Agony: přehnaně odporné (recenze)

Kdo ví, třeba každý z nás jednou skončí v pekle. A pokud to tam vypadá jako v Agony, rozhodně se nemáme na co těšit.

Co baví

  • Zajímavý svět
  • Hromada úchyláren

Co vadí

  • Herní prostředí rychle omrzí
  • Nepříjemná hratelnost
  • Technické problémy
4/10
Hodnocení

Hry se mohou zviditelnit různě. Conan Exiles na sebe upoutalo pozornost necenzurovanou nahotou, Wild West Online tím, že si internet spletl screenshoty z této hry se screenshoty z Red Dead Redemption 2, a pak je tu Agony, které známe díky tomu, že je tak brutální, že se muselo mnoho scének zcenzurovat. Ale humus je to pořád.

Přeplácaná hrůza

Jedná se o horor, který má sice nějaký příběh, ale za zmínku snad ani nestojí. Hlavní je vědět, že se vydáte na návštěvu k Luciferovi a ten si u sebe moc neuklízí. Scéna se znásilněním sice musela být odstraněna, ale hnusů uvidíte dostatek. Obzvlášť mě zaujal chlap, který se chtěl zazdít a místo malty použil mimina. Pokud jste úchylové, budete nadšeně prozkoumávat svět a pokud nejste, budete ho prozkoumávat i tak s jistou podivnou touhou zjistit, co všechno si vývojáři vůbec dovolili.

Agony (1).jpgAgony (2).jpgAgony (3).jpgAgony (4).jpg
Hra je doslova přeplněná nejrůznějšími úchylárnami

Vlastně celý svět je až neuvěřitelně odporný a propracovaný do každého detailu. Všude vidíte kosti, různé vnitřnosti, zuby a naříkající hříšníky, kteří děsivě skučí, brečí a trpí. Problém je, že je toho až příliš. První půlhodinku vás to zabaví, ale pak začne být svět nudný. Vývojáři to zkrátka dávkují v přehnaném množství a brzy si na krev a utrpení prostě zvyknete.

 

První půlhodinku vás to zabaví, ale pak začne být svět nudný. Vývojáři to zkrátka dávkují v přehnaném množství a brzy si na krev a utrpení prostě zvyknete.

 

Průzkum světa vám navíc kazí ti příšerní démoni s velkým poprsím a vagínou místo obličeje. Jejich cílem je vás zabít, takže vás pronásledují a vy máte pocítit strach. Překvapivě jsem z nich strach ani tolik nepocítil, byl jsem přesycený samotným světem. Hlavně jsem byl naštvaný, že si nemůžu herní svět ani užít, jelikož hrozba smrti zabraňuje jakémukoli hlubšímu prohlížení herního prostředí. U některých her je hrozba smrti výhodou, ale tady je systém utíkání tak otřesný, že průzkum je opravdu to jediné, kvůli čemu stojí za to si hru koupit.

Agony (5).jpgAgony (6).jpgAgony (7).jpgAgony (8).jpgAgony (9).jpgAgony (10).jpg
Vývojáři si se světem vyhráli do detailu, bohužel ve výsledku působí přeplácaně

Ani průzkum světa ale není dokonalý. Hra má dost nepřehledný design. Často prostě nevíte, co po vás vůbec chce. Po deseti minutách pobíhání zjistíte, že se kdesi ukrývá malá chodbička.

Neklidné duše

Systém schovávání je v podstatě založen na tom, že vás démoni nevidí, takže se kolem nich můžete nějak proplížit. Přesto vás vždycky nějak vyčichají. Utíkat je zbytečné, téměř vždy vás chytí a trpíte kvůli tomu, že vaše postava nemá žádnou výdrž. Pokud neběžíte, jste pomalí, pokud běžíte, hned vás najdou a pokud se plížíte, jste ještě pomalejší, takže pokud se snažíte opatrně postupovat, je hra šíleně zdlouhavá.

Agony (11).jpgAgony (12).jpgAgony (13).jpgAgony (14).jpg
Hratelnost hru spíše kazí a brání průzkumu světa

Ano, jsou zde klasicky různé schovky, ve kterých vás už nenajdou, ale jejich výskyt je víceméně náhodný. Obvykle jsem ji v případě potřeby neměl poblíž a kvůli pomalému pohybu postavy jsem se k ní v nouzi ani nemohl dostat včas.

