Anketa: Nejčtenější české herní časopisy

Pokud hrajete hry, je zde jistá šance, že vás tato činnost baví. Pokud tomu tak je, pak se zřejmě zajímáte i o dění okolo těchto zabijáků času. Informace pravděpodobně někde čerpáte. Třeba u nás, nebo na nějaké internetové stránce. Ale nejspíš si také kupujete časopis, který se hrám věnuje. Zajímalo nás, jaký časopis to je.
Anketa: Nejčtenější české herní časopisy
Pokud hrajete hry, je zde jistá šance, že vás tato činnost baví. Pokud tomu tak je, pak se zřejmě zajímáte i o dění okolo těchto zabijáků času. Informace pravděpodobně někde čerpáte. Třeba u nás, nebo na nějaké internetové stránce. Ale nejspíš si také kupujete časopis, který se hrám věnuje. Zajímalo nás, jaký časopis to je.

Z pohledu Martina Zavřela
Stručná historie významnějších herních periodik na našem území praví, že to všechno začalo s Excaliburem. Zde si také udělali svá jména ti první velcí autoři recenzí, původně nadšení hráči, později úspěšní novináři. Na jejich začátky a na několikastránkový Excalibur vzpomínám velice rád a celou řadu jeho čísel mám sám schovanou. Score na mne o nějaký ten rok později velmi zapůsobilo. Nesrovnatelně vyšší technická i obsahová úroveň a recenze na mou nejoblíbenější hru v té době (Jurský park) znamenaly, že jsem objevil novou sběratelskou vášeň a především úvodníky Jana Eislera mne přiváděly k pocitu, že se za hraní videoher už nemusím stydět. Dalším mezníkem byl příchod časopisu Level, který především díky Martinu Kalivodovi a jeho nadšení pro konzole způsobil poprask mezi videoherní (konzolovou) menšinou a následný zájem o herní publicistiku. Oba časopisy pak pevně zaujaly své místo na trhu, Score především pro odrostlejší PC hráče, Level pak pro všechny ostatní. S příchodem konkurence, jakou je velmi kvalitní (protože oficiální) PlayStation magazín, zaniklý PC Gamer (do kterého jsem sám vkládal veliké naděje, jelikož jeho „profesionální západní“ styl mi velice vyhovoval) a trápící se Excalibur, kterému se podařilo naprosto dokonale zničit svoje původně tak dobré jméno (i když měl ještě několik světlých okamžiků) začala nutně stoupat kvalita a rozsah jednotlivých periodik, jelikož kde je konkurence, tam se vždycky něco zlepšuje (což je poměrně zásadní myšlenka, kterou bychom se raději neměli trápit ve spojitosti s Telekomem). Velkým tahákem a zlomem bylo přidávání plných starších her k časopisům, které vyvolalo diskusi o potřebě kvalitnější přiložené hry, přesahující potřebu lepšího obsahu samotných článků v časopise. Přiznejme si, že většina z nás neodolá koupi časopisu s kvalitní hrou, i když jim daný časopis připadá jinak nezajímavý. V poslední době největší skok v kvalitě obojího (přiložené hry i obsahu časopisu) zaznamenal GameStar, který se mi osobně začíná skutečně hodně líbit, ačkoliv postrádá moje oblíbené konzole. Můj názor je tu však spíše pro zpestření, podstatné jsou názory vás, čtenářů, a ty vypadají takto:

Asi desetina z vás nečte nic. Zřejmě jsou pro vás hry spíše okrajovou zábavou a občasná návštěva internetového magazínu vám stačí. Vzhledem k možnostem vyhledávání v databázi článků a především aktuálnosti, které měsíčník zkrátka nemůže dosáhnout a také snad díky nízké ceně (pouze za připojení) mají jistě internetové magazíny velikou budoucnost. Na druhou stranu ono listování oblíbenými recenzemi v klasickém časopise má přece také své kouzlo a nepotřebujete k tomu počítač.

Jen o procento víc z vás považuje za nejlepší časopis, který se na našem území hrami zabývá, GameStar. Snad je to především díky nové změně designu tohoto periodika, nebo možná také díky tomu, že oproti ostatním zde najdete kromě CD také přikládané herní příručky pro aktuální tituly. Nebudu také pochybovat o tom, že kvalita článků v GS je na dobré úrovni a rozhodně se tu rýsuje světlá budoucnost.

Více než pětina z vás zůstala věrná Score. Je pravdou, že původní osazenstvo zmizelo, ale jako kdyby zůstalo něco z toho stylu „hraní her je kvalitní kulturní vyžití pro velkou skupinu inteligentních lidí“, což rozhodně podporuje čtivost. Na druhou stranu je tu řada problémů, kterým současné osazenstvo Score nedávno prošlo a velká ztráta důvěry ze strany čtenářů. Navíc Score dokonale opomíjí konzole, což jej zbavuje zájmu lidí, kteří rádi hrají a zajímají je všechny hry, nejenom ty na PC.

