Aliens: Fireteam Elite - A máme to, panstvo! Je po všem! | Recenze

Zombie her vychází hromada, ale nemrtví nepřátelé nejsou nic proti invazím hladových vetřelců. Alien: Fireteam Elite se jasně odkazuje na druhý díl ságy a přináší přesně tu atmosféru, kterou bychom si přáli.

Co baví

  • Skvělé chování vetřelců
  • Více druhů nepřátel
  • Příjemné mapy
  • Obecně dobře provedená hratelnost
  • Dobré efekty

Co vadí

  • Neustálá horda v misích může omrzet
  • Silnější nepřátelé nejsou dobře vybalancovaní
  • Nezajímavý příběh
  • Málo obsahu
7/10
Hodnocení

S hrami z univerza Alien to bylo poslední roky ledabylé. Původně měli skvělou pověst díky hrám jako Aliens vs Predator, kterou však zkazilo pověstně špatné Aliens: Colonial Marines. Pověst později vylepšilo vynikající Alien: Isolation, nicméně jedná se o hororovou hru založenou na skrývání. Pokud rádi masakrujete vetřelce, bude vám to ve hře chybět. Zkrátka pokud chcete prožít takovouto atmosféru:

Kooperativní akce s vetřelci prostě chyběla a velká studia se tomu vyhýbala velkým obloukem. Ostatně není se čemu divit, při oznámení Aliens: Fireteam Elite byl internet velmi skeptický. Naštěstí mohu říct, že ačkoli má hra chyby, přináší přesně ten skvělý pocit z hororové akce, jaký si pamatuji z filmů.

Hra obsahuje také české titulky. Hned na úvod podotýkám, že "xenomorfy" budu nazývat zkrátka "vetřelci" (je to snazší).

Za tohle nám nikdy dobře nezaplatěj

Úvod do hry je bohužel plochý a po příběhové stránce hra nezaujme. Zapomeňte na napínavý děj a příjemné intro a outro. Texty ve hře jsou nudné, nemáte moc nutkání je číst a ve výsledku vás možná i otravují. Co má hra příšerné ve vyprávění příběhu má ale skvělé ve vyprávění lokací. Jakmile přijdete na mapu, cítíte ticho před bouří, ten ikonický moment, než všichni umřou.

Aliens (4).jpgAliens (14).jpgAliens (16).jpg
Atmosféra hry je úžasná

Hra sice funguje na principu hord. Přijdete na místo a vetřelci na vás začnou nabíhat, ale podobně to funguje i ve filmech. Vetřelci jsou však naprosto perfektní nepřátelé. Zapomeňte na tupany z Colonial Marines, tihle hajzlíci se jen tak nedají. Vylézají ze všech koutů mapy, nebojí se na vás skočit ze stropu a při střelbě uskakují. Ano, budete je vraždit po stovkách, ale na rozdíl od zombíků, při boji s těmito grázly se zapotíte vždy.

Aliens (19).jpgAliens (22).jpgAliens (27).jpg
Vetřelci jsou překvapivě propracovaní nepřátelé a mohou na vás skočit odkudkoli

Boje se snadno vyvinou v pořádný chaos. Jste zatlačováni do kouta a jen řvete „Vasquezová! Vasquezová!“, zatímco se vlny zvyšují. Vetřelců je víc druhů a je snadné mít situaci pod kontrolou, dokud na vás nezačnou plivat kyselinu nebo nepřijde elitní bastard. Zde je hra bohužel trochu nevyvážená a kropit zásobníky do nezničitelného tanku moc nebaví. Nemůžeme hře však vzít, že chaosu bylo učiněno za dost a… „Má někdo nějaké otázky? Co je vojíne?“ – „Jak se mám z téhle sračky dostat?“

 

Boje se snadno vyvinou v pořádný chaos. Jste zatlačováni do kouta a jen řvete „Vasquezová! Vasquezová!“, zatímco se vlny zvyšují

 

Vetřelci nicméně nejsou jedinými nepřáteli hry. Postupně se utkáte s androidy, kteří fungují jak klasičtí vojáci. Občas na vás běží a chtějí vás umlátit, jindy se schovávají ve krytech a střílí. I u nich jsou nějaké speciální jednotky, ale až na snipera, který je robustnější a jeho rány fakt bolí, jsou už o něco vybalancovanější. Posledními nepřáteli jsou takoví divní mutanti. A já jsem velmi rád, že se vývojáři ke kroku více druhů nepřátel vývojáři odhodlali.

