Age of Empires II

Ensemble studios znovu předvedli, že dělat dobré hry není až tak těžké. Ke všem dobrým vlastnostem konkurenčních her přidali pár drobných nápadů a jeden z kandidátů na nejlepší hru roku byl rázem na světě.
Age of Empires II

Žánr: strategie
Minimum: P166, 16 MB RAM
3D: ne
Multiplayer: ano
Výrobce: Ensemble Studios
Distributor:
Microsoft

Age of Empires II je další z dlouhé řady RTS (real-time strategy) her. Na rozdíl od svého nad očekávání povedeného předchůdce má však už cestičku až na pomyslný vrchol strategických her jasně vyšlapanou. Dnes se už nikdo s obavami nedívá na hru, jejímž vydavatelem je samotný Microsoft, nečeká na každém rohu nějaký podraz nebo další chybu programátorů. AOE je tradiční RTS. Pod slovem tradiční je nutno chápat hry postavené na schématu hlavních zástupců tohoto žánru – Warcraft II a Command & Conquer (shodný systém hry, identické ovládání). Žádné revoluční změny, které by udělaly jasnou čáru oddělující budoucí hry od těch dnešních tu nenajdeme. Úspěch hry je založen na řadě malých vylepšení, jejichž jednoduchost a účelnost se snad stane samozřejmým vzorem pro všechny budoucí podobné hry.

 

Předchozí díl byl označován za povedené spojení Warcraftu a Civilization. Z Civilizace si převzal ekonomii a napojení na historickou linii lidstva až do přelomu letopočtu, Warcraft k tomu přidal akční náboj, povedený systém staveb a těžby surovin. Výsledkem byla hra, která na dlouhou dobu přitáhla k počítačům jak ostřílené RTS hráče, tak i úplně nové strategické nadšence. Z tohoto základního konceptu se změnilo u druhého dílu opravdu jen velmi málo. Hra sice dostala zbrusu nový grafický kabát tak dokonalý, že budete zpočátku pouze s úžasem sledovat všechno to hemžení lidiček a poletování ptáčků. Nikdo ale nehraje hry jenom pro grafickou stránku. Děj hry se posunul do středověku, římské legie z datadisku vystřídali rytíři na koních, stavby ve městech byly obehnány hradbami. Stejně jako minule si na počátku vyberete jednu ze 13 civilizací, kterou budete v dalším průběhu hry zastupovat. Výběr není tak snadný, jak se může zpočátku zdát. Každá civilizace má své přednosti i slabá místa. Britové disponují nebezpečnými lučištníky, Peršané válečnými slony, Vikingové zase překvapí dokonalým arzenálem na moři. Kromě speciálních jednotek se jednotlivé civilizace odlišují cenou staveb a rychlostí, jakou jsou je schopné budovat. Rozhodně se v průběhu jednotlivých misí vyplatí znalost ostatních civilizací, uvědomění si jejich slabin a zaměření herní strategie právě na tyto místa.

 

Bez ohledu na kupu nových vylepšení, které hra přináší, je začátek každé nové mise stále stejně obehranou písničkou, k nerozeznání podobnou všemu, co jsme už viděli dříve. Hru začínáte s jedním městským centrem a několika obyčejnými vesničany. Primárním cílem je vybudovat fungující civilizaci, pokud možno alespoň srovnatelnou rychlostí s vašimi soupeři. Vše důležité se zpočátku točí kolem získávání nezbytných surovin. Na trénování nových jednotek potřebujete zlato z dolů v okolí vesnice, stavby nemůžete stavět bez zásob kamene a dřeva, obyvatelstvo zase vyžaduje k životu potraviny. Získat dřevo není žádný problém, stromů je většinou všude dostatek. Neprostupné lesy jsou ale navíc přirozenou ochranou vašeho města před nečekanými nájezdy nepřátel. Proto je dobré těžbu uváženě regulovat a nepřicházet tak zbytečně o tuto výhodu. Zajímavé je získávání potravin. Tady si autoři skutečně vyhráli. Jídlo lze získávat sběrem lesních plodů, lovem divokých zvířat (tady je někdy nutné utočit ve větších skupinách, protože některé zvířata jsou pro nezkušené vesničany docela tuhým oříškem), chovem ovcí, lovem ryb nebo nejpohodlnějším způsobem – pěstováním obilí na polích přímo ve vesnicích.

