Act of Aggression: pořádná RTS řezba (recenze)

To, že chlapíci z Eugen Systems umí dělat strategické hry víme již třeba z titulů jako je Wargame nebo R.U.S.E. Povedlo se jim to ovšem i teď?

Pokud patříte mezi ty, kterým už chybí pořádná "RTSka" jako sůl, můžete začít slavit. V minulých dnech totiž vyšel dle mého neoficiální nástupce velice slavného titulu Command & Conquer 3 s názvem Act of Aggeression. Jde o klasickou old school strategii, kterou se vám pokusím v následujících odstavcích představit. Pojďme si to tedy rozdělit do různých částí.

Jak to vlastně funguje?

Hra vám nabídne tři hratelné národy. Všechny se od sebe dost podstatně liší až na základní faktory jako je těžba a přísun zlata. Těžit zde musíte ropu pomocí rafinérií, hliník a poté získávat finance třeba obsazením bank, zajmutím rukojmí atd. To je vaše existenční minimum. Pokud se ale chcete pořádně pobavit, prozkouméte mapu a najdete extrémně vzácné červené krystaly, za pomocí kterých tvoříte tu pravou srandu. Speciální jednoty a zbraně vznikájí právě z nich. Ovšem jejich počet je značně omezen, takže musíte pořádně hledat. Mě osobně ze začátku jejich nalezení dost zabralo, takže jsem si moc neužil. 

2015-08-05-16_25_18-Act-Of-Aggression-DirectX-11-Release-X_-64-Bits-1024x576.jpg2015-09-10_00001.jpg2015-09-10_00002.jpg

Co se týče map, ty jsou různě roztroušeny po celém světě. Suroviny na nich jsou poměrně dobře rozmístěné a térén se odvíjí podle lokace. Dostanete se od pouštních oblastí, kde se vaši vojáci budou dusit pískem a je lepší použít těžkou techniku, až po zalesněné oblastni vhodné pro stíhačky nebo třeba metropole, kde využiteje dobře svoje pěší jednotky, které umístíte do budov. Takže se určitě nemusíte bát, že zapnete bitvu a ani v ní nevyužijete celou armádu, kterou jste si tak pečlivě stavěli.

 

Jistě vás nezaskočí zpráva, že se příběh určitě neřadí mezi hlavního tahouna tohoto titulu

 

Zde je třeba rozdíl mezi singleplayerem a multiplayerem. Ve hře pro jednoho hráče si pěkně budete těžit a stavit armádičku, ale pokud vás vyzve třeba nějaký kamarád, tak ozbrojené konflikty každých 10 minut nebudou nic vzácného. Takže vám nezbyde nic jiného, než obsadit co nejvíce bank a nebo získat rukojmí, což vám dá dostatečný přísun peněz, za které se většinou jednotky kupují.

2015-09-10_00004.jpg

Příběh u RTS? Nebuďte naivní

Pokud tuto recenzi čtete, předpokládám, že jste fanoušci strategií a především RTS. Proto vás jistě nezaskočí zpráva, že se příběh určitě neřadí mezi hlavního tahouna tohoto titulu. Je nutná menší kritika hned na začátek, ale to vůbec titulu na ničem neubírá. 

Jak jsem už naznačil, hra příběhem doopravdy moc nepřekypuje. Vyprávění je zkrátka nudné a nezáživné. Samozřejmě nechybí kampaň, ve které si zahrajete za celkem tři frakce, z nichž jsou dvě spojené. Konkrétně Američané a Chiméra válší proti zlomyslnému Kartelu. Prvně si zahrajete za Chiméru, kde máte za úkol zajmout nepřátelského velitele, což se povede a na tuto skutečnost navazuje další část právě za teroristickou organizaci Kartel, které se to jisto jistě nelíbí.

2015-09-10_00005.jpg2015-09-10_00006.jpg2015-09-10_00007.jpg

Nudné vyprávění občas oživý nějaký ten filmeček a dialogy, ale to prostě ničemu moc nepomůže. Opět připomínám důležitou věc. Je to RTS, takže vyprávění rozhodně nečekejte. Vývojáři se ale snažili, takže si každou misi zahrajete v jiné části světa a to od pouště až po město. Mise jsou stará dobrá klasika žánru, a to: braň základnu, obsaď předem určené místo, braň cestu konvoji nebo znič cíl do určitého časového limitu. Samozřejmě máme zde i volitelné úkoly, které ovšem nejsou lehké a splnit je není zrovna procházka růžovým sadem. Zachraňovat ještě víc jednotek, než je minimum pro splnění mise je občas pořádný masakr, takže si rádi uděláte misi a rychle pryč z bojiště pokrytého vystřílenými náboji.

Za koho vlastně budeme hrát?

K dispozici nám vývojáři dali tři národy, které můžeme pořádně protestovat. Jmenovitě se jedná o všudypřítomné Američany, následuje je velmi dobře technologicky vybavený Kartel a pomyslnou trojici uzavírá frakce zvaná Chiméra. Určitě by nebylo od věci si jednotlivé jednotky v rychlosti přiblížit, takže jdeme na to. 

ss_895d765f7a972a39a4455e2a304325bf4845e2a3.600x338.jpg

Začnu pro mě nejzábavnější frakcí, a tou je Kartel. Ten jsem si oblíbil hlavně z hlediska mobilnosti jeho jednotech a kvůli luxusnímu vybavení. Zde je vidět, jak obrovským tempem do něj mecenáši pumpují peníze a také se to i vyplatí. Velmi moderní pojetí je vidět například při těžbě surovin, kde neprobíhá pozemní přemísťování jako ve zbylých dvou případech, ale jsou použity drony. Vypadá to sice velice "cool" a efektivně, nicméně maximálně je to dobré pro přesouvání v těžkém terénu. Drony toho moc neunesou, takže létají furt tam a zpátky.