Nu a těsně něco málo přes polovinu z vás čte Level. Není čemu se divit. Nepostihla jej žádná větší aféra jako Score, jsou zde v pomalu stoupající kvalitě již velmi dlouhou dobu a jsou jediní, kdo se (i když dle mého názoru nedostatečně) věnují i konzolím. Navíc zde najdete v dnešní době nejhustší koncentraci známých a úspěšných jmen ze strany autorů a fascinující tématické články.

Nu, celkově asi nejde o nějaké zvláštní překvapení. Nemyslíte?

Z pohledu Honzy Kuneše
Přiznám se, že výsledky naší poslední ankety, v níž čtenáři odpovídali na otázku: „Který časopis o hrách považujete za nejlepší?“ mi přichystal tři překvapení a víc jich snad ani být nemohlo. Naší ankety se zúčastnilo 1495 čtenářů, což zcela jistě představuje dostatečně velký reprezentativní vzorek našeho čtenářstva, aby se anketa dala považovat za objektivní.

Překvapení první – velký náskok Levelu – Prvním překvapením, alespoň pro mě, byl velký náskok Levelu – získal 51% hlasů, zatímco druhé Score o celých 29% méně. O vůdčí pozici tohoto magazínu na našem trhu nemá cenu spekulovat – je zkrátka nejlepší, méně zřejmá byla skutečnost, že dosáhne až tak výrazného odstupu oproti svým dalším papírovým konkurentům. Pokud bychom z těchto výsledků měli vyvodit nějaký závěr, pak to bude nejspíš ten, že Level je bezkonkurenční jednička na poli tištěných herních magazínů u nás a jeho autoři dělají svou práci skutečně dobře.

Překvapení druhé – druhé místo Score – Kdysi jasná jednička je již více jak rok sužována nejrůznějšími problémy. I když mnozí věštili tomuto magazínu brzký konec, ten se stále drží a vypadá to, že tu ještě nějaký pátek zůstane. I když Score považuje za nejlepší časopis 22% našich čtenářů a odstup od prvního Levelu činí 29%, dělí jej naopak 9% od třetího Gamestaru, což je i tak docela dobrý úspěch (vzhledem ke skutečnosti, že GS má slabých 13%) a jasný signál, že přes všechny patálie, které tento časopis potkaly a se kterými se musí potýkat, jej více jak každý pátý čtenář stále považuje za nejlepší tištěný časopis o hrách.

Překvapení třetí – třetí místo Gamestaru – Někdo musel skončit třetí, ale že by to měl být právě Gamestar vedený kdysi agilní Papíkovou bandou? Ten GameStar, který byl vždy na špici inovací a tištěný herní magazín změnil z úhledně potištěných stránek formátu A4 na něco, co mělo doopravdy šťávu a pravidelně bylo okořeňováno něčím novým? Tak tenhle Gamestar skončil třetí? Divné, ale podle našich čtenářů je tomu právě tak.

Bez překvapení – nečtu nic – Čtvrtou volbou v naší anketě byla možnost „nečtu nic“ – tu zvolilo 11% čtenářů. Vzhledem k tomu, že jsme internetovým magazínem, můžeme si tuto volbu vyložit také jako „čtu jenom internetové časopisy o hrách, z papírových žádný.“

Nejnovější komentáře


NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

Hráč Soulcaliburu VI zaskočil internet ještěrem s gigantickým přirozením

Hráč Soulcaliburu VI zaskočil internet…

Kreativita některých lidí při editaci vlastních postav nezná mezí. U Soulcaliburu se to ale trošku zvrhlo.

20.  10.  2018 | | 2 N/A
Je potřeba mít hardware nové generace, říká Sony o Playstation 5

Je potřeba mít hardware nové generace,…

Společnost Sony potvrdila, že již pracuje na další generaci herního hardwaru.

10.  10.  2018 | | 24 N/A
Sony dnes startuje program odměn pro členy PS Plus

Sony dnes startuje program odměn pro č…

Ten rozšiřuje řadu výhod pro členy PS Plus o další skvělé slevy a nabídky od našich lokálních partnerů.

14.  10.  2018 |
7 tipů na bláznivé hry, které překvapí i zabaví

7 tipů na bláznivé hry, které překvapí…

Což takhle dát si oddych? Což takhle zahrát si něco trochu méně seriózního?

10.  10.  2018 | | 2 N/A
Zabíjení bezbranných hráčů ve Fallout 76 vás přijde draho

Zabíjení bezbranných hráčů ve Fallout …

Zabíjet bezbranné se ve Falloutu 76 moc nevyplatí.

10.  10.  2018 | | 5 N/A