Aliens (29).jpgAliens (33).jpgAliens (36).jpg
Příběh bohužel není nejlepší, ale ve výsledku jde hlavně o to si zastřílet

Mapy nejsou o stylu všichni proti vám, fungují jako všichni proti všem. Je úchvatné využívat zápasení androidů a vetřelců ve svůj prospěch. Zejména hra nespadne až tak rychle do stereotypu. Občas se procházíte po chodbě a vybafne na vás xenomorf, jindy se prostřílíte skrz místnost s androidy. Odlišné výzvy přináší jiný typ zábavy a budete si to rozhodně užívat.

Pohled z druhé ruky - Michal Maliarov

Čekání na opravdu věrné zpracování druhého filmu z univerza Vetřelců do herní podoby bylo jako čekání na smilování boží. Colonial Marines zklamali na plné čáře a od Aliens vs Predator jsme se vlastně pořádné akce z tohoto parádního světa nikdy nedočkali. K Fireteam Elite jsem přistupoval velmi opatrně, ale s kolegy jsme dostali přesně to, co jsme chtěli. 

20210822181847_1.jpg20210822192818_1.jpg20210822193325_1.jpg

S kolegou se ztotožňuji takřka ve všech bodech. Příběh je téměř neexistující a textové konverzace mají s poutavým dějem společného asi tolik co čabajka s racionální výživou. Postavy jsou mdlé a nezajímavé, obsahu je zatím pramálo a hře nutně chybí nějaká konzistentní linka, co by vás táhla dál. Smysluplné odemykání nových věcí, příběh, posun dál, cokoliv. Stačí se ale vydat do temných chodeb s kamarády ve sluchátku a rázem na všechny chyby zapomínáte. 

Co má hra totiž v malíku je atmosféra a samotná akce. Ta jako by z oka vypadla druhému filmu, na který vzpomínám s nostalgickou slzou v oku a je až k neuvěření, jak přesně (a hlavně zcela náhodně) se dají zopakovat některé nervy drásající scény i tady ve hře. Když stojíte záda k zádům s kamarády, do ucha vám hvízdá smartgun a ze všech stran se valí vetřelci, královsky se bavíte. 

20210819195114_1.jpg20210819200849_1.jpg20210820191020_1.jpg

I přesto, že se hra zdá být místy nedovařená, grafika lehce klopýtá a je šeredně vidět nedostatek rozpočtu, hru tvoří především geniální malé detaily, ze kterých poznáte, že byli mezi vývojáři praví fanoušci univerza. Ať už jde o perfektně vypiplané modely brnění a zbraní, jejich krásný zvuk, strašidelně nepředvídatelné chování vetřelců nebo všemožné efekty jako kouř po kulkách, záblesky z hlavní či kulky trhající vetřelce na kusy. Právě tyto maličkosti dělají akci neuvěřitelně šťavnatou a právě to je důvod, proč budete hrát dál. A také protože můžete řvát na své kamarády "VASQUEEEEEZ" a v rámci situace to bude dávat smysl. 

Aliens: Fireteam Elite není dokonalá hra z tohoto univerza. Má spoustu chyb, ale fanouškům přinesla přesně to, co dlouho chtěli. Zběsilou řežbu v milovaných kulisách. A to občas stačí. 

Hodnocení: 7/10

A s jakým arzenálem se probojujete? No nejdřív si vytvoříte svého mariňáka. Editor je sice omezený, ale umožní vám si trochu vyhrát a třeba vytvořit i Vasquezovou, jak se to povedlo kolegovi. Následně si vyberete třídu. K dispozici je střelec, což je klasický mariňák, ničitel, technik a doktor, poslední aktualizace přidaly také průzkumníka.

