Ace Combat 4: Distant Thunder – možná zlom v rámci žánru

Člověk si může myslet, že pokud se pohybuje v branži dostatečně dlouho, dokáže některé věci předvídat. Není to ale pravda a já byl skutečně šokován prvním pohledem na nejnovější z konzolových leteckých simulátorů. Pokud chcete vidět PlayStation 2, jak se doopravdy předvádí, jste na správném místě. Připoutejte se prosím.
Člověk si může myslet, že pokud se pohybuje v branži dostatečně dlouho, dokáže některé věci předvídat. Není to ale pravda a já byl skutečně šokován prvním pohledem na nejnovější z konzolových leteckých simulátorů. Pokud chcete vidět PlayStation 2, jak se doopravdy předvádí, jste na správném místě. Připoutejte se prosím.

Letecké simulátory byly na konzolích vždy problematické. Veřejnost jim přiřkla postavení primitivních akčních napodobenin PC vzorů a někteří konzolisté je zase odsoudili jako zbytečně složité ekvivalenty přehlednějších akčních her - jako byla například Strike série. Přesto se čas od času objeví titul, který sice postrádá hloubku více či méně věrohodných leteckých simulátorů na PC, nicméně dá pohodlnějšímu hráči videoher pocítit, jaké to je, sedět v kokpitu nějakého toho okřídleného (či vrtulí vybaveného) stroje. Největší zásluhu na tom mívá nadprůměrné technické provedení, díky kterému se člověk koukne na svět z kabiny stroje a připadá mu, že létá. Sám jsem takové hry na konzolích zažil dvě, Thunderhawk (Sega Saturn) a Ace Combat (PlayStation), budiž jim země lehká. Nyní je na cestě další takový titul, který na první pohled přináší novou úroveň realismu (ve smyslu grafického provedení) – čtvrtý díl série Ace Combat od velice úspěšné firmy Namco, v jejíž knihovně naleznete několik extrémně povedených exklusivně konzolových titulů.

Ace Combat 4: Distant ThunderAce Combat 4: Distant Thunder

Předchozí díly série Ace Combat (dále jen AC) si vysloužily úspěch především díky báječně hratelné „střílecí“ akci a pečlivě navrženým úkolům, které byla radost plnit (každý fanoušek série si jistě vzpomene na tu „svoji nejlepší misi“). Pokud se tyto vlastnosti podaří autorům zachovat (a já věřím, že podaří), bude AC4 skutečným trhákem, neboť na první pohled využívá schopnosti PS2 naplno a v takové míře, jak se to doposud žádnému konkurentovi v rámci žánru a platformy nepovedlo. Zdálo by se, že realistický simulátor (slovíčko realismus pořád používám v souvislosti s grafikou) bude trpět nedostatkem barev a celkovou fádností, nicméně pohled na přítomné screenshoty jasně ukazuje, že létání nad oblaky i pod nimi může být skutečně velmi atmosférická podívaná, kterou nelze nazvat jinak než „pamlskem pro oči (velmi nadsazený výraz pro oblíbený anglický termín eye-candy)“.

Ace Combat 4: Distant ThunderAce Combat 4: Distant Thunder

AC4 bude navíc disponovat nelineárním příběhem, který se bude měnit podle vašeho rozhodování během misí (to zní dobře), přičemž základem je pád meteoru, který naruší světový klid zbraní (postižená země zřejmě považuje meteor za útok jiné velmoci). Nezbývá tedy, než si „vybojovat mír“. Pro hráče to neznamená nic menšího, než že bude létat jako o život a ještě více střílet na všechny ty zloduchy pilotující nepřátelské stroje.

Když jsme u těch strojů, ovladatelných by měla být dvacítka a ve většině případů jde o velmi realisticky provedené modely skutečných strojů (Mirage, Tornado, Eurofighter 2000 nebo F-14 Tomcat), které bude tvořit pořádná hromada polygonů (rozuměj budou hodně detailní).

Ace Combat 4: Distant ThunderAce Combat 4: Distant Thunder

Pokud jde o hratelnost, bude zde několik obtížností, které budou měnit i náročnost (realističnost) ovládání, takže bude pouze na hráči, zda se cítí jako Novice (střílej, střílej, mačkej to tlačítko a občas se rozhlédni okolo – za neustále střelby) nebo Ace (vítejte na palubě svého stroje, pane kapitáne, zkontrolujte si prosím všechny hodnoty na palubní desce). Mise pak budou obsahovat vše od oblíbených soubojů jeden na jednoho až po velkolepé bombardovací nálety na pozemní cíl. Nevím jak vy, ale já se do AC4 zamiloval již nyní. Více si tedy povíme v recenzi, která by měla následovat vydání hry někdy během února 2002.

Diskuze (6) Další článek: Srovnání časopisů Gamestar, Level a Score (prosinec 2001)

Témata článku: , , , , , , , ,