Amatérští a poloprofesionální tvůrci her, část první

Začínáme na Doupěti nový seriál nazvaný Amatérští a poloprofesionální tvůrci her, ve kterém vám budeme přinášet interview s méně známými výrobci her, spíše nadšenci, kteří přestože za svou práci nejsou placeni, leckdy dokáží vytvořit hry mnohem zábavnější a originálnější, než jsou ty, za které platíme.
Amatérští a poloprofesionální tvůrci her, část první
Začínáme na Doupěti nový seriál nazvaný Amatérští a poloprofesionální tvůrci her, ve kterém vám budeme přinášet interview s méně známými "výrobci" her, spíše nadšenci, kteří přestože za svou práci nejsou placeni, leckdy dokáží vytvořit hry mnohem zábavnější a originálnější, než jsou ty, za které platíme.

První naší obětí je Andreas Gustafsson ze Švédska, stvořitel výborného tetris-klonu GLBlocks, na který přineseme recenzi zítra.

Nejprve mi řekni něco o sobě. Kolik je ti let, kde žiješ, takovéhle ty věci.

Jmenuji se Andreas Gustafsson, je mi 24 let a žiji v jižním Švédsku. Právě teď pracuji jako Windows/GUI programátor ve společnosti Intellicom.

Který byl tvůj první počítač a tvoje první hra?

Můj první počítač byl Commodore 64, který jsem dostal když mi bylo 12. Moje první hra? Kterou jsem hrál nebo sám naprogramoval? Tuším, že první hry, které jsem hrál, byly Spy Hunter a Out Run. První hra, kterou jsem vytvořil - tak na to si opravdu nevzpomínám, myslím že nějaká jednoduchá textovka kterou jsem napsal v Basicu na C64 ... asi.

Kdy jsi se začal zajímat o programování? Jak vypadal tvůj první program? Jakým jazykem jsi ho napsal?

No vlastně - narozdíl od většiny ostatních dětí, které dostanou svůj první počítač - jsem jako první nespustil hru, ale hned začal programovat. Můj první program byl myslím:

10 PRINT "*"

20 GOTO 10

:)

Nepřetržitě jsem se snažil rozvíjet v Basicu a naprogramoval jsem nějaké malé hříčky a takové ptákoviny, později jsem se naučil Assembler na C64 a vytvářel dema. O pár let později jsem si koupil Amigu a programoval na ní v Assembleru, než jsem si pořídil moje první PC (486SX/25MHz).

Pojďme k přítomnosti. Jaká je tvoje současná konfigurace? Které jazyky a programy používáš pro vývoj?

Mám Celerona 466MHz (přetaktovaného na 525MHz), 192MB RAM, 30GB HDD a GeForce DDR (ach, to je konfigurace! :) - JH). Veškeré mé programování se teď děje ve Visual C++, ovšem dříve, za časů DOSu, jsem hodně používal Turbo Pascal 7.0 a někdy také Watcom C.

Mohl bys nám prozradit které jsou tvoje nejoblíbenější hry nebo žánry?

Hraji mnoho her, hlavně žánrů FPS, RTS a RPG. Právě teď mě naprosto pohltilo Diablo 2 (a raději ani nepočítám hodiny strávené u Diabla 1). Také jsem hodně hrával Quake 1/2/3 a Warcraft 1/2. Starcraft a Total Annihilation. A málem bych zapomněl, samozřejmě mě také baví malé logické hříčky, podobné GLBlocks ! :).

Hraješ on-line hry? Pokud ano, které?

Jak jsem řekl předtím, hodně jsem hrával Quake 2 ve dnech mých vysokoškolských studií, kdy jsem měl v apartmá 10Mb/s připojení pevnou linkou. Hrával jsem každý den alespoň několik hodin, což nebylo zrovna přínosné pro studia, ale byla to zábava :). Dnes hraji on-line jen málokdy, ale občas si zahraji po LAN s mým bratrem a přáteli.

Jaká je odezva hráčů na GLBlocks? Můžeš alespoň přibližně říct kolik lidí si je už stáhlo?

Dostal jsem opravdu ohromující odezvu ohledně GLBlocks, nikdy mě neunaví číst maily lidí, kteří hrají GLBlocks rádi.

Co se týče downloadů, je opravdu těžké něco odhadovat, protože hru si můžete stáhnout z mnoha různých míst. Ovšem jediným, kde se downloady počítají, jsou 3DFiles.com - tam byla současná verze (1.5) stažena již asi 10 000 krát, a minulá verze (1.2) má na kontě tuším něco kolem 5000. Ale jak jsem již zmínil, je mnoho míst, kde se dají GLBlocks stáhnout, takže celkově jsou čísla zřejmě o mnoho vyšší. Také jsem dostal nějaké žádosti od lidí, kteří chtěli umístit GLBlocks na různá cover CD apod., což znamená že se GLBlocks dostanou k ještě většímu počtu hráčů!

