Agent Hlína – plastelínový úlet

Opravdu prapodivná adventurka, ten Agent Hlína. Recenzovat takovou hru je docela legrace. Člověk je s prací hotov doslova raz dva, takže pokud by v životě člověka mohla rozhodovat bezvýhradně lenost, tak by si s největší pravděpodobností přála co nejvíc takovýchto kousků. Hurá do světa plastelíny (nebo co to je).
Agent Hlína – plastelínový úlet

Platforma: PC
Typ hry: adventura
Multiplayer: ne
Minimální konfigurace: procesor 133 MHz, 16 MB RAM, 150 MB na HDD, 2MB grafická karta
Doporučená konfigurace: procesor 200 MHz, 32 MB RAM, 150 MB nad HDD, 8MB grafická karta
Testovací konfigurace: Athlon XP 1500+, 256 MB RAM, 3 GB na HDD, GeForce 2 Ti 64 MB
Výrobce hry: 1C Company (games.1c.ru)
Distribuce v Česku: Cenega (www.cenega.cz)

Na počátku byla touha zahrát si starou dobrou adventuru. Tato touha pramenila zajisté z toho, že kvalitní hry klasického žánru jsou v poslední době nedostatkovým zbožím. Takže jsem se  u rozpisu recenzí přihlásil k Agentu Hlínovi. Neměl bych před začátkem vlastní recenze prozrazovat, jak to vlastně s Agentem dopadlo a tak pouze dodám, že jsem ke hře přistupoval jako batole k psacímu stroji. Přítomnost této hry mi, přiznávám a stydím se, dokonale unikla.

Agent Hlína   Agent Hlína

Agent Hlína   Agent Hlína

První kontakt

Po dokončení klasického instalačního rituálu jsem hru, jak jinak, spustil. Třeba také znáte tu situaci: Přijdete domů a k počítači usedáte s hrou, o které nejste přesvědčeni, že je to titul s třemi "A". Chvilka napětí je střídána rozpačitostí z kapičky studeného potu stékajícího po čele. Je to jen taková kratičká chvilka nejistoty, která se rozplyne ihned poté, co je temnota monitoru vystřídána prvními barvami. Když se barvy poprvé rozzářily, tak se Agent Hlína představil podivným, až šíleným intrem, při jehož pozorování mnou poprvé projelo něco jako vlna naděje. Provedení i styl doslova křičeli podobností s jedinečnou adventurou The Neverhood. Děj vypravovat nebudu. Je natolik absurdní, že bych jeho vtipné okamžiky slovy nedokázal důstojně popsat. Ihned po dopadu Agenta Hlíny na povrch šišaté planety se moje nadějné chvění ještě zesílilo, protože graficky téměř vše nasvědčovalo tomu, že tato hra se bude opravdu snažit The Neverhood napodobit. Scenérie je celá uplácaná z moduritu nebo plastelíny (omluvte, nejsem zručný v modelářském oboru), jak si můžete všimnout na okolních screenshotech. Stejně tak perspektiva budov, objektů a postav je tak trochu praštěná, podobně jako The Neverhood.

Agent Hlína   Agent Hlína

Agent Hlína   Agent Hlína

Kolem, dokola a tak všelijak

Jak jsem se tak pomalu začínal rozplývat nad objevem podobnosti se starou vynikající adventurou, jakoby musel podle zákona schválnosti přijít nějaký ten zádrhel. Já se nejprve zaměřím na ty problémy nižší priority. Pokud se podíváte na údaj o minimální a doporučené konfiguraci, možná vás napadne, že tato hra asi nebude patřit k těm technicky oslňujícím. Agent Hlína běží pouze v rozlišení 640*480, což může současná hráčova kukadla, zvyklá na rozlišení mnohem vyšších hodnot, značně rozladit. Nějaké rozlišení! Horší je počet jednotlivých animačních fází pohybu postav. Hlavní postavička se pohybuje trhaně a neohrabaně, stejně jako ostatní postavy a objekty, které taktéž trpí syndromem filmu z třicátých let minulého století. Na druhou stranu to byl možná autorův záměr, i když ani s touto omluvou se mi vizuální stránka hry prostě ne a ne dostat pod kůži. Názor na vizuální stránku si může každý hráč udělat sám, navíc v mém hodnocení neměla grafika takovou váhu. Uplink také nebyl graficky oslňující a zasloužil by si i 8/10. Přejděme pomalu k srdci adventury.

