Actor – demo, které dokáže, že nic není nemožné

V podstatě celé odvětví 3D her si již od počátků klade za úkol jediné – poskytnout hráči dojem, že realita, kterou mu hra předkládá, je pokud možno maximálně detailní a podobná skutečnosti. Teprve Actor od Vivid Image vnesl do chladného světa 3D grafiky kus života – jejich definice přirozených pohybů trhá veškeré dosavadní pokusy na cáry zapomnění.
Actor – demo, které dokáže, že nic není nemožné
V podstatě celé odvětví 3D her si již od počátků klade za úkol jediné – poskytnout hráči dojem, že realita, kterou mu hra předkládá, je pokud možno maximálně detailní a podobná skutečnosti. Teprve Actor od Vivid Image vnesl do chladného světa 3D grafiky kus života – jejich definice přirozených pohybů trhá veškeré dosavadní pokusy na cáry zapomnění.

Vivid Images mají s hrami již jakousi zkušenost. Vytvořili již mnoho her pro ne-PC platformy (Amiga, Atari, …), ale i na železe poháněném Intelem zaznamenali mnohé úspěchu, konkrétně pod vedením UBI softu, pro které vytvořili závodní hru SCARS. Od té doby plynul čas jak voda v potoce a o Vividácích se dočasně slehla země. Po několika letech se však vrátili s něčím, co od základu mění způsob vnímání reality prostřednictvím 3D her. Za pomocí Dynamic Toolkitu od MathEngine propojeného s jejich vlastním 3D enginem vytvořili tzv. technology demo, které má ukázat možnosti engine. V případě Actora je význam nezanedbatelný.

Actor Technology Demo Actor Technology Demo

Přestože je zatím demo pouze v alpha fázi, tedy nejsou vychytané ještě mnohé mouchy a k dokončení ještě uplyne nějaký čas, již nyní engine předvádí v praxi skvělé chování tzv. natural behaviour – tedy přirozené chování objektů. Samozřejmě bude třeba engine optimalizovat a přizpůsobit i pro méně náročné grafické karty, ale již nyní mám z Actora velkou radost, mohl by se stát milníkem ve tvorbě her, přestože se vlastně o hru jako takovou vůbec nejedná.

Pojďme k meritu věci (rozuměj jádru pudla)
V místnosti, ve které se Actor odehrává, je srovnáno úhledně mnoho předmětů nejrůznějšího tvaru, a tudíž i nejrůznějších fyzikálních vlastností. Vše to zatím stojí hezky na svých místech, nerušeně očekává vše, co může přijít. Veškeré další dění je pak již jen na vás. Popadněte míč a hoďte jím proti poličce s naskládanými nádobkami. Ty se rozsypou po podlaze, police se převrhne a vy začínáte mít pocit, že to je ono – že se předměty chovají reálně. Uchopte stoličku a začněte s ní mlátit do jiného stolku. Náraz a energie, kterou tento předmět a váš pohyb vytvoří, jsou dostatečné k tomu, aby vám zmíněný stůl o kus poposkočil.

Actor Technology Demo Actor Technology Demo

Vypněte stiskem klávesy G gravitaci a zkuste provést totéž znovu, tentokráte však již s jinou zemskou přitažlivostí. Pro zajímavost vhoďte mezi narovnaný nábytek bombu pomocí klávesy B – věřte, že se předměty budou chovat opravdu reálně – přestože by ve skutečnosti byl zřejmě při podobném experimentu výsledek přeci jen jiný – hlavně pozorovatel by si nedal svou přítomnost u výbuchu v reálu za rámeček.

Actor Technology Demo Actor Technology Demo

Vše v Actoru je založeno na fyzikálním modelu a jeho aplikaci v herním prostředí. Je třeba přiznat, že složitost systému je přímo závislá na výkonu počítače, ale to jsou zatím jen prvopočáteční drobnosti, přes které se akademický typ čtenáře dokáže lehce přenést.

Minimální hardwarové požadavky se smrskly zatím jen na Windows 98/2000, DirectX, Pentiun II 266+ a alespoň 8MB grafickou kartu s podporou D3D. Já jsem toto demo testoval na Pentium Celeron 400, Matrox G400 se 16 MB a ve Windows 2000 – jedinými problémy byly scénky, ve kterých se mnoho objektů nakupilo naráz – v tomto případě se vše začalo trhat. Jak jsem již napsal – snad bude spásou optimalizace engine.

Actor Technology Demo Actor Technology Demo

Více jak o MathEngine, tak o ViVid Image se dočtete na jejich domovských stránkách (ty flashované na Vividu jsou opravdu velmi podobné, nicméně ani technokraticky laděný MathEngine není špatný).

Nejnovější komentáře

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

8 největších herních zklamání roku 2017

8 největších herních zklamání roku 201…

Minulý rok přinesl hromadu skvělých her, bohužel však také mnoho zklamání. Těchto osm nás zamrzelo nejvíc.

9.  1.  2018 | | 9 N/A
10 největších herních překvapení roku 2017

10 největších herních překvapení roku …

Každý rok nás něčím zklame, zároveň však mnoha věcmi příjemně překvapí. Rok 2017 byl pro herní svět plný překvapení.

11.  1.  2018 | | 3 N/A
PC v roce 2018: nejočekávanější herní pecky platformy

PC v roce 2018: nejočekávanější herní …

Je tady další várka her, kterým byste v letošním roce měli věnovat pozornost. Bude toho vycházet věru hodně. Zahrajeme si na piráty, upíry nebo třeba stavitele pravěkého parku. A co takhle to celé završit tandemovým útěkem z vězení?

13.  1.  2018 | | 8 N/A
Herní projekt AQP City: když chcete GTA bez GTA

Herní projekt AQP City: když chcete GT…

Grand Theft Auto porodilo nespočet klonů, více i méně úspěšných. AQP ale vypadá jako zcela nový level.

18.  1.  2018 |
Nové hry i na slabém počítači: Vyzkoušejte zdarma Geforce Now pro PC

Nové hry i na slabém počítači: Vyzkouš…

Společnost Nvidia představuje konečně i na PC službu GeForce Now, která vám dovolí hrát i ty nejnovější hry na slabších počítačích.

8.  1.  2018 | | 3 N/A
Nejprodávanější hry roku 2017, které provětraly peněženky

Nejprodávanější hry roku 2017, které p…

Zajímá vás, které hry byly v loňském roce co do prodejnosti nejúspěšnější? My jsme to zjistili za vás.

15.  1.  2018 | | 3 N/A
DAKAR 18 budou pouštní závody v otevřeném světě pro PC, PS4 a Xbox One

DAKAR 18 budou pouštní závody v otevře…

Pokud jste fandové světového závodu Dakar a rallye vám také není cizí, rozhodně zaostřete na připravovaný projekt.

12.  1.  2018 | | 4 N/A
PlayerUnknown

PlayerUnknown's Battlegrounds: v jedno…

Když ze zkušeností v herní branži vycucáte geniálně jednoduchý koncept, občas to může fungovat. Občas až tak, že se z vašeho projektu stane nejhranější titul na světě. Skoro.

12.  1.  2018 | | 8 N/A