Aliens (37).jpgAliens (38).jpgAliens (42).jpg
Ve hře jsou odlišné třídy mariňáků

Třídy se příjemně liší a je skutečně důležité je umět kombinovat. Technik má k dispozici automatické dělo, ale zase nemá granát a bonus ke střelbě jako mariňák a ačkoli smartgun, co má k dispozici ničitel, je totální vrah, chybí ničitelovi brokovnice, která se sakra hodí v bojích na blízko. Snadno si najdete svého oblíbence, a i přes to ve hře není příliš druhů zbraní, pocitově se liší dostatečně. Já si užíval hlavně zbraně z filmu a musím pochválit, že plazmová puška dostala svůj krásný ikonický zvuk.

Aliens (43).jpgAliens (46).jpgAliens (51).jpg
Oddanost ke značce je znát, hru zkrátka vytvořili fanoušci

Samotná hratelnost je velmi podobná sérii Gears of War. Jedná se o celkem tradiční krycí střílečku z pohledu třetí osoby. Naštěstí to má hra provedené opravdu dobře a dostanete se do toho rychle. UI je stručné a jasné, pohyb je plynulý a prostředí tento žánr podporuje.

 

Lokace vypadají bombasticky a projdete tak nějak všechno, co znáte z filmů

 

Na herní náplni vám bude spíše vadit opakující se systém, kdy neustále doufáte, že najdete zásoby nábojů a opakovaně docházíte do míst, kde naberete střílny a bráníte se proti vlnám. Jelikož si hra dost zakládá na vylepšování a nakupování předmětů za peníze, konec hry horko těžko zvládnete, pokud si nakoupíte pár děl.

Aliens (91).jpgAliens (92).jpgAliens (95).jpg
Retro kamera byla příjemným zpestřením mise

Vylepšovat můžete téměř všechno. Můžete mít lepší zbraně a umisťovat na ně jiné optiky či rukojeť, zbraně také můžete ozdobit různými malůvkami. Samotná postava se vylepšuje pomocí modifikátorů, které umisťujete jako „elektrické obvody“ s tím, že se vám postupně odemyká víc prostoru, kam to dávat. Funguje zde také pasivní vylepšování, tedy čím více hrajete s určitou zbraní, tím je zbraň postupně lepší.

Aliens (55).jpgAliens (62).jpgAliens (64).jpg
Ve hře je více druhů nepřátel, což je příjemné zpestření

Zajímavou úpravou boje jsou karty, které použijete před misí a buď vám jen dají nějaký bonus k hratelnosti nebo vám naopak uškodí, ale za dokončení mise dostanete větší odměnu. Některé karty jsou skvělé, zejména retro kamera byla boží. Jiné jsou výrazně nevyvážené. „Občasné“ zasekávání zbraně bylo hororem a hru téměř nebylo možné hrát.

Chlape, ty vypadáš, jak já se cítím

Samotná grafika je lepší průměr, ale různé efekty jsou boží. Z děr po kulkách se kouří, střela do hlavy vetřelce nádherně bouchne. Skvěle to podporují dobře udělané zvuky. Lokace vypadají bombasticky a projdete tak nějak všechno, co znáte z filmů. Budete na vesmírné stanici, na planetě, v hnízdě vetřelců, a dokonce i v lodi Stavitelů. Bohužel ve výsledku je ve hře map velmi málo, a přestože můžete endgame prodloužit díky režimu hordy, hru dokončíte do 8 hodin.

Aliens (72).jpgAliens (79).jpgAliens (84).jpg
Grafika je sice slabší, ale efekty jsou super

Ačkoli level design všeobecně funguje skvěle, hra dostatečně nepropracovala průzkum mapy. Hry tohoto typu prostě potřebují mít po mapě poschovávané různé předměty, které můžete hledat. Skvěle tento systém funguje ve Vermintide 2, kde hledáte knihy, které zlepší závěrečné odměny. Zde najdete maximálně poznámky k příběhu, což není ono, nicméně ve většině případů prožijete zklamání po vstupu do opuštěné prázdné místnosti. A že jich tu je.

