Age of Wonders: Planetfall - vybudujte si vesmírnou civilizaci | Recenze

Kdybych měl Age of Wonders jednoduše popsat, je to Civilizace zkřížená s XCOM, přičemž kombinace působí jako jistá verze Total War nebo Heroes of Might and Magic. Dokáže mezi silnou konkurencí zaujmout?

Co baví

  • Propracovaný herní svět
  • Mnoho obsahu
  • Na mapě je stále co dělat
  • Dobrý technický stav
  • Návykovost

Co vadí

  • Budování mohlo být promyšlenější
  • Těžkopádnější boj
  • Herní styl je spíše akční
7/10
Hodnocení

Age of Wonders: Planetfall není první hrou série Age of Wonders, ale v pořadí už čtvrtou. Je však první, která se vydala do vesmíru. Hned na začátku recenze se musím přiznat, že jsem předchozí díly nehrál. Mám však zkušenosti s podobnými strategiemi, na které budu občas odkazovat.

Hra celkem obstojně kombinuje prvky mnoha slavných značek. Výsledek každopádně působí uceleně. Přesto má člověk při hraní pocit, že jinde podobné věci viděl v lepším provedení, ale jen málokde najdete kombinaci všeho. I proto byste hru neměli jen tak přehlédnout.

Úsvit nové civilizace

Ve hře jsou přítomny dva módy, a to Kampaň a Skirmish (která se dá hrát v multiplayeru). Kampaň není ani tak odlišná příběhem. Hra ve skutečnosti nemá nějaký ucelený příběh, ale každá kampaň má příběh sama pro sebe. Více než vyprávěním je příběh důležitý cíly a nastaveným scénářem. Hra vás pustí do určitého světa, který je již utvořen a vy ho nadále ovlivňujete. Jedno však mají všechny kampaně společné – cílem je vytvořit civilizaci.

Age of Wonders Planetfall (3).pngAge of Wonders Planetfall (1).pngAge of Wonders Planetfall (2).pngAge of Wonders Planetfall (4).png
Každá kampaň má svůj vlastní příběh, ale ve všech se snažíte založit prosperující civilizaci

Příkladem mohu uvést svou kampaň za humanoidní brouky. Začal jsem hrát s tím, že brouci nesnáší lidstvo, jelikož broukům dříve ublížilo. V průběhu jsem však potkal lidskou civilizaci, která si přála válečnou sekeru zakopat. Hned následně se však objevili jiní brouci, kteří si přáli se lidstvu pomstít za dřívější příkoří a nařídili mi na lidi zaútočit. Když jsem to neudělal, vyhlásili mi brouci válku. Kampaň skončila smírem mezi lidmi a brouky.

 

Hra ve skutečnosti nemá nějaký ucelený příběh, ale každá kampaň má příběh sama pro sebe. Více než vyprávěním je příběh důležitý cíly a nastaveným scénářem. 

 

Kampaň se tedy mimo jiné liší tím, že frakce mohou být řízeny scénářem a dle mého rozhodnutí je přesně stanoveno, jak se budou chovat. Hru však můžete ovlivnit rapidněji. Základem je, zda s frakcemi budete spíše jednat nebo s nimi bojovat. Pak jsou tu také NPC frakce, které vám zadávají úkoly. Buď pro ně budete plnit úkoly a vycházet s nimi nebo s nimi bojovat, volba je na vás.

Age of Wonders Planetfall (5).pngAge of Wonders Planetfall (6).pngAge of Wonders Planetfall (7).pngAge of Wonders Planetfall (8).pngAge of Wonders Planetfall (9).pngAge of Wonders Planetfall (10).png
Dle vašich rozhodnutí se mění kampaň i Skirmish, což se pozitivně projevilo na znovuhratelnosti

Skirmish je v tomhle volnější, vzájemné vztahy nejsou předepsané. Zatímco v kampani máte stanovené cíle, nyní se jedná vyloženě o soupeření s ostatními. Nechybí však například NPC frakce, které vám zadávají úkoly ani obecně bohatý a zábavný svět plný „hloupějších“ NPC nepřátel (různých zvířat atd.) a pokladů.

Buďte připraveni na válku

To je rozhodně jeden z hlavních kladů hry. Svět je živý, láká k průzkumu a k boji. Když začínáte hrát, předchází soubojům s dalšími hráči nejdřív dlouhé boje s NPC, získávání pokladů a budování základen. Spolu s tím se však předurčilo to, že hra je vždy zaměřena na boj. A stavění na tom strádá.

Age of Wonders Planetfall (13).png
Hra klade důraz na stavitelský um, nicméně válce se nikdy nevyhnete

Máte tu vývojový strom, odemykáte nové budovy, zadáváte, jaké budovy nebo jaké jednotky se mají postavit, musíte ohlídat, zda máte dost jídla a energie atd. Tento systém je však jednoduchý. Budov příliš k dispozici není a jsou jasně popsané. Stavění je snadné a dokonce jde dopředu naplánovat. Budováním není možné zabít příliš času a ze hry je cítit, že se zaměřuje na expanzi a válku.

 

Ve hře musíte válčit. I kdybyste nebojovali s jinými frakcemi, po světě je mnoho agresivních NPC a bojům není možné se vyhnout.