Stavba budov používá systém z Warcraftu – nejprve vyberete místo, kde má struktura vyrůst a vesničan na jejím místě začne stavět. V krizových situacích oceníte možnost zapojit do stavby více vesničanů a zkrátit tak příslušně dobu výstavby. Ve hře je více než 100 různých jednotek a staveb. Téměř každá má navíc různé možnosti vylepšení. Tím se otevírá široké spektrum možností, jak bude vaše civilizace v budoucnu vypadat. Pohodlně lze budovat opevnění města. Hradby je možné, na rozdíl od C&C:TS, kde se opevnění stavělo po jednotlivých částech, stavět hromadně. Odpadne tak nejnudnější část začátku hry. Oproti prvnímu dílu navíc hra konečně nabízí možnost stavby městských bran, které propouští pouze spřátelené jednotky. Zkuste si uvědomit, jak těžké je bez této drobnosti opevnit město.

 

Růst vaší civilizace doprovází změna historických období. Jakmile dosáhnete předem dané výše surovin a postavíte požadované stavby, máte možnost postoupit do následujícího věku (age). Postupně se tak přenesete přes Dark age, Feudal age, Castle age a Imperial age. Tyto změny s sebou přináší kromě kompletní změny grafického vzhledu všech budov možnost stavět nové struktury a vylepšovat úroveň vašich jednotek.

AOE2 si libuje v drobných detailech, které přispívají k pohodlí hráče. Tím nejviditelnějším je možnost zazvonit během útoku na vaši osadu na městský zvon. Ten je povelem pro bezbranné vesničany k útěku do blízkých budov. Tím se vyklidí prostor pro vaše vojenské jednotky a zabraní zbytečným ztrátám. Po zažehnání nebezpečí stačí znovu zazvonit a vesničané se poslušně vrátí k původní činnosti. Výborné je tlačítko vyhledávající lenošící vesničany. S jeho pomocí se vám už nebude stávat, že někde v lese bude stále unikat vaší pozornosti ztracená jednotka, kterou zrovna v tuto chvíli nutně potřebujete úplně někde jinde. Zajímavým nápadem je umožnění skrývání vojenských jednotek v budovách. Jde tak snadno klamat protivníky podáváním zkreslených informací o síle vaší armády.

Nejvíce změn se v AOE2 točí kolem vojenských jednotek. Už dlouho před vydáním hry nám bylo ze strany autorů slibováno, že AOE změní způsob práce se skupinou jednotek. A skutečně. Skupina vojáků už není kupa náhodně (ne)seřazených idiotů. AI hry tvoří úhledné formace, ve které jsou lučištníci chráněni těžkooděnci a jízda se automaticky staví do čela. Jistě si dokážete představit, že takto pokryté bitevní pole vypadá o poznání více realisticky než náhodná změť jednotek obou válčících stran. Všechny jednotky jsou navíc více specializované než tomu bylo dříve. Mají své silné i slabé stránky a s rozdílnými úspěchy se hodí pro nasazení proti různým nepřátelským jednotkám.(Takové obléhací stroje jsou téměř bezbranné proti rychlé jízdě, lučištníci jim ale zase moc starostí nenadělají apod.) Chce to trochu experimentovat a postupem času budete mít v použitelnosti jednotek úplně jasno. Pokud však nechcete dělat ze svých jednotek pokusné králíky, není nic snazšího, než otevřít manuál – všechny potřebné informace o každé jednotce tam naleznete také.

