Age of Empires 2: Age of Kings - preview

Age of Kings není jen tak ledajaké pokračování dobré realtimové strategie. Je to pokračování, které zatím působí ještě příjemněji než jeho předchůdce, což se věru ne vždycky povede. Spojení Microsoftu a Ensemble Studios se tímto ukázalo být velmi přínosným.

Každé pokračování slavné hry se musí smířit s tím, že počáteční odstavec všech článků o něm se bude týkat právě jeho předchůdce. A není na tom nic špatného: na porovnání obou částí se obvykle dobře dokumentuje, co jsou hlavní neměnné rysy oné herní série, co se vylepšilo a co zůstalo stejně strašné. První díl Age of Empires nemůžeme opomenout ani my, a to nejen proto, že bychom se tím ochudili o možnost srovnání, ale i kvůli jeho nezanedbatelnému prodejnímu úspěchu (který je do určité míry i příznakem kvality, ne?).

V roce 1997 Microsoft vydal první díl strategie Age of Empires. Vydařeného na něm bylo leccos, především však grafika. Listnaté i jehličnaté stromky se vlnily ve větru, koně cválali přes travnaté pláně, vesničané káceli lesy s věrohodnými nápřahy sekery a rozkouskované dřevo nosili v náručí zpátky do vsi, přičemž se při každém kroku prohýbali pod jeho tíhou. Linií spojující jednotlivé kampaně byl vývoj vaší civilizace od doby kamenné dál do světlejších věků, přičemž každé historické období (doba kamenná, železná, bronzová, ...) tvořilo několik úrovní, po jejichž dohrání jste mohli přejít do další epochy.

     

Age of Kings začíná v období Dark Ages a pokračuje skrz dvě další období až do věku imperialismu. Začleněno je 13 nových civilizací – například Germáni, Číňani, Turkové, Vikingové a Mongolové, z nichž každá má samozřejmě unikátní typy budov a jednotek (jinak by ani nemělo smysl, aby jich bylo tolik :-). Jak budete postupovat po časové ose směrem k současnosti, postupně budete mít k dispozici výkonnější armádu, dělníky i výzbroj.

Základní principy hry jsou v podstatě stejné jako u prvního dílu. Ti z vás, kdo aspoň chvíli hráli AOE, nebudou potřebovat žádné dlouhé úvody k tomu, aby plynule přešli na Age of Kings. Přesto je ve hře implementován tutorial pro začátečníky, který tvoří sedmiscénářová kampaň s námětem boje Skotů proti Angličanům. Pozvolna se naučíte pohybovat jednotkami, sbírat suroviny (opět dřevo, kámen, zlato + jídlo), bojovat, vynalézat a vůbec většinu toho, co budete později potřebovat. V některých kampaních budou figurovat slavné osobnosti světové historie jako například Johanka z Arku (vy sice nebudete Johanka, ale ani post jejího poručíka není k zahození), Čingischán nebo Fridrich Barbarossa. Přibudou podúkoly uvnitř scénářů, kterých budete muset splnit několik, abyste se dostali ke konečnému vítězství.

Hned na začátku dostanete novou postavu – zvěda. Zatímco v prvním díle jste museli obětovat jednoho z práceschopných vesničanů na prozkoumávání černých míst na mapě, teď tu máte člověka se specializací na objevitelské slídění. Další kapitolou je krmení vašich svěřenců. Kromě rybaření, lovení divé zvěře, česání ovoce a farmaření vám přibude možnost hospodaření s ovcemi. Kdekoliv narazíte na ovčí stádo, můžete jej přihnat do vesnice a zaangažovat své poddané, aby z něj nadělali potravinové zásoby. Novinkou jsou i pasti na ryby, které postavíte nad místem s vyskakujícími rybami, jejich nevýhodou je však opotřebovávání.