 

Svět je totiž nebezpečím doslova přeplněn a bojové výpravy nebo plnění úkolů vydělávají nejrychleji. Budování připomíná s mírným přirovnáním Civilizaci v nejjednodušší podobě. Není to však nutně zápor. Hra je naštěstí relativně přehledná. Jednotky seskupujete do armád až po šesti, takže obrazovka není vojáky přeplněná. Jen je nutno s tím počítat. Ve hře musíte válčit. I kdybyste nebojovali s jinými frakcemi, po světě je mnoho agresivních NPC a bojům není možné se vyhnout.

Age of Wonders Planetfall (15).pngAge of Wonders Planetfall (17).pngAge of Wonders Planetfall (18).pngAge of Wonders Planetfall (19).pngAge of Wonders Planetfall (20).pngAge of Wonders Planetfall (21).png
Svět je živý, pořád je tu co dělat a nikdy nemáte klid

Jednoduše je zpracována také diplomacie, rovněž podobná Civilizaci. Na tomto systému nic světoborného nehledejte. Můžete uzavírat smlouvy o neútočení, obranná spojenectví, aliance nebo válku. Předmětem směny mohou být otevřené hranice či suroviny a území. V případě zájmu dokonce můžete sdílet znalosti. Nijak originální, zato však funkční systém.

Tak trochu XCOM

Dosud jsem se nedostal k frakcím. Je jich tu opravdu hodně, najdete zde amazonky, kyborgy, trpaslíky, brouky... lidi. No zkrátka na co si vzpomenete. Každá frakce má trochu jiný styl hraní. Brouci mají stále hlad, amazonky umí zacházet s přírodou, trpaslíci sou mistři v jejím zničení. Hlavní rozdíl je ale boj.

Age of Wonders Planetfall (23).png
Ve hře je dostatek druhů jednotek pro pořádné taktizování

Každá frakce má trochu jiné jednotky, odlišné speciální schopnosti a jiné základní hrdiny. To vše se na armádě podepíše. A vlastně pestrost jednotek a jejich rozdíly jsou na bojovém systému nejchvalitebnější. Je totiž dost odlišné, zda jednotka střílí nebo bojuje zejména na blízko. Zda se pohybuje po zemi a může se schovávat nebo zda létá a tím pádem ji pozemní jednotky neumlátí. A pak, zda je to hrdina, kterého můžete vylepšovat.

Age of Wonders Planetfall (26).pngAge of Wonders Planetfall (27).pngAge of Wonders Planetfall (28).pngAge of Wonders Planetfall (30).pngAge of Wonders Planetfall (32).pngAge of Wonders Planetfall (33).png
Boj je rozhodně zábavný, nicméně jsou tu detaily, které ho znepříjemňují

Jak bylo na začátku řečeno, hratelnost připomíná XCOM. Hraje se tahově, začíná hrát hráč, který se brání. Pořadí jednotek záleží na vás, naplánovat správně útok je důležité a hra vám k tomu dává možnosti. Armádu si můžete sestavit dle svého, hrdina může mít desítky kombinací a zároveň vám pomáhají bonusy. Ty za utracenou energii mohou léčit nebo ubírat životy, zbavovat jednotky negativních vlivů apod.

 

Každá frakce má trochu jiné jednotky, odlišné speciální schopnosti a jiné základní hrdiny.

 

Bohužel je tu pár prvků, které ze soubojového systému dělají horší XCOM. Například tu jsou poloviční a úplné kryty. Nicméně úplné kryty omezují v možnostech střelby – nezastřelí vás nepřítel, ale ani vy jeho, pokud se neodkryjete. Dále hra neposkytuje příliš informací o políčku, na které se chystáte jít. Jak velkou šanci bude mít jednotka na trefení nepřítele, zda vůbec bude dostřel... zobrazí se vám jen, zda nepřítel použije Overwatch.

Možná se to zdá jako detaily, na hratelnosti to však lze znát. Naprostý masakr pak přichází ve větších bitvách. Když se armády spojí a místo obvyklých max 6 jednotek jich náhle bojují desítky. Vyznat se v tom je na mašli. Neberte mě špatně, bojový systém je zábavný. Ale ještě trochu péče by mu neuškodilo.

Zabiják času

Už kvůli mnoha různým rasám a možnostem, co dělat, se nedostatky nezdají až tak zásadní. Jak jsem psal, herní svět žije a zážitek je díky tomu vždy trochu jiný. Už jen kampaní je k dispozici habaděj a všechny mají různé možnosti postupu. Skirmish vám pak umožní si bitvy více nastavit a utkat se až v 12 hráčích.

Age of Wonders Planetfall (11).pngAge of Wonders Planetfall (13).pngAge of Wonders Planetfall (14).pngAge of Wonders Planetfall (34).pngAge of Wonders Planetfall (35).pngAge of Wonders Planetfall (36).png
Přes všechny chyby je hra zatraceně návyková

Hra se dále chlubí příjemným vizuálem a dívat se na mimozemskou přírodu nebo procházet staré ruiny je příjemné. Soundtrack mě na druhou stranu vůbec nezaujal a rozhodně není moc výrazný.

Naštěstí hra aspoň netrpí příliš technickými problémy, ačkoli často vidíte létající mrtvolu. Spíš mě znepokojila citlivost páčky/šipek při diplomacii. Hru jsem recenzoval na Xbox One a z nějakého důvodu malé pohnutí páčky způsobí v diplomacii pohyb například o tři políčka.

Verdikt

Je to vlastně horší Civilizace a horší XCOM, které se spojily v něco jako Total War. Na druhou stranu příjemný herní svět hodně nedostatků smaže. Hra je žrout času s vysokým potenciálem znovuhratelnosti. Vylepšit by se dala, ale výsledek je uspokojivý.

Nejnovější komentáře