Activision Blizzard v průšvihu: co se děje v zákulisí giganta?

Kdo by to byl ještě před pár lety řekl, že společnost jako je Activision Blizzard se bude řešit převážně v negativním světle. Už poslední roky se jim sice nedařilo tak, jako za zlatých časů, ale stále byli v povědomí hráčů jako studio, které myslí na své fanoušky. Postupně se ale všechno obrací proti nim.

K řešení je tady spousta věcí, takže to vezmu pěkně téma po tématu. Jako první je bezesporu potřeba zmínit Diablo 3. Už jen to, že vyšlo v takové podobě, jak ho známe, po tak dlouhé době od předchozího dílu, dávalo najevo, že na komunitu v tomhle případě Blizzard moc nedal. Místo pořádného hardcore akčního RPG přišla light verze s malovanou grafikou. Postupně se to s updaty zlepšovalo, ale i tak třetí Diablo patří mezi nejhůře přijaté hry od Blizzardu v jejich historii. Moc tomu nepomohlo ani zrušení plánovaného datadisku. K této značce se ještě vrátíme a jistě víte, co se bude probírat, ale ještě je tady pár dalších věcí, které nemohou zůstat jen tak stranou.  

diablo.jpg

World of Warcraft je pro Blizzard opravdu dlouhou kapitolou. Už to bude 15 let od jeho spuštění a stále vycházejí nové datadisky, příběh se pořád rozrůstá a na serverech se pohybují miliony hráčů. Problémem ale je, že svá nejlepší léta už má WoWko za sebou a muselo by přijít něco opravdu zásadního, aby se to alespoň přiblížilo době, kdy toto MMORPG byl největší hit. S každým dalším datadiskem je to pořád to samé dokola. Hráči jsou nadšení z nového obsahu, všechno vypadá opravdu dobře a během prvního týdne se prodají miliony kusů. Po týdnu už ale hype opadá a za chvilku už se WoWku věnuje jen malá část komunity.  

Takové propady začaly razantně přicházet s datadiskem Warlords of Draenor. Předchozí Pandaria na tom sice také nebyla nejlépe, ale až po příchodu WoD se rozjela spousta diskuzí o tom, že WoW pomalu ale jistě umírá. Vlastní základna a další novinky sice byly pěkným osvěžením, ale na dlouho to nevydrželo. To stejné se dá říct i o následujících datadiscích - Legion a Battle for Azeroth. To nejlepší má zkrátka WoWko už za sebou. 

Když už jsem u těch blizzardích her, tak ještě před tím, než přejdeme na další téma, probereme Overwatch. Kolem této střílečky proběhlo několik kontroverzí. Většina se týkala e-sportové ligy, ale jelikož je hlavně v zahraničí velmi populární, tak se z toho u nás zase taková věda nedělá. Zatím poslední komiks, který rozšiřuje lore tohoto světa, ale rozpoutal docela velký rozruch. Ukázalo se totiž, že Soldier 76 je gay, takže spolu s Tracer obsahuje Overwatch dvě homosexuální postavy. Komunita není ani tak naštvaná kvůli faktu, že je postava homosexuální, ale spíše to vyvolalo diskuzi ohledně přehnané politické korektnosti, která je na Overwatchi vidět už nějakou dobu.  

soldier-76-overwatch-mask.jpg

Vždy, když dojde na podobná témata, to nejvíce rozmazávají média a dělají z toho tu nejpodstatnější věc místo toho, aby se třeba řešilo, jak je nebo není hra vybalancovaná. Něco podobného se nedávno stalo v komunitě League of Legends při představení postavy Neeko. Neberte to špatně, já osobně mám univerzum Overwatche rád a je dobře, že se stále rozšiřuje, ale v některých případech se neubráním otázce, jestli tohle vývojáři udělali z vlastní vůle nebo jen proto, aby se někomu zalíbili.  

S problémy ohledně jejich her ještě nekončíme. Tentokrát se menší skandál odehrál kolem MOBA záležitosti Heroes of the Storm. Běžný hráč si ho možná ani nevšiml, ale profesionály pěkně zabolel. Blizzard totiž z ničeho nic oznámil, že končí podpora          e-sportových turnajů. Nikdo o tom před tím nevěděl, všichni počítali s tím, že turnaje oznámené v minulém roce proběhnou. Hráče především pobouřil způsob, jakým to tvůrci udělali. Žádné oficiální prohlášení, jen jediný tweet a byl konec. Jedinou hrou, která tedy přežívá, je jak se zdá momentálně Hearthstone, i když ani v tomhle případě to není nic slavného.  

