Airport Inc.

Letiště. Místo, kde se mohou potkat lidé z celého světa. Místo, kde se podnikatelé potkávají s uprchlíky a John McClane s teroristy. Místo, které padlo do oka lidem z Take2 a Krisalis Software a stalo se tak hlavním námětem strategie, v níž se budete snažit vytvořit to nejlepší a nejbezpečnější letiště na celém světě.

Žánr: strategie
Minimum: Pentium 200 Mhz, 16 MB RAM, 4xCD ROM, 300 MB HDD
3D: ano
Multiplayer: ne
Výrobce: Krisalis
Distributor:
Take 2

Letiště. Místo, kde se mohou potkat lidé z celého světa. Místo, kde se podnikatelé potkávají s uprchlíky a John McClane s teroristy. Místo, které padlo do oka lidem z Take2 a Krisalis Software a stalo se tak hlavním námětem strategie, v níž se budete snažit vytvořit to nejlepší a nejbezpečnější letiště na celém světě.

Zní to slibně, že? Ale než k tomuto vysněnému cíli dojdete, čeká vás dlouhá cesta a nepotkáte na ní téměř nic z toho, co se vám kdysi líbilo třeba na Theme Hospital, Theme Parku nebo RollerCoaster Tycoonu. Samozřejmě, i tady budete muset budovat, opravovat, lákat zákazníky, podepisovat smlouvy a pečlivě zvažovat každou investici, ale tím veškerá podobnost končí.

První letadlo přistává.Terminál z pohledu cestujícího.

Po krátkém intru začínáte zcela standardně: vyberete si kontinent a město, kde svoje letiště postavíte. Výběr je ohromný (včetně Prahy) a v potaz přitom musíte brát nejen kolik mezinárodních či vnitrostátních letů se v dané lokalitě uskutečňuje, ale také jaké zde vládne počasí. No a pak už zbývá jen zvážit, zda z připravených dvaceti milionů vypláznete víc peněz za letiště blíže k městu a nebo naopak, zda budete škudlit a tahat chudáky turisty 30 kilometrů za město, kde jste si usmysleli postavit svůj plácek s kontrolní věží (nerovnosti terénu tahle 3D hra nezná!).

I když, ono nejde jen o plácek s kontrolní věží. Ze všeho nejdřív musíte postavit halu s odbavovacími prostorami. Pokud hrajete na nejnižší obtížnost, tak ji budete mít už dopředu připravenou a pouze si vyberete podle velikosti, tvaru a ceny; v ostatních případech bude jen na vás, kde budou vchody, informační centrum, úschovna zavazadel, VIP salon a všechny další prostory zajišťující cestujícím maximální pohodlí a bezpečí. A až to budete mít hotovo, můžete se vrhnout na přistávací dráhu. K ní musíte samozřejmě přidělat i hangáry, kontrolní věž, sklady, administrativní budovy, nemělo by chybět ani parkoviště, autobusové zastávky, železniční stanice a nějaká ta zeleň. A když máte konečně pocit, že vaše letiště je připraveno, přestřihnete symbolicky červenou stuhu a vzhůru do světa! Teď teprve běží čas, teď se teprve ukáže, jak jste své dolárky proinvestovali. A že se i dál budete muset pořádně ohánět, to je nasnadě.

Autobusy vozí nové a nové turisty.Být majitelem letiště je i romantika, napovídá intro.

Naštěstí máte k ruce jako správný milionář dokonalý informační servis.V levé dolní části obrazovky vám operátor ukazuje všechny důležité zprávy o stavu vašeho bankovního konta, o nabídkách leteckých společností a možnostech dalších investic. Neuniknete ani množství dopodrobna vypracovaných tabulek, z nichž se dozvíte neuvěřitelné detaily o probíhajících i neuskutečněných obchodech (Swiss Air se mnou neuzavřeli smlouvu, protože jsem zapomněl postavit restauraci! Zajímavé, že Czech Airlines to nevadilo!). K dispozici máte i přehled všech aktuálních příletů a odletů, seznam velkých světových letišť, hlavních i vedlejších kontraktů, graf zachycující, jak si vaše letiště vede v různých ukazatelích a jak se mu povede v následujících pěti a deseti letech (ta červená čára směřující dolů mně při prvních pokusech silně znervózňovala), v pravém dolním rohu najdete i smajlík vypovídající jasně o spokojenosti cestujících (hotel musíte např. postavit tak, aby byl blízko odbavovací haly, ale aby letadla nerušila klidný spánek cestujících) a nechybí ani spousta dalších informací, bez kterých se jako důležitý vedoucí pracovník prostě neobejdete.