Agent Hlína   Agent Hlína

Agent Hlína   Agent Hlína

Světlé stránky hry
  • místy vtipné
  • některé scenérie
  • intro
Temné stránky hry
  • zoufale krátké
  • dětsky snadné
  • opravdu otřesná hudba

V  krátkém readme souboru na CD s hrou jsem se dočetl stručné instrukce, ze kterých vyplynulo, že Agent Hlína umí jen těchto pár činností: chodit, vzít předmět, zkombinovat předmět, použít předmět/tlačítko/něco, otevřít dveře/něco, odejít dveřmi... a byla to beze zbytku pravda... JE TOHLE NORMÁLNÍ? Já měl pocit, že tento princip adventur byl zastaralý již před dvaceti lety. Žádná interakce s postavami, žádné falešné(matoucí) předměty, a jiné obvyklé prvky, které by mohly z Agenta Hlíny udělat průměrnou adventuru. Jedinými zpestřeními takové hry jsou dvě nebo tři akční pasáže, ve kterých je hráč alespoň na chvíli probuzen ze stereotypu vezmizkuspoužijjdidál a musí rychleji klikat myší. Ještě jsem si vzpomněl na jeden prohřešek proti desateru adventury. Hra neobsahuje žádný komplex lokací, takže postupujete lineárně pořád dopředu. Vyřešíte místnost a hurá do další, kde vás čeká zase to samé. Pokud na sebe náhodou dvě místnosti navazují (jsou průchozí v obou směrech), tak vám hra napoví, že jste na něco v té minulé lokaci zapomněli.

Agent Hlína   Agent Hlína

Agent Hlína   Agent Hlína

To už se blížím k smrtící kombinaci, která utápí Agenta Hlínu v blátě těžce podprůměrné hry, která by se, s trochou nadsázky, nedočkala pořádného hodnocení ani jako freeware. Nedohrál jsem zdaleka tolik adventur jako strategií, RPG nebo FPS, bohužel věřte mi, Hlínu jsem rozdupal za 40 minut čistého času. I když přivřu očko nad pokulhávajícím technickým zpracováním (čistě technickým, design je pěkný), nemohu nepřehlédnout ošoupanost systému adventury. Kdyby i toto nařknutí Agent Hlína vydržel a nezhroutil se do bláta, tak je tu ještě jedno černé eso v rukávu: dětská jednoduchost a délka se kterou by zametla leckterá demoverze.

Agent Hlína   Agent Hlína

Agent Hlína   Agent Hlína

Soucit poraženým

Nerad píši tak jednoznačně kritické recenze. Snažím se najít alespoň něco, čím bych mohl vyzdvihnout lidskou práci. Naneštěstí Agent Hlína mi moc šancí k úniku nenechává. Leda, kdybych označil tuto adventurku jako hračku pro předškolní dítě, které by se mohlo naučit základům adventury a jednou si zahrát velké HRY. Na druhou stranu takové dítě by mělo mít jiné zájmy než sedět u počítače a "učit" se, to ho za pár let bude čekat dennodenně. Vlastně, člověk se učí celý život, ne? Pak by se měl u her hlavně bavit. No možná, že se u Agenta Hlíny zasmějeme, ale dlouho se smát nebudeme. Můžeme tedy ocenit autorovu dovednost v modelování plastelíny nebo jak se ta lepivá hmota jmenuje. Co víc dodat? Je mi líto.

Grafika: 6/10
Zvuky: 6/10
Hudba: 4/10
Hratelnost: 5/10

Máte-li šílený nadbytek financí, kupte tuto hru svému 4-letému dítěti.

Celkové hodnocení: 4/10

Nejnovější komentáře


NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

Je potřeba mít hardware nové generace, říká Sony o Playstation 5

Je potřeba mít hardware nové generace,…

Společnost Sony potvrdila, že již pracuje na další generaci herního hardwaru.

10.  10.  2018 | | 24 N/A
Hráč Soulcaliburu VI zaskočil internet ještěrem s gigantickým přirozením

Hráč Soulcaliburu VI zaskočil internet…

Kreativita některých lidí při editaci vlastních postav nezná mezí. U Soulcaliburu se to ale trošku zvrhlo.

včera | | 2 N/A
Fotografové vyrazili do Řecka, nafotili nádherné snímky v AC Odyssey

Fotografové vyrazili do Řecka, nafotil…

Stejně jako Origins i Odyssey nabízí propracovaný fotorežim. A umělecké kousky na sebe nenechaly dlouho čekat!

8.  10.  2018 | | 7 N/A
Sony dnes startuje program odměn pro členy PS Plus

Sony dnes startuje program odměn pro č…

Ten rozšiřuje řadu výhod pro členy PS Plus o další skvělé slevy a nabídky od našich lokálních partnerů.

14.  10.  2018 |
7 tipů na bláznivé hry, které překvapí i zabaví

7 tipů na bláznivé hry, které překvapí…

Což takhle dát si oddych? Což takhle zahrát si něco trochu méně seriózního?

10.  10.  2018 | | 2 N/A