     

Výzkumná činnost ve hře se dělí na vojenskou, ekonomickou, námořní a náboženskou. Vojenská zahrnuje upgrady zbraní a různé vynálezy vedoucí k výrobě nových technologií, ekonomická zajišťuje hlavně upgrady dolů, farem a jiných hospodářských budov. Námořní výzkumy mají za následek zvyšování odolnosti a útočné síly vašich lodí a náboženské upgrady se soustřeďují hlavně na zlepšování zázračných schopností vašich léčitelů.

Vyrábět jednotky můžete po 15 kusech najednou, lépe řečeno – zadat jich můžete až 15 dopředu, vyrobí se samozřejmě postupně. Jednotkám lze vytyčit trasy pohybu, bojové formace se pohybují jen tak rychle jako jejich nejpomalejší jednotka, takže se vám už nestane, že by váš útok ztroskotal na zpozdilosti pomalých těžkých strojů. Taktéž uskupení jednotlivých členů formace je teď logické: dopředu se nahrnou majitelé mečů a jiných zbraní pro boj zblízka, vprostřed se semknou katapulty a kněží, a vzadu to obvykle jistí smečka lučištníků.

Iritativním prvkem v AOE byli vesničani, kteří dokončili svou práci a pokud jste si jich nevšimli, nečinně stáli a lelkovali. Bylo tedy nutné čas od času obhlédnout mapu, vyhledat všechny zahaleče a zadat jim nové úkoly. Naštěstí se autoři rozhodli tento nešvar ze své krásné hry vymýtit a přidali hráči možnost zrychleného vyhledávání nicnedělajících postaviček.

Další vylepšení se týká ekonomiky. Nově nabytá možnost prodávání a kupování zboží určitě potěší všechny ty, kteří zatím museli závistivě pokukovat třeba po Caesarovi 3, kde se dá prodat a koupit skoro všechno. Neobchodujete ale se svými soupeři, nýbrž s jakýmsi globálním trhem, jehož ceny se řídí tím, co a v jakém množství nakupujete a prodáváte.

     

Zbrusu novou vlastností je i obsazování budov posádkou. Kromě vojenských objektů mají tuto možnost i town centre (středisko), castle (hrad) a guard tower (strážní věž). Pokud naženete do střediskové budovy aspoň jednoho vesničana, začne se na každého kolemjdoucího útočníka z budovy střílet. Čím víc človíčků je v budově, tím je útok razantnější. Pobyt v těchto budovách má navíc na jednotky uvnitř pozitivní dopad – zranění se tam pomalu uzdravují. Dojde-li k útoku na vaše opevnění, můžete zazvonit na zvon v town center a všichni vaši obyvatelé se nacpou do nejbližší budovy, kterou budou bránit do poslední cihličky. Pokud však začne taková obydlená budova hořet (což je někde okolo poloviny stupnice), uhoří vevnitř i vaši obyvatelé. Až bude útok zažehnán, rozhoupejte zvon znovu a vesničané se pokorně vrátí ke svým rozdělaným činnostem.

Multiplayerová pozitiva se týkají například uzamknutí týmů na začátku hry, aby hráč nemohl měnit strany během bitvy nebo nastavení a uzamknutí stejné rychlosti hry pro všechny hráče. Přínosem bude i možnost nastavení maximálního počtu jednotek na jednoho hráče (od 25 do 200) nebo nový typ hry - Regicide (královražda), kde na začátku hry dostane do hradu každý svého krále a cílem je zlikvidovat všechny cizí krále (a přitom ubránit toho svého).

Grafika naštěstí zůstala ve 2D, animace všech lidí, zvířat i stromů vypadají tradičně perfektně. Kromě animací můžete většinu vizuálních předností AOK posoudit z přilehlých obrázků sami.

     

S vydáním hry se počítá na říjen letošního roku, což už je vlastně za chvíli, a tak nezbývá než se těšit a doufat, že se neobjeví žádné poplašné zprávy o odložených termínech a jiných nepříjemnostech.

Diskuze (4) Další článek: Matrox Millenium G400

Témata článku: , , , , , , , , , , , , ,