Postupně jsme se tak dostali k tomu největšímu problému, který ve v tuto chvíli ve společnosti Activision Blizzard vládne, a to jsou problémy s komunikací a kontakt s komunitou. Je jasné, že v každém rozhovoru a na každé konferenci budou vývojáři tvrdit, že si váží své komunity a naslouchají, jak se dá, ale když vám následně po dlouhém čekání na další regulérní Diablo představí mobilní hru, rychle pochopíte, že je něco špatně. Ještě nikdy před tím jsem neviděl, že by fanoušci na herní konferenci bučeli. Blizzard ale dokázal, že něco takového je opravdu možné.  

o3DDlit.jpg

Jejich odůvodnění, že přeci všichni máme v dnešní době mobil, byl jen trapný pokus o záchranu situace, která už zkrátka zachránit nešla. To ale ještě neskončilo, protože fanoušci pod trailerem na Diablo Immortal dávali razantně najevo, že se jim hra nelíbí, takže Blizzard mazal, jak mohl, a dokonce video nahrál znovu, aby nebyl vidět předchozí počet dislajků. Snad nikdo nečekal, že by se právě toto studio snížilo k takovému řešení situace. Člověk by řekl, že jedno fiasko jim takhle ke konci roku stačilo, ale očividně se v blízké době nehodlají poučit. Spolu s výše zmíněným koncem            e-sportu HotS totiž byla oznámena i mobilní verze této hry. Přes sociální sítě se přehnala další vlna nespokojených fanoušků.  

Do této chvíle nemáme žádné pořádné oficiální vyjádření, které by alespoň některou z těchto událostí uvedlo na pravou míru.  

Problémy ale i nadále pokračují. Je jasně znát, že uvnitř společnosti to už delší dobu nefunguje ideálně. Na konci předminulého roku se to projevilo docela znatelně, kdy hromadně odešlo několik vývojářů z týmů Hearthstone a World of Warcraft. K nim se přidali i někteří zaměstnanci studií Activisionu. Z těchto odchozích je tou nejznámější osobností Ben Brode, který byl dlouhá léta tváří Hearthstone a nechyběl na žádné události, která se kartiček týkala. Nyní se mu daří rozhodně dobře, spolu se svým novým týmem Second Dinner spolupracují s Marvelem na nové velké hře. Blizzard jim tedy očividně moc nechybí. 

Po následujících událostech se prezident společnosti Mike Morhaime rozhodl, že se vzdá svého postu a na jeho pozici přijde J. Allen Brack. Morhaime ještě bude pár měsíců v Blizzardu působit jako strategický poradce, ale v dubnu už se s ním rozloučí úplně. Po změně vedení by člověk řekl, že by se to už mohlo konečně změnit k lepšímu, ale ani na začátku letošního roku se kolem Blizzardu neděje nic dobrého.  

mike.png
Mike Morhaime se s Blizzardem definitivně rozloučí v dubnu

Jen pár dní po novém roce se na veřejnost dostaly hned dvě zprávy ohledně odchodů zaměstnanců z finančního oddělení společnosti. Spencer Neumann by měl odejít z toho důvodu, že prý prováděl aktivity, které nejsou v souladu s pravidly firmy. Bleskurychle se ho ujal Netflix s tím, že Spencer je skvělým přírůstkem do jejich marketingu. Stejnou pozici zastávala také Amrita Ahuja, která odešla sama do obchodní společnosti Square. Tyto události sice neměly na herní svět takový vliv jako ty předchozí, ale také to nebylo to poslední z nedávné doby, čím si Activision Blizzard prošel.  

