Crowdfunding je dnes stále populárnějším způsobem, jak si vykouzlit snový herní projekt. A minout rozhodně nesmíte následujících 9 hitů.
Elite Dangerous
Asi všichni si pamatujete dobu před čtyřmi, pěti lety, kdy se na Kickstarteru rozjelo několik velkých projektů. Mezi nimi i dvě ambiciózní vesmírné hry. Jednou z nich byl Star Citizen a druhou právě Elite Dangerous. Hlavní roli ve vývojářském týmu se ujal David Braben, tvůrce původní série Elite. Aby mohl vývoj duchovního nástupce začít na plné obrátky, požádali vývojáři o pomoc komunitu.
Ve druhé polovině roku 2012 se spustila kampaň na Kickstarteru a lidé mohli vesele přihazovat. Přispívali až tak vesele, že se nakonec vybralo přes 1,5 milionu liber. Říkejte si, co chcete, ale tohle už je pořádný balík. A to nemluvím o částce, kterou vybral Star Citizen. A doteď vybírá.
Po 3 letech a pár měsících byl Elite konečně dokončen a vypuštěn do světa. Reakce lidí byli smíšené, ale v podstatě chlapci z Frontier Developments splnili, co slibovali. Obří vesmír, který jen čeká na to, až ho prozkoumáte. Několik možných způsobů, jak Elite hrát. Zkrátka několik desítek hodin herní zábavy. Co desítek, stovek.
Tohle ale přeci nestačí. Je pěkné se kolem planety proletět, ale co takhle ji prozkoumat pěkně zblízka? To umožnil přídavek Horizons. V ten moment opět vzrostla pozornost kolem hry. Svoji pozornost si získala i díky podpoře brýlí na virtuální realitu. Elite je opravdu vhodná hra pro VR. Nikam se nepohybujete, sedíte na místě a létáte si všude možně po vesmíru. I bez VR si to ale do sytosti užijete, především díky unikátnímu přístupu k sandboxu, parádním hvězdným soubojům a bohaté customizaci vaší lodi. Tohle je na dlouho. A také ukázková péče o zákazníky.
Divinity: Original Sin
V roce 2013 přišlo na Kickstarter studio Larian s obřím RPG projektem. Celkem žádali o 400 000 dolarů a podařilo se částku více jak dvakrát navýšit. Bohužel, na projekt tak velkých rozměrů bylo i tolik peněz málo. Jak vývojáři uvedli na GDC před několika lety, museli si brát půjčky a hru dát i do Early Access přístupu na Steamu. Bez toho by prý Divinity nedokázali dokončit. Early Access jim navíc pomohl vychytat hru ve všech ohledech. Díky tomu při vydání nebyly žádné problémy. Divinity byla opravdu úspěšná jak v prodejích, tak v recenzích.
Téměř všude sbírala nadprůměrná hodnocení a ani se není čemu divit. Obrovské RPG z izometrického pohledu, ve kterém je spousta věcí, které můžete dělat. Nejprve vytvoříte dvě postavy a postupně se mohou přidat ještě další dvě. K tomu příběh, kde každé rozhodnutí má svoji váhu. Skvělé souboje využívající prostředí. Zkrátka tolik věcí, že by to vydalo na celou stranu textu.
Ještě jedna zajímavost. Divinity Original Sin je prequel ke hře Divine Divinity z roku 2002 od stejných tvůrců. Je to vlastně začátek dějové linky celé Divinity série.
Rok po vydání ještě vývojáři dodali konzolovou verzi a Enhanced Edition pro PC. Ta mimo jiné přinesla i split-screen mód, který tvůrci neskutečně dobře zvládli.
Za zmínku určitě stojí i to, že Divinity vyhrálo několik cen. Jak nejlepší RPG, tak hru roku. I to je myslím důkaz toho, že byste měli Divinity alespoň zkusit. A pokud ho už máte za sebou, k mání máte i druhý díl. Ten sice jedničku kvalitou nepřekonal, stále ale nabídl velmi chutný zážitek.
