ANNO 1800: na začátku století páry (recenze)

Budovatelské strategie mají dneska široké zastoupení a vedle nových titulů se na výsluní vrací také klasiky. A když se mohlo povést Tropico 6, proč nedat šanci novému ANNO 1800?

Co baví

  • Promyšlené stavění
  • Mnoho druhů budov
  • Je tu nejen stavění
  • Krásný vizuál

Co vadí

  • Později dost nepřehledné
  • Politika mohla být mnohem promyšlenější
8/10
Hodnocení

Když se člověk podívá na to, jaké hry jsou dnes populární, žánr strategií mezi nejoblíbenějšími tituly nenajdete. V prodejích a výdělcích vedou akční hry, které jsou velmi často multiplayerové a samozřejmě již nějakou dobu se na vrcholu popularity drží žánr battle royale s hrami jako PUBG, Fortnite a Apex Legends.

Přesto si strategické hry zachovávají velkou popularitu, která láká mnoho vývojářů. Na trhu si snaží svou pozici udržet klasické silné značky jako Total War a Civilizace, zároveň se však nechalo nalákat mnoho nových vývojářů, díky kterým si můžeme užít tituly jako Frostpunk, Ancestors Legacy či Mutant Year Zero: Road to Eden. Velmi ožil žánr budovatelských strategií, který se stal tak přitažlivým, že do hry vrátil i pár starých známých značek. Nedávno jsme si díky tomu mohli zahrát Tropico 6 a svůj comeback nově prožívá rovněž ANNO.

Malebná minulost

V případě ANNO rozhodně mluvíme o návratu, ale série až tak dlouho u ledu nebyla. Předchozí ANNO 2205 vyšlo v roce 2015. Přesto čtyřletá pauza není zrovna málo a série se musela vrátit s něčím pořádným. Vývojáři se rozhodli vybrat rok 1800 a není to špatná volba. V té době byl kolonialismus v plném proudu a průmyslová revoluce je na spadnutí - ostatně 19. století je známé jako století páry. Celkovou stylizací splňuje hra idylickou představu z románu od Jane Austenové.

ANNO 1800 (1).jpg
I když hra obsahuje kampaň, vzrušující příběh nečekejte

Zejména dává tato doba možnost k jednoduchosti... tedy alespoň v základních principech. V případě průmyslu se věnujete zejména jednoduchým věcem, snažíte se lidem zajistit jídlo a šaty, nicméně historické období dalo vývojářům možnost, abyste postupně mohli stavět rozvinutější tovární systémy a věnovat se námořním plavbám.

ANNO 1800 (2).jpgANNO 1800 (3).jpgANNO 1800 (4).jpg
Rozkoukat se ve hře není snadné, začátečníkům jistě pomůže projít si nejdříve kampaní

Aktivit je díky tomu ve hře relativně dost a není snadné se ve všech nárocích obyvatel zorientovat. Rozhodně není od věci, že ve hře je přítomna singleplayerová kampaň. Příběhově ji neberu za zázrak, ale díky jasnému stanovení cílů a úkolů umožní začátečníkům se ve hře snadněji rozkoukat, jelikož ANNO opravdu není snadná strategie.

Od rybářské osady po velkoměsto

ANNO 1800 je běžná budovatelské strategie a upřímně nepřijde mi, že by něčím vyloženě vyčuhovala. Důležité je, že všechny věci má promyšlené dobře a nepolevuje v tempu a tím pádem vám skoro nedá prostor k tomu začít se nudit. Vždy začnete jako malá rybářská osada a než začnete růst, musíte svým obyvatelům poskytnout přístřešek, jídlo a ošacení.

ANNO 1800 (6).jpg
Hra na vás nespěchá a začnete jako malá rybářská vesnička

Už tento úkol není vůbec snadný a často budete narážet na nedostatek pracovní síly. Chcete-li vaše lidi udržet nejen naživu, ale také jim poskytnout nějaký ten luxus, setkáte se s velkými nároky. Budovy se navíc propojují a vytváří komplexní systém. Když chcete například vyrábět klobásy, musíte začít chovat prasata a maso převést do řeznictví, kde se z něj udělat klobásy a ty pak musíte uskladnit ve skladišti. A tohle je ještě jednoduché, například pro výrobu lodí musíte mít hromadu budov, aby to mohlo fungovat. Všechny budovy je přitom nutné udržovat a pro jejich fungování je třeba pracovní síla, kterou musíte ubytovat atd.

 

Než se nadějete, jste zasypáni nároky, které není lehké splnit a vyvážit splnění nároků a vydělávání peněz je vysoce obtížné

 

Navíc máte různé druhy obyvatel. Farmáři mají jiné nároky na život než dělníci, ale musíte je udržet spokojené, jelikož spokojenost je nutná pro další rozvoj. Hra je komplexní v plánování města, protože ubytovat lidi vedle továren nedělá dobrotu a s růstem města je navíc třeba tu a tam nějakou budovu přestěhovat. Dřevorubec musí být obklopen lesem, aby mohl pracovat. Než se nadějete, jste zasypáni nároky, které není lehké splnit a vyvážit splnění nároků a vydělávání peněz je vysoce obtížné. Začít budovat na jiném ostrově může problémy dočasně zmenšit, ale není to trvalé řešení.

