Amatérští a poloprofesionální tvůrci her, část první

Začínáme na Doupěti nový seriál nazvaný Amatérští a poloprofesionální tvůrci her, ve kterém vám budeme přinášet interview s méně známými výrobci her, spíše nadšenci, kteří přestože za svou práci nejsou placeni, leckdy dokáží vytvořit hry mnohem zábavnější a originálnější, než jsou ty, za které platíme.
Začínáme na Doupěti nový seriál nazvaný Amatérští a poloprofesionální tvůrci her, ve kterém vám budeme přinášet interview s méně známými "výrobci" her, spíše nadšenci, kteří přestože za svou práci nejsou placeni, leckdy dokáží vytvořit hry mnohem zábavnější a originálnější, než jsou ty, za které platíme.

První naší obětí je Andreas Gustafsson ze Švédska, stvořitel výborného tetris-klonu GLBlocks, na který přineseme recenzi zítra.

Nejprve mi řekni něco o sobě. Kolik je ti let, kde žiješ, takovéhle ty věci.

Jmenuji se Andreas Gustafsson, je mi 24 let a žiji v jižním Švédsku. Právě teď pracuji jako Windows/GUI programátor ve společnosti Intellicom.

Který byl tvůj první počítač a tvoje první hra?

Můj první počítač byl Commodore 64, který jsem dostal když mi bylo 12. Moje první hra? Kterou jsem hrál nebo sám naprogramoval? Tuším, že první hry, které jsem hrál, byly Spy Hunter a Out Run. První hra, kterou jsem vytvořil - tak na to si opravdu nevzpomínám, myslím že nějaká jednoduchá textovka kterou jsem napsal v Basicu na C64 ... asi.

Kdy jsi se začal zajímat o programování? Jak vypadal tvůj první program? Jakým jazykem jsi ho napsal?

No vlastně - narozdíl od většiny ostatních dětí, které dostanou svůj první počítač - jsem jako první nespustil hru, ale hned začal programovat. Můj první program byl myslím:

10 PRINT "*"

20 GOTO 10

:)

Nepřetržitě jsem se snažil rozvíjet v Basicu a naprogramoval jsem nějaké malé hříčky a takové ptákoviny, později jsem se naučil Assembler na C64 a vytvářel dema. O pár let později jsem si koupil Amigu a programoval na ní v Assembleru, než jsem si pořídil moje první PC (486SX/25MHz).

Pojďme k přítomnosti. Jaká je tvoje současná konfigurace? Které jazyky a programy používáš pro vývoj?

Mám Celerona 466MHz (přetaktovaného na 525MHz), 192MB RAM, 30GB HDD a GeForce DDR (ach, to je konfigurace! :) - JH). Veškeré mé programování se teď děje ve Visual C++, ovšem dříve, za časů DOSu, jsem hodně používal Turbo Pascal 7.0 a někdy také Watcom C.

Mohl bys nám prozradit které jsou tvoje nejoblíbenější hry nebo žánry?

Hraji mnoho her, hlavně žánrů FPS, RTS a RPG. Právě teď mě naprosto pohltilo Diablo 2 (a raději ani nepočítám hodiny strávené u Diabla 1). Také jsem hodně hrával Quake 1/2/3 a Warcraft 1/2. Starcraft a Total Annihilation. A málem bych zapomněl, samozřejmě mě také baví malé logické hříčky, podobné GLBlocks ! :).

Hraješ on-line hry? Pokud ano, které?

Jak jsem řekl předtím, hodně jsem hrával Quake 2 ve dnech mých vysokoškolských studií, kdy jsem měl v apartmá 10Mb/s připojení pevnou linkou. Hrával jsem každý den alespoň několik hodin, což nebylo zrovna přínosné pro studia, ale byla to zábava :). Dnes hraji on-line jen málokdy, ale občas si zahraji po LAN s mým bratrem a přáteli.

Jaká je odezva hráčů na GLBlocks? Můžeš alespoň přibližně říct kolik lidí si je už stáhlo?

Dostal jsem opravdu ohromující odezvu ohledně GLBlocks, nikdy mě neunaví číst maily lidí, kteří hrají GLBlocks rádi.

Co se týče downloadů, je opravdu těžké něco odhadovat, protože hru si můžete stáhnout z mnoha různých míst. Ovšem jediným, kde se downloady počítají, jsou 3DFiles.com - tam byla současná verze (1.5) stažena již asi 10 000 krát, a minulá verze (1.2) má na kontě tuším něco kolem 5000. Ale jak jsem již zmínil, je mnoho míst, kde se dají GLBlocks stáhnout, takže celkově jsou čísla zřejmě o mnoho vyšší. Také jsem dostal nějaké žádosti od lidí, kteří chtěli umístit GLBlocks na různá cover CD apod., což znamená že se GLBlocks dostanou k ještě většímu počtu hráčů!

Kdes přišel na ten nápad s houpajícím se hracím polem?

Bohužel, nebyl to můj vlastní nápad, vlastně je to z jednoho starého DOSového tetrisu jménem Pufftris, který obsahoval houpající se hrací pole stejné, jako mám v GLBlocks.

Kdo vytvořil to grafické nádherné pozadí pro GLBlocks? Nakresli sis ho sám?

Ne, to pěkné pozadí nakreslil chlápek jménem Joe Parson. Moje vlastní kreslířské schopnosti jsou ... no ... omezené :).

Proč využíváš jako grafické API OpenGL? Proč ne DirectX?

Zaprvé proto, že na univerzitě jsem chodil na přednášky o 3D a virtuální realitě, kde jsme používali OpenGL, tak jsem s ním začínal. Druhým důvodem proč setrvávám u OpenGL je, že je velmi mocné, ale zároveň se velmi jednoduše používá. Když jsem se díval na DirectX/Direct3D, zjistil jsem, že naprogramovat naprosto základní věc tady zabere 1000 řádků místo několika desítek pomocí OpenGL. Zaslechl jsem, že D3D se od verze 7.0 o něco zjednodušil, přesto si stále myslím, že OpenGL je mnohem lepší volba.

Jaké jsou tvoje plány do budoucna? GLBlocks 2,3,4 ... ?

No, teprve před pár týdny jsem začal pracovat ve firmě, a teď zjišťuji, jak málo času zbývá na programování jen tak pro zábavu. Ale možná když mi vybude nějaký čas, udělám další malou hříčku. Jestli to budou GLBlocks 2, to je ještě uvidí. JESTLI se rozhodnu je udělat, mám plno výborných nápadů na vylepšení a nové vlastnosti, které mi lidé poslali.

Díky za rozhovor.


Note: You can read thiss article also in english version.
Poznámka: Tento článek si můžete přečíst i v anglické podobě.
Váš názor Další článek: Mlha a blatouchy, světlo a stín

Témata článku: , , , ,