Age of Empires: Definitive Edition – nostalgie není všechno (recenze)

Jedna z největších strategických legend se vrací v grafickém remasteru. Přesto pod rouškou krásné grafiky zůstává stále tou stejnou hrou z roku 1997. Stačí to?

Dnes již není žánr strategií tak šlechtěný jako kdysi, ale co už není, může zase být. Total War to rozjíždí naplno a mimo chystaného Three Kingdoms z Číny budou vycházet menší díly Total War Saga (v dubnu vyjde Thrones of Britannia) a v plánu je také Total War: Arena. Civilizace si také dokázala uhájit svou pozici a tu a tam vyjdou i jiné zajímavé strategické kousky, jako například Sudden Strike 4 nebo Halo Wars 2.

Jste-li však praví fajnšmekři, něco vám v tomto seznamu chybí. Warcraft 4 se bohužel nechystá, ale v dosud nejasném datu vydání vyjde Age of Empires IV. Po mnoha různých remasterech se tato legenda vrací v plné síle a aby naše čekání nebylo příliš dlouhé, vyšel Age of Empires: Definitive Edition, remaster prvního dílu. Nesmíme však zapomínat, že žánr strategií pokročil a stále se jedná o ten stejný titul z roku 1997.

Bývalá milenka po plastické operaci

Začněme tím hlavní – graficky se hra rozhodně povedla. Je krásnější na pohled a rovněž soundtrack je o něco živější. Není to však dokonalé, zejména když hru přiblížíte. Chcete-li se na vašeho zdálky krásného bojovníka podívat zblízka, uvidíte ho v pixelech.

AoE_Definitive_Edition (2).pngAoE_Definitive_Edition (1).pngAoE_Definitive_Edition (3).pngAoE_Definitive_Edition (4).pngAoE_Definitive_Edition (5).pngAoE_Definitive_Edition (6).pngAoE_Definitive_Edition (7).png
Hra vypadá úžasně, ale stále si zachovává svůj starý šmrnc

Technická stránka je naštěstí téměř bezproblémová. Občas se vám hra trochu zpomalí, ale není to nic vážného. Mnohem víc vám budou vadit problémy s panáčky. Tu a tam se zaseknou na místě nebo jim dáte úkol a oni mají problém s jeho plněním (to se stává zejména v případě, že na plnění úkolu pošlete víc panáčků). Hlavním problémem remasteru je to, že se nesnažil být modernější i v hratelnosti.

 

Graficky se hra rozhodně povedla. Je krásnější na pohled a rovněž soundtrack je o něco živější

 

Nebudu lhát, že od remasterů čekám automaticky něco pořádného. Nespokojím se pouze s lepší grafikou, tu vylepší každý průměrný remaster – aby mě opravdu oslovil, musí mi ukázat, že daná hra je dostatečně dobrá i dnes. Tak jako to udělal Microsoft s Gears of War: Ultimate Edition. Hra nebyla pouze hezčí, ale také se lépe hrála. Ostatně zrovna Microsoft má na remastery talent, stačí si vzpomenout na Halo: The Master Chief Edition.

Tupost armády nezná mezí

Mezi důvody, proč se remastery dělají patří i to, že starou verzi hry prostě nedokážete už hrát. Co se mě týče, nejlepším příkladem jsou Settlers II. Bývaly časy, kdy jsem u toho strávil desítky hodin a dnes vůbec netuším, jak se to vlastně hraje. Remaster by měl zpravidla tento problém vyřešit a umožnit nám užít si nostalgickou zábavu, ale s modernějšími prvky, aby se hra hrála o něco pohodlněji než kdysi. Ti, kteří chtějí přesně ten samý zážitek, by si měli zahrát původní hru.

AoE_Definitive_Edition (9).pngAoE_Definitive_Edition (8).pngAoE_Definitive_Edition (10).pngAoE_Definitive_Edition (11).pngAoE_Definitive_Edition (12).pngAoE_Definitive_Edition (13).pngAoE_Definitive_Edition (14).png
Hlavním problémem hry je žalostná inteligence vašich vojáků

Nejsem extrémně kritický. Hra vás bude pořád bavit, ostatně nutnost získávat suroviny a budovat baví stále. Problémem je příšerná inteligence vašich pěšáků. Nejhorší je to u armády, ve které je to skoro až frustrující. Je typické, že pošlete vojáky do útoku a když jsou cestou napadeni, nechají do sebe sekat a střílet a vykračují si hezky po cestě dál. Nebo že jejich spolubojovník je napaden a oni nic nevidí.

Age of Empires na notebooku

Age of Empires je klasika, kterou si rádi zahrajeme na všem, co je po ruce, od počítače až po kalkulačku. Díky své remasterové struktuře si však můžete být jisti, že ji bez problémů rozjedete takřka na jakémkoliv notebooku a přenosném zařízení. 

Titul totiž není náročný takřka vůbec a jediný problém, na který můžete narazit, je občasné zpomalení. Jinak jde o dokonalý nápad na cestovní hraní a nostalgický návrat do dob dávno minulých v jednom. Na našem redakčním HP Omen 15 jsme nenarazili na žádné grafické nedostatky, a co je mnohem důležitější, nenáročnost titulu prodlužuje životnost baterie, která vám vydrží pár hodin hraní. 

28342644_1917129015024043_1941895924_o.png28342739_1917128948357383_1464018576_o.png28407140_1917129171690694_319653617_o.png28407251_1917129145024030_1959649773_o.png28407582_1917129155024029_2039941987_o.png28418313_1917129128357365_1232513798_o.png

V každé strategii je samozřejmě důležité pohodlné ovládání prostřednictvím myši, takže nedoporučujeme zkoušet hrát na touchpadu notebooku. Cestovní myš ale tuto situaci hravě vyřeší.