Na jednoho je to místy až příliš a přestože počítač vám radí, co byste měli v daném okamžiku zrovna udělat, rozhodně počítejte s tím, že to bude trvat několik hodin, než se do hry skutečně dostanete.

Samozřejmě je tu ale i pár drobných vychytávek, které vám celý proces budování aspoň krapet ulehčí. Tou první je, že o okamžiku, kdy se pustíte do skutečného podnikání, si rozhodnete sami a časomíru tak spustíte teprve tehdy, až máte vše postaveno, připraveno a veřejné záchodky až jsou náležitě vypiglovány. Při přípravě (ale jen při ní) můžete dokonce vždy poslední krok zrušit, což se hodí, protože čas od času se asi „uklikne“ každý z nás. Určitě také víte, že v takovýchto hrách se věci vychytrale opotřebovávají a přestávají fungovat, načež je pak vy musíte za vaše těžce vydělané dolary urychleně spravovat. Abyste u toho nedostali mozkovou mrtvici, čas hry se v Airportu v takových chvílích automaticky zpomalí. Možná, že to není úplně fér (natož 100% realtime) a pan Kohn by na to nejspíš řekl: „To nejni košer, Roubíček,“ ale na druhou stranu, nemusíte zuřivě klikat na ikonky a s tepem vyhnaným do smrtelných výšek hledat, kde je zakopaný pes. Připraveny jsou pro ty lenošnější i scénáře, ve kterých už máte letiště postavené a musíte plnit pouze úkoly typu:Vydělej do dvou let tolik a tolik milionů a zvedni spokojenost zákazníků.

Tichý a předvídavý kalkul a chladná hlava uvažující v souvislostech - to je to, na čem Airport stojí, čeho využívá a co ho charakterizuje. Všechno ostatní je tu proto, aby se s větším nebo menším úspěchem podílelo na jistém rozptýlení a zpestření. Moc to ovšem nefunguje.

A takhle nějak by to celé mělo vypadat z výšky.Pěkné letiště, ale v mínusu.

Na letišti je sice pořádný šrumec, ale lidičkové prostě jen tak chodí sem a tam. Díváte se na ně chladným okem kamery a vůbec k nim nemáte tak vřelý vztah jako např. k návštěvníkovi č. 87 v RollerCoaster Tycoon, o němž jste věděli nejen kolik má v kapse peněz, ale i jak je na tom s náladou a co si myslí o vaší horské dráze. Jakoby tvůrci zapomněli, že by to celé měla být hlavně hra. Přestože tady jsou drobnosti, které potěší (změny počasí, možnost nechat evakuovat letištní halu, zavřít přistávací plochy či vidět letiště pohledem cestujícího, taxislužby, z kontrolní věže, z přistávajícího letadla atd. ), jako celek je Airport suchopárným 3D modelem reality doprovázeným vcelku zajímavou hudbou, v níž je slyšet nástroje všech světadílů.

Mám-li to na závěr shrnout, pak tahle hra je něco jako výcvikový program pro budoucí majitele letišť. Nabízí širokou škálu možností, jak si postavit vlastní letiště a dát mu relativně jedinečnou tvář. Nabízí radost z budování a z prvního přistávajícího letadla, přináší do tohoto typu her opravdové 3D prostředí, v němž si můžete prohlédnout budovy ze všech stran, a nabízí zábavu, která by potřebovala okořenit notnou dávkou hravosti.

Hardwarové nároky jsou celkem vysoké. Podle výrobce sestává minimální doporučená konfigurace z 200 Mhz procesoru, 16 MB RAM a 4Mb grafické karty, ale to je minimum, na němž se Airport mění v ubohou sérii trhaných obrázků na zelené ploše, ze kterých máte jen dvě věci a ani jednu se tady nehodí zmiňovat. V zájmu uchování vlastních nervů si proto nachystejte 400MHz procesor, 64 MB RAM a 16MB akcelerátor s podporou DirectX nebo 3DFX Glide.

Airport není pro všechny. Je určen všem fandům do lítání, letovým operátorům, co si berou práci domů a hračičkům, jejichž snem bylo už od dětství vlastnit největší letiště na světě. Těm všem se bude líbit. Srandy si při něm moc neužijete, ale újmy na zdraví se bát nemusíte. Šťastný let!

Grafika: 6/10
Zvuky: 4/10
Hudba: 6/10
Hratelnost: 6/10
Airport je určen úzké skupině milovníků přísně realistických budovatelských strategií.
Celkové hodnocení: 6/10
Váš názor Další článek: Genetické mutace strategicky aneb Evolva

Témata článku: , , , ,