Armikrog
Vybavíte si ještě adventuru Neverhood? Pokud ne, stačí se podívat na obrázky z Armikrogu a budete mít jasno. Armikrog je totiž duchovní nástupce této adventury z devadesátých let, do dnešního dne vlastně jediným.
Na Kickstarter hra přišla před několika lety s cílem vybrat 900 000. Oproti ostatním přítomným hrám to není zrovna malá částka, ale tohle dokazuje, že udělat hru z plastelíny není žádná legrace. Cíl se přeci jen podařilo překonat o 70 tisíc dolarů.
Na hru se čekalo slušnou řádku let a reakce byly hodně rozporuplné. Dá se to pochopit. Za takovou částku a téměř 3 roky fanoušci čekali asi něco víc. Armikrog totiž není extra dlouhá hra. Projdete ji za necelých 5 hodin, což opravdu není mnoho. Navíc když hra vyšla, spousta lidí mělo problém s optimalizací a pro některé se stala takřka nehratelnou. To celkem pošramotilo pověst Armikrogu a v recenzích si kvůli těmto neduhům odnášela průměrné až podprůměrné hodnocení.
Ale říkejte si, co chcete, vypadá to skvěle. Kdy naposledy jste hráli nějakou hru z plastelíny? U mě to třeba byl výše zmíněný Armikrog. Osobně si ani nevzpomínám na jiné hry vytvořené touto technikou, nepočítám-li původní legendu. Hlavně kvůli tomuto jedinečnému stylu si myslím, že byste Armikrogu měli dát šanci.
Dex
A máme tu i projekt z Česka. Sice ne tak monstrózní, jako ostatní projekty, ale své místo si tady dozajista zaslouží. Oproti nim i požadovaná částka byla “směšná“. Na vývoj studio Dreadlocks potřebovalo 14 tisíc liber. Úspěšně kampaň zvládli a vybrali dvojnásobek požadované částky. Mimochodem, Dreadlocks momentálně pracují na hře Ghost Theory, která by měla vyjít koncem letošního roku.
Dex je 2D kyberpunkové RPG s modrovlasou slečnou v hlavní roli. Její jméno je překvapivě Dex. K dispozici je jí celá metropole, která působí opravdu temnou atmosférou podobnou některým okamžikům z Deus Ex. Samozřejmě by to nebyl kyberpunk bez hackování. To je tady pojaté ve stylu akční arkády, kdy musíte vyřadit různé ochranné systémy a dostaly se k požadovanému cíli. Většinu času ale strávíte v rozhovorech a jen občas se pustíte do nějaké potyčky. Je dobré se jim vyhýbat. Není to totiž nic lehkého, zvlášť když na vás jde několik nepřátel najednou.
Vývojáři sází nejvíc na potemnělou atmosféru města, kde je korupce na denním rozvrhu a vše ovládá jedna obří společnost, která vás navíc nemá zrovna v lásce.
Ještě než hra vyšla, byla nějakou dobu v Early Accessu. To jí sice pomohlo se nějakých chyb zbavit, ale některé přetrvaly i do koncové verze hry. Občas to šlo i do takových extrémů, že kvůli bugu nešla hra vůbec dohrát. Také proto vyšla téměř o rok později rozšířená edice, která je podstatně lepší, co se chyb a bugů týče. Běžte tedy do ní, pokud Dex ještě nemáte. Je to hra se skvělou atmosférou a příběhem, který táhnou dolů jen občas problematické questy.
Wasteland 2
Tentokrát si posvítíme na RPG ze staré školy. První díl Wastelandu totiž vyšel už roku 1988 a dvojka se rozhodla pokračovat v jeho stopách. Takže nečekejte, že se s vámi bude hra nějak mazat. Budete se muset opravdu snažit, abyste došli až na konec.
Kickstarterová kampaň Wastelandu je jednou z nejúspěšnějších vůbec, tedy co se her týče. Z původních 900 tisíc se částka vyšplhala téměř ke třem milionům dolarů. Fanoušci tak dokázali, že je o podobný typ her stále zájem a na trhu tak nějak chybí, i když se to snaží vývojáři poslední dobou dohánět.
