Alienation: proti emzákům v izometrické řežbě (recenze)

Máte už Helldivers odehrané křížem krážem? Pak pro vás máme další parádní akční kousek.

Většina hráčů si nejčastěji všímá pouze velkých her, jmen a značek, kterými jsou přehlceny reklamy na webech a v televizi. Stále častěji ale začínají zabírat srdce fanoušků právě menší projekty, do kterých se dává více duše, než to těch blockbusterů z letáku. Po výborné izometrické arkádě Helldivers tu máme další malou, ale nesmírně chutnou pecku. Alienation.

Hell...nation

Pokud jste hráli Helldivers, budete žasnout, jak moc se novinka ze studia Housemarque této hříčce podobá, a to na první, druhý i třetí pohled. To však myslíme veskrze v dobrém, jelikož si půjčuje od svého soka jen to nejlepší a přidává ještě něco od sebe.

Jak jste jistě postřehli z názvu, příběh se zabývá mimozemskou invazí, která vyhladila takřka celé lidstvo. Vetřelčí hordy se pomalu ale jistě blíží k poslednímu útočišti lidstva a vědátoři tak vyvinuli poslední záchranu v podobě robotických obleků, které dělají z lidí supervojáky. Vy se ujmete jednoho takového oblečku a půjdete emzákům hezky zblízka vysvětlit, že tudy cesta nevede.

Podíváte se do mnoha zemí po celém světě a prakticky jediným vaším úkolem bude vykosit vše v dohledu

A to je v zásadě všechno. Podíváte se do mnoha zemí po celém světě a prakticky jediným vaším úkolem bude vykosit vše v dohledu. Samozřejmě je střelba doprovázena úkoly jako záchrana rukojmí, zničení důležitých cílů, rozličné výzvy či kontrola území, to je ale spíše menší zpestření proti ubíjejícímu stereotypu. Ten naštěstí nebude tak markantní, protože má hra narozdíl od Helldivers mnohem viditelnější a hmatatelnější příběh. Nechybí neustálé dialogy s vedením, vysvětluje se pozadí příběhu i zajímavé informace ze zákulisí a mise tak mnohem lépe plynou. V případě Helldivers totiž šlo spíše o ničím nespojené akce na planetách.

Veškeré mise můžete hrát buď osobně, nebo v kooperaci až ve čtyřech hráčích. Ta je navíc řešena skvěle. Pokud jste připojen na severy a máte odemčenou hru, kdykoliv se k vám může někdo připojit a pomoci, to samé můžete učinit i vy. Pokud vám tak přijde nějaká mise moc těžká, stačí vyrazit online a nechat si helpnout. Ničím nerušený kooperační režim je dalším skvělým dodatkem, který hru osvěžuje. Hrát s kamarády je navíc vždy větší zábava.

Poslední třešničkou je jakási invaze PvP velmi podobná hře Dark Souls. Pokud tuto funkci v menu zapnete, může se vám do hry kdykoliv nachomýtnout cizí hráč s úkolem vás odstranit. To pokud pro vás není samotná obtíźnost dostatečnou výzvou.

Tři bratři

Na výběr budete mít tři třídy postav - klasického tanka, který smete silou vše na své cestě, dokáže praštit do země elektrizující vlnou a rychleji se léčit. Dále biovojáka, který používá skupinové léčení, celou skvadru malých nanobotů, jež pomáhají s obranou. A nakonec je tu i elitní agent, kterému nechybí cloak pro zneviditelnění a čepele, se kterými udělá nablízko krátký proces takřka s čímkoliv.

Každý má samozřejmě svůj vlastní strom schopností, tři druhy zbraní po kapsách a výbušniny. Mezi vším si můžete přepínat za chodu a přístupné máte rychle i všechny své schopnosti, takže vás od frenetické akce nic nebrzdí. Odemykání nových udělátek je jedním z hlavních tahounů hry, tím druhým, jak jste jistě pochopili, je všemožný loot, roztroušený po úrovních.

Systém zlepšování a nacházení stále lepšího vybavení je velmi podobný mnoha dalším moderním hrám, jako je Destiny či Division. Také zde máte zbraně, rozložené do úrovní od šedého šmejdu přes legendární až po zlatý elitní. Čím tužší obtížnost si nastavíte, tím lepší loot najdete. A je toho hodně. Opravdu hodně.

Emzáci kam se podíváš

A zde přichází pravděpodobně největší rozdíl oproti konkurenčním Helldivers. Zatímco ti velmi spoléhají na taktiku, kooperaci a hráči musí dávat pozor, kam střílí (friendly fire je nevyzpytatelná mrcha), tady nic takového nehrozí. Vysadí vás vrtulník a hlavně nestihnou do té doby, než do něj zase nenasednete. A je jedno, jestli hrajete sami nebo s kamarády.

Méně taktiky hra vynahrazuje velmi pestrou plejádou vetřelců všech druhů a velikostí a především jejich neuvěřitelnými počty. Nezřídka kdy se, především na vyšších obtížnostech, zaplní emzáky celá obrazovka a hráč má co dělat, aby se v tom chumlu vůbec našel. Některé mise jsou opravdu tuhým oříškem, neuvěřitelně brutální masakr má ale rozhodně něco do sebe a je pastvou pro oči i uši.

Zvláštní pozornost si zaslouží efekty ohně a výbuchů, které se zatraceně povedly a často obrazovku naprosto zavalí

Na tom má lví podíl především výborné grafické zpracování, které sedne nátuře hry jako ulité. Izometrické kamera, nádherně zpracované úrovně plné detailů a efektů. Zvláštní pozornost si zaslouží efekty ohně a výbuchů, které se zatraceně povedly a často obrazovku naprosto zavalí všemi možnými barvičkami.

Ruku v ruce s grafickými orgiemi jde i zvukový doprovod, který je taktéž skvělý. Náležitě epická hudba, všemožné skřeky a výstřely a navíc velmi kvalitní ozvučení vašich kolegů z vedení podtrhují filmový nádech celé hry. Tleskáme.

Dostupné pro: PS4
Žánr: Arkády | Izometrická střílečka
Výrobce: Housemarque
Začátek prodeje: 25. dubna 2016
  • Akční hratelnost
  • Pěkná grafika
  • Přirozená kooperace
  • Lákavý loot
  • Časem stereotypní

Možná se k nám hrne DOOM a Uncharted 4, nikdy však nesmíme zapomínat na malé hry s velkou duší. Alienation je výbornou odreagovačkou, když potřebujete vypnout a užít si s kamarády nefalšovanou brutální řežbu na futuristické Zemi. Časem se samozřejmě dostaví jistý stereotyp a monotónnost, to je však u her podobného žánru normální. Rozhodně doporučujeme!