
Když jsem si hru vyzkoušel na takové tři hodinky v rámci EA Access, ani se mi nezdála tak špatná. Graficky vypadala povedeně, závody byly velmi arkádové a dynamické a hloupý příběh se přeci jen tvářil alespoň tak, že bychom se mohli dočkat fajn akčních závodů. Herní obdoba Rychle a zběsile přeci nemusí být automaticky špatná. To jsem se ale mýlil.
V trailerech vypadala hra mnohem zábavněji
Právě až na krásnou grafiku a relativně zábavnou hratelnost je všechno až nepochopitelně hloupé. Příběh ani pořádně nemusíte vnímat, přítomnost policie se zdá až provokativně zbytečná a závody jsou přehnaně těžké... pokud nepoužijete kreditní kartu. Jako by nestačila koupě hry, vylepšování aut je buď zdlouhavé a nudné nebo vyžaduje peníze a bez vylepšených aut nemá šanci na výhru ani Stig. Přičemž pokud se rozhodnete odbočit od singleplayeru a utkat se s jinými hráči v multiplayeru, objevíte naprosto zpackané sociální zázemí.
Právě Payback dal vedle Battlefrontu mikrotransakcím zcela nový rozměr a odstartoval humbuk, který trval dobrých pár měsíců konce minulého roku. I zde jsme se dočkali solidních změn v hratelnosti a titul už není takovým pískovištěm pro vaše peníze, to ale nezmění nic na tom, že to EA přehnalo.
EA. EA. EA.
Většina letošních zklamání vznikla pod vlajkou této společnosti a my jsme ji museli věnovat samostatnou kapitolu. Bohužel nemáme na výběr a lidé musí vědět, do čeho sypat (nebo spíše nesypat) své peníze. Hlavní projekty byly zkaženy naprostými blbostmi a očividnou touhou nahrabat si peníze, kde to jenom jde.
Doufejme, že to nový rok změní. EA snad přehodnotí svou strategii a za pár let nám bude připadat směšné, čeho jsme se v roce 2017 dočkali. Ostatně A Way Out vypadá velmi zajímavě a program EA Originals může přinést ještě hodně zajímavých titulů. Z těch větších her vypadá lákavě například Anthem, ale všichni víme, jak to může dopadnout.
Co bylo největším herním zklamáním pro vás?
Pokračování článku patří k prémiovému obsahu pro předplatitele
Chci Premium a Živě.cz bez reklam
Od 41 Kč měsíčně