Alien Rage - práce pro hrobníka (recenze)

Zajímavý nápad se ztratil takříkajíc v překladu a zůstaly jen nesmyslné mechaniky a průměrný obal. Dokáže Alien Rage něčím zaujmout?

Někdy vám na mysl přijde myšlenka, která se jeví jako naprostá trefa do černého. V průběhu její realizace ale zjistíte, že to zase až tak skvělé není, a nebo že na to jen zkrátka nemáte. A pak vznikají nedomrlá štěňata, opičící se po větších bratříčcích. Jedním z nich je i Alien Rage - Unlimited. Naprosto tuctová FPS od CI Games zasazená do vesmíru s ambicemi atakovat epické vyprávění Call of Duty.

Utíráme si pozadí

Tam, kde ale původně byly nějaké ambice zůstal především zmar. O příběhu to navíc platí rovnou dvojnásob a snad se o něm ani nemá cenu zmiňovat, jelikož scénář je tak prostinký a tudíž i děsivě krátký, že by vám neposloužil ani na toaletě. Prostě se chopíte vojcla s kvérem, kosíte nepřátele po stovkách a přesouváte se z bodu A do bodu B podle toho, jak píská hlas ve vysílačce.

Považovat Alien Rage za "oldschool" hardcore střílečku je čirá hereze

Ale co byste chtěli více!? Zkrátka návrat starých časů, kdy jsme ještě neřešili všechny ty serepetičky a místo slov stříleli. Považovat Alien Rage za "oldschool" hardcore střílečku je však čirá hereze, a to dokonce i v porovnání s lehce nadprůměrným Hard Reset.

Co se herních mechanik týče, je to totiž děs a bída. Snaha být co nejvíce hardcore vyznívá naprázdno a spíše než příjemnou nostalgii navozuje Alien Rage pocit frustrace a hněvu. Když tak koukáte na to, jak se nepřátelé mohou krýt a vy nikoli, jak vás skolí na pár ran, ale vy do nich musíte vysolit celý zásobník a jak absurdně někdo vystavil jednotlivé levely, ani Khan by se za váš hněv nemusel stydět.

Celá hra představuje výzvu pouze díky tuctu znevýhodnění a doslova kládám, které vám game design neustále hází pod nohy

A to ani nemluvím o tom, že zbraní je pár, nábojů málo a nepřátel zase více než dost. To, co ale získávají na počtu, velmi snadno ztrácejí na inteligenci. Obávám se totiž, že stejně použitelnou AI bych zvládl naprogramovat i já. Ostatně, co může být těžkého na přikrčení se a běhu vpřed. Celá hra tak vlastně představuje výzvu pouze díky tuctu znevýhodnění a doslova kládám, které vám game design neustále hází pod nohy. Když se vám pak ještě hra pokusí počítat score za každého zabitého, je to vyloženě k smíchu.

Jiskřička průměru

O to větší je pak překvapení, nebo lépe řečeno šok, který budí grafika. Kvalita použitých textur a shaderů je samozřejmě mizerná a velké množství objektů jsme viděli už asi tak milionkrát. Unreal Engine 3 v té nejsyrovější podobě zkrátka Alien Rage nezapře. Na hru za dvacku od nezávislých autorů to ale není zase tak překvapivé zjištění.

Daleko zajímavějším matrošem jsou ale světelné efekty a perfektně použitá barevná paleta, trocha toho lance flaru a především precizní práce s kamerou. Jestli za něco vůbec autoři zaslouží pochválit, je to právě kamera, které se neustále třese a poměrně trefně simuluje takzvané ruční snímání. V konečném důsledku se tak daří zcela nezajímavý kolorit generických koridorů vytáhnout alespoň do vod průměru a o moc hůře na tom není ani ozvučení

Konec dobrý, pohřeb dobrý

Když to vlastně vezmu kolem a kolem, tak zcela původní myšlenka byla fajn. Střílečka kombinující moderní prvky s trochou retra přece není žádný záporák, co se vás snaží nakopat do zadku. On dokonce v některých okamžicích jde vidět potenciál. S trochou práce mohly všechny koridory vypadat o řád lépe a především hratelnost mohla být úplně někde jinde. I přes všechny nelogičnosti je totiž ze hry cítit jakási kinetika a samotné střílení není vyvedeno úplně nejhůře. Jen ta nadstavba okolo, jenž tomu všemu má dávat smysl, je hodně bídná.

Žánr: Akce | Sci-fi FPS střílečka
Výrobce: City Interactive
Začátek prodeje: 24. září 2013
  • Stylizace a efekty
  • Pocit ze střílení
  • Umělá inteligence
  • Level design
  • Příběh

Nejvíce to jde asi vidět na multiplayeru. Když totiž vystřihnete stupidní nepřátele a velké množství minimálně rozporuplných designérských rozhodnutí, dostanete průměrný multiplayer. Takový, který ničím nezaujme, ale ani nepohoršuje. Takový budgetový Unreal Tournament. A přesně taková tahle hra měla vzhledem ke svému původu a ceně být. Skutečnost je však ještě o trošku horší. Zatímco obal je ještě snesitelný, náplň singlpelayerové kampaně je vyloženě zkažená a multiplayer do měsíce najdete na hřbitově. Snad příště.