 

Systém schovávání je v podstatě založen na tom, že vás démoni nevidí, takže se kolem nich můžete nějak proplížit. Přesto vás vždycky nějak vyčichají.

 

Docela zajímavý nápad je pohlcení duše. Smrt není vždy permanentní, pokud je v blízkosti trpící člověk, prostě se do něj vtělíte. Časem se můžete převtělovat i do démonů, ale jen na omezenou dobu. Tuto dobu si můžete prodloužit zabíjením jiných lidí. Každopádně přišlo mi docela hloupé zabíjet lidi, do kterých se můžete převtělit, kvůli dočasnému převtělení v démona.

Agony na notebooku

Opomeneme-li vytříbený výtvarný styl hry, který si své obdivovatele rozhodně najde, je Agony relativně nestabilním titulem. Z hlediska náročnosti se nemusíte bát, hru bez problémů rozběhnete i na slabších strojích, a to v dost solidní grafické kvalitě. Ostatně náš redakční notebook HP Omen 15 s grafickou kartou NVIDIA GeForce GTX 1060 Max-Q neměl s peklem nejmenší potíže.

34445917_2066770480059895_8040939146237181952_n.jpg34453823_2066770503393226_6560558923982569472_n.jpg34471786_2066770486726561_6450658390279454720_n.jpg

Ty začínají až s optimalizací a stabilitou hry, která není nejlepší a i s výkonným železem budete neustále narážet na všudypřítomné bugy, blbnoucí textury a záseky. Doufejme, že se to spraví nadcházejícími aktualizacemi, protože v tomto stavu hra opravdu nepůsobí nejlépe. 

34512463_2066770460059897_8622316970374594560_n.jpg34610586_2066770416726568_3428731718780059648_n.jpg34675028_2066770493393227_8905338899815989248_n.jpg

Z hlediska ovládání je titul klasickou akcí z pohledu první osoby, můžete tedy očekávat několik kláves a využití myši. Ta je tu nezbytná, jelikož od její kvality a rychlosti závisí úspěch vašich útěků a schovek. Celkově lze tedy říct, že Agony na notebooku bez problémů rozběhnete, není to ale nejstabilnější hra. Minimálně prozatím. 

Ranou do zad nebo rovnou kopancem do rozkroku je otřesný systém checkpointů. Velmi často jsou strašně daleko od sebe a vás velmi rychle začne štvát hru opakovat. Pokud se vám herní svět po první půlhodince přeci jen nezdál okoukaný, po pátém načtení checkpointu vás průzkum už opravdu nebude bavit.

Jiným herním prvkem jsou jisté pokusy o logické hádanky. O žádný zázrak se ale nejedná. K průchodu dveřmi potřebuješ sebrat nějaké kosti, k otevření portálu nakresli správný symbol apod. Nepamatuji si nic, co by mi opravdu potrápilo mozkovku.

Bugy jak v pekle

Když jsem poprvé zapnul hru, naprosto se zbláznily textury a musel jsem to restartovat. To nebyl zrovna nejlepší první dojem. Dobrý dojem nedělá ani zasekávání na místě, což se může stát vám nebo rovnou démonům. Ale různých bugů je tu víc, to však není největší problém.

Agony (27).jpgAgony (15).jpgAgony (16).jpgAgony (17).jpg
Hele, to je Kratos! A nevypadá vůbec dobře

Obecně zde cítíte problém designu. Rychle okoukané prostředí už jsem zmínil. Dál přičtěte například stále stejné NPC postavy. Utrápené duše vypadají skoro pořád stejně, buď jsou to pralidé nebo Kratosové. A démonky s velkým poprsím také omrzí. I zde totiž platí, že všeho dobrého s mírou.

Celkově je Agony hra s unikátním světem a mnoha velmi odpornými okamžiky. Stejně jako prokleté duše ale trpí i hratelnost. Třeba by mě hra v roli milovníka úchylností zaujala víc, obávám se však, že asi nejsem v cílové skupině.

Diskuze (4) Další článek: Microsoft možná na konferenci oznámí nové Halo s podtitulem Infinity

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,