ANNO 1800 (5).jpgANNO 1800 (7).jpgANNO 1800 (8).jpg
Ve hře je mnoho aktivit, díky kterým se jen tak nezačnete nudit

Musím pochválit chytrý design. Stavět je totiž zábavné a jednoduché. Hra vám obvykle nebrání postavit budovu na místě, kde chcete a naopak vám dává volnost v tom, jak si chcete své město ozdobit. Je skutečně radostí dívat se na to, jak se vaše město rozrůstá.

 

Jakmile je vaše město velké, je těžké se v něm vyznat a hra vám v tom dostatečně neasistuje

 

Bohužel mi ve hře chyběly nějaké detailní tabulky a rozpisy mých příjmů, možnost označit ve městech určité typy budov a podobně. Jakmile je vaše město velké, je těžké se v něm vyznat a hra vám v tom dostatečně neasistuje. Postupně jsem byl nucen zkoumat budovu za budovou a možnost kliknout na tlačítko „označit určitý typ budovy“ by pomohla, stejně tak možnost detailně se podívat, jaké budovy nejvíce prodělávají, abych věděl, co je lepší zbourat a nemusel k tomuto rozhodnutí používat intuici.

ANNO 1800 (9).jpgANNO 1800 (10).jpgANNO 1800 (11).jpg
Na mapě nejste sami a interagujete s jinými městy

Do celé problematiky vstupuje přístup hry. Vy začnete se záporným rozpočtem a hromadou financí. Musíte začít dobře investovat, aby rozpočet začal být kladný, než finance ztratíte... popřípadě si zajistit jiné příjmy. Nejste-li dobří ekonomové, ale umíte dělat hodně věcí najednou, zajisté oceníte úkoly.

Buďte politikem

Na mapě nejste sami, kolem vás jsou jiná města, se kterými komunikujete, přátelíte se, válčíte, obchodujete atd. I když politický systém je velmi jednoduchý, hře to dodává tempo. Nadbytky surovin můžete prodávat, nedostatkové zboží kupovat apod. Velmi důležité je rovněž možnost plnit úkoly, jelikož za jejich splnění dostanete slušné peníze.

ANNO 1800 (13).jpg
Hra vypadá úchvatně a ve městě se pořád něco děje

Úkoly jsou obvykle jednoduché a vyžadují námořní loď. Může to být například přepravní mise, kdy máte na moři sebrat suroviny a doručit je, pak vojenské, kdy máte nějakou loď zničit nebo naopak nějakou chránit. Nakonec jsou tu úkoly i obchodní, ve kterých přivezete dané civilizaci požadované suroviny.

 

ANNO 1800 má dost promyšlené stavení, abyste mu museli věnovat pozornost, ale zároveň nabízí i něco málo navíc

 

Nenechte se zmást, politika ani úkoly nejsou promyšlenou a důležitou součástí hry, ale dávají vám postupně nějaký cíl. V budovatelských strategiích mi často vadí, že přijde moment, kdy jen sedíte a čekáte, než se něco stane. ANNO 1800 má dost promyšlené stavění, abyste mu museli věnovat pozornost, ale zároveň nabízí i něco málo navíc.

ANNO 1800 (12).jpgANNO 1800 (14).jpgANNO 1800 (15).jpg
Politika mohla být promyšlenější, ale je to skvělé doplnění hry

Když se zdá, že se budete nudit, vždy můžete začít plnit nějaký úkol nebo dokonce začít s někým válku. Stavění vždy zůstane alfou a omegou, nicméně ve hře se budete cítit jako někdo mnohem důležitější než jen nějaký starosta. Přesto je škoda, že když už to ve hře je, tak to není promyšlenější. Politika se řeší pár kliky a moc požadavků a žádostí na ostatní klást nemůžete, což je škoda a ze hry cítíte promrhaný potenciál.

Mistři detailů

Jak to ve správných budovatelských strategiích bývá, prvků je ve hře tolik, že se jejich popis do recenze nevejde. A když je tento bod splněn, je naprosto zásadní, zda jsou všechny dobře zakomponované. Hře se to naštěstí povedlo. Přibývání budov sice je hromadné a jakmile dosáhnete nové úrovně města, automaticky přibudou nové možnosti. Jenomže než dosáhnete nové úrovně, musíte být připraveni a nové prvky nepřekopávají vaši aktuální situaci a naopak pouze pomohou, abyste na tom byli lépe.

ANNO 1800 (17).jpg
Grafika je úchvatná a panoramatické pohledy na město jsou příjemnou odměnou za odehrané hodiny

Je samozřejmě pravdou, že to není stoprocentní a zorientovat se v novinkách je těžké, nicméně přechod působí přirozeně. Neměl jsem pocit, že na mě hra tlačí a že musím skokově postavit 50 nových budov. Měl jsem čas se připravit a rozkoukat, díky čemuž jsem měl pocit, že mám hru stále alespoň trochu pod kontrolou.

Závěrem musím hře pochválit úžasnou grafiku. Pokud vám na to zbude v záplavě úkolů čas, můžete si přiblížit svůj pohled na město. Ve městě se neustále něco děje, v budovách to žije, u hospod se baví lidé. Je vidět, že vývojáři si s prezentací pohráli a dobře odvedená práce z budování města je vždy odměněna parádní podívanou.

Verdikt

ANNO 1800 mi nepřišlo v ničem výjimečné, nicméně všechny klasické prvky budovatelských strategií pozvedá na novou úroveň. Hra je náročná a komplexní, neustále vyžaduje vaší pozornost a nedá vám vydechnout, díky čemuž se do ní zcela ponoříte. Probděné noci jsou zaručeny.

Diskuze (1) Další článek: Letošní Call of Duty bude oficiálně představeno už velmi brzy

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,