Americká armáda využívá český software!

Jen málokteré společnosti se podaří "proniknout" do americké, a vlastně i kterékoliv jiné, armády skrze počítačovou hru. Českým Bohemia Interactive se to povedlo. Na počátku všeho stál nám všem dobře známý Flashpoint, jenž pro své nepopiratelné kvality sesbíral četná ocenění po celém světě. Všimla si ho nakonec i armáda, a tak se z počítačové hry stal Virtuální Bitevní Systém - VBS1.

Operation Flashpoint (recenze) představuje další kousek ze stále se rozšiřujícího zlatého fondu českých počítačových her. Z relativně malé české firmičky vzešla hra, která na sebe strhla pozornost statisíců hráčů celého světa. Jistě, že měla některé své chyby a chybičky, ale přesto vyšlo jen málo recenzí, jestli vůbec nějaké, které ji ohodnotily hůře než velice zdravým nadprůměrem. Pozdější přídavky, opravy a nakonec i datadisk Resistance (recenze) navíc opravily co mohly a tak se z Flashpointu stala docela komplexní bojová simulace.

 

 

A pak nějakou chytrou hlavu napadlo, že by možná nebylo špatné ji využít jako skutečný výcvikový nástroj pro skutečné vojáky. Vždyť ta hra má skoro všechno, co by měl správný bojový simulátor obsahovat. A co nemá, to se dá díky velice otevřenému systému jednoduše dodělat. Tak byl ohlášen software VBS1 (Virtual Battlefield Systems), jehož autory jsou společnosti Bohemia Interactive a Coalescent Technologies.

Coalescent Technologies je americká inženýrská společnost založená v roce 1995, momentálně se její hlavní sídlo nachází na Floridě. Zabývá se dodávkami náročných strojírenských systémů americkému Ministerstvu obrany, federálním úřadům i komerčním subjektům. Úzce spolupracuje například s americkým námořnictvem, které už ostatně také přes šest měsíců zdárně využívá svou "odrůdu" systému VBS1.

Stručně a jasně by se dal tento systém popsat jako plně interaktivní 3D prostředí určené pro trénink bojových či záchranných situací. Mohou se jej zúčastnit menší týmy do 32 lidí propojených přes LAN nebo internet. Namísto živých bytostí lze využívat také propracované umělé inteligence. Engine VBS1 je založen na herním enginu Real Virtuality od BI Studia, nabízí ovšem mnohem více taktických možností a je ještě o něco otevřenější než původní software. Každá organizace (armáda, záchranáři, policie) si ho může přizpůsobit doslova k obrazu svému - vývojáři vyrobí na zakázku přesné modely osob nebo věcí (dopravních prostředků, zbraní, komunikačních zařízení, apod.), dodají ty správné zvuky a navrhnou i mapy, třeba podle zadaných reálií.

 

 

Jak si asi sami dokážete domyslet, nejde zde ani tak o trénink jednotlivce, jako spíše o nácvik týmové práce, souhry všech jednotlivých složek menšího týmu či týmů. Systém VBS1 se samozřejmě snaží poskytnout co možná největší komfort pro sledování a koordinaci průběhu každé akce. Instruktoři mohou navrhnout v podstatě jakýkoliv představitelný scénář či misi - mají teoreticky k dispozici nesčetné množství různých map, objektů a osob, které se mohou stát aktéry dané mise. Realisticky zvládnuté efekty přechodu dne v noc, větru, mlhy, mraků a podobně pak dodávají celému systému punc dokonale propracovaného virtuálního trenažéru.

 

 

Po komerční stránce je celý systém postaven taktéž velmi robustně. Základem je tzv. "jádro" (core system), které zahrnuje editor misí (umožňuje rychle a relativně snadno postavit vlastní misi), fiktivní ostrov (kde se nachází několik oblastí jako poušť, pláž, hornatý terén, les, městská oblast, atd.), engine VBS1 (vlastní "hra") a nakonec také několik základních objektů, které lze do mapy vkládat (avataři - postavy vojáků různých hodností, dopravní prostředky, zbraně a další menší objekty). Jedna licence jádra stojí 149 dolarů, to jest přibližně 4500,- Kč. S větším počtem licencí se cena za jednu snižuje. Možná důležitějším zdrojem příjmů budou však případné modifikace, které budou požadovat jednotlivé organizace. Minimálně se bude jednat o změny uniforem, výzbroje, případně také vozového parku nebo dokonce map. Tyto úpravy mohou zabrat jak dobu od 30 do 60 dnů, tak třeba i 6 měsíců. A to pak jistě nebude nic levného.

Hlavní rysy softwaru:

  • podpora až pro 32 účastníků akce
  • využívá textury ve vysokém rozlišení
  • realistické efekty počasí a denního/nočního cyklu
  • umělá inteligence
  • obrovské možnosti dalšího rozšiřování

Systém VBS1 dokazuje, že virtuální bojiště už dnes není zdaleka jen neurčitý pojem, který tak často slýcháme z úst vojenských expertů. O "vážnosti" celé věci svědčí také to, že je k dispozici pouze státním orgánům, tj. armádě, policii, atd. Pro účely "soukromé zábavy" není možné jej (legálně) získat.

Oficiální stránky: http://www.virtualbattlefieldsystems.com/
Výrobce: Bohemia Interactive Studio (http://www.bistudio.com/) a Coalescent Technologies (http://www.ctcorp.com/)
Další odkazy: http://www.flashpoint1985.com/, http://www.doupe.cz/vaulty/flashpoint/, http://flashpoint.tiscali.cz/, http://flashpoint.bonusweb.cz/

Váš názor Další článek: Obal na hru Hearts of Iron

Témata článku: , , , , , , , ,