 

AI nepřítele je skvostná. Snaží se hledat skuliny ve vaší obraně, útočit na vás zezadu a prostě a jednoduše vás překvapit

 

Co se týče budov a celkové infrastruktury, je zde absence nějakého dělení nebo větvení jako to mají ostatní frakce, ale určitě to není mínus. Tyto žoldáci a tajní agenti umí svoje budovy skvěle pokrýt kamufláží, takže například vaše rafinérie bude obtížněji odhalitelná nepřítelem. Jejich hlavní útočnou silou je takzvané Thorovo centrum, které umí na vámi určenou pozici zahájit orbitální útok, a to potom uvidíte tu paseku. Jejich raketový obranný systém je Skyguard, který umí dělat protiútoky.

2015-07-07-15_33_14-Eugen-Systems-Editor-GameData__Map_LevelBuild__1vs1_ARiverRunsThroughIt-1024x465.jpg2015-09-10_00003.jpg2015-09-10_00010.jpg

Pomalu se přesuneme k "amíkům", kteří mají svoje budovy rozdělené do 3 defconů. Na odemčení dalšího defconu musíte mít dostatek prostředků a není to zrovna málo. Ovšem při efektivním získávání surovin to nebude problém. Do defconů jsou postupně rozděleny sklady, těžební zařízení, továrny, nebo i obranné prvky. Nejzábavnější budovou je podle mě vtipně ironicky nazvaný "peacekeeper", který na vaše protivíky pošle nukleální hlavice. Obranu zajišťuje systém Patriot, ke kterému ovšem potřebujete stálý přístup proudu. Bez něj je k ničemu. V boji jsou agresivní a celkem i efektní. Disponují vlastně technologií, která se nejvíce přiblužeje dnešní době. Jejich silnou stránkou je možnost vylepšení přímo na bojišti. Takže můžete podle situace zvolit zaměření jednotek, což vašeho protivníka jistě zaskočí.

Posledním hratelným národem je Chiméra, které se o zdroj příjmu stará OSN. Infrastruktura se zde dělí na tři části, podobně jako u Američanů. Najdeme zde Spread, který zahrnuje skladiště, kasárny atd. Následuje Shield, u kterého si jistě sami domyslíte, že je zaměřen převážně k ochraně vašeho bezpečí. Nejzajímavější je Sword, kde se jedná o továrny na těžkou techniku, superzbraň nebo výzkumné laboratoře.

Značnou nevýhodou této frakce je vážně vysoká náročnost ekonomických zdrojů, bez nich se nikam nepohnete. 

Hratelnost a optimalizace? Jsou tam chybičky

Jistě všichni čekáte na vyjádření, jak se vlastně Act of Aggression hraje. Pojďme si to říct narovinu. Udělat pořádnou a bezchybnou AI v RTS je doopravdy složité. Nicméně vývojáři se s tím poprali a například AI nepřítele je skvostná. Snaží se hledat skuliny ve vaší obraně, útočit na vás zezadu a prostě a jednoduše vás překvapit. To se ovšem nedá tvrdit o vašich jednotkách. Ty jsou vážně dost tupé. Nedělá jim problém například nepřítele sledovat až do jeho základny, kde budou bezcitně rozstříleni. Určitě se to dá řešit různými příkazy, ale i tak je tento systém dost nedomyšlený.

40573-3.jpg

Další problém nastává v jednotkách, pohybujících se na kole. Těm se vyloženě nechce do terénu a využívají silnic jak se jen dá. Někdy je dokonce potřeba je navigovat přesně metr po metru aby jeli tak, jak chcete. Optimilizace sama o sobě je super, nenašel jsem žádné velké problémy a hra si drží stabilní počet snímků za sekundu. Občas se objeví nějaký ten bug, ale to je samozřejmě zanedbatelné. Soundtrack není špatný a grafická stránka hry je bravurní. Setkáme se i s různými efekty, které obohacují výslední zážitek.

         

Dostupné pro: PC
Žánr: Strategie | Válečná strategie
Výrobce: Eugen Systems
Začátek prodeje: 2. září 2015
  • Vyrovnané strany
  • Skvělá hratelnost
  • Rozmanitost jednotek
  • Soundtrack
  • Občasné bugy
  • Chybky v AI
    

Na závěr bych chtěl napsat snad jen to, že tento návrat ke starým dobrým kořenům RTS strategií se povedl. Je zde vidět dobře odvedená práce a další pochvala vývojářům patří za dodržení termínů. Prostě vše šlo podle plánu a dokonce to přineslo i ovoce. To je jen důkaz, že to v dnešní době jde i takto, jen je potřeba vše dobře naplánovat. Act of Aggression je příjemné potěšení pro všechny fanoušky žánru a nováčky strategiemi nepolíbené.

Váš názor Další článek: Hororová SOMA v traileru představuje monstra, co potkáme pod vodou

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,