A tak v říjnu roku 2014 hra vyšla. A bylo to trošku něco jiného, než se čekalo. Tak především měla být hra dotažená do konce. Tím myslím hlavně z ohledu na optimalizaci a chyby. Ale nebojte. Dnes už koupíte Director’s Cut edici, která tyto problémy napravuje.
Co se ale Wastelandu nedá odepřít je atmosféra. Ta zkrátka odpovídá svému jménu. Pohybujete se po území nikoho. Kolem jsou vylidněné stavby, a když natrefíte na lidi, ne vždy jsou k vám zrovna milí. Pak přichází na řadu souboje. Ty probíhají na tahy, a jestli máte nastavenou nejtěžší obtížnost, budete dlouze rozmýšlet každým z nich. Stačí, abyste se jednou uklikli a můžete loadovat poslední uloženou pozici.
Samozřejmě se tady hraje na propracovaný RPG systém. Každou postavu si můžete vyšperkovat podle svého gusta. Tohle je jasná volba pro maniaky, kteří se vyžívají v různých úpravách a vylepšování virtuálních postaviček, ale i pro hráče, kterým chybí kultovní Fallout.
Broken Age
Znáte Tima Schafera? Ne? Tak já vám o něm něco povím. Podílel se na spoustě adventur, které jsou dnes považované za legendy. Například série Monkey Island, Day of the Tentacle a mnoho dalších, které vznikly pod záštitou LucasArts. Proto se není čemu divit, že když tenhle člověk žádal o pomoc s vývojem nové adventury, peníze se jen hrnuly. Fanoušci přispěli téměř 3 a půl milionu dolarů.
V průběhu vývoje byla hra rozdělena na dva akty, které podle všeho měly původně vyjít s menším časovým odstupem. Bohužel tomu tak nebylo. První akt vyšel na začátku roku 2014 a bylo to příjemné navnazení na druhou polovinu. Očekávání aktu 2 ale stále opadávalo kvůli odsouvání data vydání. Nakonec vyšel až v dubnu o rok později. To nebyl právě dobrý krok. Jen si představte, že se díváte na film a jeho druhou polovinu uvidíte až za rok. Samozřejmě, že něco z příběhu zapomenete. Jistě, můžete se na něj podívat znovu v celku, ale už to není takové, jako kdybyste ho celý zhlédli na jeden zátah.
Tohle už jsou ale záležitosti časů minulých a teď si můžete hezky vychutnat Broken Age tak, jak bylo původně zamýšleno.
Jednou z věcí, která tvůrcům zabrala hodně času, byl dabing. V Double Fine si sním dali opravdu hodně práce. Stejně tak jako s grafickou stránkou. Kreslené prostředí hře krásně sedí a dává jí pohádkový nádech.
Příběh hry tady nebudu nijak rozebírat. Adventury jsou přece jen hlavně o něm. Nechci vám prozrazovat nic, co by kazilo zážitek. Když už nic jiného, tak alespoň příběh stojí za vaši pozornost.
Shadowrun Returns
A další RPG projekt. Zároveň nástupce série z 90. let minulého století. Ještě před tím ale vyšla desková hra Shadowrun. Všechny hry, které s tím mají něco společného, se odehrávají v budoucnosti, kde rozvoj techniky a magie jde ruku k ruce.
Tahle kampaň byla jen dalším potvrzením toho, že lidé mají zájem o pořádná RPG ze staré školy. Z požadovaných 400 tisíc to vzrostlo na více jak čtyřnásobek. Ve hře se zachovala stylizovaná 2D grafika. Koukáte na ni z izometrického pohledu a jak se od takové hry dá očekávat, souboje se hrají na tahy.
Vývojáři z Harebrained Schemes splnili vše, co slibovali. Pokud se mezi vámi nachází milovník taktických RPG, určitě má s Shadowrunem nějakou zkušenost. A jestli ne, tak vynecháváte vážně zajímavou sérii, zajímavou hratelností i příběhem. Nenajdete totiž moc her, kde je skloubená magie s moderními technologiemi ve futuristickém prostředí.
