A Plague Tale: Innocence - překvapení roku? (recenze)

Pustili jsme se do poutavého dobrodružství středověké Francie.

Co baví

  • Česká lokalizace
  • Výtečný příběh
  • Krásné grafické zpracování
  • Intenzivní pocity středověku
  • Fungující mechanismy

Co vadí

  • Přílišná lineárnost
  • Slabší umělá inteligence
8/10
Hodnocení

O akční adventuře A Plague Tale: Innocence jsme začali intenzivněji slýchat počátkem tohoto roku. Přiznám se, že jsem hru dlouho ignoroval a obměkčen jsem nebyl ani řadou povedených trailerů. Jenže vše je nakonec tak trochu jinak, než se dalo očekávat. Víceméně neznámé studio Asobo ve spolupráci s vydavatelstvím Focus Home Interactive totiž neposílají do světa žádného outsidera, nýbrž aspiranta na překvapení roku. A důvodů k tomuto tvrzení máme hned několik.

5-11-2019_3-03-52_PM-chorvxyy.png5-11-2019_3-03-52_PM-pdl4uhop.png5-11-2019_3-03-53_PM-gfavfxig.png5-11-2019_3-03-54_PM-icecfeem.png
Příběh i jeho prezentace jsou skutečně brilantní

Klíčový je pro hru samotný příběh a jeho brilantní vyprávění. Celé dobrodružství se odehrává v polovině čtrnáctého století v morem zmítané Francii. Jenže není to jen černá smrt, která straší obyvatelstvo jedné z nejmocnějších zemí historie. Významnou roli totiž sehrává také inkvizice, která celému vyprávění dává také trochu toho lidského rozměru. A aby toho všeho nebylo málo, je třeba přičíst také jeden z nejoriginálnějších herních motivů poslední doby - tisíce krvelačných krys, které hře pro změnu dodávají říz.

Příběh, co polapí

Po úvodních událostech je nucena mladá šlechtična Amicia de Rune společně se svým bratrem Hugem opustit svůj domov a vydat se do krutého světa plného strachu o vlastní život. Jak jsme již naznačili, A Plague Tale: Innocence je silně příběhová hra, která se vyznačuje výbornou narací, proto není úplně férové prozrazovat celý příběh.

5-11-2019_3-30-51_PM-3ja4kn3z.png5-11-2019_3-30-49_PM-unltfh5f.png5-11-2019_3-30-50_PM-rksnmtzj.png5-11-2019_3-30-52_PM-23erxv34.png
Během putování budete bojovat proti moru, inkvizici a krvelačným krysám

Ten se rozkládá na ploše cca 12 hodin, rozdělený do jednotlivých kapitol. Příběhových her tu máme skutečně mnoho, těch z historie rovněž, ale způsob, jakým celé vyprávění vývojáři dávkují je jedním slovem úchvatný. Každá z jednotlivých kapitol představuje neskutečný zážitek, který je dohromady spojován poutem mezi bratrem a sestrou a jejich bojem o holý život. Plague Tale totiž není pouze akční záležitost, ale sleduje především křehký vztah mezi ústředními hrdiny. Takto hluboký a intenzivní rodinný vztah jsme ve videohře dlouho neprožívali. Nejedná se přitom o prvoplánové brnkání na city, ale o skutečný pocit bratrsko-sesterské lásky, péče a starostí. Hlavní postavy jsou navíc až nečekaně sympatické. Záhy si je zamilujete a budete trpět společně s nimi.

 

Takto hluboký a intenzivní rodinný vztah jsme ve videohře dlouho neprožívali.

 

Zásadní jsou v celém dobrodružství rovněž vedlejší postavy, které na své cestě Amicia a Hugo potkávají. Jejich osudy se postupně proplétají a mimo sourozeneckou lásku dávají vznikat také lásce přátelské, která o sobě začíná dávat vědět především ve druhé polovině hry. Díky těmto osudným setkáním se hlavní hrdinka učí novým věcem, zásadním pro přežití.

Hratelnost, co baví

Jenže Plague Tale nabízí mnohem více, než jen samotné vyprávění. Máme tím na mysli překvapivě zábavnou hratelnost s několika inovativními prvky. Amicia je křehká dívenka, která by se hrůzám tehdejšího světa mohla stavět jen obtížně. Navíc, je třeba brát v potaz, že má na sobě přisátého svého vystrašeného a hysterického bratra. Nedostatek síly a mrštnosti ovšem vývojáři nahradily důvtipem a alchymistickými znalostmi, které hlavní hrdinka v průběhu hraní získává.

