Airbus 320 Professional – když Flight Simulator 2002 přestává stačit

Flight Simulator od Microsoftu se řadí mezi jeden z nejlepších civilních leteckých simulátorů pro PC. Pokud je pro vás létání s dopravními letadly v tomto simulátoru běžným chlebem, bez problémů zvládáte navigaci podle IFR či přistání za nulové viditelnosti na dráze vybavené ILS, je na čase přesedlat o třídu výš.
Airbus 320 Professional – když Flight Simulator 2002 přestává stačit

Platforma: PC
Typ hry: simulátor
Multiplayer: ne
Minimální konfigurace: procesor 600 MHz, 128 MB RAM, 700 MB na HDD, 16MB 3D grafická karta, MS Flight Simulator 2002
Doporučená konfigurace: procesor 1 GHz, 256 MB RAM, 32MB 3D grafická karta
Testovací konfigurace: Duron 800 MHz, 420 MB RAM, 32MB 3D grafická karta, MS SideWinder Joystick, MS FS 2002 Professional
Výrobce: Phoenix Simulation Software
Distributor hry: Just Flight
Distribuce v ČR: High in the Sky (www.highinthesky.cz)

Takovým dalším stupněm může být právě datadisk A320 Professional, který hranici přístrojové létání posouvá o notný kus dál. Ale vezměme to pěkně popořádku. A320 je produkt, který se řadí po bok dalších tzv. reálných simulátorů přístrojového létání. Vysvětlit tento pojem je počin hodný leteckého instruktora a tak se pouze spokojím s hrubým přetlumočením toho, co jsem se dozvěděl od pana Martina Krouzy, zástupce obchodu High in the Sky, který u nás tyto produkty distribuuje: Při přístrojovém letu s některým letadlem z nabídky A320 či s podobným simulátorem by se věrnost pilotáže měla na 90% (ovládání, reakce systémů letadla) shodovat s letem ve skutečném dopravním letadle.

A320 Professional   A320 Professional

A320 Professional   A320 Professional

Co vás po prohlédnutí krabice s hrou patrně nejvíc zaujme, je doplňková videokazeta, na níž naleznete zkrácený záznam letu s tímto letadlem snímaný z pilotní kabiny, včetně doprovodného pilotova komentáře. Pokud byste snad někdy během pilotáže zapochybovali o svých schopnostech, tak tahle kazeta vás spolehlivě přesvědčí o tom, že létání s letadly je naprostá brnkačka a pilot je tam víceméně pouze proto, aby mohl vypít přebytečné zásoby čaje.

Pro nainstalování titulu Airbus A-320 je potřeba vlastnit originální MS Flight Simulator 2002 (je jedno jestli ve standardní verzi nebo ve verzi Professional). Samotná instalace až 600MB balíku dat proběhne bez jakýchkoliv obtíží.

K letadlům se přistupuje stejným způsobem jako ke všem dalším strojům v FS2002 – tedy přes položku Aircrafts v příslušném menu. Program nabízí tři odlišné modifikace – Airbus A319 (nejmenší verze), A320 (větší verze) a A321 (největší verze). Každý z uvedených typů je dále prezentován ve dvou provedeních podle použitých motorů – buď jsou jimi motory CFM56-5 nebo IAE V2500. V závislosti na zvoleném typu motorů se trochu liší přístrojová deska, resp. několik digitálních budíků.

A320 Professional   A320 Professional

A320 Professional   A320 Professional

Ke každému typu letadla je k dispozici několik barevných schémat různých dopravců. Airbus A319 tedy můžete obléknout do barev německé Lufthansy, u vyšších modelů to již možné není. Celkem se počet prezentovaných aerolinek pohybuje okolo dvacítky.

Už při prohlížení letadla v menu vás zaujme preciznost, s jakou je vymodelováno. Pokud máte představu o velmi dobré úrovni modelů letadel standartně dodávaných s Flight Simulatorem, vynásobte tuto kvalitu dvěma a dostanete se na úroveň těchto Airbusů. Pohled na kterýkoliv z nich vás dozajista nadchne. A co teprve, když je uvidíte při plných detailech rolovat po runwayi. V kabině vidíte dva piloty, lopatky motorů nabírají výkon a pohyb klapek snad ani nemohl být zobrazen věrněji. O věrné animace pohybu směrovky a výškového kormidla myslím ani není potřeba mluvit.

Vzhledem k množství přístrojů v kabině letadla, ale také pro lepší požitek je dobré létat v rozlišení alespoň 1024x768. To (ale nejenom to) sebou nese vyšší nároky na výkon počítače. Na mé 800MHz konfiguraci s 420 MB paměti a GeForce 2 MX jsem musel podstatně snížit detaily, abych na rušnějších letištích (New York, Frankfurt aj.) dosáhl alespoň trochu plynulé animace. Je jasné, že vyšší framerate je důležitý například při přistání, kdy sebemenší pohyb s joystickem může znamenat odklon několik stupňů špatným směrem. Že se něco takového při trhané hře stává velice často, jistě dobře víte.

A320 Professional   A320 Professional

A320 Professional   A320 Professional

Podle manuálu je potřeba provést několik drobných úprav v HW konfiguraci Flight Simulatoru. Manuály k tomuto programu jsou vcelku zajímavým čtením – nejsou totiž psány klasickým počítačově-herním slohem typu „po startu zatáhněte podvozek klávesou G“, ale máte z nich pocit, že se skutečně jedná o opravdové manuály určené k výuce pilotáže na reálném letadle.