Jako v každém správném RPG tady najdete spousty textu, rozhovorů a podobných serepetiček, které k tomuhle žánru neodmyslitelně patří. A pokud je vám tohle všechno málo, nezbývá mi nic jiného, než doporučit přídavky Dragonfall a Shadowrun Hong Kong. Dostanete další desítky hodin intenzivního RPG zážitku.
Darkest Dungeon
Roguelike her je spousta. Někam jdete, umřete a takhle pořád dokola. Vývojáři z Red Hook Studios na to šli odjinud. V Darkest Dungeon máte na starosti partu žoldáků. Když jeden umře, nedá se nic dělat a musíte přijmout do party nováčka.
Tahle hra je výjimečná hlavně tím, že v dungeonech si musíte dávat pozor i na jiné věci, než jsou nepřátelé. Členové party si totiž ze svých výprav odnáší spoustu emocí, a to na nich zanechává následky. Někdo má třeba strach ze zombie, a tak nemůže stát při boji v první linii. Je tady spousta možností, které mohou nastat, ale smrt je tady opravdu nejhorší. Už máte vypiplaného člena, ke kterému máte vytvořený nějaký vztah a následně ho ztratíte. A jestli ho máte už nějakých pár hodin, tak to je ještě horší. Než se s někým novým dostanete na stejnou úroveň, nějakou chvíli to potrvá.
Pokud některý žoldák trpí velkou depresí, musíte ho na chvíli poslat na odpočinek a vzít někoho ze zálohy. Dejte si záležet na výběru členů. Jestli si vezmete samé bojovníky, budete mít sice velkou útočnou sílu, ale v soubojích se bez léčitele stejně neobejdete. Darkest Dungeon totiž není lehká hra. Svojí temnou atmosférou chvílemi připomíná i Dark Souls.
V soubojích členové party stojí za sebou, přičemž v průběhu mohou měnit své pozice. Občas se prohodí i bez přičinění hráče. Emoce tady zkrátka znamenají hodně. Může se stát, že některá z postav si prakticky dělá, co chce. Když nemáte celou partu pod kontrolou, může se i vyhraná bitva změnit v totální porážku.
Darkest Dungeon bych určitě nedoporučil každému. Moje doporučení poputuje hlavně k lidem, kteří mají rádi výzvu. Neodmyslitelnou součástí je také schopnost taktizovat v soubojích a udržovat náladu a morálku party na nejvyšší možné úrovni. Tohle je totiž velmi účinná cesta, jak v Darkest Dungeonu dojít opravdu daleko.
Shovel Knight
Jako poslední tady máme takovou menší plošinovku, která se dostala na spoustu platforem. Jak na velkých konzolích a PC, tak na handheldech sklízela výborná hodnocení. Lidé mají plošinovky zkrátka stále rádi. Důkazem tomu je, že se vybralo přes 300 000 dolarů.
Až se podíváte na obrázky, nenechte se oklamat. To, jak hra vypadá, nedokazuje, že není dobrá. I já už jsem alergický na osmibitovou grafiku, ale nikdy nedávám na první dojem. Hlavně si všimněte, co má hlavní hrdina v ruce. Už jste to asi pochopili z názvu hry. Ano, tenhle rytíř se kolem sebe ohání lopatou.
Lopata dává rytíři možnosti dělat různé kousky, na které by byl meč krátký. Třeba takovou díru s mečem těžko uděláte. Může ji také používat na tzv. “pogo jump. Vyskočíte a ještě před dopadem se díky lopatě odrazíte do nebeských výšin.
Jako správný rytíř se snažíte získat tolik pokladů, kolik je jen možné. V cestě vám ale stojí spoustu nepřátel a nejeden boss. Nejlepším způsobem, jak je vyřídit, je samozřejmě použít lopatu.
Možná se vám to nezdá, že by sem Shovel Knight měl patřit, ale předem hru zkuste. Je to prostě zábavná plošinovka, ve které se nebere nic vážně a hora nadsázky vás požene dál.
A jakého favorita z Kickstarteru máte v počítači vy?
Pokračování článku patří k prémiovému obsahu pro předplatitele
Chci Premium a Živě.cz bez reklam
Od 41 Kč měsíčně