Na AOE je zajímavé, že k vítězství nevede pouze cesta ničení. Můžete sice i zde slavit úspěch dobytím a totálním pokořením všech vašich soupeřů, mírumilovné povahy však mohou uspět i pomocí defenzivní strategie. Tu v sobě skrývá stavba divu světa, což je speciální struktura, kterou civilizace, jež ji zbudovala, musí po stanovený časový limit ubránit. Pokud se to podaří, je prohlášena za vítěze. Další podobnou možností je shromažďování reliktů. Relikty jsou speciální předměty rozmístěné náhodně po hrací mapě. Mohou být přenášeny pouze mnichy a ukládány v jejich klášterech. Civilizace, která je získá všechny, automaticky vítězí.AOE přináší několik herních módů. Vedle klasických kampaní, které se tentokrát točí kolem známých historických osobností (Johanka z Arku, Saladin, Friedrich Barbarossa a William Walace), náhodně generovaných herních misí a síťové hry, máme k dispozici speciální hru s názvem Regicide. Její podstatou je boj o přežití vlastního krále, který je představován jednotkou s minimální odolností a nulovými útočnými schopnostmi.

Jedinou chybkou, na kterou jsem při hraní narazil je stále malé množství jednotek, které je možné současně vlastnit. Při single-player kampaních je ještě počet 75 jednotek dostatečný. Při síťové hře už však omezuje a vy nejste schopni pořádat masivní obléhání nepřátelského hradu a zároveň vyslat posily svému spojenci.

Age of Empires 2 je ukázkou špičkově odvedené práce všech složek, které se na tvorbě hry podílely. Svou hratelností za sebou snadno nechává i oba největší konkurenty Total Annihilation: Kingdoms i Command&Conquer: Tiberian Sun. Je to tak více než jen důstojný nástupce prvního dílu. A to je jenom dobře.

Grafika: 5/5
Zvuky: 4/5
Hudba: 4/5
Hratelnost: 5/5
Age of Empires 2 je ukázkou špičkově odvedené práce všech složek, které se na tvorbě hry podílely.
Celkové hodnocení: 5/5

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

Project NVRX: Grand Theft Auto 5 ještě nikdy nevypadalo lépe

Project NVRX: Grand Theft Auto 5 ještě…

Grand Theft Auto 5 dostává grafické modifikace takřka každý měsíc. Nyní máte před sebou špičku současné tvorby - Project NVRX.

4.  11.  2017 | | 10 N/A
Need for Speed Payback: nedostatečně rychle a zběsile (recenze)

Need for Speed Payback: nedostatečně r…

Po menší přestávce jsme se konečně dočkali dalšího dílu série Need for Speed. Prospěla závodům pauza stejně, jako novému asasínovi? To se dozvíte z naší recenze.

12.  11.  2017 | | 17 N/A
Call of Duty: WWII - válka se nikdy nezmění (recenze)

Call of Duty: WWII - válka se nikdy ne…

Call of Duty se po dlouhé době opět vrací na domácí půdu, přitom se ale snaží zůstat moderní. Jak mu to vychází?

6.  11.  2017 | | 9 N/A
Městská akce Watch Dogs je na PC zdarma, stahujte!

Městská akce Watch Dogs je na PC zdarm…

Pokud jste ještě nedali prvním dílu této série šanci, nyní už nemáte žádný důvod akci nevyzkoušet.

7.  11.  2017 | | 2 N/A
Playstation trofeje začínají mít smysl, dostanete za ně kredity

Playstation trofeje začínají mít smysl…

Pokud patříte mezi lovce trofejí na konzoli Playstation, vaše snažení dost možná nabere výraznější obrysy.

6.  11.  2017 | | 10 N/A
Na PS Store startuje nová akce, najdete tam spoustu her pod tři stovky

Na PS Store startuje nová akce, najdet…

Chcete si doplnit svou digitální knihovničku konzole Playstation o pár parádních pecek? V obchodě máte skvělou akci.

16.  11.  2017 | | 4 N/A
Microsoft rozjíždí časově omezenou nabídku bundlů konzole Xbox One S

Microsoft rozjíždí časově omezenou nab…

Slevová mánie začíná.

12.  11.  2017 |
Cosplay: Když se z holek stávají vysněné krásky z videoher

Cosplay: Když se z holek stávají vysně…

Svět videoher se již dávno vymanil ze svého virtuálního rámce a čím dál tím více se prolíná s naším reálným životem a to v mnoha ohledech. Je ve vzájemném propojení s literaturou, filmovou či hudební tvorbou a ovlivňuje též intersociální vztahy. Jedním z pozoruhodných fenoménů v tomto ohledu je stále populárnější cosplay.

9.  11.  2017 | | 31 N/A