Systémy letadla, tak jak jsou prezentovány ve hře, by měly být na 90% shodné se systémy ve skutečném Airbusu. To mimo jiné znamená, že pokud si zvolíte start s tzv. „chladným“ letadlem, kdy musíte nahodit všechny systémy včetně elektroniky, hydrauliky, palivových čerpadel, motorů apod., zabere vám to několik minut a alespoň z počátku to určitě nezvládnete bez manuálu. Jakmile se vám podaří nastartovat všechny systémy, je na čase dostat se na správnou startovací runway, kterou vám určí věž. Tato část hry se nijak neliší od standardního popojíždění třeba s Boeingem. I tady musíte poslouchat příkazy z věže a komunikovat s řídícím letového provozu. Jakmile dostanete povolení ke startu, je už na vás pustit plyn v režimu TOGA, klapky stáhnout na 3. stupeň a vyrazit vstříc blankytné modři.

Nebudu zde popisovat jednotlivé systémy letadla a jeho ovládání – na to si skutečně netroufám. Pokud mám srovnat mé pocity z letu s letadlem A320 a Boeingem 737, tak musím říci, že A320 má daleko propracovanější systém řízení letu, kdy si víceméně vystačíte s nastavením autopilota a palubního počítače – pokud zadání letové trasy věnujete dostatečnou pozornost, může letadlo letět v automatickém režimu takříkajíc od rozjezdu až po zastavení na runwayi cílového letiště. Je ovšem na vás, co vám bude více vyhovovat. Po mnoha hodinách strávených za „kniplem“ A320 jsem nabyl dojmu, že mně osobně více vyhovuje volnější let s Boeingem.

Palubní počítač je, i přes svou relativní zastrčenost mezi mnoha dalšími ovládacími prvky, prakticky nejdůležitějším přístrojem celého letadla. Bez něj si totiž nezaláte IFR (Instrument Flying Rules – let podle přístrojů) a jak známo, dopravní letadla v jiném režimu prakticky vůbec nelétají. Palubní počítač se při režimu zapnutého autopilota stará téměř o celé vaše letadlo – podle předem zadaného itineráře letu koriguje výšku a rychlost, což jsou samozřejmě nejdůležitější parametry. Velice rychle můžete upravit let podle aktuálních potřeb a tak pokud je nad cílovým letištěm nutné udělat jeden okruh navíc, můžete to nechat na autopilotovi, který jej přesně provede za vás – ve zvolené výšce a při správné rychlosti podle automaticky vypočítaných limitů.

A320 Professional   A320 Professional

Pokud na palubě letadla dojde během letu k poruše, která vás urychleně přinutí přistát na nejbližším letišti, je to také věc, se kterou vám autopilot dokáže velmi pomoci – rychle vybere nejbližší náhradní letiště a letadlo k němu navede. V případě velmi špatného počasí nad cílovým letištěm je možné využít také alternativní letový plán. To všechno jsou základní funkce palubního počítače. S nimi souvisí další údaje, které se vám během letu mohou hodit – váha letadla (důležitá při správném nastavení rychlostních limitů), množství potřebného paliva apod. Možností nastavení je opravdu hodně a o důležitosti palubního počítače vás přesvědčí i manuál, ve kterém je nastavování této komponenty věnováno nějakých 30 stránek.

Modifikace základních fyzikálních vlastností je limitována samotným Flight Simulatorem, tudíž v tomhle směru nemůžeme od datadisku čekat nějaké velké změny. Lépe jsou na tom fyzikální modely letadel, která se chovají značně jinak než třeba již několikrát zmíněné Boeingy. Motory jsou daleko silnější a tak můžete bez problémů stoupat třeba o třetinu i polovinu rychleji než se srovnatelným Boeingem 737. Pokud ale příliš zpomalíte a letadlo se začne propadat, je jeho vyrovnání daleko obtížnější záležitost. Zpravidla to končí tak, že letadlo se začne při zcela minimální rychlosti propadat stylem padajícího šutru a jakákoliv snaha o „řízený“ pád spojený s nabráním rychlosti se míjí účinkem.

Grafika: 9/10
Zvuky: 8/10
Hratelnost: 7/10

Špičkový produkt pro všechny „létáním postižené“.

Celkové hodnocení: 8/10

Nejnovější komentáře


NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

Nepodvádějte ve Fall Guys, chycení hříšníci byli uvězněni na Cheater Islandu

Nepodvádějte ve Fall Guys, chycení hříšníci byli u…

Podvodníci nyní dostali zvláštní pozornost a mohou se radovat z jejich vlastního a speciálního pekla.

15.  9.  2020 |
Vybrali jsme nejlepší hry pro PC, které si teď můžete zahrát

Vybrali jsme nejlepší hry pro PC, které si teď můž…

Spousta lidí v těchto časech volí jako výplň volného času právě hraní her. Jaké dobré kousky aktuálně najdete na platformě PC?

20.  9.  2020 | | 20 N/A
Mafia: Definitive Edition - zahraj tu naši | Recenze

Mafia: Definitive Edition - zahraj tu naši | Recen…

Jedna z nejkultovnějších českých her se vrací v současné generaci. Je to vítané, nebo zbytečné překvapení?

24.  9.  2020 | | 14 N/A
Hry zadarmo nebo se slevou: Football Manager 2020 a Watch Dogs 2 zdarma

Hry zadarmo nebo se slevou: Football Manager 2020 …

Na všech herních platformách je každou chvíli nějaká slevová akce. Každý týden proto vybíráme ty nejatraktivnější, které by vám neměly uniknout. Pokud chcete získat hry zdarma nebo s výhodnou slevou, podívejte se na aktuální přehled akcí!

18.  9.  2020 |
Víme, na co všechno se můžete těšit při otevření krabice s PS5

Víme, na co všechno se můžete těšit při otevření k…

Únik pojednává jak o základní, tak i digitální edici.

14.  9.  2020 | | 6 N/A