A Way Out: E3 dojmy z útěku z vězení

Letošní EA press konference patřila mezi ty nejhorší, ale přece jen měla své světlé chvilky. Právě představení hry A Way Out patřilo mezi ty nejsvětlejší. Co nám ukáže studio Hazelight tentokrát?

Švédské Hazelight studio má za sebou jediný projekt. Možná si vzpomenete na hru Brothers: Tale of two sons. Jedná se o kooperativní adventuru, ve které se na hru dvou hráčů tlačí celkem silný důraz. Brothers si ale můžete zahrát i v jednom člověku tak, že každá analogová páčka ovládá jednoho chlapce. V tomto duchu se nese i jejich další projekt – A Way Out. Důraz na kooperaci je tady ještě větší. Vývojáři to posunuli na takovou úroveň, že bez druhého hráče si prostě nezahrajete.

V A Way Out se hráči vžijí do dvojice vězňů, Lea a Vincenta. Tito dva trestanci si k sobě za mřížemi najdou cestu a společným snažením se pokouší dostat na svobodu. Tím to ale nekončí. Ani po úspěšném útěku nemají chvíli klidu a musí se skrývat, kde se dá. Osobně se mi velmi líbí zasazení do 70. let minulého století. Atmosféra mi připomněla druhou Mafii a i prostory samotné věznice mi přišly docela podobné, a to nemluvím jen o interiérech. I ten oplocený dvůr mi přišel jako by vypadl z oka dvoru, kde se Vito rval s O’Neillem.

2.jpg

Hráči budou muset brát v potaz osobnosti postav. Zatímco Vincent je moudrý a zkušený chlapík, který ve věznici už nějaký pátek prožil, tak Leo se chová velmi impulzivně a je nováčkem v tomto prostředí. Podle těchto aspektů byste se například měli rozhodovat, kterému z hlavních hrdinů svěříte zbraň. V mém případě bych volil Vincenta, protože by ji uměl využít efektivněji a nestřílel po všem, co se pohne. Takhle to alespoň vypadá z popisu jeho osobnosti.

a-way-out-ea-originals_1200x500.jpg

A Way Out bude opravdu unikátní hrou. Nejen že budete muset hrát ve dvou, navíc bude jedinou možností split-screen. Na nějaké online hraní tedy můžete zapomenout. Vývojář Josef Fares řekl, že hru vyvíjejí tímto způsobem z toho důvodu, že nechtějí, aby gaučové hraní úplně vymizelo. Co si budeme povídat, split-screen je v dnešní době opravdu málokde. Navíc to nebude jen tak nějaký split-screen. Fares nechce jen vzít tento koncept a postavit na něm hru, on ho chce dostat na novou úroveň, která ještě ve hrách nebyla.

Nová úroveň, o které Fares mluvil, spočívá v tom, že obrazovka nebude stále rozdělena v poměru 50/50. Obraz se bude buď zužovat, nebo rozšiřovat podle toho, jak velký má zrovna daný hráč podíl na akci. V těch nejvypjatějších scénách tak druhý hráč bude mít obraz úzký tak, že uvidí jen svoji postavu.

Změnami split-screenu to ale nekončí. V kooperativních hrách cutscéna znamená to, že oba hráči vidí to samé. A Way Out ale přišlo s jiným řešením. Pokud se jeden z hráčů dostane do situace, kde je nějaký skript nebo cutscéna, tak spoluhráči se jen trochu smrskne obraz a může pokračovat v hraní své části. K tomu Fares ještě dodal, že chtějí, aby pořád alespoň jeden hráč něco dělal. Samozřejmě se ve hře najdou místa, kde bude jedna velká příběhová cutscéna, která zahrnuje oba hráče.

6.png

Žánrově je hra přirovnávaná k Life is Strange, jen obsahuje více akce a samozřejmě kooperaci. Dojde tedy na různé volby, ať už naprosto banální nebo ty, které mohou ovlivnit celý příběh. V případě A Way Out ale nebude rozhodování tak lehké, jako u výše zmiňovaného Life is Strange. Tady jste totiž na všechno dva, takže se budete muset prostě a jednoduše domluvit. Nikdy nebude moci jeden hráč rozhodnout za oba. „Běžně jste zvyklí dělat vlastní rozhodnutí, ale my chceme, aby mezi sebou hráči na gauči diskutovali. Prostě spolu musíte komunikovat,“ podotkl Fares.

1.jpg3.jpg

Hazelight je ve své podstatě docela malé studio. Říká to i sám Fares. Oproti tomu ale také poukázal na to, že i s menším počtem lidí tvoří velkou hru. „Jsme malý tým, ale máme šílené množství obsahu a animací. Osobně dělám veškerý motion-capture,“ řekl. „Tady je kolem 400 animací,“ dodal Fares k traileru, který byl na prezentaci představen. „A já udělal všechny z nich. Během dvou minut! To všechno pro hráče, aby dostali skvělý zážitek."

4.jpg

Celá podstata a design hry – můžu vám říct, že jste nikdy před tím nic takového nehráli. Zahrajete si to od začátku do konce a budete to milovat.“ Fares očividně svému vývojářskému týmu hodně věří. „Dělám hry, které chci sám hrát. V Hazelight nikdy neděláme rozhodnutí podle prodejů. To, co rozhoduje, je srdce. Chce to vášeň, to je to důležité.

Souhrn

A Way Out je zvláštní projekt a má v sobě obrovský potenciál. Teď ještě, aby zaujal samotné hráče a nepohořel na tom, že obsahuje vynucený split-screen. Na druhou stranu má ale celkem slušnou šanci. Hry jako Life is Strange v dnešní době mají úspěch, hry ze 70. let se moc nedělají a jestli A Way Out nabídne kvalitní příběh, tak také může skončit mezi kandidáty na hru roku. Bohužel ne tohoto, protože vydání je plánované na začátek roku příštího. Já už pomalu začínám shánět kamaráda, který si se mnou projde tímto útěkem z vězení. Jak jste na tom vy?

Váš názor Další článek: Závody F1 2017 v novém videu představují historické monoposty

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,