Všeobecně jsem se u hry velmi bavil, s vykřičníkem však upozorňuji – kupte pouze v případě, že máte kamarády! Hra má kooperaci pro tři hráče a v jednom vás tolik bavit nebude. Pouze, když na někoho neustále řvete, se i režim horda (nekonečné bránění) stane úžasně návykovým. A v tu chvíli, přestože má hra chyby, se budete královsky bavit. Počítačem řízení spojenci navíc mají inteligenci na úrovni kolonistů z Vetřelec: Covenant.

Verdikt

Ačkoli má mnoho chyb, všeobecně se jedná o velmi příjemnou akční hru na motivy Vetřelců. Hraní však doporučujeme pouze těm hráčům, kteří mají s kým hrát.

Váš názor Další článek: Trepang2 je zběsilou akční jízdou, která si bere inspiraci z hororu FEAR

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,



Sex manželských párů? Jen výjimečně. Ložnice ovládnou roboti s umělou inteligencí

Sex manželských párů? Jen výjimečně. Ložnice ovládnou roboti s umělou inteligencí

** Sex manželských párů jen při zvláštních příležitostech. ** Ložnice ovládnou sexuální roboti s umělou inteligencí. ** I to je jeden ze závěrů Mezinárodní robotické konference.

Filip KůželJiří Liebreich
RobotiSexUmělá inteligence
Světu hrozí „vlhká žárovka.“ Měla dorazit až v polovině století, ale už je tu

Světu hrozí „vlhká žárovka.“ Měla dorazit až v polovině století, ale už je tu

** Nejteplejší místo na Zemi nemusí být to nejnebezpečnější ** Největším zabijákem se stane až mix tepla a vlhkosti ** Asie se nebezpečně přiblížila hraniční hodnotě 35 °C twb

Jakub Čížek
MeteorologieGlobální oteplování
Prohlédněte si 1600 ruských základen na detailní družicové mapě. Rezavějící Kuzněcov, Moskva i raketoplán Bajkal

Prohlédněte si 1600 ruských základen na detailní družicové mapě. Rezavějící Kuzněcov, Moskva i raketoplán Bajkal

** Google má kvalitní družicové snímky Ruska ** Najdete na nich i tu poslední ruskou vojenskou základnu ** Nadšenci jich lokalizovali už okolo 1 600

Jakub Čížek
RuskoArmádaMapy
Kurvítka v základní výbavě, výrobci mají umělé zastarávání v malíku. Začalo to bateriemi, pokračuje softwarem

Kurvítka v základní výbavě, výrobci mají umělé zastarávání v malíku. Začalo to bateriemi, pokračuje softwarem

** Nejen mobilní výrobci jsou naučeni rok od roku prodávat stále více telefonů ** Tento trend se však zákonitě musí někdy zastavit ** Jenže, co naplat, když jsou starší zařízení „uměle“ nepoužitelná?

Martin Chroust
Prasklý displejBaterieAktualizace softwaru
Izraelský obrněnec ROBUST autonomně bojuje proti pěchotě i tankům

Izraelský obrněnec ROBUST autonomně bojuje proti pěchotě i tankům

** Izraelský zbrojní gigant Elbit Systems nedávno představil střední obrněné vozidlo ROBUST ** To je určeno pro pokročilý autonomní boj proti pěchotě i obrněným vozidlům ** Nový obrněnec by měl operovat s vysokou mírou autonomie, za každého počasí a prakticky v každém terénu

Stanislav Mihulka
IzraelVojenstvíRoboti
Pod drobnohledem. Čtečky otisků prstů na smartphonech a to, co jste o nich možná nevěděli

Pod drobnohledem. Čtečky otisků prstů na smartphonech a to, co jste o nich možná nevěděli

** Čtečky otisků prstů máme ve smartphonech déle než 20 let ** Jaké máme druhy, a jak vlastně fungují? ** Ten, kdo je nejvíce rozšířil od nich naopak upustil

Martin Miksa
Čtečka otisků v displejiČtečka otisků prstůSmartphony