Kdes přišel na ten nápad s houpajícím se hracím polem?

Bohužel, nebyl to můj vlastní nápad, vlastně je to z jednoho starého DOSového tetrisu jménem Pufftris, který obsahoval houpající se hrací pole stejné, jako mám v GLBlocks.

Kdo vytvořil to grafické nádherné pozadí pro GLBlocks? Nakresli sis ho sám?

Ne, to pěkné pozadí nakreslil chlápek jménem Joe Parson. Moje vlastní kreslířské schopnosti jsou ... no ... omezené :).

Proč využíváš jako grafické API OpenGL? Proč ne DirectX?

Zaprvé proto, že na univerzitě jsem chodil na přednášky o 3D a virtuální realitě, kde jsme používali OpenGL, tak jsem s ním začínal. Druhým důvodem proč setrvávám u OpenGL je, že je velmi mocné, ale zároveň se velmi jednoduše používá. Když jsem se díval na DirectX/Direct3D, zjistil jsem, že naprogramovat naprosto základní věc tady zabere 1000 řádků místo několika desítek pomocí OpenGL. Zaslechl jsem, že D3D se od verze 7.0 o něco zjednodušil, přesto si stále myslím, že OpenGL je mnohem lepší volba.

Jaké jsou tvoje plány do budoucna? GLBlocks 2,3,4 ... ?

No, teprve před pár týdny jsem začal pracovat ve firmě, a teď zjišťuji, jak málo času zbývá na programování jen tak pro zábavu. Ale možná když mi vybude nějaký čas, udělám další malou hříčku. Jestli to budou GLBlocks 2, to je ještě uvidí. JESTLI se rozhodnu je udělat, mám plno výborných nápadů na vylepšení a nové vlastnosti, které mi lidé poslali.

Díky za rozhovor.


Note: You can read thiss article also in english version.
Poznámka: Tento článek si můžete přečíst i v anglické podobě.

Nejnovější komentáře

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

Herní projekt AQP City: když chcete GTA bez GTA

Herní projekt AQP City: když chcete GT…

Grand Theft Auto porodilo nespočet klonů, více i méně úspěšných. AQP ale vypadá jako zcela nový level.

včera |
8 největších herních zklamání roku 2017

8 největších herních zklamání roku 201…

Minulý rok přinesl hromadu skvělých her, bohužel však také mnoho zklamání. Těchto osm nás zamrzelo nejvíc.

9.  1.  2018 | | 9 N/A
10 největších herních překvapení roku 2017

10 největších herních překvapení roku …

Každý rok nás něčím zklame, zároveň však mnoha věcmi příjemně překvapí. Rok 2017 byl pro herní svět plný překvapení.

11.  1.  2018 | | 3 N/A
Hry roku 2018: pecky, na které se vyplatí zaostřit

Hry roku 2018: pecky, na které se vypl…

Musíte uznat, že minulý rok byl po herní stránce opravdu nabitý. Rok 2018 by ale snad mohl ten loňský ještě předčit. Některé z očekávaných pecek jsme pro vás vybrali, abyste se s námi měli na co těšit.

17.  1.  2018 |
Nové hry i na slabém počítači: Vyzkoušejte zdarma Geforce Now pro PC

Nové hry i na slabém počítači: Vyzkouš…

Společnost Nvidia představuje konečně i na PC službu GeForce Now, která vám dovolí hrát i ty nejnovější hry na slabších počítačích.

8.  1.  2018 | | 3 N/A
Playstation 4 v roce 2018: nejočekávanější hry platformy

Playstation 4 v roce 2018: nejočekávan…

Sice jste si u nás nedávno mohli přečíst o očekávaných hrách, tím ale ani zdaleka nekončíme. Letošní rok toho totiž přinese mnohem více než by se mohlo zdát. Začneme s tím, co se v tomto roce dostane na konzoli Playstation 4.

6.  1.  2018 |
DAKAR 18 budou pouštní závody v otevřeném světě pro PC, PS4 a Xbox One

DAKAR 18 budou pouštní závody v otevře…

Pokud jste fandové světového závodu Dakar a rallye vám také není cizí, rozhodně zaostřete na připravovaný projekt.

12.  1.  2018 | | 4 N/A
6 tipů na originální sci-fi pařby, u kterých se nebudete nudit

6 tipů na originální sci-fi pařby, u k…

Sci-fi žánr se opět vrací do formy, a to takovým tempem, že zombie nákazu zahnal do kouta. Jaké vesmírné pecky nás potěšily během posledních pár let?

10.  1.  2018 |