PC | Recenze | RPG

Age of Conan – brutální barbar

Více než měsíc hraní přináší své ovoce v podobě recenze na Age of Conan. Jste připraveni? Tak vstupte.
Kapitoly článku

Age of Conan přináší celou řadu nových věcí, které se v jiných hrách objevují zřídka, nebo dokonce vůbec. Přichází jako první z generace nových MMORPG, v nichž bude boj akčnější a živější, nebude stačit pouze tupě zakliknout svého protivníka a čekat, až padne. Stejně tak v sobě nese i příběh, který se prolíná celým vývojem postavy a jehož úkolem je lepší sžití hráče s jeho postavou. Navíc ale přináší něco možná nečekaného, i když známého, a to je slušná nedotaženost.

Vzhůru do džungle

Zpočátku vše vypadá nádherně, téměř ideálně. Tedy pokud se takto dá nazvat stav, kdy se s vámi potopí otrokářská loď, na níž plníte roli nákladu. Vy sotva uniknete smrti v hlubinách, ale veškeré vaše vzpomínky jsou pryč.

Age of Conan přichází jako první z generace nových MMORPG

Objevujete se na pro vás neznámém ostrově na kraji džungle, údajně zachráněn jedním postarším mužem, na písečné pláži téměř bez jakéhokoliv vybavení. Postupně si najdete cestu všudypřítomnou zelení, prolezlou divokými Picty a nebezpečnou zvěří, až do města Tortage, které je vám však uzavřeno.

aocrecenze_art_04.jpg

Cestou odhalujete první finesy ovládání a soubojů a obdivujete svěží namluvené rozhovory, které vás táhnou příběhem. V této části jste přitom sami, bez jakýchkoliv dalších hráčů, ke kterým se připojíte až později. A to pochopitelně právě okolo chvíle, kdy se vám dostane přístupu do přístavního města, ovládaného sadistickým diktátorem a jeho gardou. I když stejně jako on nesete na svém těle temné znamení, jste předurčeni k tomu, abyste se stali součástí místního odboje a spolu s hnutím Resistance porazili veškeré zlo v okolí.

Jako den a noc

Nebojte se, nevykecal jsem vám celý příběh hry, i když v Tortage strávíte nemalou chvíli, přibližně prvních dvacet úrovní vašeho snažení. Při nich se váš hrdina snaží rozvzpomenout si, kdo kdysi dávno byl a rychle nabírá nových sil v jednom z dvanácti povolání. Aby byla čísla úplně, musím dodat, že vaši postavu mohou tvořit muži a ženy tří národností, od barbarských Cimmeranů, přes civilizované Aquilonce, až po Stygiánce, kteří jsou jakousi obdobou starověkých Egypťanů.

aocrecenze_01.jpgaocrecenze_02.jpg

Každý z národů má přitom pochopitelně jiný přístup k povoláním, protože barbaři si nejspíš nebudou vybírat magická povolání a naopak hoši naši opálení se nebudou příliš vrhat do bojové vřavy. Zaměření je tak klasicky čtveří – bojovníci, kouzelníci, kněží a zabijáci. Třeba v řadách kněží je nádherně vidět rozdílnost národů, protože barbaři mají svého medvědího šamana, ohánějícího se těžkým obouručním kladivem v kroužkové zbroji, zatímco Stygiánci využívají služebníka temného hadího boha Seta, jenž svojí dýkou nejprve správně zraní protivníka, aby pak vysával jeho životní sílu. Mezi těmito dvěma extrémy se pak pohybují kněží Mitry, v podstatě klasičtí léčitelé, jak je můžete vidět kdekoliv jinde.

aocrecenze_03.jpgaocrecenze_04.jpg

Každý z hrdinů se přitom snaží z uvěznění na ostrově dostat zpět do své domoviny a přitom zákonitě musí jednat jinak. Jakmile se dostanete do přístavního města, naleznete trenéra svého povolání a ten vám zpřístupní druhou tvář dědiny – noční. Mezi oběmi fázemi dne můžete zpočátku volně přepínat. Přes den řešíte jeden úkol za druhým společně s dalšími hráči, abyste pak v noci mohli pokračovat po příběhové lince sami, nikým nerušeni.

Paradoxně je problém však jen na začátku hry, který by měl nejvíce nalákat

Nevím, zda je to záměr tvůrců, ale úvodními úrovněmi se nedá projít  jen díky nočním dobrodružstvím, občas prostě nemáte dost zkušeností na pokračování a musíte vyrazit do sluncem zalitého světa.

Rovné šance pro všechny

Zde se projeví jeden z velkých nedostatků hry, nebo spíše jejího začátku. Pochopitelně jste s úkoly posíláni na různá místa, jinak byste se časem nudili, ale autorům nějak nedošlo, že by bylo veselejší tyto úkoly nějak rozumně spojit. Abych nechodil kolem horké kaše, na desáté úrovni jste vysláni třeba do džungle, k majáku a na blízký ostrov, abyste si na jedenácté úrovni toto kolečko zopakovali, protože nově otevřené úkoly vás pošlou znovu tamtéž. Lítáte tak zbytečně tam a zpátky, namísto toho, abyste si vesele nabrali všechny úkoly na ostrově, vyřešili je a pokračovali dál někde jinde. Paradoxně je tento problém však jen na začátku hry, který by měl nejvíce nalákat. Později, až se dostanete jinam, jsou úkoly poskládány logicky, pokud tedy už jsou.

aocrecenze_05.jpgaocrecenze_06.jpg

Zato v noci jsou vaše dobrodružství předem jasně určená, vždy sledujete pouze jeden úkol, ale nemusíte se zase přehnaně obávat, že s novou postavou by se celé dobrodružství opakovalo. Podle základního dělení na čtyři skupiny povolání jsou i čtyři příběhové linie, které se různě prolínají, pár úkolů splníte vždy, ostatní jen s danou specializací. Pokud si však myslíte, že hru přemočíte a ve dne natrénujete, aby bylo putování nocí jednodušší, jste na omylu. Každá lokace se přizpůsobí vaší úrovni a tak se v noci vždy setkáte s rovnocennými soupeři. A klidně mohu říci, že se povětšinou budete dobře bavit.
 

Dostupné pro: PC, X360
Žánr: RPG | MMORPG
Výrobce: Funcom | Webové stránky hry
  • rozsáhlý svět z pera Roberta E. Howarda
  • starověká brutalita a naturalismus
  • vynikající audiovizuální zpracování
  • vylepšený bojový systém
  • skvělý soundtrack
  • nedotaženost
  • nudné profese
  • neskutečná nedotaženost
  • nejasnost ve statistikách
  • nevyrovnaná obtížnost
  • slabší začátek

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,