Analýza: PlayStation Home - Cui bono?

Při procházení světa komunitního projektu ,,Home” nás mohla napadat otázka: Komu vlastně slouží? Její zodpovězení se půl roku od startu Home přímo nabízí.

Pokud sledujete dění nejenom ve světě herním, ale i tom skutečném, možná i vám připadá vtipné, kterak na trhu vznikají a splaskávají takzvané finanční bubliny - na počátku tisíciletí investoři pocítili bolestivé procitnutí z nadšení kolem internetového byznysu, současnou globální krizi odstartovalo zborcení nemovitostní a hypotéční bubliny, a tak dále, a tak dále. Každou chvíli se objeví nějaký nový fenomén, kvůli kterému dobře placení páni v oblecích oslepnou, uloží mozek do skleněné nádoby a s rozjíveností dítěte ze školky vyběhnou vstříc novému dobrodružství. Někdy se to vyplatí, někdy ne. Jak říkám, je to vtipné.

PlayStation Home má mít ještě trochu vyšší ambice, než se státi nejlépe vypadajícím chatem na světě

Jedním z aktuálních hitů toho ,,našeho” virtuálního světa jsou bezpochyby komunitní weby, sociální služby a využití funkcí webu 2.0 obecně, zkrátka obsah vytvářený nejlépe uživateli samotnými, následně sdílený a ,,prožívaný” s přáteli. Soudě dle popularity služeb jako Facebook nebo YouTube, nic lidi neláká více než komentování fotek přiopitých kamarádů, hlubokomyslné debatování na téma ,,co zrovna děláte”, případně dojímání se nad videi rozkošných zvířátek. Což je vše zcela v pořádku – nezáleží na tom, jak moc debilními věcmi se komunita baví, hlavně že takové společenství vůbec funguje. Není divu, že dnes na komunitní funkce sází pomalu i weby zabývající se předpovědí počasí.

VIDEO: 792 'Playstation Home: Red Bull - trailer'

Společnost Sony ale šla se svým Home ještě dále, jako by videa či běžný komunitní web byly překonanou záležitostí. V prosinci roku 2008 si tak majitelé PS3 mohli společně konečně vychutnat doslova celý nový virtuální svět se svými alter-egy, vlastním bytem a relativně širokými možnosti interakce nejen mezi jednotlivými hráči.

Tak trochu jiný obchoďák

Což zní zajímavě a zábavně do okamžiku, kdy do Home vstoupíte a pokusíte se tento virtuální svět k něčemu přirovnat. Chodíte nablýskanými komplexy, na každém rohu vidíte reklamní plakát, videa a trailery na velkých obrazovkách produkují velký kravál, lidé utrácejí peníze za nezbytně důležité věci jako je Start Trek obleček pro svého avatara, u herních automatů se stojí fronty a z úst nažehlených virtuálních panáků tečou obohacující výpovědi ve stylu ,,omg lol” případně instantní hláška ,,Where are you from?” Co nám to vlastně připomíná? Zní jako produktivně strávené odpoledne v obchodním domě, že? Zkrátka idyla.

 artwork01.jpg

Jenže jak už to tak u obchodních center bývá, jejich hlavní úkol nespočívá ani tak v prostém nenáročném pobavení znuděné mládeže a rodin s dětmi (a držení je tím tak co nejdál od drog či jiných škodlivin pro moderního člověka), nýbrž v generování zisku. A ani v této disciplíně to nevypadá, že by byl projekt PlayStation Home bůhvíjakou výhrou, přestože si klienta této služby stáhlo již 6,5 milionu uživatelů, tedy necelá třetina všech majitelů konzole PS3.

Jako by snad interakce s 3D frikulínskými postavičkami automaticky pozvedla celé virtuální společenství na novou úroveň

Dokonce i vlastníci Facebooku a YouTube, služeb několikanásobně populárnějších než Home, musí pracně přemýšlet, jak vůbec zajistit rentabilnost svých projektů. Při pohledu na technologickou stránku PS Home (snaha o realistickou 3D grafiku, mikrotransakce, minihry, hlasová a textová komunikace mezi hráči, third-party obsah) se zkrátka nelze neubránit křížení rukou na prsou, nadzvednutí obočí a tichému pronesení ,,tohle muselo stát zatraceně hodně peněz”. Kolik přesně, o tom se už řediteli PlayStation Home platformy, Peterovi Edwardovi, příliš hovořit nechtělo, namísto toho pro server gamesindustry.biz prohlásil:

"(...) Věříme, že pokud potěšíte komunitu a zásobíte platformu dostatečně dobrým obsahem, potom se tam lidé budou chtít vracet a finanční aspekt se tak vyřeší prakticky sám."

pshome01.jpgpshome02.jpg

Že PS Home momentálně není zisková záležitost Edward de facto potvrdil slovy, že "... zisk momentálně není naše řídící priorita v této fázi vývoje."

Všeho je dost

Jak by také mohl, když nejoblíbenější aktivitou návštěvníků Home je prosté procházení se a klábosení s ostatními. Otázkou zůstává, jak dlouho se kvůli tomu budou lidé do tohoto virtuálního světa vracet, když účelu pouhé komunikace poslouží mnohem lépe staré dobré instant messengery a programy typu Skype, jakkoliv nedisponují zrovna oslňující vizuální stránkou.

Možná začínám být přehnaně pesimistický, nicméně intuice mi napovídá, že PlayStation Home má mít ještě trochu vyšší ambice, než se státi nejlépe vypadajícím chatem na světě. Phil Harrison, bývalý šéf Sony Computer Entertainment, Inc. (SCEI) o konkurenci v podobě Xbox Live řekl, že je to sice dobře odvedená práce, ale co se týče komunitních a ,,společenských” funkcí, tak se jen dotýká jejich povrchu.

pshome03.jpgpshome04.jpg

Hm. Jako by snad interakce s 3D frikulínskými postavičkami automaticky pozvedla celé virtuální společenství na novou úroveň, protože ,,trapný” Xbox Live, umožňující voice chat a zasílání herních pozvánek (což jistě Sony přijde jako nepodstatná věc), funguje v obyčejném 2D rozhraní, což asi není dost cool.

I přesto jen marně nacházím smysl dosavadní existence služby PlayStation Home. Na nakupování více či méně zajímavého virtuálního obsahu, stahování dem a pozorování trailerů více než dobře poslouží zavedené PlayStation Store. Účelu ukojení potřeby komunikace s přáteli by bohatě posloužil vestavěný systém zpráv do playstationovského rozhraní XMB a k hraní her, věřte nebo ne, by mohla dobře posloužit samotná konzole PS3. Za střízlivého stavu si jen těžce představuji člověka, co utratí kolem 9 tisíc korun za přístroj za účelem hraní kulečníku v Home, namísto hraní záležitostí jako Metal Gear Solid 4 nebo Killzone 2.

artwork02.jpg

Pochybnosti příliš nerozptýlí ani optimismem a radostí nasáklý komentář Jacka Busera, komunitního manažera PS Home: ,,Každého velkého vydavatele zajímá Home, protože tam mohou přímo oslovovat své publikum. (...) Kromě toho také má příležitost generovat zisk, čímž má tento model smysl pro všechny. Je to zkrátka něco jako dokonalá bouře.”

Taková bouře, že na první pohled nabízí zajímavý přínos pro všechny kromě hráčů samotných.

 

Diskuze (8) Další článek: Chinatown Wars míří na PSP

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , ,