Amnesia: Rebirth - kultovní hororovka je zpět | Recenze

Po deseti letech se vývojáři z Frictional Games opět pustili do další Amnesie. A opět jde o děsivý zážitek, na který hráči jen tak nezapomenou.

Co baví

  • Místy děsivé zážitky
  • Netradiční herní prostředí
  • Alternativní konce
  • Napínavý příběh
  • Původní hratelnost

Co vadí

  • Interaktivní ovládání někdy komplikuje život
  • Zbytečné natahování ve střední části
  • Neskutečně dlouhé loadingy
7/10
Hodnocení

Hororová adventura Amnesia: The Dark Descent švédského vývojářského týmu Frictional Games si v minulé dekádě získala téměř kultovní status a je fanoušky považována za jednu z nejděsivějších her historie. Zároveň jde ale o velice rozporuplný titul, který dělí hráčskou komunitu na dvě poloviny. Mimo vášnivé uctívače totiž existuje nemalá skupina těch, kteří jí pohrdají a vnímají jako nudný simulátor chození. Jedno však vývojářům z Frictional Games upřít nelze. Svými kousky jako Penumbra či Amnesia položili základy atmosférických hororových adventur, na kterých se žánr staví dodnes.

Návrat legendy

Hráčská obec musela čekat na další pokračování dlouhých deset let, nebudeme-li tedy brát v úvahu neúspěch v podobě Amnesia: The Machine for Pigs, pod kterým bylo podepsáno studio The Chinese Room. Skutečným, regulérním a plnohodnotným nástupcem legendárního prvního dílu je totiž opravdu až letošní Amnesia: Rebirth. 

Amnesia_ Rebirth_20201019201344.jpg
Horká alžírská poušť není dobré místo na potulování

Příběh je tentokrát směřován do třicátých let minulého století. Hlavní hrdinkou je Tasi Trianon, která cestuje s týmem průzkumníků do Afriky. Po pádu letadla v alžírské poušti se ovšem situace nečekaně zamotá a před Tasi stojí dva hlavní úkoly. Zachránit svůj vlastní život a připojit se ke zbytku týmu někde v podzemním labyrintu pod horkou alžírskou pouští.

Amnesia_ Rebirth_20201019202633.jpgAmnesia_ Rebirth_20201019203836.jpgAmnesia_ Rebirth_20201019203940.jpg
Podzemní komplexy nabízí řadu tajemství

Podzemní komplexy ovšem skrývají ohromující tajemství spojené s neznámou kulturou, která je schopna cestovat za pomoci portálů prostorem. Tasi se tak s tajemným amuletem na své ruce vydává na cestu záchrany vlastního života, nelezení zbylých členů týmu a odhalení celého tajemství. Amnesia: Rebirth je pro Tasi zároveň o rozpomínání a poznávání vlastního nitra, jelikož po úderu do hlavy hlavní hrdinka ztratila paměť. Přítomno je tak velké množství flashbacků, stejně tak jako textů osvětlující lore.

 

Ve svém jádru sice titul představuje klasickou chodící hororovou adventuru, vývojáři však sází na silný a emotivní příběh

 

Ve svém jádru sice titul představuje klasickou chodící hororovou adventuru, vývojáři však sází na silný a emotivní příběh. O jeho celkovém vyznění nebudeme více prozrazovat, každopádně díky nečekaným zjištěním jde o hodně intenzivní zážitek, který vás bude hnát vpřed. Ocenit musíme také celkem tři možné konce, které hra nabízí. V obecné rovině lze hovořit o dobrém, neutrálním či špatném konci. Klíčovou roli hraje zvolený postup během samotného finále. Osud je tak plně v rukou hráče.

Amnesia_ Rebirth_20201019205005.jpg
Díky amuletu navštívíte paralelní svět

Nová Amnesia nepředstavuje pouze záchranu samotné Tasi, ale rovněž odhalení mystického tajemství, které podzemní labyrinty alžírské pouště skrývají. Opakovaně se tak budete pohybovat mezi reálným a paralelním světem, díky postupnému rozpomínání ale také v současnosti a minulosti. Amnesia: Rebirth nabízí pestré vyprávění, které kombinuje jak rozdílné herní prostředí, tak více časových rovin.

Původní hratelnost

Co se herních mechanik týče, vývojáři navazují na původní Amnesii, a to ve všech ohledech. V popředí opět stojí děsivé bloudění dlouhými koridory, řešení puzzlů a boj o vlastní život. Monster zde příliš nečekejte, alespoň ne tedy v první polovině hry. Děs přichází ze tmy, nepopsán, neidentifikován.

Amnesia_ Rebirth_20201019205552.jpg
Amnesia: Rebirth nabízí řadu děsivých výjevů

Právě nedostatek světla je jeden z hlavních nepřátel a dlouhý pobyt ve tmě vede k postupnému kolapsu. Světlo tak funguje nejen jako průvodce tmou, ale symbolizuje život. Bohužel olej do lampy a sirky jsou skutečně nedostatkovým zbožím a využívat jej musíte skutečně s téměř strategickou rozvahou.

Amnesia_ Rebirth_20201019210557.jpgAmnesia_ Rebirth_20201019210650.jpgAmnesia_ Rebirth_20201019213037.jpg
Časté je střídání přítomnosti a minulosti

Víceméně nezměněné zůstalo i samotné ovládání, které se snaží pracovat s interaktivitou. Jednotlivé předměty tak můžete libovolně přemisťovat, otevírat či rozbíjet. Otevření dveří tedy vyžaduje pohyb analogovou páčkou, namísto pouhého stisku tlačítka. To samo o sobě sice působí někdy skutečně autenticky, bohužel v kritických momentech budete tento systém zejména kvůli jeho nespolehlivosti proklínat. Hře by možná prospěla možnost tento systém deaktivovat, hlavně tedy na konzolích.

Jedno velké puzzle

Hlavním stavebním kamenem Amnesie jsou jednotlivé puzzly, kterých si vývojáři připravili poměrně mnoho. Často jde přitom o poměrně komplexní záležitosti vyžadující několik jasně daných kroků. Příkladem tak může být výroba dělostřeleckého granátu zahrnující posbírání jednotlivých surovin, jejich extrakci a finální přípravu. Ostatně celý průchod hrou je jeden velký puzzle. Nejde tak v žádném případě o prázdné bloudění temnými chodbami, ale neustálé řešení hádanek.

Amnesia_ Rebirth_20201025105705.jpg
Po grafické stránce na tom není titul vůbec špatně

I díky této skutečnosti se může jinak průměrná herní doba okolo sedmi hodin protáhnout klidně i na dvojnásobek, pochopitelně v závislosti na pozornosti a logickém uvažování. I tak se ovšem v této souvislosti nelze ubránit pocitu místy zbytečného natahování herní doby, zejména ve střední pasáži hry, která nešetří klasickými hororovými klišé typu zaseknutý výtah, propadnutí podlahou apod. Přímý postup se tak neustále komplikuje a protahuje, někdy bohužel až zbytečně.

 

Ocenit musíme kvalitní práci se světlem a stíny, což je rozhodně alfa o omega celého titulu

 

Frictional Games rozhodně není velké studio a finančních prostředků na rozdávání rozhodně nemá. Z hlediska grafického zpracování jsou sice znatelné nějaké ty ústupky, díky charakteru hry je ale lze celkem snadno tolerovat. Výsledek rozhodně působí uspokojivým dojmem. Amnesia: Rebirth vypadá na možnosti studia až překvapivě dobře, zejména v prvcích pro hru klíčových. Ocenit musíme kvalitní práci se světlem a stíny, což je rozhodně alfa o omega celého titulu.

Amnesia_ Rebirth_20201024182440.jpgAmnesia_ Rebirth_20201024183250.jpgAmnesia_ Rebirth_20201025103149.jpg
Vývojáři skvěle pracují se změnami prostředí

Stejně kvalitní péče se dočkalo a audio zpracování, které v kombinaci se sluchátky přináší řadu děsivých momentů. Jedním z těch nejintenzivnějších si prožijete v podzemním bludišti, ze kterého vede jen jedna správná cesta. Zásadní problémy jsme neshledali ani v technickém stavu hry, pokud tedy pomineme nekonečné loadingy, a to i na PS4 Pro. Možná se občas setkáte s nějakým tím opožděným doskakováním textur, ale to rozhodně není něco, co by komplikovalo celkovou hratelnost. V tomto ohledu vývojáři rovněž nezklamali.

Verdikt

Amnesia: Rebirth je výtečným volným pokračováním původní hry z roku 2010. Nabízí kombinaci původní atmosféry a filozofie s komplexnějším příběhem, velkolepější výpravou a atraktivním herním prostředím. I nyní ovšem platí, že tento zážitek rozhodně nebude pro každého. Vyznavači původní tvorby Frictional Games však budou nadšeni. Amnesia je zpět.  

Diskuze (1) Další článek: Destruction AllStars odloženy na příští rok, budou zdarma v předplatném PS+

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,



Bude to o prsa. Facebook a Instagram pořád neví, kdy jsou zobrazené bradavky porno

Bude to o prsa. Facebook a Instagram pořád neví, kdy jsou zobrazené bradavky porno

**Meta má zjednodušit pravidla a být ke všem spravedlivá **Facebook s Instagram věnují samostatný odstavec bradavkám **Pravidla ale neřeší nebinární, transsexuální a intersexuální osoby

Petr Urban
InstagramFacebookSociální sítě
Všichni žijeme v Bublině. Je velká 1000 světelných let a magnetizovaná

Všichni žijeme v Bublině. Je velká 1000 světelných let a magnetizovaná

** O bublinách v galaxiích toho víme jen velmi málo ** Theo O’Neill a jeho kolegové se to snaží zlepšit ** Zmapovali magnetická pole naší Lokální Bubliny

Stanislav Mihulka
Astronomie
U filipínského ostrova Luzon se na obloze objevilo něco neznámého. Mohla by to být nová čínská vzducholoď

U filipínského ostrova Luzon se na obloze objevilo něco neznámého. Mohla by to být nová čínská vzducholoď

** Na internetu se objevily snímky něčeho, co by mohla být vzducholoď určená k dlouhodobým letům ve velkých výškách ** Tento objekt se pohyboval v blízkosti západního pobřeží filipínského ostrova Luzon ** Vzhledem k okolnostem by mohlo jít o moderní čínskou vojenskou vzducholoď

Stanislav Mihulka
VzducholoďVojenství
Na povrchu Měsíce je tolik kyslíku, že by stačil pro lidstvo na 100 tisíc let

Na povrchu Měsíce je tolik kyslíku, že by stačil pro lidstvo na 100 tisíc let

** Lidstvo se připravuje na kolonizaci Měsíce ** Jednou ze základních surovin, bez nichž se na naší přirozené družici neobejdeme, je nepochybně kyslík ** Kde ho vzít?

Stanislav Mihulka
KolonizaceMěsícO2

Aktuality

9:13 | Star Wars Jedi: Survivor nakonec vyjde až 28. dubna. Studio Respawn nestíhá vývoj a potřebuje dalších šest týdnů na dokončení. 
31. ledna | Český hit American Truck Simulator se v budoucnu rozšíří o mapu Kansasu. Ještě před tím ale přijde DLC se státem Oklahoma 
30. ledna | Ovladač PlayStation 5 DualSense Edge se objevuje v nabídkách českých e-shopů. Doporučená cena je 5990 Kč. Skladem bude v průběhu února či března 
28. ledna | Příběhová linka Hogwarts Legacy je na 40 hodin, dokončení včetně všech vedlejších aktivit zabere přes 100 hodin. Hra vychází 10. února 2023 

Únorový Computer

Aktuální číslo časopisu Computer

Jak surfovat anonymně

Test přenosných projektorů

Kompletní srovnání DDR4 a DDR5

Jak vyčistit počítač od špíny a prachu