Alternativa - budoucnost lidstva v rukou bezdomovce (recenze)

Adventurní a správně temná vize budoucnosti v podání českých Bohemia Interactive vystrkuje růžky.

Hra rovněž obecně obsahuje dost málo charakterů, z nich většina jsou roboti, a ti jsou si osobnostně i vzhledově podobní jako vejce vejci. Spousta malebných lokací tak zůstává trestuhodně nevyužitá. Přitom by se na ně dalo nemalé množství vedlejších postav, které by hru celkově zpestřily. Pokec s bezdomovcem beznadějně zamilovaným do své umělé přítelkyně přitom dává tušit, že dialogy i postavy umějí autoři vymyslet poutavé.

Každá z přítomných postav však rozmělňuje celkový příběh, a občas vám připadne, že nehrajete adventuru, ale RPG. Ze hry je cítit, že je poskládaná z jednotlivých dílčích questů, které na sebe vzájemně navazují. Jedná se o poměrně netradiční přístup, jenž však má i svá úskalí – může se totiž lehce stát, že ztratíte hlavní linku příběhu, když se příliš zaberete do vyšetřování znásilnění nebo jiného úkolu.

Ať už jde o nezapomenutelné pivo Endopramen či hlášení vlakového terminálu „Mimo provoz“

Co rozhodně nepřehlédnete je, jak autoři příjemně “nacpali“ do hry spoustu odkazů jak na naši zem, tak na naši krásnou řeč samotnou. Ať už jde o nezapomenutelné pivo Endopramen či hlášení vlakového terminálu „Mimo provoz,“ všechny tyto znaky českého původu jsou příjemné. Navíc je čeština do hry implementována nenásilně, většina českých textů je totiž uvedena i v angličtině. To souvisí i s tím, jak je nakonec hra distribuována – sice bez českého dabingu, ale s kvalitními titulky.

Pohled na svět v koncích

Z minulých odstavců jste dost možná získali dojem, že Alternativa je něčím vskutku unikátním a novým, a že problémy a nedotaženosti se jí vyhly. Bohužel ne, nevyhly. Už samotný příběh je slepencem všeho možného, co se dá o diktaturách najít a nejvíce připomíná asi Orwellovo 1984, což by zajisté vůbec nevadilo, kdyby celé vyvrcholení příběhu nepůsobilo tak zbrkle a poměrně jednoduše. Snad nedobrý dojem vylepší aspoň přímá návaznost chystaného druhého dílu.

Nedořešený je bohužel i systém obtížnosti, která v podstatě nemá na hru jako takovou vliv. Na nižší obtížnost máte možnost vrátit zpět špatnou odpověď v rozhovoru, která by vedla k jisté smrti. Vzhledem k tomu, jaký má ale smrt výsledný efekt na hraní (nulový), je tato možnost navíc zbytečná. PDA by zase mohlo schraňovat důležitější informace k vyřešení puzzlů a hádanek - často se mně stalo, že dostupné informace byly k ničemu a musela pomoct děravější paměť.

Hra naštěstí neztrácí v otázkách technického zpracování a z hlediska grafiky nejednoho hráče určitě potěší

Hra naštěstí neztrácí v otázkách technického zpracování a z hlediska grafiky nejednoho hráče určitě potěší. Sice spíš z důvodu stylizace a tím pádem i udržované atmosféry, ale ani samotný grafický engine nějak extrémně nezaostává. To už se nedá říct o animacích, které jsou již tradičně trochu kostrbaté, ale ani v tomto ohledu nejde o nic, co bychom neviděli i jinde. Co se týče hudby a zvuků, musím říct, že na mně hra příjemně zapůsobila - hudba má také silný stylizační efekt a melodie ve mně probouzely vzpomínky na milovanou Original War. Je tak příjemné slyšet u her, které jsou tematicky spojeny s komunistickým režimem, podobné tóny, jež dodávají hře nádech 60. let.

Hra však celkově působí trochu rozpolceně a přináší několik zajímavých nápadů, jejichž realizace bohužel občas pokulhává. Celkově se ale řadí k nadprůměru a nebýt zmíněných chyb, klidně by se mohla řadit i k tomu nejlepšímu, co adventurní scéna vyplodila. Ti z vás, kteří jsou ochotni nějakou tu chybičku přejít, si užijí zajímavou a zábavnou cestu do míst a časů, kam se snad v reálnu nikdy nedostaneme.

Žánr: Adventury | point&click adventura
Výrobce: Centauri Productions | Webové stránky hry
Začátek prodeje: srpen 2010