Age Of Wonders

O tom, že se strategiemi to ani v době obrovského rozmachu 3D her není nijak špatné, nás vloni přesvědčili New World Computing a jejich skvělí Heroes Of M&M 3. Na začátku tohoto roku je tu hra, na níž je už od prvního pohledu vidět, že se jimi nechala značně inspirovat. Avšak jak se nakonec ukázalo, stejným kamenem dlážděná cesta postupně hráče odvede zcela někam jinam.

Žánr: strategie
Minimum: P166, 32 MB RAM, 4xCD-ROM, 300 MB HDD
3D: ne
Multiplayer: ano
Výrobce: Epic Games
Distributor:
Take 2

Ze začátku to vypadá opravdu dobře. Vstupujete do zajímavého příběhu, který má kořeny už na začátku věků, kdy v Údolí zázraků vládl mocný elfský král Inioch. Svým moudrým panováním udržoval zem v pokoji a síly světla i stínů jej respektovaly. Pak se ale objevila agresivní lidská rasa a napadla Elfy. Inioch byl poražen a Elfové se rozdělili na dva tábory. Jedni se byli ochotní s lidmi udobřit, druzí žádali jejich krev. Pak už je pochopitelně jen na vás, zda se dáte k "hodným" Keepers nebo "zlým" Cult Of Storms. Zatímco jako Keepers se snažíte vyhnout zbytečným krveprolitím a spíš budujete než ničíte, na straně dark elfů máte za úkol úplnou destrukci jak Keepers, tak lidí, následně pak dokonce vzkřísit Iniocha a obnovit jeho moc. Ať už se ale rozhodnete jakkoliv, krvavým bojům neuniknete.

Volba svého hrdiny probíhá v klasickém RPG stylu. Vyberete si z mnoha pěkně nakreslených portrétů, zvolíte si svoji rasu a samozřejmě se také pojmenujete. Nechybí ani nezbytné charakteristiky a vlastnosti, které můžete "nakoupit" za speciální body. Pak už nezbývá než bodnout koníka do slabin a vydat se do boje.

Systém hry je velmi podobný Heroes Of M&M 3. Ovládáte několik hrdinů, kteří mohou s ostatními jednotkami tvořit až osmičlenné skupiny. Postupně s nimi objevujete nová území a dobýváte či kupujete města. Lapálie se surovinami a podobnými nutnostmi, na něž jsme si zvykli u předchozích strategií, zde odpadají, protože na všechno stačí peníze. Proto musíte mít města, která se věnují obchodu, čímž plní vaši pokladničku, ovšem také města, kde trénujete nové jednotky. Dobytá města musíte nejprve zalidnit příslušníky spřátelené rasy, poté opevnit, a pak teprve využít. Zajímavá možnost je město jednoduše vyrabovat a podpálit. Celkově vzato je však zdejší správa měst oproti "Heroes" značně zjednodušená, až nezáživná.

Lze si nastavit, zda se mají nové síly využít směrem k vývoji či k magii.Kdykoliv během mise si můžete připomenout, o co vlastně jde.

Celkem sympatický pokus o zpestření hry autoři předvedli během dobývání měst. Na obrazovce se vám ukáže model města a rozmístění všech jednotek. Ty se pak po tazích střídají a bojují mezi sebou. Zde se ukazuje, jak moc mysleli programátoři na inteligenci počítače. Nutno přiznat, že v této oblasti nikdo nic nepodcenil. Počítač dobře ví, čeho jsou vaše jednotky schopné a přestože jste třeba v přesile, dokáže využívat terénu či městských opevnění a vyhrát. Velmi dobře zvládá důležitý element bitev, a to spolupráci mezi jednotkami dle hesla "ten dělá to a ten zase tohle, a všichni dohromady uděláme moc".