5-11-2019_3-30-52_PM-xvi3cxxj.png5-11-2019_3-30-53_PM-rqq4asqr.png5-11-2019_4-06-54_PM-hc01ao4m.png5-11-2019_4-06-55_PM-bec4ldkg.png
Hra je opravdu brutální a ukazuje středověk takový, jaký byl

Amicia s sebou netáhne meč, luk ani kouzelný prsten. Ba dokonce neumí ani čarovat. Jedinou její obranou je vrhání kamenů a nejrůznějších chemických koktejlů. Každý z nich navíc slouží k jinému účelu. Díky nim tak může například zapalovat ohně nebo je naopak uhasit. V boji zase jistě oceníte možnost obrněnému strážci rozleptat jeho přilbici a dorazit ho kusem kamene. Možností ve hře je opravdu mnoho a k našemu překvapení fungují výtečně. Stejně tak jako důraz na stealth, který je pro hru zásadní. O to více potom jistě oceníte jakési bossfighty, kterých je sice minimum, ale příjemně osvěžují hratelnost. Opět v nich nejde o sílu, ale především o hbitost a důvtip. Zejména ten závěrečný se vryje do paměti svým frustrujícím charakterem.

Do hry vstupují také mírné náznaky RPG prvků. Je zde totiž několik prvků a surovin, bez kterých se neobejdete. Ledek a síra pochopitelně slouží k výrobě munice, motouzy, kůže či tkaniny potom k vylepšování vybavení. Nečekejte žádné velké stromy schopností, ale spíše mírné úpravy vybavení, které vedou ke snížení hlučnosti při plížení či zvyšují kapacity inventáře.

Krysy, co děsí

Tím nejcharakterističtějším prvkem hry jsou ale krvelačné a nenasytné krysy. Motiv skutečně nevídaný, ale světe div se, vše funguje náramně. Krysy se valí ze sklepů, z oken, z děr v podlaze, z jeskyní nebo si zkrátka razí cestu ze země. Tyhle bestie byste na půdě potkat rozhodně nechtěli. Díky skvělé nápaditosti vývojářů navíc motiv krysího nebezpečí ve hře slouží nadvakrát. Tyhle potvůrky se bojí světla a milují maso. To je varování, se kterým musíte po celou dobu hraní počítat a brát ho v potaz.

Během putování si tak musíte za pomocí loučí nebo alchymistických mixů osvětlovat cestu vpřed, protože jedině takto lze přežít. Zároveň je zde možnost krvelačné hlodavce využívat jako pomůcku pro odstranění nepřátel. Stačí na dálku pozhasínat jejich světelné zdroje, popřípadě použít lektvar pro vábení a je o zábavu postaráno. Důraz je kladen na přemýšlení, průzkum prostředí a interakci s ním. Tento mechanismus funguje skvěle a skrývá v sobě velký potenciál.

Zde ovšem vývojáři trochu pochybili, neboť díky silné lineárnosti hráčům překazili možnost variabilního průchodu hrou. Čas od času se nabízí dva způsoby posunu vpřed, povětšinou je ale prostředí uzpůsobeno vždy pro jeden konkrétní postup. A Plague Tale je opravdu hodně lineární záležitostí s přísným naskriptováním a jasným postupem. Hra vás navíc někdy až zbytečně vede za ručičku. Na to se bohužel váže i nevalná umělá inteligence lidských nepřátel. Bohužel jedná se o daň za poutavý příběh plný nečekaných zvratů.

Grafika, co uchvátí

Vyzdvihnout musíme ale skvělé grafické zpracování, které se v dnešní konkurenci rozhodně neztratí. Hra se totiž vydařila jak z hlediska technického zpracování grafické stránky hry, tak z pohledu výtvarného. Příroda, opuštěná městečka, kostely, katedrály, usedlosti, lesy, potoky či louky. Pohybovat se budete v interiérech i exteriérech. Tohle putování je zkrátka nádherné a poutavé zároveň.

5-11-2019_4-06-56_PM-mn0xcbbq.png5-11-2019_6-21-48_PM-3ubt4zbj.png5-11-2019_6-21-50_PM-hwy3arvj.png5-11-2019_7-05-19_PM-lsbmxii3.png
Krvavý a chladný, takový byl Středověk

Vše vypadá přirozeně a děsivě zároveň. Ze hry zkrátka dýchá nepopsatelná atmosféra lidského zmaru a bolesti. Tohle putování je navíc pořádně brutální a děsivými výjevy opravdu nešetří. Ne, nevzniká tu konkurence pro Mortal Kombat, ale míra autentičnosti středověkého utrpení občas zarazí.

 

Tohle putování je pořádně brutální a děsivými výjevy opravdu nešetří.

 

 A technický stav? Čert vezmi nějaké ten občasný zásek v textuře. Technických nedodělků rozhodně není tolik, aby utrpělo výsledné hodnocení. Díky častým úmrtím v některých pasážích navíc hráči jistě ocení bleskový loading, který by mohly závidět kdejaké hry. A komu by ani tohle nestačilo, připravit se může na nádherný soundtrack, který celé tohle děsivé dobrodružství provází.

Verdikt

A Plague Tale: Innocence je šokující herní překvapení. Nejdříve vás odrovná krásným grafickým zpracováním, následně brilantně vyprávěným příběhem a dorazí vás skvělou, i když poměrně silně lineární hratelností. V celku jde ovšem o výtečnou hru a adepta na titul překvapení roku. Pokud se tedy chcete vydat do historie a zažít opravdu děsivé momenty, berte všemi deseti. Nebo spíše všemi osmi.