Armáda vykazuje naprostou tupost, když se nedokáže sama pohybovat. Chcete-li vést kvalitní útok, musíte svým vojákům přikazovat skoro každý pohyb, ale to je skoro nemožné. Možná by to šlo s možností zastavit čas, jinak vás počítač, který má ve všem přehled, snadno přehraje. A když už rozkaz zadáte, je typické, že vojáci ztratí stopu nepřítele poté, co se schová do stínu na neprozkoumanou část mapy. Nejsou schopni ho pronásledovat, prostě se zastaví a nechají na sebe střílet.

AoE_Definitive_Edition (15).pngAoE_Definitive_Edition (16).pngAoE_Definitive_Edition (17).pngAoE_Definitive_Edition (18).pngAoE_Definitive_Edition (19).pngAoE_Definitive_Edition (20).png
Hra stále baví, ale pokud nejste nostalgičtí, budou pro vás staré mechanismy nepříjemné

Problém je i u nepřátelské armády, řídí-li ji počítač. Nejednou se mi stalo, že mohl mou invazi naprosto rozdrtit, ale jeho jednotky stály na základně a čekali, až je napadnu. Musím však rovněž podotknout, že hrát s počítačem je stále zábava a jsem rád, že hra podporuje hraní proti AI v singleplayeru.

AoE_Definitive_Edition (21).pngAoE_Definitive_Edition (22).pngAoE_Definitive_Edition (23).pngAoE_Definitive_Edition (24).pngAoE_Definitive_Edition (25).pngAoE_Definitive_Edition (26).png
Grafika selhává jen v detailech, zejména při přiblížení

V případě dělníků je typické, že dokončí svou práci a stojí prostě na místě nebo jsou napadeni a dělají jako, by nic. Musíte jim jak malým dětem neustále rozdávat úkoly a pokud vaše armáda zrovna bojuje, není nic nepříjemnějšího, než klikat přes celou mapu a snažit se všechno nějak zkoordinovat.

Dostatek obsahu na vyřádění

Pokud se smíříte se zastaralou hratelností, bude vás hra opravdu bavit, a to dlouho. K dispozici je celý seznam hratelných civilizací, například Řekové, Římané, Peršani, Sumerové, Makedonci, Egypťané a jiní. Ti všichni mají svou vlastní singleplayerovou kampaň a můžete si být jisti, že její dohrání vám chvilku potrvá.

 

Pokud se smíříte se zastaralou hratelností, bude vás hra opravdu dlouho bavit

 

Nemáte-li rádi režim kampaně, nevadí. Můžete si zahrát běžné hry s boty nebo v multiplayeru. Hra obsahuje LAN multiplayer pro ten pravý retro zážitek. No a jste-li na strategie leví, můžete používat cheaty. Vyzkoušel jsem skoro všechny a od základů jako reveal map, no fog či woodstock fungují také šílenosti jako photon man nebo bigdaddy.

Odpověď na otázku, zda si hru koupit, je celkem prostá. Pokud se vám při představě chůze jednotek po přímkách na ose X a Y hromadí nostalgické hormony v mozku, rozhodně si hru kupte. A pokud patříte k lidem, kteří hru nikdy nehráli, koupi si rozmyslete. Bez pocitu nostalgie vás mohou zastaralé mechanismy hodně otravovat a na trhu je dostatek jiných skvělých titulů. Případně si můžete počkat na Age of Empires IV.

Hodnocení: 3.5 / 5

Klady:

  • lepší grafika a soundtrack
  • nadčasová zábava
  • hodně obsahu
  • LAN multiplayer

Zápory:

  • zastaralé herní mechanismy
  • při přiblížení na detaily je hra rozmazaná
  • zlobivá umělá inteligence
Jízdní řády Bileto

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

Foto režim Spider-Mana je úžasný. Podívejte se, co tvoří hráči ze světa

Foto režim Spider-Mana je úžasný. Podí…

Nejen, že je nový Spider-Man pro PS4 skvělou adaptací komiksu. Ještě přináší i boží foto režim.

13.  9.  2018 | | 8 N/A
Marvel

Marvel's Spider-Man: komiksárna za vše…

Deadpool byl kdysi průlomem pro filmovou komiksovou scénu a Spider-Man se nyní snaží o to samé také na herním poli. Povedlo se?

4.  9.  2018 | | 14 N/A
Marvel

Marvel's Spider-Man: nejlepší pavouk, …

Spider-Man je ukázkovou herní prací hned z několika ohledů. Ale ten New York je prostě špica!

6.  9.  2018 |
Rozhovor: Bohemia Interactive o DayZ, novinkách a budoucnosti hry

Rozhovor: Bohemia Interactive o DayZ, …

DayZ je ve vývoji už opravdu dlouho. Naštěstí se na něm stále pracuje a jak nás vývojáři z Bohemia Interactive na Gamescomu ujistili, mají hodně plánů, co se hrou chtějí dělat.

7.  9.  2018 | | 8 N/A
Žádost o ruku ve Spider-Manovi neklapla, pár se rozešel před vydáním

Žádost o ruku ve Spider-Manovi neklapl…

Fanoušek poprosil Insomniac o možnost požádat přítelkyni o ruku velmi originálním způsobem. Vývojář vyhověl a nevědomky vytvořil jeden z nejsmutnějších easter eggů.

12.  9.  2018 | | 3 N/A