Na konci minulého týdne zamávala s herním světem především pro mnohé fanoušky zpráva o tom, že Activision a Bungie se rozcházejí a spolu s tím Bungie zůstávají práva na značku Destiny. Média to trochu pokroutila, takže to znělo, že Activision se jen tak všeho dobrovolně vzdalo. Ve skutečnosti ale vydavatel nikdy práva na samotnou značku nevlastnil. Příslušely mu jen práva k vydávání prvních dvou dílů.  

destiny-2-4k-2017-jv.jpg

Pakt mezi Activision a Bungie byl rozvázán předčasně. Původně totiž měl skončit až roku 2020. Už v jeho začátcích ale mezi společnostmi panovaly neshody. To vyústilo v drhnoucí vývoj. Třeba v případě druhého Destiny chtělo Bungie cílit na hardcore hráče, ale Activision zajímaly co nejvyšší výdělky. Více o těchto věcech si můžete přečíst v knize Blood, Sweat, and Pixels od Jasona Schreiera.  

Sami dobře víte, že moc dobře to nedopadlo. U příštího dílu to ale může být všechno jinak, takže konečně možná uvidíme sci-fi epos Destiny v té podobě, ve které si ho Bungie představovalo už v začátcích. Na druhou stranu ale nemáme jistotu, jestli další hrou od Bungie bude právě nové Destiny. Jelikož neznáme okolnosti jejich rozchodu s Activision, může to také vypadat tak, že kvůli smlouvě s touto značkou do určitého období nemohou nic dělat. To už ale jen spekuluji. K oficiální zprávě se nejspíš jen tak nedostaneme. Activision na tom každopádně moc neztratí. Zisky z prvních dvou dílů a jejich datadisků jim stále půjdou do kapsy. V případě nadcházejících titulů už to ale bude jinak. 

Když už to vypadalo, že vody se alespoň na chvíli uklidní, tak přišlo vyjádření od bývalého zaměstnance Blizzardu. Konkrétně se jedná o Juliana Murillo-Cuellara, který se staral o přípravu turnajů pro Hearthstone, ale jeho kolegové mu práci zrovna neulehčovali a na nějaké pomáhání prý neměli ani pomyšlení. Ve svém dlouhém textu popisuje, jak na něj jeho spolupracovníci byli rasističtí, protože je původem z Mexika. Dále pak následovala i šikana. Snažil se odvádět svoji práci, jak nejlépe mohl a dělal i přesčasy, ale i tak nekompromisně dostal na závěr špatné ohodnocení. Prý byl také nařčen ze sexismu. Ovlivnilo to i jeho osobní život a mimo jiné také navštěvoval psychologa.  

wofko.jpg

Se svým vyjádřením, které si v kompletním znění můžete přečíst zde, vyšel na veřejnost zrovna v tuto chvíli z toho důvodu, že byla odhalena orientace Soldiera 76 a Blizzard hlásal, že každá menšina patří do jejich komunity. V tomto světle to ale vypadá, že uvnitř studia to je přesně naopak.  

Je těžké určit, kdo v tomto případě má pravdu zejména proto, že je to slovo proti slovu. Blizzard se k tomu samozřejmě vyjádřil v tom smyslu, že rasistické chování a podobné aktivity rozhodně netoleruje a ani tolerovat nehodlá. Když se prý něco takového náhodou objeví, tak to velmi aktivně řeší. Julian na to ale odpovídá tím, že kontaktoval hned několik lidí ze společnosti, ale pomoci se mu nedostalo.  

Activision Blizzard to tedy v poslední době rozhodně nemá lehké, ale do jisté míry si za to může sám. Přeci jen bych ve většině jejich rozhodnutí z poslední době jen těžko hledat rozumný smysl. Jestli ale mezi Activision a Blizzardem panují stejné vztahy, jako v případě Activision a Bungie, tak bych se ani nedivil, kdyby se Blizzard v budoucnu alespoň pokusil odtrhnout a znovu se postavil na vlastní nohy. Rozhodně by to v současném stavu fanoušky potěšilo.  

Ne, že bych přál Activision něco zlého, přeci jen momentálně má několik projektů, ať už v rámci vydávání nebo vývoje, které si rozhodně nechci nechat ujít. Třeba takové "darksoulí" Sekiro nebo remake Crash Team Racing. Na druhou stranu se mi ale opravdu nelíbí jejich politika ohledně vidiny co největší sumy peněz na úkor kvalit hry. Příležitostným hráčům mohou být takové věci celkem fuk, ale znalejší členové komunity při dalších problémech už budou moc dobře vědět, odkud vítr vane.