Nevysychající pramen inspirace "Heroes" prosakuje do Age Of Wonders i v otázce rozdělení hrací plochy na nadzemní a podzemní část. Hlavní děj se odehrává pod širým nebem a když se vám nebude chtít, můžete svoje návštěvy podzemí omezit na minimum. Ke splnění mise totiž stačí zničení nepřátelské rasy, což lze snadno provést zabitím jejího hrdiny. Když se vám to povede, může vám být jedno, jak velkou podzemní říši si vybudoval. Protože vítězství vám už nikdo nevezme.

Obrazovka správy města.Vaši hrdinové čas od času získají nový level a vy jim můžete přiřadit nové vlastnosti

Na rozdíl od "Heroes" zde nenajímáte hrdiny, pouze je přijímáte, když se k vám chtějí přidat. Zpravidla jde o postavy již předem určené, které na vás čekají v určitých misích, jindy jde o jakousi odměnu za drobná hrdinství jako je například zabití strážců kobek. Svoje hrdiny si musíte hýčkat, a to nejen proto, že při smrti vaší původní postavy hra končí, ale především proto, že si je můžete vzít s sebou do dalších misí. Celá kampaň je totiž jedno velké tažení po herní mapě od západu k východu. Mise za sebou nejsou jednoduše poskládány a většinou máte na výběr ze dvou následujících misí. Globální situace se neustále vyvíjí, a tak se třeba může stát, že vašeho spojence postihlo zemětřesení a vy se můžete rozhodnout, zda mu přispěcháte na pomoc, nebo se budete věnovat svému úkolu.

Souboj s tučňáky skončil krvavými jatky.Útok na zmrzlíky vyčkávající ve svém největším městě.

Výskyt dalších ras, jako jsou trpaslíci, "lizardmeni" nebo takzvaní "zmrzlíci", každý s vlastním druhem jednotek, určitě přispívá k různorodosti hry, jenže tam, kde byste očekávali zajímavé střety rozdílných kultur, dočkáte se stále stejných soubojů. Diplomatický prvek vyjednávání mezi rasami, uzavírání paktů a vyhlašování válek byl tak trochu převzat z Civilizace, podobně jako několik dalších drobností, ovšem opět přichází spousta práce vniveč. Co na tom, že se vám neustále počítá úroveň vztahů s ostatními rasami, když na hru to nemá velký vliv. Všechno totiž závisí pouze na dostatečném počtu jednotek, s nimiž nepřítele uštvete k smrti. Tento styl zábavy se nám přejedl už u Command & Conquera.

Co se týče technické stránky Age Of Wonders, nelze si příliš stěžovat. Grafika je pěkně detailní, postavičky i okolní krajina animovaná, kouzla efektní a tabulky přehledné. Jediné výhrady směřují na intro, které by obstálo možná v konkurenci několik let starých her. Rozhodně ne v době, kdy 3D animace vládne světu počítačů. Podobně jsou na tom zvukové efekty, které vás sice nijak neurazí, ale už jenom skutečnost, že se jednotky nehlásí vlastními hlasy při jejich označení, ukazuje na to, že někdo neodvedl úplně stoprocentní práci.

Age Of Wonders můžete hrát na mnoho způsobů. Zaprvé samozřejmě na jednom počítači buď v módu jednotlivých misí nebo jako kampaň, zadruhé přes síť, přes Internet, a také přes e-mail, kdy svému protivníkovy posíláte uloženou pozici vaší hry. Sám si ale neumím představit nikoho tak trpělivého, který by této možnosti využil. Ruku na srdce, neumím si představit ani toho, kdo by u Age Of Wonders strávil víc jak týden. A to je za ty peníze málo zábavy.

Grafika: 8/10
Zvuky: 6/10
Hudba: 7/10
Hratelnost: 6/10
Není to snad špatná hra. Dobrá ale taky ne... zkrátka... tak uprostřed.
Celkové hodnocení: 7/10
Diskuze (2) Další článek: Dungeon Master - tipy a triky

Témata článku: , , , , , , , ,